Continu spanning plafondlamp creeren (schakelaar doorlussen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:04
Ik heb een plafondlamp met een Hue lamp er in. Nou wil ik de wandschakelaar vervangen door een Hue dimmer. ( over de plek van de oude schakelaar heen monteren ).

Alleen moet ik dan zorgen dat de plafondlamp continu stroom ontvangt. Achter de muurschakelaar zit nu een blauw, zwart en bruine draad. In het plafond een blauwe 2.5mm een bruine en een dunne blauwe kabel.

Als ik op internet lees komt deze combinatie niet voor. Graag wat hulp.

---
Huidige situatie:
Plafond:
2 blauwe samen in de N van de lamp
1 bruine in de L van de lamp

Muurschakelaar:
Klik aan klik uit dimmer blauw n, zwart schakel, bruin L

Dit werkt zoals het moet.

Asus G501

Beste antwoord (via RemcoINC08 op 13-08-2016 18:14)

• slein78
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Als je een constante spanning op de plafondlamp wilt hebben moet je de fasedraad (bruin) en de schakeldraad (zwart) aan elkaar knopen.

Maar... die klikaanklikuit muurschakelaar, heb je daar een typenummer van of een schema?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• slein78
  • Nu online
Als je een constante spanning op de plafondlamp wilt hebben moet je de fasedraad (bruin) en de schakeldraad (zwart) aan elkaar knopen.

Maar... die klikaanklikuit muurschakelaar, heb je daar een typenummer van of een schema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
slein78 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 23:11:

http://www.klikaanklikuit.nl/shop/nl/dimmer-acm-300/

Oke, bruin en zwart met een lasdop aan elkaar. En de blauwe ook netjes afdoppen neem ik aan. ( alleen in een aparte lasdop )

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slein78
  • Nu online
RemcoINC08 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 23:16:
[...]
Oke, bruin en zwart met een lasdop aan elkaar. En de blauwe ook netjes afdoppen neem ik aan. ( alleen in een aparte lasdop )
Inderdaad, en die klikaanklikuit unit loskoppelen en bewaren/weggooien/marktplaats/etc...
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuaveKadaver
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-01 09:32
Meten is weten! Als je draden raar zijn gebruik dan even een multimeter, je wil niet per ongeluk sluiting maken, helemaal als je bedrading een beetje raar is. Bij mij in huis klopt er ook geen reet van en dat is toch echt door een installateur gedaan (voor we hier kwamen wonen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
Ja dat is hier ook het geval. Eerste bewoners van een nieuwbouwwoning. Het had er geloof ik wel mee te maken dat die klikaanklik uit altijd spanning nodig had om te kunnen werken ook al staat de lamp uit.

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je hoort dat wel eens meer, werk dat is uitgevoerd door een installateur, althans door een installateursbedrijf. Blijkbaar, althans dat is een mogelijke oorzaak, zijn sommige bedrijven niet zo kieskeurig in het aannemen van personeel. Het lijkt er op dat ze geen bezwaar hebben om ongeschoolde krachten aan te nemen en geen controlerend personeel hebben en die controles ook niet laten doen, anders kan ik het niet verklaren. Je kunt er van alles bij bedenken, onverschilligheid of ze weten hoegenaamd niets van waar ze mee bezig zijn.

Bij voorbeeld in het geval van deze topicvraag kan het bijna niet raadselachtiger. Zoals ik het lees, bij de schakelaar vind je correct een zwarte schakeldraad, bij de plafondlamp zie je in plaats daarvan een dunne blauwe draad. Dus waar is die zwarte draad gebleven. Ik zou dat absoluut willen uitzoeken of nog liever die installateur er aan z'n nekharen bijslepen. Bij een pas opgeleverd nieuw huis of bij een pas vernieuwde installatie heb je heel veel kans op succes. In geval van weigeren van actie kun je dreigen met melden aan het netwerkbedrijf in je regio. Bij voortdurend in gebreke blijven lopen ze namelijk de kans op intrekken van hun erkenning en dat lijkt me niet iets waar ze reikhalzend naar verlangen.
Pagina: 1