Van 8GB naar 12GB. Windows/Bios ziet 8GB, CPU-z ziet 12GB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:44
Aangezien Just Cause 3 bij iedere start zat te mopperen om te weinig beschikbaar werkgeheugen had ik besloten om een ram bankje uit een niet in gebruik zijnde HTPC te trekken. Op het eerste oog leek dit ram bankje redelijk gelijk aan de reeds in het systeem zittende geheugenbankjes.

Na inbouwen herkent zowel de bios als Windows 8GB werkgeheugen, CPU-z detecteert wel 12GB

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Mijn desktop die ondertussen aardig op leeftijd is:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 870 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P7P55D Evo€ 0,-€ 0,-
1Asus R9290-DC2OC-4GD5€ 0,-€ 0,-
2Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
2Acer H235Hbmid Zwart€ 0,-€ 0,-
1Dell U2515H Zwart€ 305,-€ 305,-
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 79,95€ 79,95
1Antec TruePower TP-750 Blue€ 0,-€ 0,-
1OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 131,42€ 131,42

De module uit de HTPC:
pricewatch: Corsair CMV4GX3M1A1333C9

CPU-z screenshots:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/35a3guv.png
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2cp7ofo.png
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/34rgkyd.png

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Verschillende bankjes (K-K-C-0, K-C-K-0, K-0-K-C), K-C-0-0 geeft ook 8GB geen 4GB dus module werkt wel
BIOS gereset
BIOS versie bekeken (2004, latere versie heeft niks in changelog over ram, mobo hoort 16GB te ondersteunen)
Ram QVL opzocht (staan uberhaupt geen 4GB modules met 1333 snelheid in)
Geklungeld met RAM timings in de BIOS
Bios omgezet van IDE naar AHCI :+ O-)
363x opnieuw opgestart
Gegoogled

Iemand enig idee hoe ik mijn 12GB werkend kan krijgen?

Kan dit probleem veroorzaakt worden door de verschillende tRC? Zoja, kan ik door handmatig vaste waardes te kiezen in de BIOS dit oplossen?

TLDR:
Extra werkgeheugen wordt niet herkend in BIOS/Windows wel in CPU-z, ideeën om dit op te lossen?

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Kijk even of er in je BIOS een optie is voor memory remap. Hebben meer mensen last van onder Windhoos 10. Deze functie dient aan te staan.

[ Voor 13% gewijzigd door nelizmastr op 12-08-2016 19:26 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• nooberke
nelizmastr schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 19:26:
Kijk even of er in je BIOS een optie is voor memory remap. Hebben meer mensen last van onder Windhoos 10. Deze functie dient aan te staan.
Heb in de handleiding gezocht op "remap" waarna ik de volgende functie tegenkwam:
"memery remap feature" bij uncore/northbridge configuration, deze van enabled naar disabled zetten resulteerde in 3,5GB werkgeheugen van de 8GB bruikbaar in Windows. Na terugzetten op enabled weer terug op 8GB van 8GB bruikbaar.

Zo te merken stond deze dus al goed ;)

[ Voor 3% gewijzigd door nooberke op 12-08-2016 19:37 ]

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

nooberke schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 19:36:
[...]

Heb in de handleiding gezocht op "remap" waarna ik de volgende functie tegenkwam:
"memery remap feature" bij uncore/northbridge configuration, deze van enabled naar disabled zetten resulteerde in 3,5GB werkgeheugen van de 8GB bruikbaar in Windows. Na terugzetten op enabled weer terug op 8GB van 8GB bruikbaar.

Zo te merken stond deze dus al goed ;)
Enabled betekent dan ook ingeschakeld, dus dat zou ook zo moeten zijn ;)

Ook als enige module in het hele systeem werkt het corsair stickie naar behoren? Al eens memtest gedraaid?

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• nooberke
nelizmastr schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 19:42:
[...]

Ook als enige module in het hele systeem werkt het corsair stickie naar behoren? Al eens memtest gedraaid?
Heb niet met enkel de Corsair gedraaid, wel met 1x Corsair en 1x Kingston wat gewoon netjes als 8gb gezien werd. Dus de Corsair werkt wel.

