• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-10 16:39

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Ik ben een enthousiaste hobby fotograaf, maar merk dat ik sinds mijn dochtertje er is gewoon een stuk minder tijd meer heb voor mijn hobby. Het meeslepen van een fullframe camera en lenzen is niet goed meer te verantwoorden voor de resultaten die ik ermee behaal (vaak snel even schieten terwijl mama de kleine bezig houdt). Tijd voor post-processing is er ook steeds minder.

Dus ik zit erover te denken om wat minder spul mee te gaan nemen. Ik wil alleen niet al teveel concessies doen op de kwaliteit van de foto's. Ik gebruik al mn hele leven Nikon spul (vanaf de D50 tot nu de D750), en ben niet thuis in andere merken, laat staan systeemcamera's.

In de verkoop zouden dan gaan:
  • Nikon D750 body
  • Nikon 24-70 f2.8
  • (gaat pijn doen om in te leveren, helemaal verliefd op deze lens. Al is mn rug het daar niet mee eens)
  • Nikon 70-300 f4-5.6g
  • Nikon 50mm f1.8
Voor de opbrengst zou ik dan een systeemcamera willen met twee objectieven vergelijkbaar met wat ik nu heb (de prime even buiten beschouwing gelaten dus). Een walkaround lens, en een tele. Ik las dat de Sony A7 II erg hoge ogen gooit, maar dat is wellicht buiten budget voor hetgeen ik inlever. Daarnaast lees ik dat het aanbod aan lenzen bij Sony erg summier is.

Wat zouden jullie aanraden, wat is jullie input? Alle tips zijn welkom.

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-10 23:15
Punt bij de Sony A7 is dat de winst in gewicht en voormaat alleen in de body zit, En dat is mijns inziens te weinig om het de moeite waard te maken.

De beste opties waarbij je wel kleiner en lichter uitkomt zijn Fuji X en Micro Four Thirds (MFT) waarbij je keuze hebt uit Olympus en Panasonic.

Nadeel of voordeel van MFT is dat je Depth of Field groter is omdat de sensor een 2x cropfactor heeft tegenover je D750.
Het is daardoor over het algemeen wel allemaal lichter en kleiner dan Fuji X.

Fuji X is qua sensorformaat (1.5x crop) en daarmee Depth of Field gelijk aan je D50, De sensors zijn echter een stuk nieuwer en presteren daardoor veel beter dan de D50.
Lenzen zijn voor de sensor ontworpen en daardoor wat kleiner en lichter dan vergelijkbaar Nikon lenzen, Hoeveel dat scheelt varieert per lens.

Zit zelf met een vergelijkbaar dilemma (Nikon D600, te zwaar en oncomfortabel en daarom nooit mee.), En heb nu een Olympus OMD E-M10 mark II met 14-42mm ez en 40-150mm kitlenzen gekocht om te kijken hoe dat bevalt.
Als het niet aan mijn wensen voldoet kan ik altijd naar Fuji X toe.

Maar mijn wensen/eisen op gebied van fotografie zijn vast anders dan die van jou en kunnen bepalend zijn in de vraag wat het beste bij jouw past.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-10 16:39

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Hi Sato, thnx voor de feedback, goed verhaal. Ik denk dat wel meer mensen met dit vraagstuk worstelen, daarom ben ik benieuwd naar de mening van anderen. :) Ik neem overigens aan dat waar je D50 zegt, je D750 bedoelt? De D50 ligt al jaren achter me, dat was mn allereerste DSLR. Ik wil zeker niet terug naar die beeldkwaliteit, kromme tenen als ik terug denk aan een foto uit mn D50 met ISO 800. :P Reisonderdrukking is tegenwoordig gelukkig een stuk beter; op mn D750 zijn foto's op ISO 2500 nog acceptabel. Maar doordat ik nu dus fullframe gewend ben, wil niet al teveel inboeten op die kwaliteit. Daarom erg 'bang' om terug te moeten stappen naar crop....

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
quelake schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 13:58:
[...]

