Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devrim
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-09 15:50
Hi,

Ik heb recentelijk een MSI Gaming Series GE72 6QD-019NL laptop gekocht. Hier zit een 1TB HDD in. Ik wil graag een SSD er in schuiven, het liefst als extra ipv de HDD te vervangen. Nu ben ik op zoek gegaan naar M2 SSDs maar is het mij niet helemaal duidelijk welke ik zou kunnen nemen. Zijn alle M2 SSDs hetzelfde? Bij sommige staat er NVMe bij, dit lijken de snellere versies van de SSDs maar is de aansluiting hiervan anders?

Het moederbord wat in de laptop zit is een Intel Mobile HM170. Als het goed is kan hier een M2 SSD in (Er zit een PCI-e 3.0 x4 lane in), maar dat weet ik dus niet zeker.

Ik zit er aan te denken minimaal een 128GB SSD of maximaal 256GB SSD. Er komt op de SSD alleen Windows te staan en een paar programma's (Firefox/FlashFXP/SSH Client). De rest van de data wil ik dumpen op de HDD. Misschien dat de NVMe versie overkill is voor een huis, tuin en keukenlaptop.

Iemand tips? Ik zelf zat te denken aan de Samsung 850 EVO M2 of Samsung SM951

Beste antwoord (via Devrim op 13-08-2016 18:02)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

M.2 is een slot waar over 3 protocollen kunnen gaan (ok nog wel meer, maar die zijn minder interessant). USB3, PCI Express en SATA.
Afhankelijk van welke protocollen er over het M.2 slot kunnen gaan, heb je een zogeheten 'key' in het slot zitten.
Dit kunnen er een aantal zijn, maar meest voorkomend zijn de B-key, M-key of een B+M-key. Dit zijn letterlijk fysieke nokjes in het slot.
Zowel de B als M key kunnen PCIe, SATA en USB verstouwen, maar de B-Key doet maximaal PCIe x2 en de M-key doet PCIe x4. Dit is van belang, gezien de PCIe NVMe SSD's eigenlijk nooit B-keyed zijn, maar altijd M-Keyed. SATA modellen zijn juist nagenoeg altijd B+M-Keyed.

Een NVMe model kan je dus niet altijd monteren en een SATA versie wel bijna altijd.

Maargoed, je weet niet zeker of je een M.2 slot hebt. Er is best kans dat het slot niet eens op het moederbord gesoldeerd is. Je kan pech hebben dat ze het er voor de non-m.2 modellen er uit laten. Kwestie van de boel even open maken, anders kan je geen geinformeerde keus maken. En check ook of het een M/B/B+M-keyed slot is.

Dan het verschil tussen NVMe en SATA.
SATA is met de huidige SSD's gewoon knetterhard tegen zijn max aan het lopen. 550MB/s is pretty much het best haalbare.
NVMe bied doorvoersnelheden tot 4GB/s (ja, gigabytes). Dus daarmee kan je al 8x de doorvoersnelheid halen.
Maar dat is nog niet eens het meest interessante. SSD's voelen namelijk snel door lage latency. Dit is de tijd tussen opdracht en daadwerkelijk aan het werk gaan. Hoe kleiner die tijd is, hoe sneller het reageert en hoe sneller het voelt.
Daarom voelt een first generation SATA SSD weinig trager in het dagelijks gebruik dan een huidige generatie model.
NVMe hakt de latency van SATA nog eens in vieren. Daar voelt NVMe nog weer een heel stuk vlotter van.