Zal later kijken naar memtest

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:09

Dark

who tweaked the light?

cpu-z leest de spd (serial presece detect) uit, dat is een soort eprom die op elk geheugen-reepje aanwezig is en gegevens over het reepje bevat.

het kunnen uitlezen van de spd, wil -zoals je nu merkt- nog niet zeggen dat de bios/chipset het geheugen ook herkend en inschakeld.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:51

• nooberke
Dubbelpost :/

[ Voor 96% gewijzigd door nooberke op 12-08-2016 21:13 ]

• nooberke
nelizmastr schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 19:42:
[...]

Geprobeerd met enkel de Corsair te starten, blijft boot hangen op de DRAM led, ook na misbruiken van de "Mem OK" knop start hij niet door...

Bizarre is echter dat ik hem met het Kingston geheugen ook niet meer opgestart krijg nu :(
Ik draai Windows 10, geen Windows 7, dat ben ik inderdaad vergeten te vermelden

Na wat geklungel en gedoe heb ik de computer weer werkend
C-0-0-0: Boot niet
K-0-0-0: Boot niet
K-0-K-0: Boot niet
K-K-0-0: Boot
K-K-C-0: Boot (met 8GB)
K-0-C-0: Boot niet
K-C-0-0: Boot

Heb ik het verleden ook wel is gedonder gehad met dat intern geheugen bij deze computer, maar de laatste keer is ondertussen echt jaren geleden.

Dus misschien speelt er wel meer dan alleen het niet herkennen van de 12GB

Ik werk nu, probleemloos, met Kingston en Corsair gecombineerd.

Memtest is op een usbstick gezet, dat moet behoorlijk lang draaien dacht ik dus dat ga ik morgen doen. Heb alweer genoeg bios gezien voor vandaag 8)7

Is er overigens een optie om te zien welke modules er daadwerkelijk in gebruik zijn als ik er drie in heb zitten?

[ Voor 20% gewijzigd door nooberke op 12-08-2016 21:13 ]

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat zou je BIOS moeten weergeven. BIOS is leidend.

• nooberke
nelizmastr schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 21:21:
Dat zou je BIOS moeten weergeven. BIOS is leidend.
In de bios kan ik enkel 8192mb zien staan, niets over de verschillende modules

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

nooberke schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 21:39:
[...]

In de bios kan ik enkel 8192mb zien staan, niets over de verschillende modules
maar als je 8192 MB ziet in je BIOS heb je nooit meer in je OS. Je computer herkent het dus niet, met deze combinatie in ieder geval. Het is een vreemd geval, maar als je BIOS 8GB zegt, dan heeft booten op te controleren al geen zin meer.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Kan het zijn dat het RAM dat gedetecteerd wordt niet dezelfde gegevens gebruikt als de SPD ROM?

• nooberke
Hann1BaL schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 21:45:
[...]

maar als je 8192 MB ziet in je BIOS heb je nooit meer in je OS. Je computer herkent het dus niet, met deze combinatie in ieder geval. Het is een vreemd geval, maar als je BIOS 8GB zegt, dan heeft booten op te controleren al geen zin meer.
Ja logisch, als de bios het al niet ziet... Mij lijkt het ook zeer sterk dat het probleem in Windows zit
johnkeates schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 21:50:
Kan het zijn dat het RAM dat gedetecteerd wordt niet dezelfde gegevens gebruikt als de SPD ROM?
Hoe bedoel je dit precies? Of hoe kan ik dit controleren? SPD ROM zeg mij niks. Ik neem aan dat dat iets te maken heeft met de informatie uitwisseling met de ram module gezien de term SPD

Memtest is overigens al over 75% heen met een crucial en Kingston module.. Foutloos

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Los van je RAM wel/niet detectie en boot probleem. Zou Just Cause 3 niet gewoon soepel moeten draaien met 8GB RAM? Zowel minimal als recommended staat bij JC3 op 8GB. Lijkt me dan ook dat er wat anders aan de hand is dan alleen memory te kort.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

nooberke schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 21:54:

