[EL-noob] Oude klok repareren.... waarvoor dienen de draden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-08 17:37
Ik ben bezig met het repareren van een oude klok die op 220V loopt, maar dit is nou niet echt mijn specialiteit. Eerst dacht ik dat het gewoon een kwestie was van het snoer weer opnieuw vastmaken, maar helaas.

Aan de achterkant van de klok zit de mogelijkheid voor het aansluiten van 4 draden, 2x bruin en 2x zwart. Op dit moment zit alleen bruin aangesloten. Wat moet ik met die zwarte draden doen?

De klok zonder wijzerplaat:
klok1

Close-up:
klok2

De achterkant van de klok: de zwarte draden komen rechts uit, de bruine links en zijn verbonden met het netsnoer:
klok3

Iemand een protip om me op weg te helpen?

[ Voor 9% gewijzigd door M_V op 12-08-2016 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-08 11:17

Onbekend

...

Wat staat er voor tekst bij het andere kroonsteentje van de bruine draden?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-08 08:34
Ik zou bij a zeggen: kroonsteen 1 is 230V 50Hz voor EU spanningsnet en kroonsteen 2 is 110V 60Hz voor VS spanningsnet. Misschien meet je verschillende weerstanden als je de 2 draden in de beiden kroonstenen afzonderlijk doormeet.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
Ah dat zal het zijn, de ene is voor 110V en de ander voor 220V, staat er inderdaad (in het Duits) ook op. Helaas, dat was het dus niet. Hij zoemt wel maar loopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
Hmmm, klokje helemaal uitgekleed, en eigenlijk is het een heel simpel ding.

klokkaal1

klokkaal2

Zou de spoel kapot zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-08 11:17

Onbekend

...

Dus op het andere stickertje stond dus 220V ?
Vaak zoemen die oude motortjes, dus dat is niet erg als je dat hoort. Gewoon het mechanische gedeelte even nakijken of iets misschien de wijzers aan het blokkeren is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
Dat klopt! Er staat 110 bij de ene en 220 bij de ander. Ik heb het mechanische stuk vluchtig bekeken, maar alles lijkt daar gewoon te werken. Morgen bij goed licht maar eens overdoen.

Alvast bedankt voor de adviezen allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:52
Wat die spoel betreft: die ziet er nog prima uit: als die niet werkt zit er meestal een draadje los of is de spoel ernstig gesmolten/verbrand. Als de stroom erop staat moet je met iets (ferro)metaal duidelijk een trillend (50Hz) veld bij de kern van de spoel voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:17
Het ziet er uit als een oude jaren 50 klok met een 50 Hz synchroonmotor.
Als-ie zoemt, lijkt me de spoel OK.

Zo'n synchroonmotor start echter niet vanzelf, hij kan nl. in twee richtingen draaien. Meestal zit
er een palletje met een veer: trekken aan het palletje en dan abrupt loslaten brengt de rotor
in beweging en als het goed is blijft-ie dan doordraaien.

Op je laatste foto lijkt zo'n palletje te zien, met een stalen draad er aan om aan te trekken.
Heb je daar al iets mee geprobeerd?
Pagina: 1