Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

USB HD's vervangen door één NAS

Pagina: 1
Acties:

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11 17:12
Hallo,
Momenteel heb ik op mijn bureau veel HD's staan, in totaal 8TB aan opslag.
Nu wil ik graag deze schijven verkopen en een NAS aanschaffen met 2x 8TB schijven in Raid 1 zodat het me ruimte bespaart op mijn bureau. Een van mijn externe HD's krijgt kuren en ben als de dood om die bestanden te verliezen.
Ik heb alleen geen ervaring met NAS systemen, waar op letten bij de aanschaf? Haal ik dezelfde snelheden over Ethernet als met USB3.0?

Ik zat te denken aan de Thecus N2310 (goede reviews gelezen)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou die externe HDDs niet weg doen als je zo bang bent om je data te verliezen. Gebruik die dingen lekker als backup zou ik zeggen.

• saken
Maar als ik 2 8TB schijven in RAID1 plaats heb ik toch automatisch een backup?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

RAID != backup.

• trebor.ed
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-11 19:45
Redundancy en backup zijn twee verschillende zaken. Bij het een kun je uitval van een disk opvangen maar geen backup van twee weken geleden terug zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door trebor.ed op 13-08-2016 11:44 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:36
Ofwel in NL raid is geen backup. Nu niet en zal het ook nooit zijn.

• saken
Ik wil geen backup van het verleden terugzetten maar gewoon de bestanden niet kwijt raken (films, documenten) enz.
Ik las ook ergens dat RAID1 best traag is qua lezen en schrijven.

[ Voor 22% gewijzigd door saken op 13-08-2016 11:49 ]

• trebor.ed
Laat ik de vraag anders stellen : hoe vang je het per ongeluk verwijderen of corrupt raken van een bestand of map op ? Dat is namelijk waar een backup voor dient.

• saken
Oh maar ik bedoel eigenlijk alleen de bescherming tegen het falen van een HD waar ik me tegen wil beschermen. Het verwijderen van een bestand zal ik zelf goed op moeten letten, dat doe ik immers zelf.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-11 14:43
Veel NAS modellen hebben een verwijdergeschiedenis. Deze kun je instellen tot een x aantal MB/ GB. Hierin worden dan de laatste verwijderde items opgeslagen tot het lmiet daarna wordt de oudste verwijdere bestanden geleegd tot het nieuwe verwijdere item weer in de container past. Dit kan best een handige functie zijn als je per ongeluk een verkeerd bestandje weggooid.

Tegenwoordig hebben alle NAS modellen wel een GB netwerk aansluiting maar deze wordt niet altijd ten volle benut.

Volgens Hardwareinfo scoort het model wat je gekozen hebt aardig goed. tot zeer goed uit de testen.
Of dit echter sneller is dan de USB mannier hangt af of dit via USB 2 of USB 3.x is aangesloten. USB 3 heeft namelijk een veel hogere bandbreedte en dan wordt veelal de doorvoerlimiet bepaalt door de hardeschijf.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

saken schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 11:52:
Oh maar ik bedoel eigenlijk alleen de bescherming tegen het falen van een HD waar ik me tegen wil beschermen. Het verwijderen van een bestand zal ik zelf goed op moeten letten, dat doe ik immers zelf.
Tot je een keer een cryptolocker virus oploopt of je kapot geheugen hebt dat je files corrupt maakt zonder dat je dat zelf in de gaten hebt, of je RAIDcontroller een keer loopt te bokken....

• saken
TERW_DAN schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 11:53:
[...]

Tot je een keer een cryptolocker virus oploopt of je kapot geheugen hebt dat je files corrupt maakt zonder dat je dat zelf in de gaten hebt, of je RAIDcontroller een keer loopt te bokken....
Wat zou jouw advies zijn?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:43

DarkSide

theres no place like ::1

Idd. Raid is geen Backup. Raid 1 zorgt er alleen voor dat als een disk stuk is, je nog bij je data kan op disk 2. Maar als jij, per ongeluk, een bestand weggooit, dan is deze ook weg op de andere disk.

Of, als je een andere fout maakt door iets te editen, of een virus e.d.
Raid vind ik handig omdat je dan een hogere uptime krijgt om bij je data te komen.
Je kan, bij uitval van een disk dus nog gewoon bij je data en dan rustig gaan shoppen voor een vervangende disk en deze weer toevoegen aan de raid set. Als is dit ook niet altijd even foutloos.

