Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiTech07
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-08-2024
Beste mensen,

Ik heb een probleem met de weergave van mijn naam in verzonden berichten.
Mijn naam bevat een ö (trema o). Wanneer ik een mail verstuur, ziet de ontvanger een ? in plaats van een ö in mijn naam.

Het bijzondere is wel dat als ik naar mijn verzonden berichten kijk, de naam wel correct weergegeven wordt.
Ook is het zo dat wanneer ik de browserversie van outlook gebruik, of de simpele mail app van windows 10, dit probleem niet aanwezig is.

De fout is dus alleen bij de ontvanger zichtbaar, en alleen wanneer verzonden via Office Outlook. Ik heb dit probleem zowel op mijn desktop als op mijn laptop.

Wat ik al geprobeerd heb is mijn email account uit outlook verwijderen en office opnieuw installeren. Dit had in eerste instantie effect, mijn naam werd weer juist weergegeven. Maar nu zet ik vandaag mijn pc weer aan, ik verstuur een testbericht naar mezelf, en het probleem/bug is gewoon weer terug.

Het komt wel vaker voor dat systemen moeite hebben met de ö in mijn naam, maar in een dergelijk email programma zou dit toch niet voor mogen komen. Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via HiTech07 op 13-08-2016 20:59)

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Kijk eens onder je geavanceerde opties, bij codering voor uitgaande berichten. Het staat mij bij dat je verschillende coderingen kunt kiezen die bepaalde tekens vertalen naar iets anders, hierdoor zou het kunnen zijn dat bijv. de ö vertaald wordt als ?.

Standaard staat deze op ISO maar je kunt ook kiezen voor UTF-8 en ander varianten. Test eens een paar opties zodat je extendend ASCII (ANSI/ISO) juist gecodeerd krijgt ? (het valt en staat natuurlijk wel dat de ontvangende mailserver/mailclient ook de juiste protocollen moet hebben om deze juist te decoderen.

Wikipedia: Unicode
Wikipedia: UTF-8

http://www.joelonsoftware.com/articles/Unicode.html

[ Voor 14% gewijzigd door Breezers op 13-08-2016 15:23 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Kijk eens onder je geavanceerde opties, bij codering voor uitgaande berichten. Het staat mij bij dat je verschillende coderingen kunt kiezen die bepaalde tekens vertalen naar iets anders, hierdoor zou het kunnen zijn dat bijv. de ö vertaald wordt als ?.

Standaard staat deze op ISO maar je kunt ook kiezen voor UTF-8 en ander varianten. Test eens een paar opties zodat je extendend ASCII (ANSI/ISO) juist gecodeerd krijgt ? (het valt en staat natuurlijk wel dat de ontvangende mailserver/mailclient ook de juiste protocollen moet hebben om deze juist te decoderen.

Wikipedia: Unicode
Wikipedia: UTF-8

http://www.joelonsoftware.com/articles/Unicode.html

[ Voor 14% gewijzigd door Breezers op 13-08-2016 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiTech07
Ik heb een aantal testberichten verstuurd via West-europees ISO (standaardinstelling) en Unicode UTF-8, en het lijkt er inderdaad op dat het probleem niet voorkomt wanneer ik UTF-8 gebruik.

Maar, zoals jij aangeeft in de laatste zin van je reactie, loop ik nu het risico dat sommige mensen mijn berichten niet kunnen ontvangen/lezen? Of is UTF-8 overal wel ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
De UTF-8 standaard wordt hier in Europa gewoon ondersteund door mainstream mailservers en clients, maar zoals ook met ISO is het mogelijk dat als je bepaalde tekens gebruikt dat deze niet correct vertaald worden. Maar het is niet zo dat het complete berichten niet leesbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiTech07
Dat is mooi, dan is het probleem bij deze opgelost. Bedankt voor je hulp!