Hoe bedoel je dit precies? Of hoe kan ik dit controleren? SPD ROM zeg mij niks. Ik neem aan dat dat iets te maken heeft met de informatie uitwisseling met de ram module gezien de term SPD

Memtest is overigens al over 75% heen met een crucial en Kingston module.. Foutloos
CPU-z kan de module wel zien en lezen en dus wordt deze weergegeven. De computer kan de module alleen niet gebruiken. SPD is te vergelijken met de sticker aan de buitenkant die zegt dat het een 4 GB module is. Dat zegt uiteraard niets over de werking.

Er zijn gewoon situaties waarbij bepaalde moederborden en bepaalde RAM dimmetjes niet willen werken. Dat lijkt nu ook zo te zijn.

• nooberke
True schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 21:55:
Los van je RAM wel/niet detectie en boot probleem. Zou Just Cause 3 niet gewoon soepel moeten draaien met 8GB RAM? Zowel minimal als recommended staat bij JC3 op 8GB. Lijkt me dan ook dat er wat anders aan de hand is dan alleen memory te kort.
Op zich draait Just Cause ook best prima, let wel op dat ik op 1440p draait wat natuurlijk behoor pittig is voor het oudje. Just Cause pakt al gauw dik 6gb werkgeheugen waardoor het ver volloopt als ik alles uitzet verder is het echt op het randje
Hann1BaL schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 21:59:
[...]

CPU-z kan de module wel zien en lezen en dus wordt deze weergegeven. De computer kan de module alleen niet gebruiken. SPD is te vergelijken met de sticker aan de buitenkant die zegt dat het een 4 GB module is. Dat zegt uiteraard niets over de werking.

Er zijn gewoon situaties waarbij bepaalde moederborden en bepaalde RAM dimmetjes niet willen werken. Dat lijkt nu ook zo te zijn.
Dan zou de Corsair module toch überhaupt niet moeten werken? Zowel Kingston + Kingston als Kingston + Corsair geven gewoon netjes 8gb werkgeheugen

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met K-K-C-0 werkt het met 8 GB, maar heb je ook al K-C-K-0 getest? En het feit dat 1 module niet werkt is vreemd. Je zou haast zeggen dat je moederbord alleen met geheugen kan werken als een channel volledig gevuld is. Want dat is wat je nu ook hebt, als de eerste twee banken vol zitten, werkt het, anders niet of niet volledig. Heb je nog een 4e lat geheugen die erin kan? Desnoods trek je een ander systeem leeg. Zie je dan wel 16 GB geheugen, dan weet je genoeg.

Wat heb je kunnen vinden in het boekje van je moederbord?

Edit:
Zelf even de handleiding gedownload en zie het volgende staan:
Side(s): SS - Single-sided DS - Double-sided DIMM support:
• A*: Supports one (1) module inserted into slot A1 or B1 as Single-channel memory configuration.
• B*: Supports two (2) modules inserted into the blue slots (A1 and B1) as one pair of Dual-channel memory configuration.
• C*: Supports four (4) modules inserted into both the blue and the black slots as two pairs of Dual-channel memory configuration.
Oftewel, zoals ik het zie staan, is het 1, 2 of 4 banken vullen. Niet 3.

[ Voor 35% gewijzigd door Hero of Time op 12-08-2016 22:19 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

gewoon niet even bij de specs van de mainboard kijken.
de mainboard kan max 16GB RAM aan op alle 4 sloten.. dus 4x4GB = 16GB. Wat dus waarschijnlijk concreet inhoud dat een slot max. 4GB kan aansturen.

nu heb je 8GB+4GB erin gedrukt.. van de 8GB kan je mainboard alleen maar de eerste 4GB gebruiken + 4GB van de andere = 8GB.