Hi Sato, thnx voor de feedback, goed verhaal. Ik denk dat wel meer mensen met dit vraagstuk worstelen, daarom ben ik benieuwd naar de mening van anderen. :) Ik neem overigens aan dat waar je D50 zegt, je D750 bedoelt? De D50 ligt al jaren achter me, dat was mn allereerste DSLR. Ik wil zeker niet terug naar die beeldkwaliteit, kromme tenen als ik terug denk aan een foto uit mn D50 met ISO 800. :P Reisonderdrukking is tegenwoordig gelukkig een stuk beter; op mn D750 zijn foto's op ISO 2500 nog acceptabel. Maar doordat ik nu dus fullframe gewend ben, wil niet al teveel inboeten op die kwaliteit. Daarom erg 'bang' om terug te moeten stappen naar crop....
Ik herken je angst om over te stappen ;) ik heb afgelopen week mn D750 weg gedaan en ben dezelfde zoektocht gestart ik heb al een aantal modellen vast gehad

A7 is maar 100 gram lichter met accu dan je D750 en de ergonomie vond ik wat tegenvallen (niet veel ruimte naast je grip om je vinger fatsoenlijk neer te leggen)

ik heb nu 3 dagen een Olympus E-M1 geleend van een foto winkel in amsterdam en het is me niet tegen gevallen ik heb alleen het gebruiksgemak uitgebreid getest omdat ik niet heel veel tijd had deze week.

het is vooral licht en de bouwkwaliteit valt me niet tegen!

ik heb zelfs overwogen om een compact te kopen maar dat is me toch een stap te ver

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 05-11 22:48
[...]

Crop doet qua kwaliteit niet heel veel meer onder voor FF mijn inziens, en is ook niet te vergelijken met toen. Met mijn D7200 zijn foto's tot ISO 4000 voor mij nog goed bruikbaar. Ik denk dat je bijvoorbeeld met een Fuji X series heel ver komt. Daarnaast heeft Fuji ook nog prima lens aanbod.

Belangrijk is om gewoon verschillende modellen te gaan testen om een gevoel te krijgen hoe anders het is tov een FF dslr

[ Voor 5% gewijzigd door MattiB op 13-08-2016 15:03 ]

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-10 23:15
[...]

Waar ik D50 zij bedoelde ik ook D50, maar dan enkel de Depth of field / scherptediepte.
Wat betreft de beeldkwaliteit zijn de Fuji X'en en de D50 absoluut niet te vergelijken, Ook bij crop sensoren is er de laatste 10 jaar zeer veel vooruitgang geboekt.

Ruis is overigens niet alleen een sensor formaat eigenschap die maar heeft ook te maken met bijvoorbeeld de grote van de individuele pixels en hoe het signaal door de camera verwerkt wordt.
Zo kan de ISO 4000 van de ene camera foeilelijk zijn en bij een andere camera met een gelijk formaat sensor prima bruikbaar. (Al spelen hier ook je eigen verwachting en kwaliteits eisen een rol.)

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:23
MattiB schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 14:56:
Crop doet qua kwaliteit niet heel veel meer onder voor FF mijn inziens, en is ook niet te vergelijken met toen. Met mijn D7200 zijn foto's tot ISO 4000 voor mij nog goed bruikbaar. Ik denk dat je bijvoorbeeld met een Fuji X series heel ver komt. Daarnaast heeft Fuji ook nog prima lens aanbod.
Het scheelt gewoon 1 stop, altijd al geweest, mits je op dezelfde iso fotografeert (waarop je wel scherptediepte inlevert bij Fullframe.
Sato schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 15:37:
Ruis is overigens niet alleen een sensor formaat eigenschap die maar heeft ook te maken met bijvoorbeeld de grote van de individuele pixels en hoe het signaal door de camera verwerkt wordt.
Dit is niet waar. De pixelgrootte heeft geen invloed, tenzij je op 100% gaat vergelijken, wat een scheve vergelijking is, omdat je dan bij de sensor met de kleinere pixels meer uitvergroot. Als je vergelijkt op gelijk afdrukformaat, is er geen verschil meer.

Qua advies: als je het geen punt vindt om te werken met wat grotere scherptediepte en minder goede ruisprestaties en een minder goed AF-systeem met bewegende onderwerpen, dan is een Fuji X-T1 met 18-55 f/2.8-4 een hele mooie niet te zware combinatie. Neem daarbij ook nog de 55-200mm f/3.5-4.8 en je telebereik is ook mooi afgedekt.

[ Voor 13% gewijzigd door Universal Creations op 13-08-2016 19:19 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1