Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerkissues Klein Appartementencomplex - Hoge Ping/Uitval

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MetZyZteM
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-11-2023
Situatieschets

Gebruikte Apparatuur
Kabelmodem 100/10 mbit down/up (helaas nog geen glasvezel)
|
Draytek Vigor 2920
|
2x Netgear GS108PEv3 - 8-Port Gigabit ProSAFE Plus Switch with PoE
(1 op VLAN1 ander op VLAN2, in een eigen subnet)
|
Aan elke switch 4x:
Senao ECB-350
Elk op 1, 6 , 11 en hetzelfde SSID en WPA2-AES password.

Deze AP's bedienen 15 appartementen. Ongeveer 50 clients in totaal.

Probleem:
Oplopende hoge ping.
Totale uitval, wifi blijft wel uitzenden maar netwerkverkeer niet mogelijk.
Reboot van switches (dus incl. de PoE gevoede AP's lost het probleem tijdelijk op)
Probleem komt 1 keer per dag voor. Met name in de avond, broadcast storm achtig probleem bij drukte?

Wat heb ik al gedaan?
- Firmwares alle appraten updaten
- Er stond een Airlive 100mbit PoE switch, deze is nu vervangen voor de 2 Netgears, (in bruikleen, kan dus zo anders)
- Toen ik nog hetzelfde probleem had met de nieuwe switches alles in tweeën gehakt d.m.v. 2x VLAN
- Broadcast Storm Control aangezet op alle poorten op 512Kbps
- T.b.v. monitoring een netbook aan de router gehangen om remote in te kunnen loggen.

Iemand nog enig idee?

Het liefst zou ik de hele zooi er uit mikken en een UniFi oplossing bieden, maar dit hangt er pas 3,5 jaar dus ze willen nog niet over op nieuw spul.

[ Voor 6% gewijzigd door MetZyZteM op 13-08-2016 10:45 ]

Alle reacties

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:48
Ieder acces point bedient dus (15 / 4 = 3,75) bijna 4 appartementen in zijn eentje?
Qua client density niet bijzonder natuurlijk.
Wel probeer je met relatief zwakke client devices (veelal smartphones/tablets) door de muren heen te blazen richting de woon units. Laat me raden, de AP's hangen zeker in de centrale gangen / hallen?

Verder, je zegt dat de WiFi up blijft maar er geen netwerkverkeer mogelijk is.
Speelt dit op die momenten ook bedraad? If so, dan gaat een Unifi oplossing aan de WiFi-kant daar weinig aan veranderen. In dat geval zou je de Draytek nader kunnen onderzoeken. Wellicht kan je een port mirror aanmaken op de router en (bedraad) met Wireshark aan de gang gaan tijdens de uitval.

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 21:19

rally

Deyterra Consultancy

Wanneer is dit begonnen?
En kun je ook alleen de AP's rebooten om uit te sluiten of het wellicht de switch is?
Doe je aan SNMP monitoring om te zien of het wellicht door een bepaalde host veroorzaakt word?

Is er wellicht iemand die torrents download en teveel connecties opent?

Is het probleem ook opgelost als je de router reboot?

Hoe weet je dat wireless nog "up" is? Kun je wel andere netwerk componenten pingen?
En is de pingtijd intern dan ook hoog? (meer dan 10ms)

http://www.deyterra.com

• shure-fan
  • Laatst online: 26-11 15:33
Bij een dergelijk project als 15 appartementen voorzien van internet zou ik je gehele aanpak veranderen,

Ten eerste zou ik overal 2 x utp naar binnen brengen, dat laten samen komen op 1 48 poorts switch, met daar achter een pfsense firewall met bandbreedte control, en nog wat andere opties (webproxy, vlan scheiding en dergelijke)

Dan als optie alsnog wifi aanleggen op basis van unify is wel een goede gedachte

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• MetZyZteM
@andy88 nee het zijn 15 appartementen en 8 AP's.
Het is zo ingedeeld:

2e etage: Lx M Nx O Px
1e etage: F Gx H Jx K
begane gr: Ax B Cx D Ex
met x = AP
geplaatst in de meterkast

Je vraag of het bedraad zich ook voordoet ga ik testen met die netbook, die hangt aan de draytek. Ik zal kijken op het moment dat ik problemen heb, of ik fatsoenlijk een switch/AP kan pingen.

