Advies gevraagd m.b.t. desktop/monitor upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Maynard-J
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-08-2025
Mijn desktop PC is inmiddels 6 jaar oud en gecrasht. Ik heb vrij recent nog een nieuwe SSD, keyboard en muis aangeschaft, de behuizing is nog prima en ik heb geen zin om de inhoud van de andere harddisk te migreren naar een nieuwe. Ik koop dus geen nieuw totaalpakket, maar ben bij de computerservice om de hoek gaan informeren naar vervanging van de kernonderdelen voor een budget van (niet te ver boven de) € 1.000 excl. monitor.

Mijn bedoeling is vooral een future-proof moederbord waar ik over een paar jaar nog een nieuwe videokaart o.i.d. op kan zetten voor wat dan de high-end games zijn. Voor nu wil ik kunnen genieten van mooie games (Doom, GTA 5, Overwatch, Tomb Raider, om maar wat te noemen) met hoge instellingen. Overklokken ben ik niet van plan, zo'n techneut ben ik niet.

De volgende componenten werden me geadviseerd:
- moederbord: Asus Z170-Deluxe
- processor: Intel Core i5 6600K Skylake
- RAM: 16 GB G.Skill Ripjaws 3200 MHz
- een nieuwe voeding van 750w
- videokaart: twijfelpuntje, zie onder

Ik wil geen 800 euro kwijt zijn aan de nieuwste Nvidia kaart, maar ik kan voor 350 een Radeon RX480 met 8GB kopen en dit leek me voorlopig een goede keuze. De RX480 zou (volgens de alhier gelezen recensie) mbv Crossfire ook erg goed presteren met een tweelingbroertje ernaast, dat kan later altijd nog.

Met de RX480 zou de hele operatie € 1.250 gaan kosten, wat mij betreft nog net oké.

Mijn huidige monitor (Samsung Syncmaster T240HD) heeft een resolutie van 1920x1200 en gaat t.z.t. ook vervangen worden maar waarschijnlijk nu nog niet. Ik wil best een superresolutie (zeg 3840x2160 in 4K) maar zou er ook geen € 500 aan willen uitgeven.

Mijn waarschijnlijk veel te open vraag: heeft iemand adviezen hierover? Is bovenstaande opstelling oké of zit ergens een probleem? Is het doodzonde om niet meteen een nieuwe monitor te kopen, of zit ik dan ineens ver buiten het bereik van de videokaart? Of is een RX480 ook met Crossfire volgens jullie echt geen goede keuze?

Ik ben nog niet heel ervaren met deze dingen, dus leek het me handig om dit "in de groep te gooien".

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:11
Je kunt voor €350 nu een Sapphire R9 Fury krijgen, stukje sneller dan de RX480, en fatsoenlijk leverbaar. Presteert vooral beter op hogere resoluties ook. ;)

• Maynard-J
Maakt het aantal GB dan niet uit? Voor zover ik kan zien heeft die R9 Fury "maar" 4 GB.

Ik had trouwens niet vermeld dat die RX480 8 GB was, bij deze alsnog via de edit.

[ Voor 32% gewijzigd door Maynard-J op 12-08-2016 18:29 ]

• RamonK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-12-2025
IK zou toch even goed kijken naar die voeding. Allereerst is het vermogen veel hoger dan wat je nodig hebt met een rx480. Een voeding van rond de 500 watt kan dit makkelijk van stroom voorzien. Buiten het vermogen is het ook belangrijk dat het van een goed merk is. Sweex maakt ook voeding van 750 watt, maar deze kunnen vaak niet meer dan 300/400 watt leveren, terwijl voeding van merken als antec etc. wel gewoon het geadverteerde vermogen kunnen leveren. Hier valt dus nog wel op te besparen en/of een verbetering van de kwaliteit te behalen.

Ik weet niet wat voor voeding je in je huidige pc gebruikt, maar deze is mogelijk ook te gebruiken in een nieuwe build.

Je processor is een i5 6600K, waarbij die K staat voor de unlocked multiplier. Dit is alleen maar nodig als je gaat overclocken. In jouw geval kan je dus beter gaan voor de gewone i5 6600. Scheelt weer zo'n twee tientjes en is exact even snel.

Ander punt is het moederbord. Je spreekt over een futureproof moederbord, maar die bestaan eigenlijk niet. Alle moederborden voor de laatste intel generatie ondersteunen dezelfde videokaarten, aangezien ze allemaal dezelfde aansluiting hiervoor gebruiken. Het kopen van een duurder moederbord is alleen maar nuttig als dit duurdere bord meer aansluiting heeft die jij nodig hebt, of als je gaat overclocken. Aangezien er geen sprake is van overclocken kan je het best kijken naar een moederbord die niet te duur is en alle aansluiting heeft die jij wilt gaan gebruiken. Volgens mij kun je hier meer dan 150 euro op besparen zonder daar ook maar iets van te merken in gebruik.

Het punt van de videokaart is wel een stuk lastiger en hangt samen met de keuze voor de monitor. Als je gaat voor een 4K monitor heb je waarschijnlijk ook een duurdere videokaart nodig. Voor 4K is de rx480 gewoon niet sterk genoeg. Ik zou crossfire ook afraden. Dit levert inderdaad wel extra kracht op, maar is niet in alle games ondersteund en levert ook problemen op met microstuttering.

Buiten dit is er nog een probleem met de rx480 en dat is de leverbaarheid. De kaarten zouden rond de 270 euro moeten kosten, maar vanwege tekorten liggen de prijzen boven de 300 euro. 350 vind ik persoonlijk wel erg veel.

Buiten alle andere punten vind ik de totaal prijs wel heel erg hoog als je kijkt naar de geboden spullen. Dat gecombineerd met het matige advies voor de onderdelen zou ik misschien toch gaan kijken of er niet een andere zaak is waar je heen kan voor advies. Mijn persoonlijke voorkeur is altijd om via internet te bestellen. Nu weet ik dat niet iedereen dat fijn vind, maar als ik even snel kijk naar de kosten voor dit setje bij een willekeurige gerenommeerde webshop dan scheelt dat je 140 euro (en hebt ik een kwalitatief goede voeding gekozen). Betalen voor service is geen probleem, maar dit is imo wel heel gortig, vooral omdat het advies wat mij betreft ook niet al te best is.

Ik hoop dat je wat aan m'n reactie hebt en ik het niet nog ingewikkelder voor je heb gemaakt.

• Maynard-J
Heel erg bedankt voor dit advies. Ik ben nu wel min of meer terug bij af en zal proberen me wat beter in te lezen via de algemene hulptopics hier. Van sommige specificaties snap ik echt nog te weinig om een goede keus te kunnen maken.

Na een beetje lezen ben ik alweer wat wijzer. Ik dacht dat 4K hetzelfde was als 1440p, maar dat laatste is nu min of meer de norm bij gamers en waarschijnlijk een veel betere keuze.

[ Voor 28% gewijzigd door Maynard-J op 12-08-2016 20:37 ]