Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
ik heb een NZXT S340 case met daarin 4 casefans.
3x Corsair AF120 Quiet
1x bijgeleverde NZXT 120 mm fan

1 van de af120 en de nzxt fan zijn aangesloten op mijn moederbord sysfan1 en sysfan2
de andere 2 fans (voorkan van de case) zijn direct aangesloten op mijn voeding

Nu vind ik de computer veel lawaai maken, ze draaien namelijk allemaal constant op 100% en vooral wanneer hij idle staat (wat vaak lang is) dan wil ik graag dat ie wat stiller is.

ik begrijp dat er software bestaat om fanspeed aan te passen maar van wat ik weet moet dit met een 4 pins connector, al mijn fans hebben 3 pins connectors.

ook heb ik gezocht naar pwm hubs maar ik begrijp niet of deze ook de snelheid van 3 pins connectors aan kunnen passen en hoe ik dit dan moet aansluiten.

Ik zoek dus een manier om het rpm van al mijn casefans aan te kunnen passen.

BVB dank

Beste antwoord (via Verwijderd op 12-08-2016 14:36)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:52
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 14:29:
ik heb een gigabyte h97m d3h zoals boven aan de post staat.
ik heb in de bios wat liggen rommelen maar er veranderd niets aan hoe hard de fans draaien.
bovendien heb ik 4 casefans en maar 3 vierpins aansluitingne op mn moederbord. dan zou ik dus ergens een splitter moeten kopen?
Die op het moederbord zitten aangesloten zou je in je bios moeten kunnen regelen.
Die op de voeding zitten niet.
Om die laatste te regelen heb je een paar keuzes.
1) Een fancontroller kopen en aansluiten (heel makkelijk). Bijvoorbeeld die in 1e reactie.
2) De pinnetjes in je voedingsstekker omwisselen zodat de fan niet meer tussen de +12 en 0 zit. Maar bijvoorbeeld tussen de +12V en +5V, waardoor ze nog maar op 7V draaien. (stukje lastiger om te doen, maar kost je niks).

TheS4ndm4n#1919

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomaszcs
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-09 20:02

tomaszcs

✔️

dit is wel handig om je casefans te regelen, past ook in de 2,5 inch slot op de cover in je case

pricewatch: NZXT Grid+ V2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
en hoe zou ik dit dan aansluiten?
en kan ik dan met software de snelheid aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:38
Ho wacht even. Welk moederbord gebruik je?

Korte uitleg. 4-pins PWM Fans regelen de snelheid door een signaal in het 4e kabeltje. 3-pins fans worden geregeld door het voltage aan te passen.

Sommige moederborden, zoals bijvoorbeeld alle Asus moederborden, bieden de mogelijkheid fanspeed te regelen via PWM of Voltage. Dus, sluit even alle fans aan op het moederbord, duik de bios in en zoek naar de optie PWM/Voltage. Als de instelling klopt kan je volgens mij willekeurig programmatje gebruiken om de fanspeed te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Het is ook logisch dat de fans die rechtstreeks op de voeding zijn aangesloten voor de volle 100% draaien. zoals al gezegd is je fans op de fan headers op je moederbord aansluiten.
Ik weet niet wat voor moederbord je hebt maar iedere fabrikant heeft wel een eigen programma om de fans te regelen.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb in de bios wat liggen rommelen maar er veranderd niets aan hoe hard de fans draaien.
bovendien heb ik 4 casefans en maar 3 vierpins aansluitingne op mn moederbord. dan zou ik dus ergens een splitter moeten kopen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:52
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 14:29:
Die op het moederbord zitten aangesloten zou je in je bios moeten kunnen regelen.
Die op de voeding zitten niet.
Om die laatste te regelen heb je een paar keuzes.
1) Een fancontroller kopen en aansluiten (heel makkelijk). Bijvoorbeeld die in 1e reactie.
2) De pinnetjes in je voedingsstekker omwisselen zodat de fan niet meer tussen de +12 en 0 zit. Maar bijvoorbeeld tussen de +12V en +5V, waardoor ze nog maar op 7V draaien. (stukje lastiger om te doen, maar kost je niks).

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1