@rally
Volgens mij is dit al een tijdje gaande, alleen woon ik nu zelf toevallig in het complex. Mensen klagen niet maar het stoort mij. Ik zit helaas in een appartement zonder AP. Maar heb nu wel toegang tot de centrale kast met alle apparatuur. De AP's zou ik kunnen rebooten door de kabels los te halen uit de switch en opnieuw in te pluggen. SNMP monitoring, nee, maar daar ga ik me in verdiepen.
Torrents oid lijkt me niet, het zijn ook wisselende gasten, geen vaste bewoners. Dat zijn er maar twee.
Router rebooten ga ik testen.
Het is soms zo dat een bepaald apparaat wel up blijft, bv m'n smartphone, en m'n NUC stopt er mee. Of andersom natuurlijk. Ik b

@shure-fan
Zou je dan overal 2 AP's gebruiken? Of wat bedoel je precies met 2 UTP's aanleggen.

Ik zou het netwerk zelf ook graag opnieuw aanleggen, maar ik zit er nu eenmaal mee dat ik eigenlijk gebonden ben aan de plaatsing van de AP's en de huidige bekabeling.

toevoeging: Ik heb met de switches nog cable-test gedraaid en krijg nergens CRC error packets.

[ Voor 3% gewijzigd door MetZyZteM op 13-08-2016 13:00 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

2.4GHz only = vragen om problemen.

1) veel overlap dus sticky clients.
2) met in totaal 8 AP's en maar 3 vrije kanalen zit je dus met minimaal twee en vaak drie AP's per kanaal.
3) max bandbreedte is laag, dus al je het met veel moet delen wordt het al snel onacceptabel.

Neem in plaats daarvan dualband-AP's. Als je niet van client dommigheid afhankelijk wilt zijn neem je best AP's met band steering. Dan zorgen je AP's ervoor dat ze apparaten die 5GHz kunnen gebruiken daar ook gaan zitten. Zorg ook voor DFS-support, dus dat niet alleen de eerste vier maar ook de overige vijftien 5GHz-kanalen gebruikt kunnen worden. Zelfs met 80MHz-kanalen heb je dan vier vrije kanalen, maar met een setup met 8 AP's kun je kiezen om 40MHz te gebruiken, dan is alles volledig vrij van elkaar, en win je door inperking van 80->40MHz 3dB signaalsterkte.

Tenslotte is management een grote pre, zowel client als radio resources.

Bovenstaande boodschappenlijstje is niet moeilijk of duur, Ubiquiti UniFi AC Lites kosten minder dan de bejaarde ECB's die je daar hebt staan en bieden alle genoemde features. Je moet alleen voor een controller zorgen. Dat kan dmv een UniFi router (EUR 125) ipv het Draytek-geval, of door de controller software op een PC die 24/7 draait te installeren of door te gaan klussen met een Raspberry Pi.

Maar goed. als ze de huidige onverstandige zooi willen blijven gebruiken... lastig. Je hebt eenvoudigweg weinig opties met 2.4GHz-only zooi. Degene die dit gekozen heeft, snapt WiFi trouwens sowieso niet goed, "High-power" of "Long-range" spullen zijn goed voor exact dat: lange afstanden. In gebouwen, met hoge dichtheden aan clients, is het gewoon een foute keuze.

Trouwens:
dit hangt er pas 3,5 jaar dus ze willen nog niet over op nieuw spul.
Wat voor afschrijvingstermijn hadden ze dan voor ogen? 3 jaar is vrij gebruikelijk, 5 is absolute max dat zinnig is als het op telecomapparatuur aankomt - en dat is als je in eerste instantie de juiste kiest en geen miskoop begaat zoals hier...

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 13-08-2016 13:19 ]

Oslik blyat! Oslik!

• shure-fan
  • Laatst online: 26-11 15:33
MetZyZteM schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 12:58:

@shure-fan
Zou je dan overal 2 AP's gebruiken? Of wat bedoel je precies met 2 UTP's aanleggen.

Ik zou het netwerk zelf ook graag opnieuw aanleggen, maar ik zit er nu eenmaal mee dat ik eigenlijk gebonden ben aan de plaatsing van de AP's en de huidige bekabeling
In elk appartement 2 aansluitingen plaatsen en men mag daar de eigen apparatuur op aansluiten,

Wat ik vooral lees ( en voel je niet aangevallen) is dat er niemand aanwezig is die netwerk supervisor speelt, een soort opperhoofd / aanspreekpunt wat betreffende het netwerk.