Kans is dus erg groot wanneer je alleen de 8GB module plaatst dat de computer dus gewoon 4GB ziet.
ik denk niet dat je dit gaat oplossen. tenzij je je 8GB omruilt voor 2x 4GB.

bron:
http://www.asus.com/Motherboards/P7P55D_EVO/specifications/
Memory
4 x DIMM, Max. 16 GB, DDR3 2200(O.C.)*/1600/1333/1066 Non-ECC,Un-buffered Memory
Dual Channel memory architecture
Supports Intel® Extreme Memory Profile (XMP)
*Hyper DIMM support is subject to the physical characteristics of individual CPUs. Some hyper DIMMs only support one DIMM per channel. Please refer to Memory QVL for details.
**Refer to www.asus.com or this user manual for the Memory QVL(Qualified Vendors Lidts).
handleiding van dat bord bevestigd mijn vermoedens, onder kopje geheugen:
Memory configurations You may install 512MB, 1GB, 2GB and 4GB unbuffered and non-ECC DDR3 DIMMs into the DIMM sockets.

[ Voor 9% gewijzigd door nIghtorius op 12-08-2016 22:10 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nIghtorius schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 22:07:
de mainboard kan max 16GB RAM aan op alle 4 sloten.. dus 4x4GB = 16GB. Wat dus waarschijnlijk concreet inhoud dat een slot max. 4GB kan aansturen.

nu heb je 8GB+4GB erin gedrukt.. van de 8GB kan je mainboard alleen maar de eerste 4GB gebruiken + 4GB van de andere = 8GB.

Kans is dus erg groot wanneer je alleen de 8GB module plaatst dat de computer dus gewoon 4GB ziet.

bron:

[...]

[...]
Waar heeft de TS het over dat hij een latje van 8 GB heeft? De kingston set is 2x 4GB (samen dus 8 GB) en hij prikt er een 4 GB module bij, totaal dus 3x 4 GB. ;)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

nooberke schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 22:03:
Op zich draait Just Cause ook best prima, let wel op dat ik op 1440p draait wat natuurlijk behoor pittig is voor het oudje. Just Cause pakt al gauw dik 6gb werkgeheugen waardoor het ver volloopt als ik alles uitzet verder is het echt op het randje
Het verschil tussen 720p, 1080p en 1440p zit 'm vooral in het videogeheugen. Werkgeheugen zal bij deze resoluties allemaal nagenoeg hetzelfde moeten blijven.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral

• nooberke
True schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 22:28:
[...]

Het verschil tussen 720p, 1080p en 1440p zit 'm vooral in het videogeheugen. Werkgeheugen zal bij deze resoluties allemaal nagenoeg hetzelfde moeten blijven.
Ligt eraan of het videogeheugen afdoende is lijkt mij? Maar goed.. Far cry 3 is bij mij net speelbaar met 8gb dus dat is geen drama inderdaad maar des ondanks irriteert het mij dat ik die 12gb niet werkend krijg en alle overige toepassingen moet sluiten :+
Hero of Time schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 22:07:
Met K-K-C-0 werkt het met 8 GB, maar heb je ook al K-C-K-0 getest? En het feit dat 1 module niet werkt is vreemd. Je zou haast zeggen dat je moederbord alleen met geheugen kan werken als een channel volledig gevuld is. Want dat is wat je nu ook hebt, als de eerste twee banken vol zitten, werkt het, anders niet of niet volledig. Heb je nog een 4e lat geheugen die erin kan? Desnoods trek je een ander systeem leeg. Zie je dan wel 16 GB geheugen, dan weet je genoeg.

Wat heb je kunnen vinden in het boekje van je moederbord?

Edit:
Zelf even de handleiding gedownload en zie het volgende staan:

[...]

Oftewel, zoals ik het zie staan, is het 1, 2 of 4 banken vullen. Niet 3.
Die combinatie is geprobeerd, start netjes op maar wel slechts 8gb

Zou een verklaring kunnen zijn maar ook optie A en optie B lijken niet te werken hier... Aangezien hij niet op start met slechts 1 module of in x-0-x-0 configuratie... Ik draai dus altijd single channel met twee modules... Juist die werkende optie staat er dan weer niet tussen |:(

Daar op voortbordurend, zou het niet kunnen zijn dat slot 3/4 op één of andere manier rot is? Dat zou verklaren dat optie B niet werkt en dat ik maar 8gb zie maximaal... Morgen is proberen of ik kan starten met combinatie 0-0-x-x

Overigens geen vierde module beschikbaar, alleen wat so-dimmetjes
nIghtorius schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 22:07:

bron:

[...]

