Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Geforce660
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09-2024
Dag allemaal,

Ik ben aan het denken om een kleine upgrade van mijn systeem uit te voeren. Reden: wil terug iets meer gaan gamen. Momenteel kan ik vanalle games wel draaien, gewoon op wat lagere settings. Daarom weet ik niet goed of een upgrade 'gerechtvaardigd' zou zijn :)

Kunnen jullie je eerlijke mening geven?

Systeem momenteel:

- i5 processor 3570K
- Sapphire 3GB DDR5 X HD7950 OC FR
- SSD
- 8GB DDR3 ram
- Asrock Z77 Pro4

Ik zou hetvolgende uitvoeren:

- 8 GB ram extra
- graka vervangen -> Asus TURBO-GTX1060-6G

Het ding waar ik mee zit is, is deze upgrade het waard? Is deze, voor enkele jaren, future-proof?

Beste antwoord (via Geforce660 op 14-08-2016 09:09)

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
Nieuwe GPU is absoluut nog nuttig. GTX1060 is dan ook ongeveer het hoogste wat je hier nog (echt volwaardig) nuttig in gaat zetten, maar die misstaat dan ook zeker niet.
Op zich zou je een paar tientjes kunnen besparen door voor een RX470/RX480 te gaan, maar dan heb je ook net effe iets minder performance - eerlijk gezegd zou ik niet later willen zitten te twijfelen of die íets tegenvallende framerate voorkomen had kunnen worden als je nu maar niet had bezuinigd :P

MBT extra RAM: op zich moet 8GB nog wel kunnen op het moment - als je netjes al het andere afsluit voor je je spelletje opstart :P houd je een browser met een lading tabs open, of misschien wat werk op de achtergrond, zou wat extra RAM niet verkeerd zijn.
En laten we wel wezen, dat spul kost geen donder meer. als je nog twee slots open hebt stop je daar gewoon 2x4GB in. 2x2GB zou ook sowieso volstaan maar dat is krap een tientje goedkoper, en dan ga je je later weer afvragen of dat nou wel zo'n slimme besparing was :P

@Lunacy: ik weet regelmatig 6-8GiB aan RAM te vullen met meuk die ik op de achtergrond open laat staan. Vind het eigenlijk best prettig me daar geen zorgen om te hoeven maken (en FWIW, mijn PC is ruwweg vergelijkbaar met die in OP ). De meerprijs is ~€30. Wil je iemand echt afraden om dat beetje future proofing nu te doen? DDR3 zal toch niet significant goedkoper meer worden IMO (DDR4 is nu mainstream, DDR3 prijzen gaan waarschijnlijk een vlak lijntje vertonen of zelfs nog ietsje stijgen; dat deed DDR2 ook toen DDR3 het vlaggetje overnam). Die PC kan fluitend nog 2-3 jaar mee, dus dat beetje extra uitgeven aan de zekerheid voldoende RAM te hebben (en over twee jaar nog steeds te hebben) kan helemaal geen kwaad.

Alle reacties

• gamerboy
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17:50
ik zou het voor future profing zeker aanraden. het probleem is alleen dat de processor en eigelijk het volledige systeem wat verouderd is. misschien proberen uit te houden met dit en sparen voor een heel nieuw systeem. eentje met een GTX1060 zou je al tussen de €750,- en €1.000,- kunnen behalen.

de 8gb aan ram upgrade kun je altijd nog doen omdat dit niet heel erg duur is. zorg er dan wel voor dat je ram hebt wat, het liefst het zelfde is, maar minimaal op de zelfde snelheid draaid

hopend je genoeg geholpen te hebben mocht je nog vragen hebben laat het mij weten

Gr Gamerboy

"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier

Verwijderd

Prima systeem nog, is absoluut niet verouderd. Nieuwe videokaart erin en je kan weer een paar jaar vooruit.

