Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-08 01:12
Ik zoek een?
2-bay NAS

Wat is je budget?
Ongeveer 200 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zit sterk te denken aan een Synology. Misschien de DS215j of DS216j. Uiteraard sta ik open voor andere suggesties ;)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De NAS zal in de woonkamer in een kast komen te staan. Ik wil graag mijn NAS draaien met Sickbeard/CouchPotato/SABnzbd. Ik wil mijn NAS het werk laten doen i.p.v. mijn PC. Dit is inclusief uitpakken. Ik zit te denken aan het draaien van Plex, maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Het zal voornamelijk gaan om het downloaden van films/series. Zodra ik iets bekeken heb zal ik het bestand verwijderen. Ik ga het niet echt gebruiken als opslag voor dingen die echt bewaard moeten blijven. Ik zal zeer waarschijnlijk geen gebruik maken van RAID.

De NAS moet verder bereikbaar zijn via Windows en Android devices.

Iemand andere suggesties? Ik weet dat dit instapmodellen zijn en ik ben er niet zeker van of ik de 215 of 216 zou moeten kiezen. Is er misschien eentje die iets sneller is en niet al teveel extra kost?

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerboy
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09:25
als je een beetje op je budget wilt letten zou ik deze aanraden: pricewatch: Synology DiskStation DS214se
of als je niet alle opties van de DS214se gaat gebruiken is de pricewatch: Thecus N2310 misschien ook nog een idee. goeie kwaliteit alleen iets minder opties en helaas alleen single core ipv bij de andere dual core.

anders zou ik inderdaad ook gaan voor de pricewatch: Synology DiskStation DS215j. met die wat goedkopere heb je nog geld over voor een Disk

als je voor een snellere wilt gaan als de 215 raad ik wat je zelf ook zei toch echt de 216 aan. daarna is er niet iets wat echt veel sneller is voor een normale prijs in jouw budget.
dan gaat het toch al snel buiten de 200 euro om.

ik hoop dat ik je hiermee genoeg heb geholpen en anders hoor ik het wel.

Gr Gamerboy

[ Voor 15% gewijzigd door gamerboy op 12-08-2016 10:07 ]

"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Voor dat budget zou ik voor de DS216j gaan, en de ondersteuning vanuit de fabrikant is goed voor 5 jaar.
Bij een DS214 is dit tot 2019, bij een DS215 t/m 2020 ;)
Heb zelf een 210+ en die is voldoende krachtig om te doen wat jij er mee wil, de software is superieur t.o.v. andere merken, zie site synologie 8)
Zorg wel voor betrouwbare HD's in je NAS
https://www.synology.com/...&not_recommend_mode=false

[ Voor 7% gewijzigd door keur0000 op 12-08-2016 10:09 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:58

DarkSide

theres no place like ::1

ik heb een 215j hier staan. Precies voor die dingen (op plex na).
Gebruik hem voor opslag, foto's en couchpotato etc. En dat doet hij meer dan prima.
Als het kan zou ik idd voor de 216j gaan. Omdat hij nieuwer is en je net even extra support en updates mee kan krijgen.

Raid draai ik niet. Raid is geen backup maar beschermt alleen tegen uitvallen van 1 disk.
Zelf bewaar ik mijn belangrijke data via Crashplan. Maar je geeft zelf al aan dat je de NAS hiervoor niet gaat gebruiken. Wel zal ik eerst even nadenken wat je data die er wel op komt te staan je waard is.
En of het erg is als deze verloren gaat. Ook betrouwbare hd's gaan stuk namelijk.
Als dit je toch enigzins wat waard is zal ik gewoon wel een RAID gaan draaien.

En mocht je later de NAS toch gaan gebruiken voor je belangrijke data, kijk dan eens in het online backup topic om je in te lezen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost
Het is niet erg als de data verloren gaat. De echt belangrijke data heb ik elders opgeslagen. Dit gaat puur over storage voor films/series die ik weggooi nadat ik het gezien heb. Mocht die data verloren gaan is opnieuw downloaden de oplossing voor mij. Als ik nu iets meer uitgeef aan bijvoorbeeld de DS216Play ga ik dan echt voldoende verschil merken qua performance met bijvoorbeeld uitpakken etc?

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerboy
als je dat gaat doen is een enkele schijf al genoeg. dan zou ik gaan voor de DS115J

"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost
gamerboy schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:27:
als je dat gaat doen is een enkele schijf al genoeg. dan zou ik gaan voor de DS115J
Ik wil toch graag kiezen voor een 2-bay omdat ik daarmee toch meer mogelijkheden heb in de toekomst en mijn ruimte makkelijk kan uitbreiden. Misschien dat ik in de toekomst bepaalde films wel graag wil blijven opslaan. Denk hierbij aan kinderfilms voor mijn dochter.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerboy
KillGhost schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:33:
[...]

