Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De laatste weken ben ik met een eerste zelfbouw project gestart om een HTPC samen te stellen en te bouwen. Na research heb ik een samenstelling gemaakt van wat ik denk goed te zijn voor mijn wensen voor een HTPC. Ik zal daarom eerst hieronder mijn wensen neerzetten en wil jullie vragen of deze samenstelling goed is of dat het beter kan als de nu samengestelde. Wellicht met minder kracht als nu is hetzelfde haalbaar.

Mijn wensen voor een HTPC zijn als volgt:
  • Hij moet zo stil mogelijk zijn
  • Hij moet alle gangbare extensies af kunnen spelen, ik wil een UltraHD tv kopen in de nabije toekomst dus het zou mooi zijn dat hij dit al goed ondersteund. Maar het kan verstandiger zijn om nu een zwakkere processor te nemen en later een update uit te voeren
  • Er komen nog harde schijven in die ik al heb om tijdelijk ook muziek op te slaan om dit later met een NAS te vervangen
  • Stroom verbruik heb ik naar mijn weten ook zo laag mogelijk gezet, wellicht dat hier nog winst in te pakken is
Dan hier de samen gestelde lijst:
  • Silverstone Grandia GD06B
  • Intel Core i3-G100T
  • Gigabyte GA-B150N Phoenix-WiFi
  • Kingston HyperX Fury Black 8GB DDR
  • Samsung 850 Pro 256GB SSD
  • Seasonic 360W 80+ Gold
Ik hoor graag van jullie welke tips jullie hebben. Bij voorbaat dank voor jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

* knip *

Oke, je neemt de moeite om een account aan te maken om vervolgens een onzinnige reactie achter te laten van drie letters. :N

[ Voor 96% gewijzigd door S1NN3D op 15-08-2016 06:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:20
Wat je doet koop niet de 6100T. maar de gewone 6100. TPD is hoger. Maar in idle(waar je op wil besparen) verbruiken ze in c6/c7 even veel. TPD zeg alleen iets over het maximale verbruik. En dat is niet interessant. De i3 zal nooit naar zijn maximale verbruiken met alleen films/muziek afspelen.
Voeding is prima ook efficiënt als hij niets aan het doen is. Heb zelf ook een HTPC gehad. Maar heb hem na 1 jaar als server laden functioneren. Teveel gezeur met updates. En drivers. Heb hem nu laten functioneren als nas. En speel alles af met en Nvidia shield. En dit bevalt mij vele malen beter. Gewoon goede netflix/YouTube apps. en kan ook nog op blijven gamen zoals met mijn oude HTPC. Tevens heb ik de nvidia shield nog nooit gehoort Zelfs met draaien van borderlands 2 1080p@60FPS maakt hij geen geluid. Dus ideaal als je stil wilt.

Maar welke programma's wil je gebruiken? Kodi? Plex/plexserver met transkoding?

Misschien kan je voor het zelfde geld een nvidia shield kopen(of amazon fire tv) en een synology met 2 hdd's er in. 100 euro mobo 100 euro CPU. zit je al op de prijs van een nvidia shield. of zelfs 70 euro boven de amazon fire tv box(kan ook 4k@30HZ aan.

pricewatch: Synology DiskStation DS216play
http://www.chromeit.nl/c-2622959/fire-tv-gameconsoles/

Ben je met 450 (ex hdd's klaar).

Maar een kleine rekensom kom je nu uit op
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100T Boxed€ 116,99€ 116,99
1Gigabyte GA-B150N Phoenix-WIFI€ 103,50€ 103,50
1Silverstone Grandia GD06B€ 129,-€ 129,-
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/8€ 42,99€ 42,99
1Seasonic G-series 360 watt€ 58,95€ 58,95
1Samsung 850 Pro 256GB€ 116,90€ 116,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 568,33

das 550+ euro. 100 euro bespaart en is nog eens stil ook. Kan je voor 100 euro een goed backup plan realiseren en ben je de rest van je leven veilig. Of je geeft iets meer uit en haalt een 4bay nas. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In ideale zin zou ik meteen een NAS ertussen zetten, bij voorkeur met de Synology die je al aangaf. Vooral voordeel voor mij is de iTunes Server die erop zit. Om vervolgens mijn muziek collectie niet meer met me laptop af te hoeven spelen maar dan direct via de HTPC en dan daarmee ook gelijk mijn media player en Apple TV te kunnen vervangen door deze HTPC.

