Meerdere wifi-accesspoints met dezelfde naam

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ben in mijn nieuwe woning aan het experimenteren met meerdere wifi-accesspoints om in het hele huis goede dekking te krijgen. Het betreft nu een ziggo wifi router icm. een tp-link powerline wifi-adapter. Mogelijk komen hier in de toekomst nog 1 of 2 wifi ap's bij.

Wat vaak wordt aangeraden in de handleiding is om de accesspoints dezelfde naam te geven, zodat je in het hele huis maar met 1 SSID hoeft te connecten/onthouden. Wat ik hier echter lastig aan vind is dat ik geen enkele invloed/inzicht meer heb met welk fysieke accesspoint ik verbonden ben. Als je bijv, maar 2 streepjes ontvangst hebt is niet meteen duidelijk of je nog verbonden bent met een AP dat verder weg ligt of dat er iets anders aan de hand is (storing). Daarom heb ik de verschillende AP's elk een eigen SSID gegeven.

Ik was benieuwd hoe jullie dit doen en wat een 'best practice' is? Eén SSID in het hele huis is natuurlijk wel makkelijker. Ook bijv. qua chromecasts e.d. die alleen lekker werken als je naar ze connect via hetzelfde wifi-netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:23

Daniel36

vernieuwde formule

Ik heb een Ziggo wifi router en een tp link router als ap, beide met hun eigen ssid en dat werkt prima.
Je kunt zien met welk punt er een verbinding is en achter in de tuin pakt hij automatisch de juiste omdat de andere buiten bereik/te zwak is.

Een nadeel is dat je de printer met wifi alleen kunt bereiken als je op de juiste ssid zit, dat dan weer wel.

[ Voor 18% gewijzigd door Daniel36 op 12-08-2016 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:56
Een zelfde ssid voor elk accesspoint is helemaal geen noodzakelijkheid.
Het enige nadeel is dat je voor elk ssid eenmaal een wachtwoord in je device moet invoeren.

Wat jij beschrijft staat bekent onder de naam sticky clients.
Het wordt veroorzaakt doordat een device nog wel het AP ziet maar de AP het device niet meer.

Dit komt doordat het device vaak veel minder vermogen en slechtere antennes heeft dan een AP.
Aangezien het device in zo'n geval niet overschakelt (device ziet AP nog steeds) maar je geen verbinding hebt (AP ziet device niet) heb je een probleem.

Er zijn in de appstore verschillende applicaties te vinden die het roamen over meerdere AP's verbeteren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 17:25
Gewoon het zendvermogen flink omlaag schroeven, dan moet je client device wel met een AP verbinden welke in de buurt is.

Of je kijkt eens naar Ubiquiti Unifi oplossing, dit is managed WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:04
Daniel36 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 09:33:
Ik heb een Ziggo wifi router en een tp link router als ap, beide met hun eigen ssid en dat werkt prima.
Je kunt zien met welk punt er een verbinding is en achter in de tuin pakt hij automatisch de juiste omdat de andere buiten bereik/te zwak is.

Een nadeel is dat je de printer met wifi alleen kunt bereiken als je op de juiste ssid zit, dat dan weer wel.
Weet je zeker dat je AP goed ingesteld staat? Normaliter zou je met een verschillende ssid ook gewoon de printer moeten kunnen benaderen... Klinkt meer als een dubbele nat/dhcp

Hier een losse Router met drie verschillende aps (Dlink, TP-link, ubiquiti) met alles zelfde ssid, wel 2.4ghz en 5ghz verschillend

Wisselen van AP gaat prima, ook niet zoveel overlap qua signaal hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je netwerk goed opgezet is zitten alle devices in hetzelfde lan (=subnet) en heeft het ssid er niets mee te maken.
Dus printer over een ander ssid moet probleemloos gaan.

Zoals met alles met wifi is alles situatie afhankelijk, matchen van zendbereik van de AP's aan de clients helpt in ieder geval, maar lost nooit alles op omdat je meestal verschillende devices met verschilllende karakteristieken hebt.

De controller oplossing is eigenlijk de beste want dan wordt het roamen niet meer aan de client overgelaten.
Je moet je AP's dan wel op verschillende banden inregelen en het kost aanzienlijk meer geld.

[ Voor 55% gewijzigd door Ben(V) op 12-08-2016 09:44 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57963

Thuis twee keer eenzelfde SSID, maar wel zo ver als mogelijk uit elkaar en dat werkt prima. De meterkast zit buiten de woning (nog vóór de voordeur) en daar hangt een wifi-router en helemaal aan de andere kant van de woning (er zit een lange gang tussen) in de woonkamer nog een wifi-accesspoint. Telefoons, tablet en laptop schakelen zonder problemen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ok thanks voor de reacties. Als ik het zo lees kan het dus prima allebei. Denk dat ik de SSID's eerst even gescheiden hou, zodat ik bij probleemoplossing makkelijker kan achterhalen bij welk AP het probleem zit.