[...]
Het betreffen allemaal 4gb modules

Edit:
Misschien is het probleem veel simpeler, ik kan nu helaas niet testen maar als ik de handleiding bestudeer zijn de slots als volgt genummerd:
A2 - A1 - B2 - B1

Oftewel als je de beschrijving uit de handleiding leest die Hero Time geplaatst heeft dan moet ik bij 1 module 0-x-0-0 plaatsen en niet x-0-0-0... Dat zelfde geld voor dual channel dat is 0-x-0-x... Tellen precies andersom als dat ik zou verwachten

Morgen is aan de slag met de modules en dan andersom denken...Zou in ieder geval verklaren waarom de boot zo lastig ging bij mijn eerdere pogingen

Ook heb ik niet geprobeerd: x-x-0-x wat de meeste logische lay-out met drie modules is als je bekijkt hoe Asus de sloten nummert

[ Voor 11% gewijzigd door nooberke op 12-08-2016 22:46 ]

• White Feather
[b]nooberke schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 21:12

Ik draai Windows 10, geen Windows 7, dat ben ik inderdaad vergeten te vermelden
En niet even gekeken op Windows 10? Valt me een beetje tegen. Daar werkt het namelijk precies hetzelfde.
Na wat geklungel en gedoe heb ik de computer weer werkend
C-0-0-0: Boot niet
K-0-0-0: Boot niet
K-0-K-0: Boot niet
K-K-0-0: Boot
K-K-C-0: Boot (met 8GB)
K-0-C-0: Boot niet
K-C-0-0: Boot

Heb ik het verleden ook wel is gedonder gehad met dat intern geheugen bij deze computer, maar de laatste keer is ondertussen echt jaren geleden.

Dus misschien speelt er wel meer dan alleen het niet herkennen van de 12GB
Ik heb zelf een MSI P55-GD85, met dezelfde chipset en 2x4 en 2x2. Die deed het ook alleen met de 4 GB's in 1 en 3 en de 2 GB in de rest en daar bleek opeens ook 1 van de Dimms kapot te zijn terwijl het daarvoor goed had gewerkt.

Ik zou even kijken naar een combi zodat hij boot en 12 GB ziet en dan naar Start>System Configuration>tabblad Boot en dan kijken of daar niet toevallig Max memory op 8192 ( of iets dergelijks staat.)

En inderdaad een memory check doen.

• nooberke
White Feather schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 23:50:
[...]

En niet even gekeken op Windows 10? Valt me een beetje tegen. Daar werkt het namelijk precies hetzelfde.

[...]

Ik heb zelf een MSI P55-GD85, met dezelfde chipset en 2x4 en 2x2. Die deed het ook alleen met de 4 GB's in 1 en 3 en de 2 GB in de rest en daar bleek opeens ook 1 van de Dimms kapot te zijn terwijl het daarvoor goed had gewerkt.

Ik zou even kijken naar een combi zodat hij boot en 12 GB ziet en dan naar Start>System Configuration>tabblad Boot en dan kijken of daar niet toevallig Max memory op 8192 ( of iets dergelijks staat.)

En inderdaad een memory check doen.
Ik had onder Windows 10 ook even gekeken, maar zolang de BIOS het niet herkend lijkt rotzooien in Windows mij onzinnig.

Werkt jou P55 wel met drie bankjes? Of alleen met twee of met vier?

