Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ziggo, IPv6 en DHCP op Windows Server

Pagina: 1
Acties:

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:43
All,

Zijn er mensen in de zaal die Ziggo hebben, een IPv6 blok hebben gekregen en zelf DHCP op een Windows server draaien?
Zo ja, hoe heb je dat opgelost?

Zelfs als ik DHCPv4 en DHCPv6 uitzet op de Ubee modem/router, dan nog ziet mijn Windows DHCP server dat er een andere DHCP server in het netwerk staat en dus sluit de Windows DHCP server zichzelf af.
Ik vermoed dat dit komt door het zichzelf adverteren van de Ubee router.

Zet ik de Ubee modem/router uit, dan blijft de Windows DHCP server netjes draaien.

Hoe los ik dit op?

• ASS-Ware
Ik ben inmiddels een stapje verder door mijn spullen (weer) achter een Asus router te plaatsen en verder te rommelen.
Van deze router kun je DHCPv6 niet uitschakelen.
Het automatisch uitschakelen van de DHCP server is "rouge DHCP server detection", wat op een SBS2011 server standaard aan staat en op een "normale" Windows server niet.
Zet ik dat uit, dan blijft mijn Windows DHCP server gewoon draaien en dan gaat deze ook gewoon adressen (en options) uitdelen aan clients.
So far so good.
Maar nu mijn laptop nog, die maakt gebruik van de wifi access van de Asus router en krijgt zijn adres van de Asus.
Nog maar verder rommelen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien nuttig om aan te geven waarom je DHCPv6 wilt draaien en niet gewoon SLAAC wilt gebruiken voor de IPv6-adressen. DHCPv6 is in IPv6-wereld een wat afwijkende keuze en eentje die veel minder vanszelfspekend werkt dan DHCPv4.

Oslik blyat! Oslik!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:26

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Dit hierboven ja.

Vast adres, Stateless autoconfig, DHCPv6, SLAAC. Volgens mij moet je wat dieper in de DHCP wereld duiken maat :)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• ASS-Ware
dion_b schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:58:
Misschien nuttig om aan te geven waarom je DHCPv6 wilt draaien en niet gewoon SLAAC wilt gebruiken voor de IPv6-adressen. DHCPv6 is in IPv6-wereld een wat afwijkende keuze en eentje die veel minder vanszelfspekend werkt dan DHCPv4.
Ik wil mijn eigen Windows DHCP server gebruiken om adressen te kunnen reserveren (wat mijn router niet kan), om in de options in te stellen dat mijn DNS server gebruikt moet worden zodat de clients zich daar ook gaan registreren en ik niet de Ziggo DNS servers hoef te gebruiken en omdat pielen leuk is.

• ASS-Ware
Yariva schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:20:
Dit hierboven ja.

Vast adres, Stateless autoconfig, DHCPv6, SLAAC. Volgens mij moet je wat dieper in de DHCP wereld duiken maat :)
Wat denk je dat ik aan het doen ben?
Ik wil meer met IPv6 en DHCPv6 spelen, daarom ben ik er mee bezig.

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:26

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Nja ik zou voordat je begint met "spelen" beginnen met een klein VM netwerkje, en daarna pas mijn thuis netwerk op de schop nemen. Juist om precies te weten wat ik nou eigenlijk wil.

Maar ik kan rommelen met v6 alleen maar toejuichen :D

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• ASS-Ware
Yariva schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 15:15:
Nja ik zou voordat je begint met "spelen" beginnen met een klein VM netwerkje, en daarna pas mijn thuis netwerk op de schop nemen. Juist om precies te weten wat ik nou eigenlijk wil.

Maar ik kan rommelen met v6 alleen maar toejuichen :D
Situatie nu:

Ziggo lijn --- Ziggo modem --- Asus modem --- IPv6 speel vm's en PC
.......................................|
.......................................|-- PC
.......................................|-- PC
.......................................|-- Server

Edit:
Nou, dat plaatje komt niet lekker uit, nu met puntjes misschien iets duidelijker.
Anyway, wat jij zegt, heb ik al.
Productiespul achter de Ziggo router en testspul achter Asus router.

[ Voor 39% gewijzigd door ASS-Ware op 19-08-2016 15:32 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ASS-Ware schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 14:41:
[...]

Ik wil mijn eigen Windows DHCP server gebruiken om adressen te kunnen reserveren (wat mijn router niet kan), om in de options in te stellen dat mijn DNS server gebruikt moet worden zodat de clients zich daar ook gaan registreren en ik niet de Ziggo DNS servers hoef te gebruiken en omdat pielen leuk is.
Je hoeft absoluut niet DHCPv6 gebruiken om DNS server info te geven, dat hoort gewoon in de RA's (Router Advertisements) te staan (zie RFC6106 voor meer info)

Oslik blyat! Oslik!

