Moederbord maximum snelheid RAM

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r00ntje
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-07-2020
Ik wil graag weten wat de maximum RAM kloksnelheid is die de moederborden ondersteunen. Helaas staat dat niet in de specificatielijst gegeven op de vergelijkingsdatabase.

Waarom ik denk dat dat belangrijk is? De twee moederborden die ik op het oog had (e.g. ASUS E3 PRO GAMER a 150 euro) had volgens hun eigen site een maximum kloksnelheid van 2133 MHz. M.a.w. het heeft volgens mij geen zin om hoger te gaan, behalve dan dat de latency van je RAM omlaag zal gaan.

DDR4 2133 MHz RAM heeft per definitie een hogere latency dan DDR4 2133 MHz. De DDR4 latency wordt wel beter met hogere kloksnelheden. Het lijkt mij dan ook nutteloos om uberhaupt DDR4 te kiezen, aangezien de moederborden die ik heb gevonden toch niet de hoge snelheden ondersteunen.
Bron: http://www.corsair.com/en/blog/2015/november/ddr3-vs-ddr4

Om beter te kunnen vergelijken wil ik dus weten wat de maximum DDR4 kloksnelheid is die de moederborden ondersteunen. Misschien is er wel iets dat 3200 MHz ondersteunt?

Beste antwoord (via r00ntje op 16-08-2016 15:50)

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:36
Ik weet dat de Gigabyte gaming serie een clock van max 3466 ondersteund.
Dus het kan wel degelijk hoger maar dit is met een andere chipset (Z170).

Op jou moederbord heb je te maken met de limiet van de chipset.
Dus nog even iets beter onderzoek doen.

citaat:
* Due to Intel® chipset limitation, DDR4 2133 MHz and higher memory modules on XMP mode will run at the maximum transfer rate of DDR4 2133 Mhz

[ Voor 14% gewijzigd door SpiriTNL op 12-08-2016 09:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
Ik weet dat de Gigabyte gaming serie een clock van max 3466 ondersteund.
Dus het kan wel degelijk hoger maar dit is met een andere chipset (Z170).

Op jou moederbord heb je te maken met de limiet van de chipset.
Dus nog even iets beter onderzoek doen.

citaat:
* Due to Intel® chipset limitation, DDR4 2133 MHz and higher memory modules on XMP mode will run at the maximum transfer rate of DDR4 2133 Mhz

[ Voor 14% gewijzigd door SpiriTNL op 12-08-2016 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:55

Esumontere

Floep, banaan.

r00ntje schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 08:05:
Ik wil graag weten wat de maximum RAM kloksnelheid is die de moederborden ondersteunen. Helaas staat dat niet in de specificatielijst gegeven op de vergelijkingsdatabase.

Waarom ik denk dat dat belangrijk is? De twee moederborden die ik op het oog had (e.g. ASUS E3 PRO GAMER a 150 euro) had volgens hun eigen site een maximum kloksnelheid van 2133 MHz. M.a.w. het heeft volgens mij geen zin om hoger te gaan, behalve dan dat de latency van je RAM omlaag zal gaan.

DDR4 2133 MHz RAM heeft per definitie een hogere latency dan DDR4 2133 MHz. De DDR4 latency wordt wel beter met hogere kloksnelheden. Het lijkt mij dan ook nutteloos om uberhaupt DDR4 te kiezen, aangezien de moederborden die ik heb gevonden toch niet de hoge snelheden ondersteunen.
Bron: http://www.corsair.com/en/blog/2015/november/ddr3-vs-ddr4

Om beter te kunnen vergelijken wil ik dus weten wat de maximum DDR4 kloksnelheid is die de moederborden ondersteunen. Misschien is er wel iets dat 3200 MHz ondersteunt?
Waarom wil je dit zo graag weten? Je merkt het verschil toch niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r00ntje
citaat:
[/quote]

Precies, die quote had ik ook ergens gevonden op een site (geen idee meer waar). Maar aangezien ik dit nergens anders terug heb gevonden, hoe waar is dit dan? Wat betekent die vage opmerking? Dat alle huidige Intel CPUs niet hoger dan 2133 gaan?

En waarom ik dit dan wil weten? Of het uberhaupt zin heeft om geld in een upgrade te stoppen. By MyCom raadden ze mij aan om bij mijn upgrade van AMD Athlon naar Intel (Xeon of i7) om meteen het moederboard te upgraden naar DDR4 ondersteuning. Maar dat lijkt mij dan een zinloze investering en kan ik beter mijn 16GB DDR3 houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r00ntje
Waarom ik het precies wil weten?

Ik ben op zoek naar een ATX moederbord die 3200Mhz DDR4 met registered ECC voor een Xeon processor ondersteunt. Blijkbaar bestaan die niet.

Het beste was inderdaad een mini-ATX board van Gigabyte met non-registered ECC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30
r00ntje schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:58:
Ik ben op zoek naar een ATX moederbord die 3200Mhz DDR4 met registered ECC voor een Xeon processor ondersteunt.
Enkel de nieuwste Xeon E5-26xx v4 series ondersteunen DDR4-2400, oudere modellen maximaal 2133. Sneller geheugen levert je ook praktisch geen winst op, en vooral bij een Xeon systeem lijkt me stabiliteit een stuk belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
Zoals Nielson aangeeft, waarom wil je perse de hoogste klok voor je geheugen ?
Xeon's zijn er voor stabiliteit en niet voor overklocken.

Maar het is mij nu niet helemaal meer duidelijk wat je wilt.

Je wilt een nieuw systeem met een zo hoog mogelijke memory klok ?
En dan wil je dit met een Xeon doen en ECC geheugen ?

Deze info had je even in de start post mogen plaatsen dan had ik meteen aangegeven dat het niet kan.

Waar wil je het systeem voor gaan gebruiken ?
Ik neem aan dat je een server wil opzetten omdat je een Xeon en ECC geheugen wilt ?

Mijn advies, gebruik een I5 of I7 met DDR4 op een normale snelheid, je zult van de hogere klok niets merken.
Misschien wel als je een workstation gaan inrichten die veel berekeningen moet doen in het geheugen.
Pagina: 1