Een NAS is sowieso handig vindt ik omdat je vanaf meerdere plekken makkelijk bij je data kunt komen. En als je wilt kan je de schijven in een RAID set zetten (niet raid 0) om er voor te zorgen dat je bij je data kunt komen.
Maar, naast RAID moet je echt gaan nadenken over een Backup strategie.
Het kan nl ook zomaar voorkomen dat er 2 disk tegelijk stuk gaan (Bliksem inslag bv).
Of dat er een map corrupt raakt, of wat dan ook. En dan wil je gewoon een backup terug zetten.

Die backup kan naar een andere NAS, Externe disk of Online bv. Maar dit dient niet een simpele copy paste te zijn. Omdat je anders weer kans loopt om fouten simpel weg te kopieren.
Zorg voor versioning (versie beheer) zodat je makkelijk terug in de tijd kunt gaan.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-11 20:54
Tja, hoe ver wil je gaan met backups? Stel je NAS fikt af en beide schijven begeven het, dan ben je alsnog de sjaak. Blijft toch een beetje persoonlijk of je raid kiest en/of backup (software) draait.
Harde schijven leveren tweedehands volgens mij niet veel op en volgens mij zijn 8TB nog best prijzig.
Dan zou ik eerder voor een 4bay NAS gaan met 4x 2TB (of grotere). Schijven die je hebt en nog goed zijn kun je daar in plaatsen (kan zijn dat ze geformatteerd moeten worden).

Oh oh Mr. B, oh oh!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:32

Rmg

een nas met raid en backup discipline met externe drives en of online backup a la backblaze

• saken
VincentG schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 11:57:
Tja, hoe ver wil je gaan met backups? Stel je NAS fikt af en beide schijven begeven het, dan ben je alsnog de sjaak. Blijft toch een beetje persoonlijk of je raid kiest en/of backup (software) draait.
Harde schijven leveren tweedehands volgens mij niet veel op en volgens mij zijn 8TB nog best prijzig.
Dan zou ik eerder voor een 4bay NAS gaan met 4x 2TB (of grotere). Schijven die je hebt en nog goed zijn kun je daar in plaatsen (kan zijn dat ze geformatteerd moeten worden).
Daar heb je een punt. 4 x 4TB schijven zal waarschijnlijk goedkoper zijn ipv 2 x 8 TB. Heb jij misschien nog een advies voor een NAS met 4Bays ? Ik kijk vnl. films vanaf de HD's en heb er veel documenten , foto's etc op staan en wat ISO's.

[ Voor 6% gewijzigd door saken op 13-08-2016 12:47 ]

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-11 20:54
Heb zelf een Synology (DS212+). 4bays zijn stuk duurder dan 2bay varianten, maar denk dat je die ook nog wel voor een aardige prijs op de kop kunt tikken. Je ziet ze regelmatig op de markt verschijnen (mogelijk paar jaar oud). Van mij is pak en beet 4 jaar oud en ben er nog steeds erg blij mee. Ook volop opties qua instellingen / software op de NAS.
Met andere merken NAS niet bekend.

Films en series maak ik zelf geen backup van. Zonde van de ruimte en voor mij niet belangrijk genoeg. Dan download ik ze desnoods wel opnieuw. Heb zelf TimeMachine ruimte op disc 1 en zet handmatig zo nu en dan een kopie van belangrijke data op disc 2 en heb nog wat in de cloud staan.

Oh oh Mr. B, oh oh!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Hoeveel data heb je? 4x4Tb is goedkoper in aanschaf dan 2x8, maar:
- met 4 disks zit een 4-bay nas meteen vol
- 4 schijven gebruiken meer stroom dan 2. (als je disks continue draaien scheelt dat zeg 10W, dat is zo'n 18 eur/jaar)

Netto kun je misschien beter naar een 4-bay nas kijken met 2 disks. Dan kun je op termijn nog eens wat disks erbij prikken. Als die termijn >2 jaar is, dan kun je tegen die tijd beter de disks vervangen, dan kun je met een 2-bay nas ook prima af.

Kwa backups: 't meeste is al gezegd. Versioning en offsite zijn de belangrijkste keywords.
Met veel nassen kun je ook een backup maken op een USB disk. Maak een aparte share voor je belangrijke data, dan kun je die periodiek op een externe hdd zetten en elders bewaren. Dan heb je een goede backup. Daarnaast een onderscheid maken tussen belangrijke data en minder belangrijk, tenzij je geld over hebt en ook je films en alles wilt backuppen.

