Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdelux
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-03-2021
Beste,

Ik zit met enkele kopzorgen, hopelijk kunnen jullie me helpen. Alvast bedankt.
Ik bezit dus de Panasonic Lumix GX80 en heb er 12-32 MM kit lens bij. Deze lens is perfect voor landschap fotografie. Nu wil ik graag een lens bijkopen.

Ik was aan het twijfelen welk type lens ik wou kopen. Nu viel ik eerst op de PANASONIC LUMIX G VARIO 14-140mm f/3.5-5.6 POWER O.I.S. . Ik zou mijn Kit lens dan vervangen door deze. Aangezien deze zijn focal length meer toelaat. nu kwam ik TAMRON 14-150mm f/3.5-5.8 tegen, en die is toch 25% goedkoper. Is er nu echt een groot verschil tussen die twee?

Ik las op internet heel veel over dat Panasonic geen beeld stabilisatie heeft zonder lens. Nu is dat vaak oudere informatie, want zover ik weet heeft de gx85 toch ook in body beeld stabilisatie? Ik weet dat het nog beter wordt in combinatie met een lens van Panasonic (5 axis) maar is dit echt zo noodzakelijk? Want prijzen van lenzen (Panasonic) met een iets of wat goede maximale diafragma zijn zo ontzettend duur..

En stel dat ik die 14-140 mm lens of die 14-150 mm lens koop, is die dan ook goed voor portretten? ik las op internet dat je best een hebt met een hogere maximaal diafragma ? Of moet ik sparen voor nog een lens, een prime dan? zo ja iemand een idee welke (Liefst niet te duur :p)

Bedankt voor de hulp! _/-\o_ _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imagilink
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-10-2021
Beste,
De Panasonic GX80 is een van de best presterende m4/3 camera's op dit moment. Door de sensor-beeldstabilisatie kan je het beste halen uit ook niet gestabiliseerde lenzen. Goede opjectieven komen zeker tot zijn recht op deze camera. Van de compacte zoomobjectieven rondom het standaard lens bereik heb je met de 12-32 al het beste in huis. Zoek je een portretlens dan kan ik je het compacte Panasonic 42,5mm 1.7 objectief aanbevelen. Voor mij een van de best presterende lenzen voor het m4/3 formaat. Duurder en groter is het Olympus ED 60mm 2.8 macro objectief. Geeft in aanvulling op het het zoomobjectief dat je al hebt net iets meer telebereik, ook fantastisch voor portretten en geeft je de mogelijkheid macro opnames te maken. Zoek je een meer universeel zoom objectief voor het telebereik dan zou je kunnen kijken naar het Olympus 40-150mm 4.0-5,6 objectief, in vergelijking met de twee andere opties goedkoper, universeler. Maar wat afbeeldings kwaliteit duidelijk een heel stuk minder dan de eerste twee opties. Succes met fotograferen!