Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 11:31:
De 256GB SSD heb ik gekozen naar aanleiding van meerdere builds die op internet te vinden zijn. Echter had ik er nog niet naar gekeken zoals jij er nu over praat, het is inderdaad alleen bedoeld om de OS op te draaien.
Daarom is het handig om eerst even exact te bedenken wat je ermee wilt doen / kunnen voor nu en voor de toekomst en dan pas naar hardware te gaan kijken

Dat kan je uiteindelijk behoorlijk wat besparen.
Naar mijn weten is deze case die ik heb gekozen toch al zonder voeding en heb ik daarom de Seasonic G-Series erbij zitten voor de voeding. Als ik dit verkeerd heb hoor ik het graag.
Deze voeding is inderdaad relatief stil en goed, maar het blijft een actief gekoelde voeding (dus met een ventilatortje erop) waardoor deze geluid zal maken. Nu zit hier wel 120mm fan in, dus deze kan met een relatief laag toerental functioneren (hoe groter de fan is, hoe lager het toerental kan zijn om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen)
Kort gezegd maakt alles wat beweegt geluid, en dus is het beter om een optie te kiezen die geen geluid maakt. Dan kom je al gauw uit bij bijvoorbeeld een PicoPSU of een (andere) externe voeding. In dat geval kan je ook dus overwegen om een kleinere behuizing te kiezen, aangezien je de ruimte niet strikt noodzakelijk dan meer nodig hebt.
Begrijp ik goed dat een aparte CPU-koeler voor een geluidsreductie gaat leiden? Is dit dan een vervanger van de koeler op het moederbord?
Ja en nee. De koeler wordt meegeleverd met de CPU. Intel levert wel redelijke koelers mee, zowel qua performance als qua geluidsproductie. AMD's koelers zijn ietsjes luidruchtiger over het algemeen. Neemt niet weg dat daar nog steeds ruimte voor verbetering ligt bij zowel AMD als Intel. Ook hier geldt weer dat hoe groter de diameter is, hoe langzamer de fan kan draaien en dus hoe stiller het systeem wordt. Daarnaast is de manier van bouwen van de koeler van belang. De moderne koelers zijn vrijwel allemaal gelagerde koelers, maar denk bijvoorbeeld ook aan het motortje dat wat geluid maakt. Ook hier kan je weer naar passieve koeling kijken. Vaak is dat wel een stukje duurder en qua performance weer iets minder, maar zolang je niet gaat overclocken of 24/7 op 100% CPU draait functioneert dat prima.
Er zijn heel veel goede en stille koelers te vinden, maar hou rekening met je behuizing, want het past lang niet altijd. Voor HTPC's zijn er ook speciale behuizingen verkrijgbaar die zelf de koeler vormen van je CPU (dus de behuizing
is de heatsync). Dat heeft dan weer als nadeel dat je de behuizing rondom redelijk vrij moet hebben staan. Zet je deze in een krap tv-meubel, dan kan je wel eens problemen gaan ondervinden.
Daarnaast kan je je ook afvragen in hoeverre je naar een volledig stil systeem moet willen gaan. Woon je vlak naast de A2 of naast de 5e baan van Schiphol, dan is het over het algemeen niet zo'n heel groot probleem als je een heel zacht gezoem hoort... Die opstijgende Boeing of langs razende vrachtwagen overstemt dat toch zonder enig probleem. Woon je ergens in een weiland in Friesland en is het er doodstil, dan hoor je elk klein geluidje en ga je je eraan irriteren.
Het is kortom dus altijd een beetje een samenspel tussen budget, omgeving en eis.
Ik had bedacht hem te gaan besturen met een bluetooth tooetsenbord (met muis) wat ik hier al heb liggen. Maar ik ga zeker kijken naar CEC-adapters.
Voor zover mij bekend is Pulse-Eight.com de enige leverancier van dergelijke hardware. Zie
https://www.pulse-eight.com/p/104/usb-hdmi-cec-adapter Alleen voor NUC's kun je een interne CEC-adapter gebruiken. Voor "gewone" PC's is de USB-versie beschikbaar. (opmerkelijk genoeg zit deze technologie al wel in een Raspberry Pi 1, die nog goedkoper is dan een CEC-adapter zelf is...)
Gamen is sowieso uitgesloten, daar heb ik een PlayStation voor en die blijft voorlopig nog wel even staan aangezien die net nieuw is.
Gamen was slechts
een voorbeeld natuurlijk. Je kan bijvoorbeeld ook overwegen om er TV-tuners in te plaatsen, domotica toe te passen etc. Bedenk vooraf goed wat je wil dat het systeem kan of moet gaan kunnen om nu de juiste basis hiervoor neer te zetten.