Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Hallo,

Ik heb een vraag over arbeidsrecht in Nederland. Ik werk via Tempo-Team Nederland op detacheringsovereenkomst. Mijn werkgever wil mee elke zaterdag werken. Laatste jaar heb ik bijna elke zaterdag gewerkt. Ik heb met mijn coordinator gesproken dat ik ben niet blij om elke zaterdag te werken. Zij zegt dat ze hebben menschen nodig.

Kan iemand mee vertellen hoe kan ik deze probleem oplossen. PDF file die staat op Juridisch Loket pagina bevat geen informatie. Maandag ga ik over CAO vragen.

P.S: Bij Tempo-Team hebben wij geen "vrije dag". Een vrije dag staat op de planning als "reserve". Reserve betekend dat ik moet tot 16.00 bereikbaar zijn op telefoon als ze extra menschen nodig hebben. Is dat legaal?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
http://werkwacht.nl/artikel/werken-op-zaterdag/

Vrije dagen (als in, dagen dat je niet ingepland staat) zie daarvoor ook je contract en CAO.
Als echt je een vakantie dag opneemt dan heb je in ieder geval wel echt vrij en kijg je ook uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 21:21
Uitgangspunt is dat er afhankelijk van cao's geen maximaal aantal zaterdagen per jaar is.
Is ook heel afhankelijk van sector, type werk en gemaakte afspraken. Belangrijke factor is hoeveel uur je per week werkt
Bv als jij een zaterdagbaantje hebt is het logisch dat je iedere zaterdag gepland wordt.

Geef eens een duidelijkere omschrijving van werk en overeenkomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Het gaat over fulltime werk. Ik werk met wisselende uuren. Soms 30, soms 40. Mijn werkgever levert zoetwaren en diepvries producten voor tankstationen, kiosk, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-09 19:33
Welke Cao val je nu onder?
Ik val onder de CAO TLN (transport en Logistiek) daar in staat beschreven:
Recht op 13 vrije weekenden van tenminste 45-48 uur per 1/2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Ik denk ook Transport en Logistiek maar ik ben niet 100% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 21:21
Tempo team is je werkgever. Toch eerst nog eens met hen praten.
Het rotte voor je is dat je op uitzend basis werkt, ze zullen je dus ook flexibel = zaterdagen willen inzetten.
Een roostervrije dag lijkt me ook vrij te zijn, indien je op reserve staat ben je dus oproepbaar en zou het kunnen zijn dat je een toeslag krijgt.
Al met al een redelijke rot situatie voor je. Over je rechten zou tempo team je moeten kunnen informeren.
Beste tip is waarschijnlijk met beide het gesprek aangaan. Anders rest je niks anders dan ander werk te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 01:06
Ik zit ook met hetzelfde, werk zo bij 2 bedrijven via TT en ik mag van geluk spreken als ik 24 uur haal, continue sta ik standby op het rooster, vooral op zaterdagen. Wordt er gek van. Lijkt zo net alsof het uitzendbureau je bezit.
Vaak is mijn vrije tijd niks meer waard zo op deze manier.
Maar blijkbaar wordt dat geaccepteerd en is het wettelijk mogelijk zo voor de bedrijven om zo te mogen werken en MISBRUIK te maken van mensen die willen werken.
Vraag me nog elke dag af, waarom werk ik uberhaupt, is niet om een vaste baan te krijgen blijkbaar, en mijn CV wordt op deze manier helemaal vern**kt, krijg ook alleen maar klote werk.
Gaat nergens meer over tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:11
Het zou zomaar kunnen dat TS onder CAO groothandel levensmiddelen valt o.i.d. Zou zomaar kunnen (en niet raar zijn) als zaterdag werk daar "standaard" is.