Verder zou ik niet de Samsung SM951 kopen voor gebruik in een laptop. Hij is zeker leuk, maar heeft eigenlijk altijd actieve koeling nodig. Ze oververhitten vrij snel en dan schakelen ze enorm snelheid terug.
Je kan beter de Samsung 950Pro kopen, dat is het beter uitgewerkte broertje van de SM951, kost ongeveer evenveel, is net zo snel (en soms zelfs sneller) en heeft minder warmte issues.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

YouTube: [DIY] How To Upgrade M.2/SSD/HDD/Memory in MSI GE72 Laptop? [HD]

Beide kunnen prima die je uitgekozen hebt. Gelijk ook een uitleg in dat filmpje over hoe en wat! :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

M.2 is een slot waar over 3 protocollen kunnen gaan (ok nog wel meer, maar die zijn minder interessant). USB3, PCI Express en SATA.
Afhankelijk van welke protocollen er over het M.2 slot kunnen gaan, heb je een zogeheten 'key' in het slot zitten.
Dit kunnen er een aantal zijn, maar meest voorkomend zijn de B-key, M-key of een B+M-key. Dit zijn letterlijk fysieke nokjes in het slot.
Zowel de B als M key kunnen PCIe, SATA en USB verstouwen, maar de B-Key doet maximaal PCIe x2 en de M-key doet PCIe x4. Dit is van belang, gezien de PCIe NVMe SSD's eigenlijk nooit B-keyed zijn, maar altijd M-Keyed. SATA modellen zijn juist nagenoeg altijd B+M-Keyed.

Een NVMe model kan je dus niet altijd monteren en een SATA versie wel bijna altijd.

Maargoed, je weet niet zeker of je een M.2 slot hebt. Er is best kans dat het slot niet eens op het moederbord gesoldeerd is. Je kan pech hebben dat ze het er voor de non-m.2 modellen er uit laten. Kwestie van de boel even open maken, anders kan je geen geinformeerde keus maken. En check ook of het een M/B/B+M-keyed slot is.

Dan het verschil tussen NVMe en SATA.
SATA is met de huidige SSD's gewoon knetterhard tegen zijn max aan het lopen. 550MB/s is pretty much het best haalbare.
NVMe bied doorvoersnelheden tot 4GB/s (ja, gigabytes). Dus daarmee kan je al 8x de doorvoersnelheid halen.
Maar dat is nog niet eens het meest interessante. SSD's voelen namelijk snel door lage latency. Dit is de tijd tussen opdracht en daadwerkelijk aan het werk gaan. Hoe kleiner die tijd is, hoe sneller het reageert en hoe sneller het voelt.
Daarom voelt een first generation SATA SSD weinig trager in het dagelijks gebruik dan een huidige generatie model.
NVMe hakt de latency van SATA nog eens in vieren. Daar voelt NVMe nog weer een heel stuk vlotter van.

Verder zou ik niet de Samsung SM951 kopen voor gebruik in een laptop. Hij is zeker leuk, maar heeft eigenlijk altijd actieve koeling nodig. Ze oververhitten vrij snel en dan schakelen ze enorm snelheid terug.
Je kan beter de Samsung 950Pro kopen, dat is het beter uitgewerkte broertje van de SM951, kost ongeveer evenveel, is net zo snel (en soms zelfs sneller) en heeft minder warmte issues.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:34
Op de site van MSI (https://www.msi.com/Laptop/GE72-6QD-APACHE-PRO.html):
NVMe M.2 SSD by PCIe Gen3 X4 up to 2200MB/s speed(optional)
Je hebt dus in ieder geval support voor NVMe, de snellere variant van de M2 ssd's.
Volgens mij gaat het dan ook werken met de gewone AHCI versie.
Waarschijnlijk is NVMe wel overkill voor een huis tuin en keuken laptop, maar waarom koop je dan iets uit de gaming series? :p

Wat nog van belang is, is de lengte van de volledige kaart.
Zie ook deze site: https://rog.asus.com/1355...w-to-tell-which-is-which/
In dit filmpje: YouTube: [DIY] MSI GE62 Apache Memory Ram + SSD m.2 upgrade
Rond mintuut 4:11 krijg je de ssd te zien die erin zit, volgens mij gaat het om een standaard 2280.

En in een laptop is het mogelijk ook nog van belang hoe dik de kaart is, namelijk of de chips langs 1 kant of langs 2 kanten op de kaart zitten. In jou geval lijkt het mij geen probleem te zijn.

