Processor- of moederbordproblemen bij nieuwbouw pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Genocidal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik hoop dat ik het juiste subforum heb gevonden, ik heb goed rondgekeken en volgens mij moet ik hier zijn.Ik heb een nieuwe computer in elkaar willen zetten volgens de BBG van juli, met op oog het systeem van 800 euro.

Voeding: 1049140 Cooler Master GM Series - 450W

Ram: 2456210 Crucial - DDR4-2133 - 16GB

Kast: 2476089 NZXT Source 340 - Zwart

Processor: 4623037 Intel Core i5-6400 - Boxed

Moederbord: 4633268 Gigabyte GA-B150-HD3P

SSD: 5149172 Kingston Technology SSDNow UV400 - 480GB

Er is ook een gtx 1060 onderweg, maar dat is niet heel erg relevant op dit moment, ik zal kort het probleem beschrijven:
Ik heb gepoogd voor de eerste keer mijn eigen pc in elkaar te zetten - ik heb wel eerder pc's uit elkaar gehaald en terug in elkaar gezet, om bvb een mobo te vervangen - maar dat is niet helemaal gelukt. Ik heb volgens mij een doa moederbord of processor, ik hoop dat jullie er meer inzicht hebben dan ik.

YouTube: Computerproblemen

De computer start op, de fan van de processor start even op, pauzeert en spint weer verder, na een korte piek valt hij uit, de verlichting van de mobo blijft echter branden, die valt kort erna ook uit. De fan van de PSU blijft de hele tijd draaien totdat de mobo en fan van de processor ook is gestopt, dan stopt hij ook. Ik heb de PSU getest dmv een paperclip en hij bleef gewoon draaien, dus daar was er geen enkel probleem. Ik had eerst de mobo getest met alle apparatuur erin (ram/ssd verbonden/etc), toen kreeg ik dit opstartprobleem. Ik heb de moederbord eruit geschroefd, de processor eruit gehaald en er weer in gezet en de moederbord weer teruggeschroefd, het probleem bleef zich voordoen. Ik heb op de video zoals je ziet, alle onnodige bekabeling (dus kale mobo en processor met fan zit er nog in) eruit gehaald. Het probleem is er echter nog steeds, mijn gok is dat het bij de processor of moederbord ligt, maar wat het is weet ik niet precies.

Ik heb mijn best gedaan om een antwoord te vinden, maar een goed antwoord heb ik niet kunnen vinden.

Alle reacties

Verwijderd

Heb je het geheugen geplaatst? Het kan aan mijn ogen liggen maar ik zie op het filmpje geen geheugen.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2016 13:26 ]

• Genocidal
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 13:22:
Heb je het geheugen geplaatst? Het kan aan mijn ogen liggen maar ik zie op het filmpje geen geheugen.
Dat had ik voorheen al gedaan, ik had eerst geprobeerd met alles erop, toen viel hij uit op dezelfde wijze, toen ik zocht op het forum werd ik doorverwezen naar een guide die ging over post-boot problemen, daar werd mij geadviseerd het te proberen met het geheugen eruit, hetzelfde probleem was aanwezig, dus het lijkt me niet dat het te maken heeft met de aan- of afwezigheid van het geheugen?

Verwijderd

Welk forum? Welke troubleshooter (guide)?
Heb je een cmos clear geprobeerd, zit alles goed gemonteerd, afstandsbusjes geplaatst?

• Genocidal
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 13:35:
Welk forum? Welke troubleshooter (guide)?
Heb je een cmos clear geprobeerd, zit alles goed gemonteerd, afstandsbusjes geplaatst?
Op tweakers.

Deze guide: http://www.tomshardware.c...-post-boot-video-problems

Ik ga dan nu even een cmos clear proberen.

Bedoel je met afstandsbusjes de schroeven waardoor de moederbord de kast niet aanraakt? Want dit zitten al voorgeinstalleerd op de kast, ik hoefde die niet te plaatsen.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:56
Dan zou ik controleren of die afstandsbusjes er niet teveel zijn. Ofwel, dat zo'n busje je moederbord raakt en hierdoor kortsluiting veroorzaakt.
Dat ze al in je behuizing zitten, betekent namelijk niet dat ze er allemaal bij jouw moederbord in moeten blijven zitten. Alleen de afstandsbusjes waar een gat voor zit op het moederbord moeten er zitten, de rest moet er echt uit. Behalve degene die niet het moederbord kunnen raken omdat wellicht je moederbord kleiner is.

Verwijderd

Ja die heeft hij op woensdag 05 februari 2003 20:10 geschreven en zo te zien niet bijgewerkt.
Laat Ballus dit maar eerst eens doen.
Het is nu 13-08-2016 dus 13 jaar oud.
Daar staat oude meuk in en wordt nu al lang niet meer gebruikt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 21:36:
Ja die heeft hij op woensdag 05 februari 2003 20:10 geschreven en zo te zien niet bijgewerkt.
Laat Ballus dit maar eerst eens doen.
Het is nu 13-08-2016 dus 13 jaar oud.
Daar staat oude meuk in en wordt nu al lang niet meer gebruikt.
Jij hebt hem ook doorgenomen lees ik, veel van die 'oude meuk' is nog steeds van toepassing.
Dat zal ook wel de reden zijn dat hij niet verwijderd is, toch?

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik neem aan dat er nooit iets verwijderd wordt, anders zouden veel schrijvers ook afhaken.