[ Voor 5% gewijzigd door Superkanjo op 16-08-2016 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.wetrecht.nl/overwerk/

uit je verhaal begrijp ik dat je dadelijk elke week 6 dagen moet gaan werken?
Er zijn beperkingen opgesteld aan het structureel overwerken. hiervoor moet je wel zelf iets meer onderzoek doen. ze kunnen wel zeggen dat je di-za werkt bijvoorbeeld. maar als het structureel overwerk is wat langer is dan een X aantal weken komen er beperkingen aan te zitten voor de werkgever en kunnen ze je op een gegeven moment niet dwingen. Of het de werksfeer ten goede komt is een tweede laat staan als je op uitzendbasis werkt.

het standby staan zoals je hierboven beschrijft is in vrijwel alle cao's gekoppeld aan een vergoeding. Deze zal minder zijn dan dat je daadwerkelijk werkt maar ze kunnen je niet verplichten om een hele dag thuis te zitten wachten zonder vergoeding.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2016 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:08
QSYS schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 11:16:
Ik zit ook met hetzelfde, werk zo bij 2 bedrijven via TT en ik mag van geluk spreken als ik 24 uur haal, continue sta ik standby op het rooster, vooral op zaterdagen. Wordt er gek van. Lijkt zo net alsof het uitzendbureau je bezit.
Vaak is mijn vrije tijd niks meer waard zo op deze manier.
Maar blijkbaar wordt dat geaccepteerd en is het wettelijk mogelijk zo voor de bedrijven om zo te mogen werken en MISBRUIK te maken van mensen die willen werken.
Vraag me nog elke dag af, waarom werk ik uberhaupt, is niet om een vaste baan te krijgen blijkbaar, en mijn CV wordt op deze manier helemaal vern**kt, krijg ook alleen maar klote werk.
Gaat nergens meer over tegenwoordig.
En het staat je vrij op zoek te gaan naar iets anders als de huidige werkzaamheden je niet bevallen. Je zit niet vast gebonden aan Tempo-Team.

@TS: En wat zegt je detacheringsovereenkomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 01:06
Dat is ook niet gemakkelijk . Je zit ook met je pensioen te kijken. En dan weet je nog niet wat voor situatie de volgende is. Ze beloven altijd veel die uitzendbureaus maar de eerste 1,5 jaar heb je totaal geen zekerheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:08
QSYS schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 23:13:
Dat is ook niet gemakkelijk . Je zit ook met je pensioen te kijken. En dan weet je nog niet wat voor situatie de volgende is. Ze beloven altijd veel die uitzendbureaus maar de eerste 1,5 jaar heb je totaal geen zekerheid..
Het zal altijd onzekerheid geven, maar als je ontevreden bent over je huidige situatie is het toch goed om elders te gaan kijken, in plaats van afgeven op TT (ook omdat je zelf die overeenkomst hebt geaccepteerd).

Waar je eventueel nog wel naar zou kunnen kijken, is of je stand-by tijd ook uitbetaald wordt, het lijkt mij namelijk vreemd als je wel beschikbaar moet zijn en daar niets tegenover staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:22
is op basis van de detacheringsovereenkomst het niet zo dat wanneer je niet werkt ook niet betaald wordt?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-03-2024
"Standby" gewoon negeren als je daar geen vergoeding voor krijgt en gewoon je eigen plan trekken die dagen. Het kan hooguit wat gedonder opleveren maar ze kunnen je toch niks maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

TT is je baas en je valt dus onder de CAO voor uitzendwerk. Ik ken hem niet inhoudelijk maar daar zal niet expliciet instaan dat je in het weekend niet zou hoeven werken. Sterker, als er al iets instaat zal dat eerder zijn dat werken in het weekend ook voor kan komen. Want idd, zo werken uitzendbureaus.

Wat jij moet doen is gewoon een andere baan zoeken. Een vaste.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Dit klinkt als afhankelijkheid.

Wat voor een arbeidsovereenkomst heeft TS met Tempoteam? (detacheringsovereenkomst tussen TT en inlener is voor TS in eerste instantie ondergeschikt) Wat staat daarin over werkentijden?
Als TS daar getekend heeft voor werken op zaterdag dan staat hij niet sterk.

De afhankelijkheid zit hem vervolgens in de kansen die TS heeft op de arbeidsmarkt. Hoe sterker je cv hoe meer je kunt eisen. Misschien is het dus (afhankelijk van opleiding en andere factoren) wel verstandig eerst even te slikken en ervaring op te doen in plaats van nu al te protesteren en met eisen en wensen te komen.

alles kan off-topic

Pagina: 1