Ik wil toch graag kiezen voor een 2-bay omdat ik daarmee toch meer mogelijkheden heb in de toekomst en mijn ruimte makkelijk kan uitbreiden. Misschien dat ik in de toekomst bepaalde films wel graag wil blijven opslaan. Denk hierbij aan kinderfilms voor mijn dochter.
heel logies maar besef wel dat ook op 1 schijf kan je je films nog opslaan. ik denk als ik jouw zo hoor dat een 2 schijf config voorlopig overkill is en misschien in de toekomst weer een nieuwe aan te schaffen. uiteraard na 3 jaar een nieuwe zou met zo'n DS115J goed te doen zijn omdat deze rond de 85 euro ligt

voor de rest snap ik dat je de optie wilt voor 2 schijven hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost
Is het enige verschil tussen de DS115J en de 2-bay versie dat je een 2e bay krijgt? Qua snelheid oid maakt het niet uit?

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerboy
ja maakt wel deels uit de ds115J is een single core en de ds215j een dual das het enige maar ik denk met wat jij gaat doen jij het verschil niet gaat merken

[ Voor 91% gewijzigd door gamerboy op 12-08-2016 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:58

DarkSide

theres no place like ::1

Als je niet direct voor 2 schrijven wilt gaan en het voornamelijk couchpotato e.d is. Dan is de 115j voldoende.
Repareren en uitpakken duurt wat langer, Maar ach.... En als je nu een voldoende grote HD koopt kan je best een hoop bewaren. Mocht je te kort komen kan je of een grotere HDD kopen en e.e.a kopieren via een andere PC bv. Of later besluiten om alsnog voor een 2 bay te gaan.
Scheelt iig wat geld bij aanschaf. Waarmee je bv ook makkelijk een 1tb grotere disk kunt kopen bv.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerboy
DarkSide schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 12:52:
Als je niet direct voor 2 schrijven wilt gaan en het voornamelijk couchpotato e.d is. Dan is de 115j voldoende.
Repareren en uitpakken duurt wat langer, Maar ach.... En als je nu een voldoende grote HD koopt kan je best een hoop bewaren. Mocht je te kort komen kan je of een grotere HDD kopen en e.e.a kopieren via een andere PC bv. Of later besluiten om alsnog voor een 2 bay te gaan.
Scheelt iig wat geld bij aanschaf. Waarmee je bv ook makkelijk een 1tb grotere disk kunt kopen bv.
zo'n beetje precies wat ik zei dus ja haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:35
KillGhost schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:22:
... Als ik nu iets meer uitgeef aan bijvoorbeeld de DS216Play ga ik dan echt voldoende verschil merken qua performance met bijvoorbeeld uitpakken etc?
Met uitpakken, mwa niet echt. Als je Plex wilt gaan draaien? Dan zeker wel.

Als je een Plex server op je Synology wilt draaien dan kan dat prima, het pakket is beschikbaar en zal zeker werken. Echter als je dan video's/films gaat afspelen komt de "j" tekort. De J is niet in staat de videos te streamen. Transcoden zullen beide niet kunnen.

Voor plex:
DirectPlay: Werkt op beide
DirectStream: Werkt alleen op de DS216Play
Transcoding: Werkt op geen van deze twee

bron over de verschillen tussen DirectPlay,Stream en Transcoding: https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201566396

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost
Voor het afspelen van de media zal ik gebruik maken van een aparte losse mediaspeler. Dan kan de J versie toch wel?

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerboy
KillGhost schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 14:33:
Voor het afspelen van de media zal ik gebruik maken van een aparte losse mediaspeler. Dan kan de J versie toch wel?
dat zou wel kunnen ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:35
KillGhost schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 14:33:
Ja, maar alleen via DirectPlay. Als je mediaspeler dus ook maar 1 deel van de af te spelen media niet 100% ondersteund (wat naar mijn ervaring in 80% van de gevallen zo is) dan zul je problemen ervaren. Het probleem is dat de meeste mediaspelers niet default mkv ondersteunen bijvoorbeeld, wel de codecs die er in gebruikt worden. Dan is DirectStream de oplossing, maar daar heb je dus de DS216Play voor nodig en voldoet de J al niet meer.

Wat wel zou kunnen is dat je de Plex Media Server (PMS) niet op de Synology zelf draait maar de Synology enkel als opslag gebruikt. Als je bijvoorbeeld een Nvidia Shield hebt staan kun je die gebruiken als PMS. Of gewoon PMS niet gebruiken en Kodi gebruiken om af te spelen vanaf de netwerk schijf.

Maar als je plex wilt draaien zou ik aanraden om voor de Play te kiezen. Dit is echter nog steeds alleen maar DirectStream en geen transcoding, wat betekend dat je dus niet je kwaliteit aan kan passen naar je verbinding (zoals je zou kunnen willen wanneer je vanaf buiten je huis wilt streamen).

Zelf heb ik er dus ook voor gekozen om de J te nemen en de extra kosten voor de Play in een aparte Plex server te stoppen.

Edit: typo...
Pagina: 1