Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:21
Hallo Tweakers,

Bij het bekijken van de titel denk je waarschijnlijk al: op google is genoeg te vinden.
Helaas kan ik mijn vraag toch niet duidelijk vinden en ben ik helaas al eerder verkeerd toegelicht door de belastingdienst dat ik er niet volledig op vertrouw dat ik via de helpdesk medewerkers het correcte antwoord krijg.

In 2015/2016 heb ik 10 maanden gewerkt bij een werkgever, via deze werkgever een studie gevolgd (particuliere universiteit, geen recht op stufi), deze studie werd volledig vergoed door de werkgever.
Ik heb per 30 juli j.l. ontslag genomen en was mij hiermee bewust van de studiekostenregeling.

Na overleg met (ex-)werkgever is overeengekomen dat ik per september in 12 gelijke maandtermijnen een X bedrag terug moet betalen voor de gemaakte kosten.
Dit geeft dus dat ik in 2016 een 4/12e deel van deze studieschuld zou afbetalen en in 2017 een 8/12e deel.
Per september ga ik een nieuwe studie volgen en volgend jaar zal ik dus ook substantieel minder gaan verdienen (dus ook minder belasting betalen).

Nu vraag ik mij dus enkele dingen af en hoop dat iemand hier toevallig antwoord op deze vragen heeft.
- Zijn deze kosten überhaupt aftrekbaar bij de IB-aangifte (hoewel ik hier vrij zeker van ben roepen enkele websites toch weer vragen op)
- Zijn de nog te betalen bedragen in 2017 al over 2016 aftrekbaar (gaat immers ook om studiekosten 2015/2016)

Mocht het deel over 2017 niet in 2016 aftrekbaar zijn (waar ik eigenlijk al van uit ga), dan is het belastingtechnisch voordeliger om eind 2016 de gehele schuld af te betalen, vandaar vooral mijn vragen.

Ik hoop dat er hier iemand is die mij verder kan helpen of wellicht betere google kunsten heeft en mij door kan verwijzen naar het verlossende antwoord :)
Op het internet kom ik enkel vragen tegen waar het gaat om studiekosten waarbij men nog stufi ontvangt en om studiekosten die in eerste instantie al zelf zijn betaald. In mijn geval heeft de werkgever alle facturen direct betaald / voorgeschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Jij zult bij de Belastingdienst aan moeten kunnen tonen dat jij die studiekosten hebt gemaakt.
Nu heeft de ex-werkgever die kosten gemaakt, dus zou jij die facturen moeten krijgen met een brief waarin staat dat jij de kosten terugbetaalt aan de werkgever. Hiermee toon je aan dat jij die kosten gemaakt hebt.

Verder: http://www.belastingdiens...zonder_studiefinanciering

En je kunt natuurlijk ook met de Belastingtelefoon bellen, ook al vertrouw je daar de antwoorden niet meer.

Wellicht is het voor jou gunstiger om nu het hele bedrag te betalen en daar wellicht een hogere aftrekpost te hebben. De hoogte van de aftrekpost is namelijk gebaseerd op het percentage in jouw hoogste belastingschijf. Ook kan het maar zo zijn dat die 4/12e post de drempel van €500 €250 niet haalt en je helemaal niets over 2016 af kunt trekken.

[ Voor 0% gewijzigd door Arthas op 14-08-2016 16:24 . Reden: Thnx Snavel voor de correctie ]

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Arthas schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 18:14:
Jij zult bij de Belastingdienst aan moeten kunnen tonen dat jij die studiekosten hebt gemaakt.
Nu heeft de ex-werkgever die kosten gemaakt, dus zou jij die facturen moeten krijgen met een brief waarin staat dat jij de kosten terugbetaalt aan de werkgever. Hiermee toon je aan dat jij die kosten gemaakt hebt.

Verder: http://www.belastingdiens...zonder_studiefinanciering

En je kunt natuurlijk ook met de Belastingtelefoon bellen, ook al vertrouw je daar de antwoorden niet meer.

Wellicht is het voor jou gunstiger om nu het hele bedrag te betalen en daar wellicht een hogere aftrekpost te hebben. De hoogte van de aftrekpost is namelijk gebaseerd op het percentage in jouw hoogste belastingschijf. Ook kan het maar zo zijn dat die 4/12e post de drempel van €500 niet haalt en je helemaal niets over 2016 af kunt trekken.
Bedankt. Ik heb de facturen waarin staat dat het doorbelast is aan de werkgever en tevens een getekende overeenkomst inzake terugbetaling. Dat zit dus in ieder geval goed.