• gamerboy
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17:50
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 13:31:
Prima systeem nog, is absoluut niet verouderd. Nieuwe videokaart erin en je kan weer een paar jaar vooruit.
niet helemaal als je goed leest wat ik adviseer zie je dat een nieuw systeem voor game pas over een jaar of 2 ze geld eruit zou slepen vandaar dat ik zeg spaar voor het nieuwe systeem

"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier

• Royal-Roy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-11 13:37
Systeem lijkt me nog prima. Een upgrade naar een GTX1060 zul je duidelijk merken. Of die 8gb extra het verschil gaan maken weet ik niet. De rest van het systeem kan nog rustig mee.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:47

JT

VETAK y0

De basis is prima aanwezig. 'Uithouden' klinkt alsof de TS het maar moet doen met matige performance maar als je hier een goede videokaart in zet dan is de rest van het systeem absoluut geen bottleneck en kun je lekker alles high draaien.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Lunacy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-11 23:23
Zou ook enkel de video kaart upgraden, van dat extra ram ga je niets merken volgens mij.
Heb er 16 en heb mijn systeem nog nooit meer dan 8 weten te verbruiken tenzij ik wat vm's op zet.

• Geforce660
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09-2024
Het systeem op zich lijkt me ook nog in prima staat hoor. Enkel voor huidige games (op een hogere setting te spelen) lijkt de graka wat van een oudere generatie - die markt gaat zo snel :)

Hoeveel ram vragen de huidige games dan zoal? SW Battlefront dacht ik een 16gig? Niet dat er altijd aan de recommended moet worden voldaan om een game op goeie performance/graphics te kunnen spelen..

Dus kleine samenvatting, jullie zouden het nut ervan wel inzien om een nieuwe graka aan te kopen binnen dit systeem? Dit zou een merkbaar verschil geven dat de aankoopprijs wel kan waard zijn? ;)

Ik had nu een voorstel gedaan om te upgraden naar een GTX 1060, maar hebben jullie nog andere alternatieven? (en niet de duurste aub :p)

Acties:
  • Beste antwoord

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
Nieuwe GPU is absoluut nog nuttig. GTX1060 is dan ook ongeveer het hoogste wat je hier nog (echt volwaardig) nuttig in gaat zetten, maar die misstaat dan ook zeker niet.
Op zich zou je een paar tientjes kunnen besparen door voor een RX470/RX480 te gaan, maar dan heb je ook net effe iets minder performance - eerlijk gezegd zou ik niet later willen zitten te twijfelen of die íets tegenvallende framerate voorkomen had kunnen worden als je nu maar niet had bezuinigd :P

MBT extra RAM: op zich moet 8GB nog wel kunnen op het moment - als je netjes al het andere afsluit voor je je spelletje opstart :P houd je een browser met een lading tabs open, of misschien wat werk op de achtergrond, zou wat extra RAM niet verkeerd zijn.
En laten we wel wezen, dat spul kost geen donder meer. als je nog twee slots open hebt stop je daar gewoon 2x4GB in. 2x2GB zou ook sowieso volstaan maar dat is krap een tientje goedkoper, en dan ga je je later weer afvragen of dat nou wel zo'n slimme besparing was :P

@Lunacy: ik weet regelmatig 6-8GiB aan RAM te vullen met meuk die ik op de achtergrond open laat staan. Vind het eigenlijk best prettig me daar geen zorgen om te hoeven maken (en FWIW, mijn PC is ruwweg vergelijkbaar met die in OP ). De meerprijs is ~€30. Wil je iemand echt afraden om dat beetje future proofing nu te doen? DDR3 zal toch niet significant goedkoper meer worden IMO (DDR4 is nu mainstream, DDR3 prijzen gaan waarschijnlijk een vlak lijntje vertonen of zelfs nog ietsje stijgen; dat deed DDR2 ook toen DDR3 het vlaggetje overnam). Die PC kan fluitend nog 2-3 jaar mee, dus dat beetje extra uitgeven aan de zekerheid voldoende RAM te hebben (en over twee jaar nog steeds te hebben) kan helemaal geen kwaad.

• Lunacy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-11 23:23
Nee hoor, dat is niet waar ik op doelde. Ik zou gewoon beginnen met de video kaart en mocht je dan merken dat je 8GB het toch niet trekt kan je het altijd nog gaan bijhalen hé. Teveel ram iig geen kwaad :+
Pagina: 1