Persoonlijk zou ik de Samsung SM951 nemen, een beetje toekomstgericht met NVMe. Zeker als de prijs hetzelfde is als de 850 EVO. Bedenk wel dat de SM951 een OEM schijf is, waardoor je de Samsung SSD Magician software niet kan gebruiken. In dat opzicht is de 950 Pro de ssd die je eigenlijk moet kopen, maar die kost dan weer een pak meer.
(Vandaar dat ik zelf een 950 Pro tweede hands gekocht heb voor 125,- :) )
(Op mijn snelle zoektocht online kwam ik wel al een persoon tegen die de 950 getest had en werd niet herkend door de BIOS. Even verder uitzoeken of naar MSI mailen voor de M2 support lijst te krijgen)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Malantur schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 17:24:
Op de site van MSI (https://www.msi.com/Laptop/GE72-6QD-APACHE-PRO.html):

[...]

Je hebt dus in ieder geval support voor NVMe, de snellere variant van de M2 ssd's.
Volgens mij gaat het dan ook werken met de gewone AHCI versie.
Waarschijnlijk is NVMe wel overkill voor een huis tuin en keuken laptop, maar waarom koop je dan iets uit de gaming series? :p

Wat nog van belang is, is de lengte van de volledige kaart.
Zie ook deze site: https://rog.asus.com/1355...w-to-tell-which-is-which/
In dit filmpje: YouTube: [DIY] MSI GE62 Apache Memory Ram + SSD m.2 upgrade
Rond mintuut 4:11 krijg je de ssd te zien die erin zit, volgens mij gaat het om een standaard 2280.

En in een laptop is het mogelijk ook nog van belang hoe dik de kaart is, namelijk of de chips langs 1 kant of langs 2 kanten op de kaart zitten. In jou geval lijkt het mij geen probleem te zijn.

Persoonlijk zou ik de Samsung SM951 nemen, een beetje toekomstgericht met NVMe. Zeker als de prijs hetzelfde is als de 850 EVO. Bedenk wel dat de SM951 een OEM schijf is, waardoor je de Samsung SSD Magician software niet kan gebruiken. In dat opzicht is de 950 Pro de ssd die je eigenlijk moet kopen, maar die kost dan weer een pak meer.
(Vandaar dat ik zelf een 950 Pro tweede hands gekocht heb voor 125,- :) )
(Op mijn snelle zoektocht online kwam ik wel al een persoon tegen die de 950 getest had en werd niet herkend door de BIOS. Even verder uitzoeken of naar MSI mailen voor de M2 support lijst te krijgen)
There's no such thing as overkill. Only futureproofness ;)

En de SM951 zou ik absoluut niet halen voor een laptop. Temperatuur kan dan veel te snel issues geven.
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/d3GlInzvHr8/maxresdefault.jpg

850 Evo M.2 is een budgetbewuste keus, maar ik zie niet waarom je dat zou doen. Beetje jammer. Vervang je harddisk dan gewoon voor een grote 2,5inch formfactor SSD :)

Owjah, en M-keyed M.2 slots geven eigenlijk altijd wel ACHI/SATA support, dus dat mag opzich geen issue zijn als je voor een 850 gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 13-08-2016 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devrim
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-09 15:50
Thanks voor de antwoorden. De keuze voor de 850 EVO M2 of de SM951 is idd een budgetkeus. Wil er max 80-90 aan uit geven aangezien het puur een SSD is voor Windows.

Als ik een review op bol.com mag geloven heeft een andere koper er een 850 EVO M2 in geschoven, ik denk dat die wel compatible is dus en gezien de temperatuur van de SM951 is de 850 EVO een betere keuze.

Ik doe maandag eerst even een belletje naar MSI ivm met de garantie. Er zit een sticker bovenop de plek waar een schroef zit maar als ik MSI USA en andere users mag geloven is het verwijderen van de sticker geen ramp.

Ik kom er verder wel uit denk ik, bedankt. :)
Pagina: 1