Ik kan me voorstellen dat men redelijk klaagt over het netwerk en daar geen tijd en geld in wil steken,
Als dat zo is... Oke probleem voor die mensen, maar er kunnen ook mensen zijn die zeggen, JA ik wil graag een goede stabiele verbinding en wil daar in investeren, dan kun je dingen gaan ondernemen (zoals het eerder door mij aangegeven plaatsen van utp punten bij de mensen thuis zodat ze op kabel kunnen gaan.

Mensen die akkoord gaan met een bekabelde verbinding stel je NA de utp punten zelf verantwoordelijk voor hen eigen situatie....

Willen ze zelf de verantwoordelijkheid niet dragen, ook prima, dan kom jij in beeld door te zeggen wat jij voor die mensen kunt doen (bijv een losse ap in huis plaatsen, die je verbind met je controller) en bereken de kosten aan die mensen door.

Ik zou gewoon eerst een rondvragen wie er kampt met problemen, dus eerst het probleem in kaart brengen, eigenaar van het gebouw erbij betrekken ( gaten boren voor het bekabelen van het gebouw en aanbrengen van kabelgoten)

Het is allemaal te doen, je moet het positief aan de mensen voorleggen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• MetZyZteM
@dion_b je omschrijft eigenlijk precies hoe ik overal m'n huidige netwerken heb draaien. Edgerouter + Toughswitch + UniFi AC (lite lr etc) + een laptop als controller. Ik weet dat dat de te bewandelen weg is, maar ik ga eerst proberen dit zo goed mogelijk te krijgen. Wel ga ik een plan opstellen met de voorzitter om alles te upgraden op termijn.

Voor sticky clients heb ik het vermogen van 29dBm afgehaald en op 20dBm gezet. Kanalen is idd een probleem, hopelijk helpt het terugschroeven van het vermogen iets. Bandbreedte is inderdaad niet om over naar huis te schrijven, (shit... ik zit thuis, en had in mijn vorige huis glasvezel :')) anyway, zou bandwidth limitation helpen of alleen maar tegenwerken (in te stellen in de 2920 draytek)

@shure-fan
Ze klagen helemaal niet, ik ben de enige (van de twee vaste bewoners). Verantwoordelijkheid bij de eigenaren zelf neer leggen gaat de vereniging niet mee akkoord. Dan kiezen ze waarschijnlijk er eerder voor om nieuwe AP's + router + switch te vervangen. Kabels trekken is een no-go. Dus ik zal het sowieso met de huidige bekabeling moeten doen.

[ Voor 0% gewijzigd door MetZyZteM op 13-08-2016 16:36 . Reden: typo ]

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Ik ben het met dion_b eens. Je zou op z'n minst de huidige AP's moeten vervangen voor 2.4 en 5Ghz apparaten.

Je bent nu in feite je eigen stoorzender. Je hebt 8 AP's die op 3 frequentie bereiken werken. Dat zorgt voor een frequentie overlap die niet gewenst is, waarbij je geen mogelijkheid hebt die te "ontlasten" door gebruik te maken van het 5Ghz spectrum (waar je een stuk minder last hebt van die problemen.

Om het probleem te achterhalen is het belangrijk om alles uit te sluiten. Daarvoor moet je de volgende stappen doorlopen als het probleem zich weer voordoet:

1. Herstart alleen het AP waar jij mee bent verbonden en kijk of het probleem dan opgelost is.
2. Zo nee, herstart dan de andere AP's, één voor een en kijk of het probleem is opgelost. (NIET de router of de switch).
3. Zo nee, herstart dan de switch. Probleem opgelost? Dan is het wellicht een probleem met de switch.
4. Zo nee, dan kan het de router zijn. Als je SNMP monitoring mogelijkheden hebt, kijk dan of er heel veel wordt gedownload of geupload (volle upload is funest voor downloaden en omgekeerd) Hoewel 100/10 niet de snelste verbinding is die je kunt krijgen zou hij wel moeten voldoen voor een dergelijke omgeving).

Kijk ook eens of alle appartuur is voorzien van de laatste firmware. En kijk hoe de antenne's van de Senao's zijn gericht (deze moeten naar boven of naar beneden wijzen voor maximale ontvangst).