Ik zelf heb totaal iets van 10Tb opslag, maar backup maar zo'n 1Tb (fotos, documenten enz). Films download ik wel weer als t spul crashed oid.

Als je niet met externe disks wilt klooien en een beetje internetverbinding hebt kun je zelf ook het online doen. Je kan voor een paar eur ook online backup aanbieders nemen. Met wat rondzoeken zijn er keuzes genoeg. Hubic, Dropbox, Skydrive, Amazon oid.
Zelf een vpsje bij Kimsufi, een transip stack, en je kan zelf hobbyen (Als je de kennis/tijd hebt).

Je moet zelf een keuze maken bij een partij buiten de deur welke je vertrouwd en of je je data 'overgeleverd' wilt hebben aan de betreffende partij. Mooiste is natuurlijk zelf encrypten voordat je het upload.

Laatste optie is een bulkstorage provider te nemen, Amazon Glacier ofzo. Dat is relatief goedkoop, en je betaald alleen als je daadwerkelijk data terughaalt. (afhankelijk van welk pakket)

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 13-08-2016 13:07 ]

• saken
Ik ga de boel eens goed ordenen, wat weg kan en kan blijven. Dan idd zoals DJSmiley al zegt het eerst met en NAS van 4TB proberen en na een tijdje evt uitbreiden met nog 4 TB extra. Ik vroeg me nog wel af, als ik een NAS in RAID1 configureer en de hoofdschijf is een 7200RPM schijf, de andere waar hij de data op 'backupt' moet die dan ook 7200 toeren zijn ? of kan dit ook een langzamere zijn? merk ik daar wat van aan de 'voorkant' ?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nogmaals, RAID is geen backup. Hij backupt niets op die disks. Wat je doet is iedere byte wegschrijven op beide disks. De snelheid van je array is dus die van je langzaamste disk.

• saken
TERW_DAN schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 01:31:
Nogmaals, RAID is geen backup. Hij backupt niets op die disks. Wat je doet is iedere byte wegschrijven op beide disks. De snelheid van je array is dus die van je langzaamste disk.
Sorry, ja inderdaad dat bedoel ik...
dan zal ik 2 x 7200 rpm schijven moeten kopen.

zou ik niet gewoon 2x een 2 bay nas kunnen kopen i.p.v. een 4 bay NAS ?

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11 09:33

SpamLame

niks

De langzaamste disk in een raid setup bepaalt de doorvoer, latency etc.
Daar gaat nog iets van overhead vanaf.
Aan de voorkant ga je dat niet echt terugzien tenzij je NAS ergens een bottleneck heeft, Los van de schijven.
Overigens kan USB3 meer data verplaatsen Dan 1gbit Eth. Echter de interconnect is van minder belang als de disk deze niet continue en volledig kan uitnutten.

• trebor.ed
Als je er voor kiest om 2x een 2-bay NAS te kopen, dan zou ik de 2e NAS gebruiken als backup met opties om terug te kunnen gaan naar een bepaalde versie (zoals Cave_Boy hierboven noemt). Je kunt de 2e NAS (omdat je 'm dan voor backup gebruikt) inrichten met goedkopere, langzamere en voor hetzelfde geld misschien wel grotere harddisks. Doordat je meer opslag capaciteit hebt kun je ook meer versies van backups opslaan. Het is maar net waar je de nadruk op wilt leggen, backup of redundancy.

• saken
Een 2e nas voor extra backup is me net even iets te veel. Bedoelde meer voor in de toekomst om 4TB extra opslagruimte erbij te creëren ; wil op de lange termijn van die losse HD's af.
Moet je voor een nas ook een speciale NAS HD hebben trouwens?

Ik ben van plan om voor de belangrijke bestanden 2 x 4 TB schijven in Raid 1 te zetten en nog 2 x 2tb voor de films en muziek in RAID0.

Wat is trouwens de belasting voor de schijven? Als ik een NAS 24/7 aan heb staan, springen de schijven dan alleen aan wanneer ze gebruikt worden of staan ze 24/7 te draaien?

[ Voor 82% gewijzigd door saken op 14-08-2016 16:18 ]

Pagina: 1