• Dhr.v
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 29-04-2025
hallo medetweakers.

Ik heb vorig jaar een pc gebouwd en heeft het tot nu toe altijd gedaan. Nu sinds paar dagen wil hij niet meer opstarten de led verlichting en de start knop van het moederbord zijn wel verlicht. Nadat ik een aantal keer clear cmos klik start die af en toe wel op. (Bios updaten hielp ook niet). Heb mijn psu getest en deze doet het. De cpu kan het ook niet zijn want hij slaat helemaal niet aan zelfs geen fan. als hij toevallig wel opstart geeft hij met stress test en via test van intel niks aan gewoon pass. Heb het moederbord uit de pc gehaald en op de asus doos gelegd heb van te voren alles los gekoppeld en alleen 1 stick ram + psu + cpu + fan aangesloten. En dan blijft het probleem zich aanhouden.
Ik heb geen speakertje met piepjes maar een ledscherm met codes indien ik het probleem heb van wel stroom maar niet starten blijft het led scherm ook uit en geeft niks aan
Kan ik dan met zekerheid zeggen dat het mobo kapot is?

Build

Asus viii ranger
i7 6700k
16GB ripjaws V 3200mhz
Noctua uh-14s
Corsair ax 860

Bedankt voor de hulp alvast

M.v.g

[ Voor 4% gewijzigd door Dhr.v op 12-08-2016 16:57 ]

LG OLED 65C7 + 48CX - Denon 4700 + 7x B&W VM1 + B&W PV1D - Xbox Series X - Playstation 5 - Nintendo Switch

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Bij mij zijn tot nog toe alle kapotte PC's te herleiden tot Asus moederborden :P
Hoop zelf dat mijn z97 impactVII het nu wel lang uithoudt.

Met zekerheid kun je het pas zeggen als je alle andere onderdelen hebt uitgesloten (door er een werkend alternatief in te plaatsen). Dit is echter niet haalbaar.

CPU is het zelden, mem-test kun je doen om je RAM uit te sluiten. Fan hoef je niet aan te sluiten. PSU heb je mijns inziens niet uitgesloten.

Post ook ff de rest van je specs. Als je bijv een chinese PSU hebt is de kans reeel dat het daardoor veroorzaakt is (en de rest van je systeem mogelijk is gefrituurd)

• Dhr.v
eL_Jay schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 16:57:
Bij mij zijn tot nog toe alle kapotte PC's te herleiden tot Asus moederborden :P
Hoop zelf dat mijn z97 impactVII het nu wel lang uithoudt.

Met zekerheid kun je het pas zeggen als je alle andere onderdelen hebt uitgesloten (door er een werkend alternatief in te plaatsen). Dit is echter niet haalbaar.

CPU is het zelden, mem-test kun je doen om je RAM uit te sluiten. Fan hoef je niet aan te sluiten. PSU heb je mijns inziens niet uitgesloten.

Post ook ff de rest van je specs. Als je bijv een chinese PSU hebt is de kans reeel dat het daardoor veroorzaakt is (en de rest van je systeem mogelijk is gefrituurd)
Was net mijn build aan het posten
Heb ook de paperclip test gedaan en dan springt de fan van de psu gewoon aan. En af en toe start de pc gewoon zonder problemen op na heel vaak clear cmos drukken. En de ram test heb ik ook gedaan van Windows zelf

LG OLED 65C7 + 48CX - Denon 4700 + 7x B&W VM1 + B&W PV1D - Xbox Series X - Playstation 5 - Nintendo Switch

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
Je zegt "Heb mijn psu getest en deze doet het". Alleen paperclip is niet echt een sluitende test, ben ik bang. testen met een ander systeem is toch echt nodig (met diverse defecte lijntjes zal een PSU op paperclip potentieel gewoon lijken te werken, terwijl als een mobo geen prik krijgt op de 5V bijv. deze gewoon de PSU weer 'uit zet'. een paperclip-test is dus tamelijk nietszeggend, ben ik bang...).

Doet de PSU het wel en krijg je geen POST code op die display zou ik m'n hoed opeten als het het RAM is; zelfs zonder RAM (maar *met* CPU) zal een correct functionerend moederbord een POST code geven. (Allicht, in de BIOS-tijd, misschien dat iemand met meer hands-on ervaring met UEFI-plankjes daar iets anders van denkt!).

Hoe dan ook, eerst die PSU **goed** testen.

• iceheart
.

[ Voor 99% gewijzigd door iceheart op 12-08-2016 17:06 . Reden: dubbelpost ]

• Dhr.v
iceheart schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 17:06:
Je zegt "Heb mijn psu getest en deze doet het". Alleen paperclip is niet echt een sluitende test, ben ik bang. testen met een ander systeem is toch echt nodig (met diverse defecte lijntjes zal een PSU op paperclip potentieel gewoon lijken te werken, terwijl als een mobo geen prik krijgt op de 5V bijv. deze gewoon de PSU weer 'uit zet'. een paperclip-test is dus tamelijk nietszeggend, ben ik bang...).

Doet de PSU het wel en krijg je geen POST code op die display zou ik m'n hoed opeten als het het RAM is; zelfs zonder RAM (maar *met* CPU) zal een correct functionerend moederbord een POST code geven. (Allicht, in de BIOS-tijd, misschien dat iemand met meer hands-on ervaring met UEFI-plankjes daar iets anders van denkt!).

Hoe dan ook, eerst die PSU **goed** testen.
Ik heb helaas geen andere pc of psu om te testen maar dan zit ik met het volgende waarom doet hij het wel af en toe als ik clear cmos druk ?

• iceheart
Intermittent fault. Het kan best zo zijn dat het het áf en toe wel doet; dat geldt helaas zowel voor PSU als voor mobo. Sorry ;)

(Op zich zou mijn geld ook wel op het moederbord staan maar je kunt het gewoon écht niet zeker weten...)
Pagina: 1