Memtest op Corsair en (1) Kingston had 0 error

Net getest naar aanleiding van mijn edit van gisteren:
K-C-0-K: 8GB in BIOS en CPU-z, CPU-z ziet derde module ook niet?
0-C-K-K: 4GB in BIOS en 8GB in CPU-z, CPU-z ziet wel de niet werkende tweede module maar geen derde

Ik ga zo even nog C-K-0-K proberen aangezien dat de meeste logische configuratie lijkt, heb ondertussen een pijnlijke duim van het aanduwen van de modules :+

EDIT:
C-K-0-K: 8GB in BIOS en CPU-z, CPU-z ziet derde module ook niet, herkende modules zijn 1x K en 1x C

[ Voor 3% gewijzigd door nooberke op 13-08-2016 09:05 ]

• White Feather
Had even gemist dat je nog nooit 12 GB in bios had gehad.

Ik zou eens een memorytest draaien als je een K en een C bij elkaar hebt en 8 GB.

En 0-K-C-K?

Het lijkt er op dat 0-X-0-0 altijd gevuld moet zijn om te kunnen booten.

• nooberke
White Feather schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 10:24:
Had even gemist dat je nog nooit 12 GB in bios had gehad.

Ik zou eens een memorytest draaien als je een K en een C bij elkaar hebt en 8 GB.

En 0-K-C-K?

Het lijkt er op dat 0-X-0-0 altijd gevuld moet zijn om te kunnen booten.
Memtest is reeds in die configuratie gedraaid zonder fouten

Die combinatie van werkgeheugen heb ik nog niet geprobeerd, zal die straks proberen

Ik heb zelf het idee dat slot drie en vier problemen geeft, zeker aangezien een leeg eerste slot er voor zorgt dat hij maar 4gb heeft. Derde slot lijkt wel gezien te worden in cpu z maar niet voor de bios en slot vier lijkt helemaal niks te doen

Zal ook is 0-x-0-x proberen.. De officiële dual channel variant

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik kan het zo snel niet vinden in je postst, maar ik neem aan dat je na al deze problemen ook een BIOS reset hebt gedaan!?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• nooberke
kendo schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 12:09:
Ik kan het zo snel niet vinden in je postst, maar ik neem aan dat je na al deze problemen ook een BIOS reset hebt gedaan!?
Yep, na boot problemen reset hij sowieso standaard

• Maxus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-03-2025
Op basis van de handleiding voor het moederbord lijkt het dat je 1, 2 of 4 geheugen modules kunt plaatsen maar niet 3 (pagina 2-10 in de Engelse handleiding).
Ik neem aan dat de HTPC nog een memory bankje overheeft, probeer deze eens erbij te plaatsen om te zien of het geheugen dan naar 16GB gaat en goed werk, als dat zo is weet je dat je niet met 3 bankjes kunt werken.

Opm: zou logisch zijn in de zin dat het moederbord werkt in single channel mode (1 bankje) of in dual channel mode (2 of 4 bankjes) maar niet in single+dual channel combinatie mode (3 bankjes)

[ Voor 20% gewijzigd door Maxus op 13-08-2016 13:35 . Reden: toevoeging ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Maxus schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 13:30:
Op basis van de handleiding voor het moederbord lijkt het dat je 1, 2 of 4 geheugen modules kunt plaatsen maar niet 3 (pagina 2-10 in de Engelse handleiding).
Ik neem aan dat de HTPC nog een memory bankje overheeft, probeer deze eens erbij te plaatsen om te zien of het geheugen dan naar 16GB gaat en goed werk, als dat zo is weet je dat je niet met 3 bankjes kunt werken.

Opm: zou logisch zijn in de zin dat het moederbord werkt in single channel mode (1 bankje) of in dual channel mode (2 of 4 bankjes) maar niet in single+dual channel combinatie mode (3 bankjes)
De 869/870 i7 kan alleen werken met 1 DIMM in Single Channel en bij gebruik van meer dan 1 DIMM alleen in Dual channel. Daarom ondersteund het bord ook alleen deze config. Had het zelfde met de i7-860.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• nooberke
Wim-Bart schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 13:41:
[...]