Als alles stabiel draait zet ik het SSID overal gelijk, zodat ik ook wat flexibeler apparaten ergens anders neer kan zetten zonder eerst de wifi-instellingen te moeten aanpassen naar het AP dat dichterbij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:23

Daniel36

vernieuwde formule

nooberke schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 09:38:
[...]

Weet je zeker dat je AP goed ingesteld staat? Normaliter zou je met een verschillende ssid ook gewoon de printer moeten kunnen benaderen... Klinkt meer als een dubbele nat/dhcp

Hier een losse Router met drie verschillende aps (Dlink, TP-link, ubiquiti) met alles zelfde ssid, wel 2.4ghz en 5ghz verschillend

Wisselen van AP gaat prima, ook niet zoveel overlap qua signaal hier
Dat zou best eens kunnen. Maar ik ben van de stroming; als het werkt dan werkt het en verder afblijven...and i know ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:04
Daniel36 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:04:
[...]

Dat zou best eens kunnen. Maar ik ben van de stroming; als het werkt dan werkt het en verder afblijven...and i know ;)
Dan is het dus geen nadeel van het hebben van meerdere Accesspoints maar een nadeel van het hebben van meerdere routers >:) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Daniel36 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:04:
[...]

Maar het werkt toch niet?
Je kunt niet printen over wifi.

Twee routers betekent twee netwerken die elkaar niet kunnen bereiken zonder allerlei forwarding in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Palomar schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:16:
Ok thanks voor de reacties. Als ik het zo lees kan het dus prima allebei. Denk dat ik de SSID's eerst even gescheiden hou, zodat ik bij probleemoplossing makkelijker kan achterhalen bij welk AP het probleem zit.

Als alles stabiel draait zet ik het SSID overal gelijk, zodat ik ook wat flexibeler apparaten ergens anders neer kan zetten zonder eerst de wifi-instellingen te moeten aanpassen naar het AP dat dichterbij staat.
Hou er rekening mee dat veel client devices (vnl iOS, maar ook nieuwere Android-versies) alleen goed roamen tussen AP's met dezelfde SSID.

Je kunt trouwens prima zien met welk apparaat je verbonden bent: kijk naar de BSSID (AP MAC-adres), die is uniek per apparaat, ook al is SSID hetzelfde.

Wat ik trouwens wel zou aanraden: aparte SSID's voor 2.4GHz en 5GHz, en voorzover mogelijk alleen 5GHz gebruiken (dus devices die beide kunnen alleen met 5GHz laten verbinden). Alleen legacy/low-end meuk dat geen 5GHz kan met 2.4GHz laten verbinden. Dat heeft meerdere redenen. Om te beginnen 5GHz levert betere prestaties, daarnaast is 5GHz veel meer alles-of-niets, dus je hebt minder last van overlap van netwerken en sticky clients. Tenslotte vertragen oude/low-end dingen je netwerk. Door niet op zelfde WiFi netwerk te zitten als dergelijke oude meuk heb je er geen last van.

Als je per se toch aparte SSID's wilt aanhouden per device, tip: je kunt op de meeste AP's meerdere SSID's definieren. Neem dan een gemeenschappelijke SSID en een unieke. Dus bijvoorbeeld: "Palomar_2G" en "Palomar_5G" voor de respectievelijke bands op alle devices, maar daarnaast ook "Palomar_2G_Ziggo" "Palomar_2G_TP-Link" en idem voor 5GHz. Dan kun je per situatie/device kiezen wat beter werkt.
Nog een tip: "Ziggo" en "TP-Link" zijn geen devicenamen. Zoek exactemodelnrs op, dan is het voor iedereen duidelijk waar je het over hebt :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-03 09:36
Mocht je overgaan op één SSID, zorg dan dat je je accespoints op verschillende kanalen zet. Mocht je een Android device hebben, kun je met WiFi Analyzer twee gunstige kanalen uitzoeken. Maar dan nog heb je gelijk, is het op je client niet te zien met welk AP je verbonden bent.

Een oplossing, zoals al eerder in dit topic aangedragen, is een UniFi setup. Het managen van je WLAN vanuit één Dashboard werkt erg handig. Er zit een Event tracker in waarmee je precies kunt zien wat er gaande is, welk device met welk accespoint verbonden is etc. De software geeft ook aan wanneer een device roamed naar een ander AP. Wanneer je zelf de controller voor je neus hebt en iemand anders gaat in elke ruimte van je huis wat internetten, is het geheel prima in te regelen.