Als CMOS clear niet helpt: controleer of de processor en het processorvoetje er netjes uitzien (geen verbogen of verbrande contactvingertjes), controleer of de schroefbusjes onder het moederbord op de juiste plaatsen zitten.

• Genocidal
Geprobeerd op andere ondergrond (ipv in de kast) zoals in de guide stond, zelfde resultaat.

Heb cmos clear gedaan, nog steeds zelfde resultaat.
mae-t.net schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 00:58:
Ik neem aan dat er nooit iets verwijderd wordt, anders zouden veel schrijvers ook afhaken.

Als CMOS clear niet helpt: controleer of de processor en het processorvoetje er netjes uitzien (geen verbogen of verbrande contactvingertjes), controleer of de schroefbusjes onder het moederbord op de juiste plaatsen zitten.
Ik heb niks opgemerkt dat er niet zo uit hoorde te zien, ik heb de moederbord getest op houten ondergrond zoals in de guide van hierboven stond, was echter exact hetzelfde resultaat.

Iemand nog ideëen of tips? Ik weet zelf niet meer wat ik moet doen :/

edit: Ik ga morgen bellen en denk ik de mobo terugsturen als DOA. Want volgens mij ligt het probleem daar.

[ Voor 52% gewijzigd door Genocidal op 14-08-2016 16:42 ]

• Genocidal
Ik heb de mobo teruggestuurd naar de leverancier, ze hebben me goed geholpen en zeiden dat er 2 pinnetjes waren die verbogen waren, die hadden ze nu rechtgezet. Ze hebben toen de mobo getest en de nieuwste bios erop gezet.

Ik kreeg de mobo thuis, alles geinstalleerd, ik drukte op aan en wederom deed hij het niet - hetzelfde probleem. Toen probeerde ik het nogmaals en deed hij het wel, alles ging aan zoals het moest. Ik heb toen alles erin aangesloten (ram, videokaart, etc) en hij deed het. Na mijn windows installatie kreeg ik het probleem van een bsod (memory management), dus ik dacht dat de RAM wellicht niet goed was aangesloten, ofwel het defectief was, dus ik testte het met de diagnostiek van windows en die gaf ook problemen aan met de ram, dus ik mijn case opendoen om een andere poort te testen en te kijken of een van de sticks defectief was. Nu start de pc wederom niet meer op en krijg ik hetzelfde probleem als in het begin. :'(

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-01 13:05
Genocidal schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 12:27:
Ik heb de mobo teruggestuurd naar de leverancier, ze hebben me goed geholpen en zeiden dat er 2 pinnetjes waren die verbogen waren, die hadden ze nu rechtgezet. Ze hebben toen de mobo getest en de nieuwste bios erop gezet.

Ik kreeg de mobo thuis, alles geinstalleerd, ik drukte op aan en wederom deed hij het niet - hetzelfde probleem. Toen probeerde ik het nogmaals en deed hij het wel, alles ging aan zoals het moest. Ik heb toen alles erin aangesloten (ram, videokaart, etc) en hij deed het. Na mijn windows installatie kreeg ik het probleem van een bsod (memory management), dus ik dacht dat de RAM wellicht niet goed was aangesloten, ofwel het defectief was, dus ik testte het met de diagnostiek van windows en die gaf ook problemen aan met de ram, dus ik mijn case opendoen om een andere poort te testen en te kijken of een van de sticks defectief was. Nu start de pc wederom niet meer op en krijg ik hetzelfde probleem als in het begin. :'(
Welke pinnetjes waren verbogen? En heb je deze niet misschien wederom per ongeluk verbogen met het aansluiten van iets?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:42

Umbrah

The Incredible MapMan

Het klinkt gek, maareuh... dat klinkt als mogelijk een ESD probleempje... hoe heb je het ingebouwd? Niet dat er tegenwoordig nog steeds 100% panisch over gedaan dient te worden zoals in het verleden, maar in essentie is elektronica nog steeds statische ontlading gevoelig.

1. Heb je jezelf geaard/ontladen voor het werken aan de PC?
2. Geen absurd statische kleding aangehad?
3. Niet rechtstreeks kopersporen aangeraakt?
4. Voeding ontladen voor het inbouwen?
5. PC uit stopcontact en ontladen voor het inbouwen?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Pinnetjes recht gebogen en weer teruggestuurd... Dat meen je niet.
Als het cpu socket pinnetjes zijn is het gewoon gelul en hebben ze gemierd, met als resultaat dat je nog steeds een onbetrouwbaar mobo hebt.

Ik denk dat je bij de 1e install fouten gemaakt hebt en cpu oscket beschadigd hebt. Zit niets anders voor je op als nog een mobo bestellen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
KillerAce_NL schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:25:
Pinnetjes recht gebogen en weer teruggestuurd... Dat meen je niet.
Als het cpu socket pinnetjes zijn is het gewoon gelul en hebben ze gemierd, met als resultaat dat je nog steeds een onbetrouwbaar mobo hebt.

Ik denk dat je bij de 1e install fouten gemaakt hebt en cpu oscket beschadigd hebt. Zit niets anders voor je op als nog een mobo bestellen.
Die pinnetjes kan je prima terug buigen als je weet wat je doet. Als de TS zelf die dingen perongeluk verbogen heeft en de winkel repareerd dat en stuurt het bord terug is dat toch enorm netjes van de winkel.
Pagina: 1