Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Monitoring Verbindingen/IP-adressen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zen!th
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-09 11:10
Mijn vraag:

Mijn vraag is eigenlijk vrij simpel, zo simpel, dat ik geen enkel pakket kan vinden die dat kan, maar alleen VEEEEEEEEL meer kunnen.
Wat ik wil: Een programma die ik lokaal(of remote) kan draaien, die checkt of bepaalde IP-adressen te benaderen zijn (bijvoorbeeld wat lokale telefoontoestellen, maar ook wat externe adressen, een website en wat losse verbindingen, ). Het mooiste zou zijn: een pingetje (elke 20 seconden bijvoorbeeld) naar een IP-adres, als er een reply komt, dan prima, niks aan de hand, komt er geen reply, dan kan er wat zijn, is er 5 minuten lang geen reply, dan moeten we onderzoeken waarom.

Eigenlijk vrij basic, in mijn ogen :) Probleem is dat bergen met programmas verwachten dat je dat allemaal met SNMP en dergelijke gaat doen, en allerlei extra dingen wilt genereren en uitlezen.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Voornamelijk Zyxel of Cisco apparaten, telefoontoestellen en accesspoints (voor handsets).
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Verschillende monitoringspakketten, PRTG, Nagios, network monitoring, alleen is het "niet simpel genoeg"
Misschien is het wel makkelijk in elkaar te draaien, in PHP of iets dergelijks, alleen heb ik daar geen ervaring mee.

Vermoedelijk denk/doe ik te moeilijk.
Verschillende topics afgezocht al, alleen willen de meeste meer dan dat ik wil.

Graag verneem ik.

Alle reacties

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:44
Uptrends infra kan dit, maar is niet gratis : https://www.uptrendsinfra.com/

I've GoT a solution

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
PRTG kan dit, ook zonder SNMP / of verdere configuratie.
Tot 100 sensors is dit ook nog gratis!

De (extra) mogelijkheden krijg je er gratis bij.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:33

Valkyre

Kitesurf FTW!

zabbix zou je hier ook voor kunnen gebruiken en is ook nog gratis

iRacing Profiel

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Als het alleen om ping gaat en je hebt wat Linux kennis dan zou je Smokeping kunnen gebruiken.

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-11 08:15

amx

Je hebt niet aangegeven waarom Nagios (core) afvalt.

Dit doet namelijk precies wat je zoekt en kost buiten wat aanvankelijk instelwerk weinig moeite.

Wat bedoel je met "simpel genoeg"?

Buiten dat: je kan dit makkelijk zelf regelen met een crontab en een simpel bash script,
of een scheduled task en Powershell. ping staat al in de environment, je moet alleen kijken hoe je je berichtjes stuurt om storingen aan te geven.

[ Voor 38% gewijzigd door amx op 12-08-2016 17:47 ]

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:19

kraats

Ik rol

Heel simpel? Alertping?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Zen!th
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-09 11:10
amx schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 17:46:
Je hebt niet aangegeven waarom Nagios (core) afvalt.

Dit doet namelijk precies wat je zoekt en kost buiten wat aanvankelijk instelwerk weinig moeite.

Wat bedoel je met "simpel genoeg"?

Buiten dat: je kan dit makkelijk zelf regelen met een crontab en een simpel bash script,
of een scheduled task en Powershell. ping staat al in de environment, je moet alleen kijken hoe je je berichtjes stuurt om storingen aan te geven.
Vond het een vrij chaotisch overzicht, moet eerlijk zeggen, heb er niet heel lang naar gekeken. Verder ben ik als eerst naar de prijslijst aan het kijken, en die lag bij Nagios vrij hoog voor zover ik kon vinden (gezien het 200+ apparaten zijn en er steeds meer bijkomen).

Simpel genoeg, als in, geen aanpassing op losse apparatuur (dus geen SNMP of iets dergelijks, want niet elk apparaat begrijpt dat). Probleem is een beetje dat ik het moet inrichten, maar volledig mijn prio (en interesse) niet heeft.

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-11 08:15

amx

Zen!th schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 09:04:
[...]

Vond het een vrij chaotisch overzicht, moet eerlijk zeggen, heb er niet heel lang naar gekeken. Verder ben ik als eerst naar de prijslijst aan het kijken, en die lag bij Nagios vrij hoog voor zover ik kon vinden (gezien het 200+ apparaten zijn en er steeds meer bijkomen).

Simpel genoeg, als in, geen aanpassing op losse apparatuur (dus geen SNMP of iets dergelijks, want niet elk apparaat begrijpt dat). Probleem is een beetje dat ik het moet inrichten, maar volledig mijn prio (en interesse) niet heeft.
Nagios Core werkt op basis van enkele eenvoudige text files en is volledig gratis. Het gaat wel volledig via command line in principe. In beginsel kun je via nagios core scheduled checks aanmaken. That's it. Verder ben je nergens aan gebonden en is het vrij flexibel. Op basis van de checks kun je notifications instellen (sms/mail/...). Voor nagios maakt het niet uit of je ping, snmp of een extern commando uitvoert, de commando's zet je in commands.cfg (ping zit er al in).

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11 21:10
Je zou es naar pingdom kunnen kijken, is niet heel duur, en makkelijk in te stellen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zen!th schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 09:04:
[...]

Het is je werk. Van kutklussen wordt je niet vrolijk maar leer je vaak het meeste :)
Als jij het nu goed opzet, baan je daarmee de weg voor je collega's en evt opvolgers. Doe je dat niet dan krijg je op een gegeven moment een rant in het systeembeheerderstopic voor je kiezen - welke eikel heeft dat zo opgezet? ;)
Dus doe jezelf een lol, doe het 1x ineens goed en je bent er vanaf. Mocht je ooit in een grotere omgeving komen te werken (wat zeker niet ondenkbaar is) dan heb je iig die ervaring :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Zen!th schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 14:25:
...Vermoedelijk denk/doe ik te moeilijk...
Draai gewoon een batch filetje op je eigen werkstation.
Iets met
code:
1
2
3
ping <server>
if errorlevel  then doe iets
(speel het Wilhelmus, ofzo)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Nagios maar ook checkMK kan dit.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-11 00:31
PingInfoView (van Nirsoft) of SiteMonitor.

My favorite programming language is solder.

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TheDude

Gebruik het al jaren (bij meerdere werkgevers), heb zelf wel de oudere versie nog geinstalleerd staan (4.0b3 - te vinden via Google) waarbij server + client gewoon op dezelfde Windows OS te installeren zijn.

Simpel in gebruik, nette GUI. Doet precies wat je wil (ook mails versturen wanneer er na x pogingen geen ping reply meer is).

[ Voor 76% gewijzigd door Enforcer op 15-08-2016 18:52 ]

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zelf zou ik hier Zabbix voor pakken, een basisinstall is een eitje. Vervolgens één host volledig aanmaken zodat je die kan monitoren. Vervolgens die host exporteren als xml, en die xml aanpassen voor al je andere hosts. Kost je een werkdag.
Pagina: 1