Verder is het vermeldenswaardig dat, mocht je op 5 Ghz willen werken, een laag kanaal kiezen in je voordeel werkt. Het AP wat het 'verste' moet komen wijs je bijvoorbeeld kanaal 36 toe en de ander 44 (mocht je een bandbreedte van 40 Mhz gebruiken, wat in het algemeen het meeste zal gebeuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimKras
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-06 09:53
Boefs schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 13:33:
Mocht je overgaan op één SSID, zorg dan dat je je accespoints op verschillende kanalen zet. Mocht je een Android device hebben, kun je met WiFi Analyzer twee gunstige kanalen uitzoeken. Maar dan nog heb je gelijk, is het op je client niet te zien met welk AP je verbonden bent.
Wanneer je verschillende kanalen per AP instelt (wat trouwens wordt aangeraden ivm met schakelen tussen AP's) kan je juist wel zijn met welke je verbonden bent, dmv het kanaal. Op elk device bestaat er wel een app of tool die dat weergeeft. Je kan zelf manueel niet switchen, maar das iets anders. Ik heb reeds verschillende set-ups gedaan met 1 SSID en per AP een verschillend kanaal, en ik heb steeds verbinding met het 'beste 'AP'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-03 09:36
TimKras schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 13:38:
[...]

Wanneer je verschillende kanalen per AP instelt (wat trouwens wordt aangeraden ivm met schakelen tussen AP's) kan je juist wel zijn met welke je verbonden bent, dmv het kanaal. Op elk device bestaat er wel een app of tool die dat weergeeft. Je kan zelf manueel niet switchen, maar das iets anders. Ik heb reeds verschillende set-ups gedaan met 1 SSID en per AP een verschillend kanaal, en ik heb steeds verbinding met het 'beste 'AP'.
Met een app kun je het wel zien inderdaad, standaard in IOS bijvoorbeeld niet, je moet er actief naar op zoek en weten welk AP op welk kanaal zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Boefs schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 13:33:
Wederom, niet waar. Je kunt op de client zien met welk SSID je verbonden bent, maar ook met welke BSSID. Die BSSID is uniek per AP, ongeacht welk SSID je instelt.

Onder Windows kan dat met:
code:
1
Netsh WLAN show all

- of 1001 dubieuze 3rd party tooltjes die hetzelfde doen en het vervolgens grafisch weergeven.

Je ziet bij elke AP die gedetecteerd wordt netjes de SSID en de BSSID staan, en met welke je verbonden bent.
Een oplossing, zoals al eerder in dit topic aangedragen, is een UniFi setup. Het managen van je WLAN vanuit één Dashboard werkt erg handig. Er zit een Event tracker in waarmee je precies kunt zien wat er gaande is, welk device met welk accespoint verbonden is etc. De software geeft ook aan wanneer een device roamed naar een ander AP. Wanneer je zelf de controller voor je neus hebt en iemand anders gaat in elke ruimte van je huis wat internetten, is het geheel prima in te regelen.
UniFi is geweldig, maar a) is aardig aan de prijs aangezien alle AP's mee moeten doen en alleen UniFi APs dat kunnen, dus je ook UniFi AP's ter vervanging van de huidige modem/router/AP en de PLC-adapter met ingebouwde AP moet kopen. b) je moet ook een PC 24/7 hebben draaien die als controller kan dienen, of een losse controller erbij kopen, of zelf met een Raspberry Pi hobbyen. Is allemaal niet zo moeilijk (ik gebruik zelf UniFi icm een Rasbperry Pi), maar het heeft iets meer voeten in de aarde dan je op basis van Ubiquiti's reputatie zou denken.
Verder is het vermeldenswaardig dat, mocht je op 5 Ghz willen werken, een laag kanaal kiezen in je voordeel werkt. Het AP wat het 'verste' moet komen wijs je bijvoorbeeld kanaal 36 toe en de ander 44
Waarom dat?

Bedenk sowieso dat de lage 5GHz-kanalen (36-64) max 200mW zendvermogen mogen hebben, terwijl je op de hogere kanalen (100-140) 1W mag gebruiken. Niet alle apparaten kunnen dat, maar het kan een performance- en stabiliteitsboost geven als je apparaten het wel aankunnen. Er is m.i. geen nadeel aan de hogere kanalen - sterker nog, een flink deel van retail AP's ondersteunt geen DFS en mag alleen kanalen 36-44 gebruiken. Daar kan het nogal druk zijn. Daarom zou ik altijd aanraden om als eerste de DFS-kanalen erboven te gebruiken.

Ik heb ooit als input voor een auto-channel select algoritme voor 5GHz (80MHz kanalen) gegeven:

1) Kanaal 100 (of 104) - want high-power, DFS en slechts 1 min CAC
2) Kanaal 52 - want DFS en slechts 1 min CAC
3) Kanaal 36 - want geen DFS
4) Kanaal 120 (of 124, of 128) - want high-power, DFS, maar 10 min CAC.
(mocht je een bandbreedte van 40 Mhz gebruiken, wat in het algemeen het meeste zal gebeuren).
Ik zou per default vooral auto/80MHz verwachten. 40MHz heb je alleen bij wat low-end apparatuur dat niet meer ondersteunt, of als fallback als OBSS coexistence een ander netwerk detecteert en de bovenste helft van de 80MHz uitschakelt.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1