De 869/870 i7 kan alleen werken met 1 DIMM in Single Channel en bij gebruik van meer dan 1 DIMM alleen in Dual channel. Daarom ondersteund het bord ook alleen deze config. Had het zelfde met de i7-860.
Maxus schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 13:30:

Dus jullie zeggen eigenlijk drie bankjes kan niet bij deze chipset? Kan er online maar weinig over vinden. Rare is wel dat dual channel überhaupt niet lijkt te werken met twee modules en hij altijd single channel lijkt te pakken

Helaas heb ik geen vierde module liggen en eigenlijk heb ik niet zoveel zin om nog te investeren in deze computer.

EDIT:
De officiële dual-channel configuratie, 0-K-0-K, geeft ook maar 4GB, lijkt toch echt dat misschien het derde en vierde slot niet helemaal lekker is...ik weet het ook niet meer O-)

[ Voor 6% gewijzigd door nooberke op 13-08-2016 17:14 ]

• Wim-Bart

Wim-Bart

nooberke schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 14:54:
[...]

[...]

Dus jullie zeggen eigenlijk drie bankjes kan niet bij deze chipset? Kan er online maar weinig over vinden. Rare is wel dat dual channel überhaupt niet lijkt te werken met twee modules en hij altijd single channel lijkt te pakken

Helaas heb ik geen vierde module liggen en eigenlijk heb ik niet zoveel zin om nog te investeren in deze computer.

EDIT:
De officiële dual-channel configuratie, 0-K-0-K, geeft ook maar 4GB, lijkt toch echt dat misschien het derde en vierde slot niet helemaal lekker is...ik weet het ook niet meer O-)
Je zal weinig verschil merken met dual channel versus single channel want er zijn meer factoren van belang. Lees volgende artikel maar eens. Daar staat uitgelegd hoe het werkt.

http://www.gamersnexus.ne...-single-channel?showall=1

Wat je wel moet beseffen is. Hoe is de memory slot verdeling. Sommmige borden hebben:

0 1 2 3 waarbij mem moet zijn 0+1 = dual en 2+3 is dual. Andere borden zijn 0 2 1 3 waarbij 0+1 is dual en 2+3 is dual. Je kan het altijd zien aan de kleur sloten. Geheugen altijd per twee plaatsen in matching kleuren.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• nooberke
Wim-Bart schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 18:02:
[...]

Je zal weinig verschil merken met dual channel versus single channel want er zijn meer factoren van belang. Lees volgende artikel maar eens. Daar staat uitgelegd hoe het werkt.

http://www.gamersnexus.ne...-single-channel?showall=1

Wat je wel moet beseffen is. Hoe is de memory slot verdeling. Sommmige borden hebben:

0 1 2 3 waarbij mem moet zijn 0+1 = dual en 2+3 is dual. Andere borden zijn 0 2 1 3 waarbij 0+1 is dual en 2+3 is dual. Je kan het altijd zien aan de kleur sloten. Geheugen altijd per twee plaatsen in matching kleuren.
Ja bij dit bord is het 0-x-0-x voor dual channel, maar dan pakt 't gekke ding maar 4GB :F

• Wim-Bart

Wim-Bart

nooberke schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 18:19:
[...]

Ja bij dit bord is het 0-x-0-x voor dual channel, maar dan pakt 't gekke ding maar 4GB :F
Ik zie nu welk bord je hebt. En weet ook welk problemen je nog meer het. Heb zelf ooit ook dit bord gehad. En er zijn een aantal issues:
  • Ut de handleiding: Always install DIMMs with the same CAS latency. For optimum compatibility, we recommend that you obtain memory modules from the same vendor. En is ook gebleken dat alle 4 modules het zelfde moeten zijn (CAS, Type, Merk), Sizes mogen gemixed worden, mits ze per 2 en voldoen aan de regel CAS, Type, Merk.
  • En uit de handleiding: This motherboard does not support DIMMs made up of 512Mb (64MB) chips or less (Memory chip capacity counts in Megabit, 8 Megabit/Mb = 1 Megabyte/MB).
  • Je hebt de Kingston en Corsair gemixed op bank #0 = Slot 1 en Slot 2, dat gaat NOOIT dual Channel werken.
  • Je Kingston is ondersteund zie ik (staat niet op de lijst, maar ze hebben alleen 1 en 2 GB modellen van de serie getest);
  • Je Corsair gaat niet weken in dit board en met deze CPU in combinatie met je Kingston. Je zou de Corsair los kunnen proberen.