Naast dat ik vaak mijn muziek collectie afspelen via de voorgeprogrammeerde kasten niet relaxt vind kan ik met een HTPC beter websites als be-at.tv bekijken.

Daarnaast heb ik nu nog een zeer verouderde pc ergens in een kamer staan waar ik soms nog wat kleine dingen op doe en kan ik deze dan meteen weg doen en ben ik een aantal kasten kwijt bij mijn TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 09:21
Je zou met een aanzienlijk kleinere SSD prima af kunnen. 120GB is ruim zat, en zelfs op 60GB kan je het prima redden in een Windows-omgeving. Ga je naar OpenElec, dan kan je eventueel nog overwegen om volledig vanaf USB3 te werken en geen SSD erin op te nemen. Ook qua geheugen is 8GB voor pure HTPC-toepassingen wel erg veel. 4GB is al ruim.

Je geeft aan dat je een (zeer) stil systeem ambieert, maar om heel eerlijk te zijn zie ik daar in je hardware-keuze niet veel van terug. Een knappe aftermarket CPU-koeler kan daar al een behoorlijk steentje aan bijdragen, maar je zou ook een andere behuizing, bijvoorbeeld met een externe voeding kunnen overwegen.

Daarnaast zou ik er een CEC-adapter bij adviseren zodat je de boel netjes kan bedienen met je bestaande afstandsbediening.

Verder lijkt het me handig om vooraf al even te bedenken of je mogelijk nog zou willen gaan gamen op het systeem in de toekomst. In dat geval kan je daar in de setup nu vast rekening mee houden door je behuizing en voeding hierop af te stemmen. Hou er wel rekening mee dat dit over het algemeen weer ten koste gaat van geluidsreductie.

[ Voor 3% gewijzigd door kroegtijger op 16-08-2016 08:36 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De 256GB SSD heb ik gekozen naar aanleiding van meerdere builds die op internet te vinden zijn. Echter had ik er nog niet naar gekeken zoals jij er nu over praat, het is inderdaad alleen bedoeld om de OS op te draaien.

Naar mijn weten is deze case die ik heb gekozen toch al zonder voeding en heb ik daarom de Seasonic G-Series erbij zitten voor de voeding. Als ik dit verkeerd heb hoor ik het graag.

Begrijp ik goed dat een aparte CPU-koeler voor een geluidsreductie gaat leiden? Is dit dan een vervanger van de koeler op het moederbord?

Ik had bedacht hem te gaan besturen met een bluetooth tooetsenbord (met muis) wat ik hier al heb liggen. Maar ik ga zeker kijken naar CEC-adapters.

Gamen is sowieso uitgesloten, daar heb ik een PlayStation voor en die blijft voorlopig nog wel even staan aangezien die net nieuw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 10:05
Een hele andere insteek; heb hier zelf een half jaar geleden een htpc mee gebouwd en doet alles wat ik van een htpc wens:
https://nl.hardware.info/...eale-htpc-basis-conclusie

Deze built heb ik ermee gemaakt, maar je kunt dat zelf uiteraard anders doen:
https://nl.hardware.info/...eater-pc---september-2015

Grote voordeel is ook dat de cpu passief gekoeld wordt. Een ssd erin voor je os en je hebt een 100% stil systeem. zelf gekozen voor de n3150 omdat die al krachtig genoeg is.

Edit: zie net dat het bordje waarmee de built is gemaakt sinds 12 augustus niet meer verkrijgbaar is, de andere varianten zijn nog wel verkrijgbaar.

[ Voor 26% gewijzigd door Philpend op 16-08-2016 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 09:21
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 11:31:
De 256GB SSD heb ik gekozen naar aanleiding van meerdere builds die op internet te vinden zijn. Echter had ik er nog niet naar gekeken zoals jij er nu over praat, het is inderdaad alleen bedoeld om de OS op te draaien.
Daarom is het handig om eerst even exact te bedenken wat je ermee wilt doen / kunnen voor nu en voor de toekomst en dan pas naar hardware te gaan kijken ;) Dat kan je uiteindelijk behoorlijk wat besparen.
Naar mijn weten is deze case die ik heb gekozen toch al zonder voeding en heb ik daarom de Seasonic G-Series erbij zitten voor de voeding. Als ik dit verkeerd heb hoor ik het graag.
Deze voeding is inderdaad relatief stil en goed, maar het blijft een actief gekoelde voeding (dus met een ventilatortje erop) waardoor deze geluid zal maken. Nu zit hier wel 120mm fan in, dus deze kan met een relatief laag toerental functioneren (hoe groter de fan is, hoe lager het toerental kan zijn om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen)

