Toon posts:

Game PC +/- 1000€

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De computer zal voornamelijk dienen om te gamen. Belangrijk voor mij is dat ik high end games (zoals bvb. Total War, Outlast, Alien isolation, etc) in een goede kwaliteit kan spelen. Dwz: zonder lags en liefst van al op ultra specs. Voor de rest moet de processor wel wat kunnen verdragen gezien ik in een master (financiële) statistiek zit en wel wat berekeningen moet maken in Excel en statistische software.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst van al zou ik rond de 1000€ blijven voor de desktop alleen. Het mag wel 100€ meer zijn, maar dat is dan ook ongeveer mijn maximum.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een optische driver (die ik overigens zeer zelden gebruik), dus die hoef ik niet nieuw te kopen. Ik heb ook nog een USB netwerkadapter van Netgear.
Eventueel ook nog mijn huidige harde schijf die ik mee kan nemen. Ik heb er een van 2TB en dat was op sommige momenten toch precies iets te weinig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 202,10€ 202,10
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 87,95€ 87,95
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 344,06€ 344,06
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,99€ 49,99
1be quiet! Silent Base 600 Zwart/Zilver€ 93,50€ 93,50
1Scythe Mugen 4€ 38,95€ 38,95
1Corsair Value Select CMV8GX4M1A2133C15€ 29,95€ 29,95
1Seasonic G-series 550 watt PCGH Edition€ 98,-€ 98,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 91,95€ 91,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.036,45

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, voor mij moet de verhouding prijs-kwaliteit vooral goed zijn. Ik hecht weinig belang aan het merk, zolang de kwaliteit en de duurzaamheid maar goed is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Tgoh, grootte speelt voor mij eigenlijk geen rol. Liefst wel geen al te grote desktop zodat ik hem nog deftig kan parkeren.
Qua geluid zou ik graag een zo stil mogelijke computer hebben. Mijn huidige PC (AMD-built) is altijd tamelijk luid geweest, vooral bij zware inspanningen, en ik zou dat toch graag wat stiller hebben (vooral in idle mode).
Energiezuinigheid is niet mijn prioriteit, maar als het kan zou dat toch een mooie meerwaarde zijn. Ik heb gemerkt dat zeer energiezuinige voeding erg duur is terwijl er geen groot verschil is qua zuinigheid met 'normale' voeding, dus zo'n 80+ gold voeding lijkt mij een goede middenmoot. Iets duurder, maar ook iets zuiniger.

Voor mij moet de behuizing degelijk en sober zijn. Geen disco-gevallen met lichtjes in 27 verschillende kleuren. Ik hoef ook de onderdelen niet te zien (dus plexi hoeft niet), zolang de afkoeling maar goed is.

Ga je overklokken?
Nee, mijn noden vereisen dat niet. Heb er ook geen verstand van.

Wat verwacht je van ons?
Wat ik vooral wil is een PC waarmee ik de eerste 4-5 jaar weer probleemloos alle games (op ultra) mee kan spelen. Duurzaamheid en kwaliteit zijn mijn belangrijkste eisen. Mijn huidige custom built desktop heeft een AMD GPU en CPU. Ik kon er degelijk mee gamen, maar de laatste tijd merkte ik wel dat bvb. Total war erg stotterig speelde. Ook is er sinds een maand iets mis met de CPU of GPU waardoor zelfs simpele games een erg lage fps (<10) hebben. Je zal kunnen zeggen "vervang gewoon de versleten onderdelen", maar ik heb deze pc nu al ongeveer 4 jaar en wil wel eens iets 'nieuws' zoals een SSD en een stille koeler. Ook is mijn behuizing een enorme stofmagneet (zo'n Cooler master behuizing). De oude onderdelen zal ik nog proberen verkopen. Dus over die 200€ ofzo die ik dan misschien te veel uitgeef kan me weinig schelen.

Wat ik vooral van jullie verlang verlang is dat je m'n setup eens controleren en kijken of er sommige zaken niet goedkoper kunnen met hetzelfde resultaat of dat sommige onderdelen geen overkill zijn (zoals bvb de 550W voeding). Zo veel mogelijk 'bang-for-buck' dus, maar zonder dat het ene ten koste van het andere gaat. De desktop moet ook lang genoeg meegaan. Niet dat ik over 2 jaar m'n GPU al moet vervangen omdat die de nieuwste games niet meer kan runnen.

Ook zou ik eens willen horen wat er met AMD aan de hand is. Ik heb gehoord dat ze sommige van hun lijnen/producten hebben verkocht, en dat het dus eigenlijk niet zo goed gaat met dat bedrijf. Zijn hun CPU/GPU's nog altijd de moeite, of is dat 'rommel' geworden?

Mvg, Yannick

• Slabbysl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:57
De CPU's van AMD zijn op het moment niet interessant. De GPU's daarentegen wel, in ieder geval om de in de gaten te houden. In jouw prijsklasse zal het waarschijnlijk gaan tussen de gekozen GTX1060 van Nvidia en de RX480 van AMD. Wellicht is een GTX1070 zelfs wel mogelijk als je op wat andere onderdelen bespaart (voeding, SSD en CPU-koeling kan goedkoper).

