Vraag

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-01 23:07

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Ik heb net een aantal wijzigingen aan mijn systeem toegebracht, ik had:

Corsair Carbide 100R Silent met de standaard ingebouwde fans
I5 4750 met een Cooler Master Hyper T4 processorkoeler
16 GB Kingston Fury RAM
120 GB Crucial MX100
2 TB HGST Ultrastar

Gigabyte moederbord:
pricewatch: Gigabyte GA-Z97-HD3
Enermax 620W modulaire voeding:
pricewatch: Enermax Liberty ECO 620W

Ik wilde een R9 380x en een DVD drive inbouwen en nu heb ik de volgende wijzigingen doorgevoerd:

- DVD drive ingebouwd, extra kabel toegevoegd in modulaire voeding voor SATA voeding.

-> Bij het plaatsen van de videokaart bleek de 8-PIN ATX (dus niet PCI-e) kabel (uiteraard het enige niet-modulaire aan de voeding) niet lang genoeg. Daarom een extra kabel toegevoegd en 2x MOLEX naar 1x 8-PIN als tussenvoegsel gebruikt om de processor alsnog van stroom te voorzien.De standaard 8-PIN ATX heb ik weggemoffeld.

- In de case zit een ingebouwde fancontroller die een SATA voeding nodig heeft, deze heb ik aan dezelfde kabel gehangen als de 2x MOLEX naar 1x 8-Pin omdat er aan die kabel 2x MOLEX en 2x SATA voeding zit en hij hing in de buurt :)

- De 2 casefans losgehaald van hun 3-PIN aansluiting op het moederbord en aangesloten op de fancontroller. De processorkoeler hierbij ongemoeid gelaten.

- De videokaart ingebouwd en een kabel bijgeprikt in het PCI-E deel van de voeding, vervolgens een 6-Pin naar 8-Pin PCI-e kabel gebruikt om mijn videokaart aan te sluiten op de voeding.

Sindsdien krijg ik dus een koude start en ik weet eerlijk gezegd niet zo goed waar ik moet beginnen met zoeken. Ik denk dat het probleem ligt bij de voeding die ziet dat de standaard (2x4-Pin) ATX connector niet is aangesloten op het moederbord. Òf de voeding kan niet genoeg leveren op 2x MOLEX om de processor van stroom te kunnen voorzien (iets met rails, heb ik niet zo veel verstand van).

Ik wilde eigenlijk liever een 8-Pin extension cable gebruiken om het moederbord aan te sluiten, maar ik heb er geen liggen, in Eindhoven zijn ze niet te krijgen en dus moet ik ze online bestellen voor 15 euro incl. verzendkosten met een levertijd van 2 werkdagen 8)7

Denk ik in de juiste richting of.. :?

Beste antwoord (via Neophyte808 op 13-08-2016 00:51)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Je kan de 8-pin kabel gewoon onder de videokaart door trekken bij het bevestigingspunt. De dikke kabel van mijn G650M past daar ook onderdoor in elke kast.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Alle reacties

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:08
.De standaard 8-PIN ATX heb ik weggemoffeld.

De kleuren combinatie is het zelfde ? als de 2x MOLEX naar 1x 8-PIN ? je weet dat deze normaal voor je videokaart is bedoeld ?
(iig ik heb er nog geen gezien voor de cpu of het moet de zelfde zijn)

En wat verstaan we onder een "koude start" ?

Zijn het de zelfde kleur layout als deze kabels hier onder die je hebt gebruikt ?

8-PIN ATX
http://www.ekabels.nl/com...dium=cpc&utm_campaign=377

8-PIN PCI
http://www.allekabels.nl/...Lv_m6yRvM4CFU6dGwodWFkLGA

[ Voor 39% gewijzigd door dylan111111 op 12-08-2016 16:57 ]

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Kleur layout komt overeen.

8-Pin voor PCI-e is een asymmetrische connector, die past niet op het moederbord. Ik heb dus 2x Molex -> 1x 8-Pin die niet op mijn videokaart past.

Koude start is de benaming die hier in de Sticky wordt gebruikt voor: "het indrukken van de Aan/Uit knop zorgt er niet voor dat de computer opstart".

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:34
Schroef je voeding eens los en zet deze los in de kast neer. Verloopkabel afkoppelen en rechtstreeks op het moederbord.
Kijken of de pc dan wel opstart.