Verder moet je kijken of je een eenvoudige log kunt bijhouden. Wanneer het gebeurd? Bijv. iedere dat om 16:00? Dat geeft ook al een richting om in te zoeken

De Senao's zijn wel behoorlijk verouderd overigens
De Draytek 2920 is van begin 2011 en de Netgear is nog niet zo heel oud. Rond 2015.
De ECB 350 is midden 2012 geintroduceerd. Vaak kunnen dergelijke AP's niet veel clients tegelijk hebben. En dan bedoel ik niet actieve clients. Het kan zijn dat de AP's de MAC adressen van de clients onthouden (veel AP's deden dat vroeger namelijk, maar nu niet meer om deze reden) en als de buffer vol is levert dat vreemde problemen op.

Tot slot zou je nog een test kunnen doen met een nieuw (leen) AP en dan kijken of je daarmee dezelfde problemen hebt.

Idealiter doe je een test ook met een nieuw (leen) switch om deze componenten uit te sluiten.

Alles is nog niet "super oud" in relatieve begrippen, maar op netwerk en wireless gebied zijn er forse stappen genomen en deze apparatuur is al redelijk oud voor deze tijd. De Draytek 2960 is bijvoorbeeld aanzienlijk sneller en kan meer verbindingen aan.

Persoonlijk ben ik ook een groot fan geworden van Ubiquiti omdat je hiermee veel inzicht en controle krijgt over je netwerk (om die reden heb ik mijn eigen netwerk nu volledig van Ubiquiti, router, switches, CloudKey en AP's) en heb ik meerdere van mijn klanten ook omgezet.

Voor rond de € 1500 - € 1600 kun je deze omgeving helemaal moderniseren. Dat is rond de € 100 per appartement. Afgeschreven over 3 jaar € 2,75 per maand, hetgeen zeer snel "terugverdiend" wordt omdat er slechts één internetverbinding nodig is voor 15 appartementen, i.p.v. 15x.
Maarrrrrr.... als je "klant" (ook al ben je dat nu zelf) niet bereid is om de investering te doen, dan houd het op.

Ik ben benieuwd of je de oorzaak gaat vinden (deel het dan a.u.b. met ons, want persoonlijk ben ik wel nieuwsgierig naar de oorzaak)

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Installeer de roaming quickfix.
Dat is nog steeds 316 mW EIRP (20 dBm + 5 dBi antenne).

• MetZyZteM
@rally tnx voor t stappenplan, en de rest natuurlijk.

@Dav1d
Dan heb ik de serienummers nodig, en ik kan niet in de appartementen komen waar de AP's hangen helaas.

Ik heb WirelessMon even op m'n NUC PC geinstalleerd, en toen werd ik niet blij.
Zie dit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JYrsapX.png

Oplossing, nieuwe apparatuur + verlengen kabels, ophangen AP's op ander plek :'(

[ Voor 3% gewijzigd door MetZyZteM op 13-08-2016 20:01 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Gebruik dan meteen hardware die goed samenwerkt. Als je weinig geld hebt kan je Ubiquiti doen, en dan de controller software via een cloud key gebruiken of op een laptop/pc die je tijdens instellen gebruikt. Controller hoeft niet altijd aanwezig te zijn, maar dat maakt de handoff wel makkelijker.

Stel dat je nog geen management PC hebt voor het netwerk zou je een goedkope NUC in het netwerk kunnen plaatsen, en daar dan monitoring en de controller op draaien.

• MetZyZteM
@johnkeates
zoals je in het draadje kunt lezen is dat uiteindelijk wel de bedoeling :)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:46
MetZyZteM schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 20:01:
Dan heb ik de serienummers nodig, en ik kan niet in de appartementen komen waar de AP's hangen helaas.
Is dat niet in de webinterface uit te lezen?

• rally

rally

Deyterra Consultancy

MetZyZteM schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 20:01:

Ik heb WirelessMon even op m'n NUC PC geinstalleerd, en toen werd ik niet blij.
Zie dit:
[afbeelding]
Kijk dan ook even met inSSIDer of een dergelijk programma om te zien welke andere SSID's er nu zijn en welke kanalen ze gebruiken.
http://www.metageek.com/support/downloads/

Nog een tip: Een signaal bestaat uit twee "delen". Signaal sterkte en signaal kwaliteit. Je kunt een heel sterk signaal hebben, maar een hele slechte kwaliteit, en omgekeerd.

Signaal sterkte is het "volume" van het signaal (zeg maar hoe hard kun je schreeuwen).
Signaal kwaliteit is hoe goed je het kunt verstaan (als ik op 1 CM van je oor schreeuw met een schorre stem, heb je een sterk signaal, maar met een slechte kwaliteit).