Je kan bijvoorbeeld deze voeding nemen pricewatch: Corsair CX450M, deze SSD pricewatch: Kingston SSDNow UV400 240GB en je stockkoeler gebruiken (welke bij de processor geleverd wordt).

Ik weet niet hoe zwaar de programma's voor je opleiding zijn, maar anders kan je kijken naar de i5-6400 ipv 6500.

Verwijderd

Topicstarter
Slabbysl schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 18:25:
De CPU's van AMD zijn op het moment niet interessant. De GPU's daarentegen wel, in ieder geval om de in de gaten te houden. In jouw prijsklasse zal het waarschijnlijk gaan tussen de gekozen GTX1060 van Nvidia en de RX480 van AMD. Wellicht is een GTX1070 zelfs wel mogelijk als je op wat andere onderdelen bespaart (voeding, SSD en CPU-koeling kan goedkoper).

Je kan bijvoorbeeld deze voeding nemen pricewatch: Corsair CX450M, deze SSD pricewatch: Kingston SSDNow UV400 240GB en je stockkoeler gebruiken (welke bij de processor geleverd wordt).

Ik weet niet hoe zwaar de programma's voor je opleiding zijn, maar anders kan je kijken naar de i5-6400 ipv 6500.
Ik denk niet dat een (iets) betere GPU opweegt tegen een tragere SSD, geen CPU koeler en een voeding die allesbehalve stil is als ik de reviews mag geloven.

Ik doe de meeste van m'n berekeningen op de campus zelf, dus ik zou eventueel wel een i5-6400 kunnen nemen. Maar hoe groot zijn de verschillende tussen 6400 en 6500 eigenlijk?
AMD and INTEL schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 18:34:
https://goo.gl/RcYvLF
Zoiets?
Anders kan ik wel iets voor je samenstellen in de pricewatch als je dat liever wilt ;)
Nee.
1119€ voor een AMD built met alleen een wat grotere SSD maar voor de rest dezelfde GPU vind ik er ver over.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2016 19:45 ]

• Slabbysl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:57
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 19:42:
[...]

Ik denk niet dat een (iets) betere GPU opweegt tegen een tragere SSD, geen CPU koeler en een voeding die allesbehalve stil is als ik de reviews mag geloven.

Ik doe de meeste van m'n berekeningen op de campus zelf, dus ik zou eventueel wel een i5-6400 kunnen nemen. Maar hoe groot zijn de verschillende tussen 6400 en 6500 eigenlijk?
De SSD is niet trager. Je merkt echt 0 verschil in de praktijk, tenzij je dagelijks grote videobestanden wegschrijft. De voeding is super degelijk en alleen hoorbaar onder zware load, welke je met een i5-6500 en GTX 1060/70 nauwelijks gaat bereiken.

Het verschil tussen de 6400 en 6500 is niet heel groot. Het verschil tussen de 1060 en 1070 schijnt wel behoorlijk te zijn. :)

Btw bij de CPU wordt een stock cooler geleverd, welke voldoet.

[ Voor 3% gewijzigd door Slabbysl op 12-08-2016 20:49 ]

• houtig
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-11 21:52
Volgens mij wil de TS een beetje stille pc. In dat geval wordt een stock koeler niet aangeraden, zeker als er berekeningen worden gemaakt. Dan staat de cpu vol te blazen.
Mijn advies is wel een cpu koeler nemen.

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]

Verwijderd

Topicstarter
Nog iemand die denkt dat ik voor een 1070 ipv 1060 moet gaan? Of is dat verschil het extra geld/slechtere CPU niet waard?

Verwijderd

Topicstarter
houtig schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 10:48:
Volgens mij wil de TS een beetje stille pc. In dat geval wordt een stock koeler niet aangeraden, zeker als er berekeningen worden gemaakt. Dan staat de cpu vol te blazen.
Mijn advies is wel een cpu koeler nemen.
Ja, mocht dat nog niet duidelijk zijn: ik wil een stillere PC. Mijn huidige pc heeft ook geen CPU koeler, en dat hoor je echt wel.

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:08
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 12:35:
Nog iemand die denkt dat ik voor een 1070 ipv 1060 moet gaan? Of is dat verschil het extra geld/slechtere CPU niet waard?
Ligt eraan op welke resolutie je wilt spelen. Als je op 1080p speelt, voldoet een 1060. En als je op 1440p speelt, kan je beter de 1070 pakken.

Verwijderd

Topicstarter
ndthien schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 13:54:
[...]

Ligt eraan op welke resolutie je wilt spelen. Als je op 1080p speelt, voldoet een 1060. En als je op 1440p speelt, kan je beter de 1070 pakken.
Ik heb voorlopig nog een 1080p monitor, maar ik was aan het denken om binnenkort een 1440p monitor te kopen.
Pagina: 1