Vraag

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-05 21:27

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Topicstarter
Screen tearing bij een enkele monitor aangesloten middels de displayport
Mijn excuses voor een aantal multi posts.

Beste tweakers,

Sinds vandaag heb 3 AOC 2369VM monitoren, waarvan het scherm dat met de displaysport word aangesloten last heeft van screen tearing (gewoon op de windows desktop, dus niet in games ofzo).

2 schermen zijn aangesloten middels een dvi-hdmi converter en hdmi kabel, welke prima functioneren. Scherm 3 aangesloten met een displaysport kabel welke last van screen tearing.

De schermen zijn verder prima, ik heb alle kabels onderling al gewisseld en dit komt telkens voor met het scherm dat middels de displaysport is aangesloten.

Ik gebruik Windows 10 icm de volgende hardware;
Gigabyte GA-P55-UD3
i7-860
Sapphire HD5770 1GB
AOC i2369vm
Sharkoon DisplayPort kabel 3m

Ik ben nog geen vergelijkbare situaties tegengekomen op google, dus eigenlijk heb is geen idee wat ik hiermee moet doen.
iemand ideeen, suggesties, tips, of nog beter de oplossing?

Alvast bedank voor de hulp,
ZPx

[ Voor 23% gewijzigd door zekerpixels op 14-08-2016 15:56 ]

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:25

nelizmastr

Goed wies kapot

Staat de verversingssnelheid wel goed? 60Hz zou geen tearing mogen geven.

I reject your reality and substitute my own

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
nelizmastr schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 23:24:
Staat de verversingssnelheid wel goed? 60Hz zou geen tearing mogen geven.
ik heb deze op 25, 29, 30Hz geprobeerd, welke een continue bibberend beeld geven. 50, 59 en 60Hz geven hetzelfde resultaat. (deze instelling heeft ook altijd op 60 gestaan)

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je het probleem ook als je alleen het displaypoort scherm aansluit en niet de andere twee? Drivers van de videokaart up-to-date? Andere DP kabel geprobeerd?

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Heb je het probleem ook als je alleen het displaypoort scherm aansluit en niet de andere twee?
Dat ga in nu doen. ja, met een enkele monitor middels de DP aangesloten, blijft dit probleem.

Drivers van de videokaart up-to-date? Nee, en ik zie er ook wel tegenop dit te doen [windows 7] probleem met groote v/d muis
Het is wel weer even geleden en inmiddels ook over op windows 10, dus evt weer alle drivers proberen.

Andere DP kabel geprobeerd?, dit is de enige DP kabel die ik heb (btw nieuwe 3m sharkoon DP kabel)
(niet dat dit de kabel uitsluit)

[ Voor 6% gewijzigd door zekerpixels op 11-08-2016 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

zekerpixels schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 23:37:
[...]

Heb je het probleem ook als je alleen het displaypoort scherm aansluit en niet de andere twee?
Dat ga in nu doen. ja, met een enkele monitor middels de DP aangesloten, blijft dit probleem.

Drivers van de videokaart up-to-date? Nee, en ik zie er ook wel tegenop dit te doen [windows 7] probleem met groote v/d muis
Het is wel weer even geleden en inmiddels ook over op windows 10, dus evt weer alle drivers proberen.

Andere DP kabel geprobeerd?, dit is de enige DP kabel die ik heb (btw nieuwe 3m sharkoon DP kabel)
(niet dat dit de kabel uitsluit)
Laat ik subtiel zeggen dat Sharkoon beslist geen A merk is, maar goed ;) maar ik zou in ieder geval niet draaien op Microsoft's eigen advies qua driver en gewoon de nieuwste voor jouw kaart draaien.