Het 4/12e bedrag zit (helaas ;( ) wel boven de genoemde drempel. Hetgene waar het mij vooral om gaat is of ik, zonder dat 8/12e deel al betaald te hebben, het al wel volledig in 2016 kan aftrekken. Zoals ik jouw antwoord lees gaat dat dan echter niet op en moet ik het ook daadwerkelijk betaald hebben in 2016?

Overigens, stel (fictief, niet de echte bedragen), je hebt €15.000 verdiend over het jaar heen en kan €2.000 aftrekken door de studiekosten. Met die €15.000 zou je in de schijf van 36,55% zitten. Echter effectief zeg 10% belasting betaald hebben. Dan neem ik aan dat ik ook slechts ~10% van de €2.000 (ofwel €200, uiteraard is de berekening complexer) terug zou krijgen van de belasting, en niet 36,55% van €2.000 (ofwel €731)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Twijfels schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 18:30:
[...]
Het 4/12e bedrag zit (helaas ;( ) wel boven de genoemde drempel. Hetgene waar het mij vooral om gaat is of ik, zonder dat 8/12e deel al betaald te hebben, het al wel volledig in 2016 kan aftrekken. Zoals ik jouw antwoord lees gaat dat dan echter niet op en moet ik het ook daadwerkelijk betaald hebben in 2016?
Belastingdienst vragen. Zover ik weet kun je de kosten alleen aftrekken in het jaar dat je kosten ook daadwerkelijk hebt gemaakt. Maar aangezien de kosten al volledig gemaakt zijn door de werkgever, zou het mogelijk kunnen zijn dat je de kosten in één keer af kunt trekken. Maar zoals ik al zei: Belastingdienst vragen.
Overigens, stel (fictief, niet de echte bedragen), je hebt €15.000 verdiend over het jaar heen en kan €2.000 aftrekken door de studiekosten. Met die €15.000 zou je in de schijf van 36,55% zitten. Echter effectief zeg 10% belasting betaald hebben. Dan neem ik aan dat ik ook slechts ~10% van de €2.000 (ofwel €200, uiteraard is de berekening complexer) terug zou krijgen van de belasting, en niet 36,55% van €2.000 (ofwel €731)?
Misschien was ik niet helemaal duidelijk:
Je kunt in het voorbeeld de volledige €2000 min de drempel (dus €1500) aftrekken, maar hoeveel je terugkrijgt is afhankelijk van hoeveel je uiteindelijk aan inkomstenbelasting betaalt.
Dus €15000 inkomsten - €1500 = €13500 inkomsten. Hierover betaal je vervolgens inkomstenbelasting. Het kan dus zijn dat er teveel is ingehouden.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Dank! Met het berekenen had ik hetzelfde in gedachte, iets te summier geformuleerd.

Dan zit er denk ik toch niks anders op dan inderdaad de belastingtelefoon bellen over de periode wanneer het aftrekbaar is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennG
  • Laatst online: 22-09 20:39
Het is een prima standpunt om te stellen dat de kosten in 1 keer afgetrokken kunnen worden in 2016. Het feit dat je een schuld aflost in meerdere termijnen doet namelijk niets af aan het gegeven dat hetgeen nu verrekend wordt reeds is geleverd. Als gevolg van het uitdienst treden is nu een afreken moment ontstaan met uitgestelde betaling. De "kosten" zijn dus al gemaakt en worden nu verlegd. Kans is groot dat je werkgever nu ook in 1x een bate opneemt in zijn administratie

[ Voor 5% gewijzigd door LennG op 13-08-2016 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, zolang je kunt bewijzen dat je de kosten gemaakt hebt kun je het aftrekken (en dat bewijzen moet je zien als wat als ik het bij iemand anders zou moet controleren, welke gegevens heb ik dan nodig om een goede conclusie te kunnen trekken). Kan per kalenderjaar mits je voldoende belasting betaald en anders sowieso aangifte doen en opvoeren in het jaar dat de kosten zijn gemaakt en dan kun je bij niet voldoende betaalde belasting het gewoon meenemen naar een volgende kalenderjaar.

Misschien klein tipje. Ik ben niet op de hoogte of er wat gaat veranderen in de studiekostenaftrek in 2017 maar wellicht kan het verstandig zijn om te kijken of je even wat kunt rekken tot het eind van dit jaar om te zien welk jaar het voordeligste gaat zijn om de aftrek op te voeren (dus terugbetalen aan werkgever). In ieder geval, ik zou het terugbetalen in 1 dezelfde kalenderjaar doen, verdelen over 2 kalenderjaren is onvoordelig.