• ASS-Ware
dion_b schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 16:30:
[...]

Je hoeft absoluut niet DHCPv6 gebruiken om DNS server info te geven, dat hoort gewoon in de RA's (Router Advertisements) te staan (zie RFC6106 voor meer info)
Mijn router, die zich adverteert, weet toch niet dat mijn Windows DNS server gebruikt moet worden?

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:45

darkrain

Moderator Discord / TFV & AWM

Geniet

ASS-Ware schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 17:07:
[...]

Mijn router, die zich adverteert, weet toch niet dat mijn Windows DNS server gebruikt moet worden?
Daarnaast ondersteunt Windows geen RDNSS waardoor er geen DNS server adres gezet wordt voor ipv6. Zie ook: https://social.technet.mi...ptions-for-dns?forum=ipv6

Windows ondersteunt alleen DHCPv6 voor de IPv6 DNS servers, om een adres te krijgen en de default gateway te vinden kan wel SLAAC gebruikt worden.

Ter aanvulling nog, Android ondersteunt weer geen DHCPv6, maar alleen SLAAC en RDNSS.
Hierdoor is het wel lastig om te kiezen welke richting nu de juiste is voor je IPv6 configuratie.

[ Voor 13% gewijzigd door darkrain op 19-08-2016 17:25 . Reden: Info Android toegevoegd ]

Tweakers Discord

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ASS-Ware schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 17:07:
[...]

Niet als jij het niet configureert - maar als je dat doet natuurlijk wel ;)

Oslik blyat! Oslik!

• ASS-Ware
dion_b schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 19:09:
[...]

Niet als jij het niet configureert - maar als je dat doet natuurlijk wel ;)
Als ik in de router niets invul, dan deelt hij zichzelf uit als DNS server.
Als ik in de router het IP adres van mijn Windows DNS server invoer, dan deelt hij zichzelf nog steeds uit als DNS server, alleen gaat de router dan zelf alle requests forwarden naar mijn Windows DNS server.
Ik wil dat de clients direct naar de Windows DNS server gaan.

Zeg maar hoe ik het dan zou moeten configureren zonder de Windows DHCP server te gebruiken.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klinkt alsof de router DNS forwarding doet... lijkt me geen ramp als je het IP van je server kunt opgeven toch?

Oslik blyat! Oslik!

• ASS-Ware
Jawel, want dan registreren mijn clients zich niet in mijn Windows DNS server.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

De mijne wel. Via ipv4 weliswaar maar ipv6-only is praktisch gezien toch nog niet bruikbaar

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Zapp-it
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 25-11 22:52
Als ik het goed heb gelezen dan deelt Ziggo een /56 uit (?) Kan je niet op je router een fixed IPv6 adres invullen uit een range en dan alle RA etc. uitzetten op je router?
En dan in de DHCPv6 van Windows een andere range uit de /56 gebruiken voor je clients?
Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/45457756#45457756
Zo heb ik het namelijk gedaan, ik heb alleen XS4ALL maar dat lijkt mij geen verschil uit te maken ;)

• ASS-Ware
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 11:47:
De mijne wel. Via ipv4 weliswaar maar ipv6-only is praktisch gezien toch nog niet bruikbaar
Natuurlijk wel, waarom zou dat niet bruikbaar zijn?
Ik zie keurig alle IPv6 adressen in mijn Windows DNS server verschijnen.
Nu kan ik een tweede DNS server neerzetten en de zone repliceren, ik kan er een AD Integrated zone van maken en alleen Secure Updates accepteren, etc.
Niet omdat het moet ...

• ASS-Ware
Zapp-it schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 11:48:
Als ik het goed heb gelezen dan deelt Ziggo een /56 uit (?) Kan je niet op je router een fixed IPv6 adres invullen uit een range en dan alle RA etc. uitzetten op je router?
En dan in de DHCPv6 van Windows een andere range uit de /56 gebruiken voor je clients?
Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/45457756#45457756
Zo heb ik het namelijk gedaan, ik heb alleen XS4ALL maar dat lijkt mij geen verschil uit te maken ;)
Nee, het probleem is dat de Asus router alleen IPv6 functionaliteit biedt met DHCP aan.
Maar ik ga dat stuk zeker lezen, thnx.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

ASS-Ware schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 11:54:
[...]Ik zie keurig alle IPv6 adressen in mijn Windows DNS server verschijnen...
Dat zie ik dus ook, zeg ik. Maar de registratie van de AAAA-records loopt bij mij via ipv4.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1