• nooberke
Wim-Bart schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 20:05:
[...]

Ik zie nu welk bord je hebt. En weet ook welk problemen je nog meer het. Heb zelf ooit ook dit bord gehad. En er zijn een aantal issues:
  • Ut de handleiding: Always install DIMMs with the same CAS latency. For optimum compatibility, we recommend that you obtain memory modules from the same vendor. En is ook gebleken dat alle 4 modules het zelfde moeten zijn (CAS, Type, Merk), Sizes mogen gemixed worden, mits ze per 2 en voldoen aan de regel CAS, Type, Merk.
  • En uit de handleiding: This motherboard does not support DIMMs made up of 512Mb (64MB) chips or less (Memory chip capacity counts in Megabit, 8 Megabit/Mb = 1 Megabyte/MB).
  • Je hebt de Kingston en Corsair gemixed op bank #0 = Slot 1 en Slot 2, dat gaat NOOIT dual Channel werken.
  • Je Kingston is ondersteund zie ik (staat niet op de lijst, maar ze hebben alleen 1 en 2 GB modellen van de serie getest);
  • Je Corsair gaat niet weken in dit board en met deze CPU in combinatie met je Kingston. Je zou de Corsair los kunnen proberen.
Hoe kan je verklaren dat ook de Kingston's samen niet in dual-channel kunnen werken? Dus als ze in slot A1 en slot B1 zitten (0-X-0-X)

Ik kan me prima erbij neerleggen dat de 3 modules samen niet werken, maar dat de Kingston's geen dual-channel willen is toch ook raar?

• Wim-Bart

Wim-Bart

nooberke schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 20:18:
[...]

Hoe kan je verklaren dat ook de Kingston's samen niet in dual-channel kunnen werken? Dus als ze in slot A1 en slot B1 zitten (0-X-0-X)

Ik kan me prima erbij neerleggen dat de 3 modules samen niet werken, maar dat de Kingston's geen dual-channel willen is toch ook raar?
Kingstons moeten Dual Channel draaien, mits het voldoet aan:
This motherboard does not support DIMMs made up of 512Mb (64MB) chips or less (Memory chip capacity counts in Megabit, 8 Megabit/Mb = 1 Megabyte/MB).

En natuurlijk juist geplaatst zijn. Maar wat ik zag bij jou CPU-Z info dat de Kingstons niet samen in Bank 0 zaten.

• nooberke
Wim-Bart schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 20:23:
[...]

Kingstons moeten Dual Channel draaien, mits het voldoet aan:
This motherboard does not support DIMMs made up of 512Mb (64MB) chips or less (Memory chip capacity counts in Megabit, 8 Megabit/Mb = 1 Megabyte/MB).

En natuurlijk juist geplaatst zijn. Maar wat ik zag bij jou CPU-Z info dat de Kingstons niet samen in Bank 0 zaten.
De screens van cpu-z waren ook niet met de modules in de juiste setup voor dual-channel ;)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wim-Bart, er klopt iets niet aan je redenering. Bij eerdere tests door nooberke is al gebleken dat de Kingston in twee sloten naast elkaar prima 8 GB geeft. Ook de combi Kingston en Corsair in diezelfde twee slots werkt. Dit betekend dat beide soorten modules geaccepteerd worden en zelfs samen kunnen werken. Zie ook nooberke in "Van 8GB naar 12GB. Windows/Bios ziet 8GB, CPU-z ziet 12GB".

Wat jij aanhaalt mbt niet kunnen werken met 3 banken had ik al aangegeven via de quote uit de handleiding: Hero of Time in "Van 8GB naar 12GB. Windows/Bios ziet 8GB, CPU-z ziet 12GB" ;)

Pagina: 1