Wat betreft verhaal hierboven, zou ik dat goed navragen en wellicht verstandig om dit toch uit te sluiten met de Belastingdienst. Bij discussies verliest de burger meestal :P
Als je gaat twijfelen aan antwoord bij belastingtelefoon (want die antwoorden zijn niet rechtsgeldig): een brief schrijven naar je belastingkantoor, krijg je zwart op wit wel een rechtsgeldig antwoord terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeli
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-09 17:13
Ik meen me te herinneren dat je studiekosten ook in een ander jaar kunt laten mee tellen. dus studie kosten gemaakt in 2015, in je aangifte van 2017 laten mee tellen.

Als dit nog steeds zo werkt zou je in jouw geval in 2016 en 2017 kosten kunnen maken (betalen aan je werkgever) en deze aftrekken wanneer je weer gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Bedankt voor jullie antwoorden. Dat ik het deels in 2017 kan laten aftrekken snap ik uiteraard, echter is dit wat ik juist niet wil. Aangezien ik per september weer full time student word zal er in 2017 veel minder inkomen zijn om studiekosten af te trekken (tevens heb je dan twee maal te maken met de drempel, waardoor je ook nog eens minder in totaal kan aftrekken over twee jaar genomen).
Het zal hoe dan ook stukken voordeliger uitvallen om alles voor mij in 2016 te laten vallen.

Ik bel maandag toch maar even met de belastingtelefoon en zal hier ook hun reactie posten. Wie weet lopen er andere mensen tegen dezelfde vraag aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Weet je, je kan ook gewoon ter goeder trouw in je aangifte programma bij 2016 zeggen, had je nog overige kosten zoals voor studie, ja, zoveel, en verzenden. Ik doe dit al jaren voor m'n vrouw bijvoorbeeld (is ook echt zo) maar het is niet alsof er een grote kans is dat de belastingdienst het helemaal uit gaat pluizen. Mochten ze iets vragen (mij nog nooit gebeurd) heb je toch ook een bewijsje? En als dat dan niet goed is hoor je het wel; je zal heus niet meteen boetes krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snavel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:08
Twijfels schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 19:51:
Bedankt voor jullie antwoorden. Dat ik het deels in 2017 kan laten aftrekken snap ik uiteraard, echter is dit wat ik juist niet wil. Aangezien ik per september weer full time student word zal er in 2017 veel minder inkomen zijn om studiekosten af te trekken (tevens heb je dan twee maal te maken met de drempel, waardoor je ook nog eens minder in totaal kan aftrekken over twee jaar genomen).
Het zal hoe dan ook stukken voordeliger uitvallen om alles voor mij in 2016 te laten vallen.

Ik bel maandag toch maar even met de belastingtelefoon en zal hier ook hun reactie posten. Wie weet lopen er andere mensen tegen dezelfde vraag aan :)
Je kunt je studiekosten (en overige aftrekposten) aftrekken in het jaar dat je ze betaald hebt. Je kunt wss prima met je voormalige werkgever overleggen om de kosten volledig in 2016 te betalen (mits dat financieel haalbaar is). Drempel is trouwens €250 tegenwoordig.

Het is heel simpel, als je zou kunnen kiezen in welk jaar je aftrekposten kunt aftrekken doet iedereen dat wat voor hem het meest gunstig is en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

En mocht je trouwens te laag inkomen hebben voor volledige aftrek mag je dit meenemen naar volgende jaren, zie: http://www.belastingdiens...gsuitgaven/aangiftoe_doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-09 23:51

Seraphin

Meep?

Voor zover ik weet, mag je posten überhaupt alleen aftrekken in het jaar dat je de daadwerkelijke betaling hebt gedaan (= cashflow naar buiten dus).

Dat zou er toe kunnen leiden dat je voor 2017 een kleiner deel van die kosten terugkrijgt, indien je inkomen dermate daalt dat je tegen 35% ipv 42% af kan trekken. Daar staat tegenover dat je, zoals snavel al stelt, posten mee kan nemen naar volgende jaren.

Bovendien (en dit is een leuke), kun je ook een middeling aanvragen van je belastingopgave; b.v. over 2015-2016-2017. Dat kan in jouw geval zeer interessant zijn, gezien je verwachting in terugval van inkomen in 2017. Ik had daar een tijdje geleden (afgelopen belastingseizoen) een briljante freeare excel-file voor gevonden; zal ff kijken of ik die nog terug kan vinden.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Pagina: 1