Kort gezegd maakt alles wat beweegt geluid, en dus is het beter om een optie te kiezen die geen geluid maakt. Dan kom je al gauw uit bij bijvoorbeeld een PicoPSU of een (andere) externe voeding. In dat geval kan je ook dus overwegen om een kleinere behuizing te kiezen, aangezien je de ruimte niet strikt noodzakelijk dan meer nodig hebt.
Begrijp ik goed dat een aparte CPU-koeler voor een geluidsreductie gaat leiden? Is dit dan een vervanger van de koeler op het moederbord?
Ja en nee. De koeler wordt meegeleverd met de CPU. Intel levert wel redelijke koelers mee, zowel qua performance als qua geluidsproductie. AMD's koelers zijn ietsjes luidruchtiger over het algemeen. Neemt niet weg dat daar nog steeds ruimte voor verbetering ligt bij zowel AMD als Intel. Ook hier geldt weer dat hoe groter de diameter is, hoe langzamer de fan kan draaien en dus hoe stiller het systeem wordt. Daarnaast is de manier van bouwen van de koeler van belang. De moderne koelers zijn vrijwel allemaal gelagerde koelers, maar denk bijvoorbeeld ook aan het motortje dat wat geluid maakt. Ook hier kan je weer naar passieve koeling kijken. Vaak is dat wel een stukje duurder en qua performance weer iets minder, maar zolang je niet gaat overclocken of 24/7 op 100% CPU draait functioneert dat prima.

Er zijn heel veel goede en stille koelers te vinden, maar hou rekening met je behuizing, want het past lang niet altijd. Voor HTPC's zijn er ook speciale behuizingen verkrijgbaar die zelf de koeler vormen van je CPU (dus de behuizing is de heatsync). Dat heeft dan weer als nadeel dat je de behuizing rondom redelijk vrij moet hebben staan. Zet je deze in een krap tv-meubel, dan kan je wel eens problemen gaan ondervinden.

Daarnaast kan je je ook afvragen in hoeverre je naar een volledig stil systeem moet willen gaan. Woon je vlak naast de A2 of naast de 5e baan van Schiphol, dan is het over het algemeen niet zo'n heel groot probleem als je een heel zacht gezoem hoort... Die opstijgende Boeing of langs razende vrachtwagen overstemt dat toch zonder enig probleem. Woon je ergens in een weiland in Friesland en is het er doodstil, dan hoor je elk klein geluidje en ga je je eraan irriteren.

Het is kortom dus altijd een beetje een samenspel tussen budget, omgeving en eis.
Ik had bedacht hem te gaan besturen met een bluetooth tooetsenbord (met muis) wat ik hier al heb liggen. Maar ik ga zeker kijken naar CEC-adapters.
Voor zover mij bekend is Pulse-Eight.com de enige leverancier van dergelijke hardware. Zie https://www.pulse-eight.com/p/104/usb-hdmi-cec-adapter Alleen voor NUC's kun je een interne CEC-adapter gebruiken. Voor "gewone" PC's is de USB-versie beschikbaar. (opmerkelijk genoeg zit deze technologie al wel in een Raspberry Pi 1, die nog goedkoper is dan een CEC-adapter zelf is...)
Gamen is sowieso uitgesloten, daar heb ik een PlayStation voor en die blijft voorlopig nog wel even staan aangezien die net nieuw is.
Gamen was slechts een voorbeeld natuurlijk. Je kan bijvoorbeeld ook overwegen om er TV-tuners in te plaatsen, domotica toe te passen etc. Bedenk vooraf goed wat je wil dat het systeem kan of moet gaan kunnen om nu de juiste basis hiervoor neer te zetten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyfromutrecht
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 17:07
Check eens of je Playstation kan wat je wilt qua apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik ben nog altijd tevreden over mijn intel J4205 based setup..

de Jellyfish-400-mbps-4k-uhd-hevc-10bit.mkv speelt die iig vloeiend af op 1080P scherm (heb geen uhd tv) met 20~25% CPU load. (GPU doet t werk dus :P)

120GB SSD.. 8GB ram.. en 1 klein fannetje op een lage snelheid om toch een beetje airflow te hebben..
verder op W10 + Kodi 17.x

404 Signature not found

Pagina: 1