Het zou kunnen dat er factoren in de omgeving zitten die de signaal kwaliteit en/of sterkte beïnvloeden. Bijv. het signaal van een AP die in de meterkast hangt kan negatief beïnvloed worden als hij te dicht langs electraleidingen geplaatst is.

• MetZyZteM
@rally
er zijn geen andere SSID's aanwezig. Enkel van ons netwerk.
2x 2Ap's die elkaar een beetje overlappen, vanaf mijn appartement.

• Dav1d
  • Niet online
johnkeates schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 20:07:
Controller hoeft niet altijd aanwezig te zijn, maar dat maakt de handoff wel makkelijker.
Maakt geen verschil. Als het aankomt op sticky clients is de werking eigenlijk gelijk aan dat van een standalone consumentenproduct van 20 euro. Via de Unifi controller stel je eenmalig per AP per band een minimum RSSI waarde in. Anders dan de naam doet vermoeden speelt hun "controller", zoals het nu is, verder geen rol wat betreft roaming.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fFYawwW.png

De recente access points van DrayTek zijn slimmer. Deze APs wisselen onderling de signaalsterke van clients uit (zonder de noodzaak van een controller). Dus alleen een disconnect als er daadwerkelijk een beter AP in de buurt is:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cH3Xrwq.png

Gelukkig zijn er bij Ubiquiti ook ontwikkelingen, binnenkort komen ze met minimum rate control en 802.11r, k, v ondersteuning. _/-\o_

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MetZyZteM schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 22:07:
@rally
er zijn geen andere SSID's aanwezig. Enkel van ons netwerk.
2x 2Ap's die elkaar een beetje overlappen, vanaf mijn appartement.
Andere WiFi SSID's is maar helft van het verhaal. WiFi maakt gebruik van ISM-banden waar in principe iedereen en alles mag doen wat ze willen, zeker in de 2.4GHz mag nagenoeg alles dat max 100mW doet (en zoals je merkt is handhaving van wat daar ver boven schreeuwt beneden peil...). De keukenmicrogolfoven zit vrijwel zeker ook in de 2.4GHz-band, om maar eens wat te noemen - maar daarnaast heb je nog draadloze deurbellen, drone controllers, beveiligingscamera's, etc etc etc. Zou zomaar kunnen dat ander zooi er doorheen blaast.

Met een spectrum analyzer kun je zien exact waar je last van hebt, maar als de prestaties (zowel stabiliteit als throughput) blijven steken achter wat je op basis van RSSI alleen zou verwachten is iets als dit vrijwel zeker oorzaak.

Oplossing? Die andere zaken mogen gewoon gebruik maken van deze banden, dus je WiFi moet uitwijken. Bijvoorbeeld naar 5GHz, zoals al genoemd. Daar kunnen ook stoorzenders zitten, maar de mindere penetratie van 5GHz-signalen (icm de veelvoud aan kanalen daar) maakt de kans dat je er bovenop terechtkomt veel kleiner.

Oslik blyat! Oslik!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dav1d schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 01:07:
[...]

Maakt geen verschil. Als het aankomt op sticky clients is de werking eigenlijk gelijk aan dat van een standalone consumentenproduct van 20 euro. Via de Unifi controller stel je eenmalig per AP per band een minimum RSSI waarde in. Anders dan de naam doet vermoeden speelt hun "controller", zoals het nu is, verder geen rol wat betreft roaming.

[afbeelding]

De recente access points van DrayTek zijn slimmer. Deze APs wisselen onderling de signaalsterke van clients uit (zonder de noodzaak van een controller). Dus alleen een disconnect als er daadwerkelijk een beter AP in de buurt is:

[afbeelding]

Gelukkig zijn er bij Ubiquiti ook ontwikkelingen, binnenkort komen ze met minimum rate control en 802.11r, k, v ondersteuning. _/-\o_
Volgens mij zijn .11k/r/v al een tijdje beschikbaar, en heb je met een actieve controller ook ZeroHandoff waarbij alle AP's een gedeeld virtueel BSSID gebruiken. Gebruikt geen standaard roaming, maar lost het dus op door te doen alsof er 1 magisch groot 802.11 netwerk is met 1 SSID en 1 BSSID. De roaming onderling moet dan gecoördineerd worden om dat als maar 1AP de client kan zien er geen drop moet plaatsvinden. De simpele UniFi's hebben vaak inderdaad alleen maar RSSI-based dumps, maar dat was volgens mij ook alleen maar met de Lite versies.