Anders terug naar de basis.
Alleen moederbord + processor stroom en kijken of je beep codes krijgt.
Telkens meer onderdelen toevoegen en kijken waar het misgaat.

[ Voor 35% gewijzigd door D-dark op 12-08-2016 18:05 ]

Verwijderd

Die 8 pins cpu kabel heeft toch voor de upgrade al in het moederbord gezeten waarbij deze achter het mobo langs loopt? Hoe zit dat nu dan? Plaats anders een foto van de situatie voor en na.

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 18:55:
Die 8 pins cpu kabel heeft toch voor de upgrade al in het moederbord gezeten waarbij deze achter het mobo langs loopt? Hoe zit dat nu dan? Plaats anders een foto van de situatie voor en na.
Nee deze liep niet achter het moederbord langs, want daar was hij veel te kort voor, maar over het moederbord heen van onderin de kast over de PCI(-e) sloten tussen de processorkoeler en de exhaust fan door naar de connector bovenin het moederbord. Hier stond al een beetje spanning op en toen ik hier een videokaart tussen wilde steken werd de kabel te kort, omdat hij dan ook nog de dikte van die videokaart moet overbruggen.

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
D-dark schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 17:57:
Schroef je voeding eens los en zet deze los in de kast neer. Verloopkabel afkoppelen en rechtstreeks op het moederbord.
Kijken of de pc dan wel opstart.

Anders terug naar de basis.
Alleen moederbord + processor stroom en kijken of je beep codes krijgt.
Telkens meer onderdelen toevoegen en kijken waar het misgaat.
Ik denk dat ik hier de zondagmiddag voor ga uittrekken, ziet ernaar uit dat hier geen eenvoudige oplossing voor is als ik zo de gemiddelde reactie lees.

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ik zeg heel eerlijk dat wat in de war raak van die verschillende kabeltjes ( sorry ) maar kan je allicht wat overzicht foto's plaatsen hoe het nu aangesloten zit?
Op de een of andere manier klinkt het mij namelijk alsof de stekkers niet helemaal juist geconfigureerd zijn.

Wear Sunscreen!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Humma Kavula schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 22:12:
Ik zeg heel eerlijk dat wat in de war raak van die verschillende kabeltjes ( sorry ) maar kan je allicht wat overzicht foto's plaatsen hoe het nu aangesloten zit?
Op de een of andere manier klinkt het mij namelijk alsof de stekkers niet helemaal juist geconfigureerd zijn.
Ik denk dat je ogen zullen bloeden van mijn cable management kunsten, maar ik zal kijken.

Acties:
  • Beste antwoord

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Je kan de 8-pin kabel gewoon onder de videokaart door trekken bij het bevestigingspunt. De dikke kabel van mijn G650M past daar ook onderdoor in elke kast.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
nelizmastr schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 22:22:
Dit is de oplossing geweest, al zou ik het nooit meer een tweede keer op deze manier doen: het gaatje tussen de videokaart en het moederbord is echt heel klein en met 1x 8-pin kwam ik er niet doorheen dus toen heb ik het in 2 stapjes van 4-pin gedaan. Daarbij heb ik flink moeten draaien en frotten voordat ze er allebei eens doorheen kwamen, waarbij de pootjes van de chips en de SMD componenten makkelijk hadden kunnen beschadigen.

Bijkomend nadeel is dat ik mijn processorkoeler nu niet meer gemonteerd krijg omdat die T4 een :( :X |:( :F bevestigingssysteem heeft met 2 klemmen, waarvan er 1 nu geblokkeerd wordt door die 8-Pin kabel, al ruim 2 uur mee bezig geweest. Het lukt echter om de computer te booten zonder CPU-koeler (met de CPU-fan wel aangesloten).

Overigens bleek bij nadere inspectie dat het kabeltje van 2xMOLEX -> 8-Pin connectors had van zacht plastic, wat zich naar de connector op het moederbord had gevormd. Dylan111111 had dus gelijk en dit was de oorzaak van het hele probleem.

Het ziet er dus naar uit dat er niets anders op zit dan een kabeltje bestellen en 2 werkdagen wachten |:(

Bedankt voor jullie input!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik bedoelde meer dat je de videokaart eruit haalt, kabel plaatst en dan zorgt dat de videokaart over de kabel zit, maar zo past het ook ja 👍

Pagina: 1