Stel dat iemand meer wil dan een MKB-level apparaat kan je eigenlijk beter direct naar Cisco/HP enz. gaan gezien je eisen waarschijnlijk ook richting SLA gaan :p

Anyway, iets dat wat meer doet dan wat er nu hangt is in elk geval beter.

• Dav1d
  • Niet online
MetZyZteM schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 10:44:
Reboot van switches (dus incl. de PoE gevoede AP's lost het probleem tijdelijk op)
Geen echte oplossing, maar eventueel preventief elke 12 of 24 uur een reboot? Engenius heeft een auto reboot optie.
johnkeates schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 03:13:
Volgens mij zijn .11k/r/v al een tijdje beschikbaar
Op dit moment alleen in een speciale test build van vijf maanden oud.
johnkeates schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 03:13:
en heb je met een actieve controller ook ZeroHandoff waarbij alle AP's een gedeeld virtueel BSSID gebruiken
Single Channel Architecture is niet beschikbaar voor de Gen2 reeks. En dat moet je niet willen.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

MetZyZteM schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 16:36:
@shure-fan
Ze klagen helemaal niet, ik ben de enige (van de twee vaste bewoners). Verantwoordelijkheid bij de eigenaren zelf neer leggen gaat de vereniging niet mee akkoord. Dan kiezen ze waarschijnlijk er eerder voor om nieuwe AP's + router + switch te vervangen. Kabels trekken is een no-go. Dus ik zal het sowieso met de huidige bekabeling moeten doen.
Bedoel je dat ze niet klagen omdat ze geen probleem ervaren of omdat ze geen moeite doen omdat het toch niet hun vaste woning is? Als ze geen probleem ervaren omdat hun facebook het wel blijft doen dan zou ik de asociale oplossing overwegen. Reserveer 1 poort/kanaal/accesspoint voor de vaste bewoners en koop desnoods zelf een goed accespoint, al dan niet met 5G, zodat je geen last hebt van de rest.
Dan moet je wel eerst vaststellen of het probleem niet in de centrale router zit.

Ik zou zelf beginnen met stukken van het netwerk (bv de helft van de accesspoints) uit te trekken en dan een paar dagen aankijken of er iets verandert. Na een paar dagen ontkoppel je een andere set van onderdelen en na een paar keer kun je gaan vergelijken. Idealiter sluit je ook de apparatuur van je huisgenoten af maar ik weet niet of dat bespreekbaar is. ;)

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• MetZyZteM
@CAPSLOCK2000
Ik denk niet dat mijn vriendin dat pikt ;)

Anyway, het zijn appartementen welke het meeste recreatief verhuurd worden. Laat het nou net zo zijn dat in mijn appartement GEEN AP hangt :(

Ik heb inmiddels zelf een workaround voor mijn eigen appartement.
1. een ECB9500 als client ingesteld op een plek waar het bereik wel goed is
2. via TP-Link Powerline Adapters een verbinding naar de woonkamer
3. UniFi LR er aan (had ik nog liggen, word een AC-Lite)

We zijn nu aan het testen hoe dit gaat. Het lijkt goed tot nu toe.

edit:

De AP's lopen willekeurig 'vast'. Heb ik uitgetest door stappenplan hierboven, waarbij ik van 1 AP een 2e SSID heb aangemaakt, dus ik weet zeker dat ik met dat AP verbonden ben.

Op een gegeven moment heb ik geen internet meer, krijg geen IP adres, en wat al een IP adres heeft staat op beperkte verbinding en kan niks meer pingen. Het AP staat dus loos uit te zenden. Na een reboot van dat AP werkt het weer. Heb vanmorgen precies bekeken welke kabel dat AP was en gereboot, en dat geeft als resultaat dat het direct weer werkt.

Dus switch en router blijven gewoon werken.

Heb de VLANs ongedaan gemaakt zodat ik nu makkelijker alle AP's kan rebooten als het weer mis is.,.

Ik ga nu nog proberen auto-reboot in te stellen op de AP's kijken of ze dan wel 'altijd' blijven werken.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

[ Voor 43% gewijzigd door MetZyZteM op 16-08-2016 09:09 ]

Pagina: 1