Nieuwste voor de 5000 serie is Catalyst 15.7.1 (Juli 2015) of de Crimson Beta 16.2.1 (Januari 2016)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
15.7.1 staat nu geistallerd, ik zal vanavond het lijstje drivers weer af gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:57

Soggney

Zeekomkommer

Ik vrees dat je huidige grafische kaart net te zwak is voor tearloze display van 3 schermen.
Ik had soms hetzelfde issue met een HD6950 (ingame vooral), maar toen ik was overgestapt op de 280X was dit opgelost.
Hierom raad ik een upgrade van je graka aan.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Soggney schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 12:05:
Ik vrees dat je huidige grafische kaart net te zwak is voor tearloze display van 3 schermen.
Ik had soms hetzelfde issue met een HD6950 (ingame vooral), maar toen ik was overgestapt op de 280X was dit opgelost.
Hierom raad ik een upgrade van je graka aan.
Ik had al het idee volgend jaar richting iets nieuws te gaan.

Echter denk ik niet dat het bijv niet kan met deze gpu, want de kaart support toch 3 schermen (ik zal vanavond eens proberen alle schermen op een lagere regulatie te zetten), zover ik kan zien word zit het geheugen van de gpu niet vol en word ook niet echt belast.

edit: Nee, dit klopt niet.
Met een enkel scherm, gebruikmakend van de displaysport heb ik dit probleem al.

edit: instellen op een lagere resolutie, lijd tot hetzelfde resultaat.

edit: ik ga maar eens andere drivers proberen, de huidige geeft ook aan dat ik een HD6770 heb ipv 5770, dus iets klopt er al niet.
http://support.amd.com/en...egacy3&os=Windows+10+-+64
http://support.amd.com/en...s?os=Windows%207%20-%2064

[ Voor 37% gewijzigd door zekerpixels op 12-08-2016 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Crimson Edition 16.2.1 Beta; resulteert niet tot een verbetering, getest met een enkel scherm aangesloten met de displayport.

edit: bij de instellingen vindt ik terug, "maximaal gerapporteerde verversingssnelheid: 75Hz". misschien dat dit voor een probleem zorgt? Sp3ci3s8472 in "Fout bij displayport-koppeling"

Ik heb het nog niet op kunnen lossen met andere drivers.

[ Voor 81% gewijzigd door zekerpixels op 13-08-2016 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Ik heb inmiddels ook de displaydriver handmatig geinstallerd, zonder resultaat.
http://www.aocmonitorap.com/v2015/mm/download_driver.php

iemand nog andere ideeen om te proberen of na te kijken?

edit:
voor de duidelijkheid; het scherm aangesloten met de displayport heeft dit probleem, ook als dit het enige scherm is,

edit: https://community.amd.com/thread/185472 Hierin word gezegd
"i tried a win 10 clean install, and same problem, 15.5 no flickering , 15.7 flickering"
''Same for me 15.5 no flickering , 15.7 flickering"
evt kan 14.12 ook werken

Hoedanook ik was binnenkort toch al van plan een clean instal te doen, dus daar ben ik nu ook maar direct mee begonnen.

edit: nog een super raar puntje van Windows 10, na een clean instal word in apparaat beheer de beeldschermadapter automatische herkend als HD6770. Maar ik heb toch echt een HD5770.

edit: Oke ik heb een clean instal van zowel Windows 7 en 10 gedaan (om evt het OS uit te sluiten) beide met hetzelfde resultaat.
Het scherm aangesloten met de displayport werkt, zonder drivers normaal (in lage resolutie natuurlijk). Na het installeren van de drivers, krijg ik dat probleem weer (ook als ik het scherm dan op een lage resolutie instel).

ik heb de volgende drivers geprobeerd;
- driver van de bijgeleverde CD, heb ik lange tijd onder Windows 7 gebruikt.
- 13.9, heb ik ook lange tijd onder Windows 7 gebruikt.
- 14.12
- 15.5
- 15.7, heb ik ook lang onder Windows 10 gebruikt.
- 16.2.1 b

[ Voor 112% gewijzigd door zekerpixels op 14-08-2016 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Bij het afzoeken van het internet kom ik veel hetzelfde probleem tegen, in sommige situaties blijkt het aan de kabel of drivers te liggen of de oplossing word niet beschreven.

Omdat de kabel het enige is wat ik nog niet kan uitsluiten, denk ik eraan om (evt maandag) een DP-HDMI adapter van Club-3d te kopen. Deze kan ik dan gebruiken met de hdmi kabels waarmee de andere 2 schermen zijn aangesloten, (hiervan heb ik er nog 1 liggen, dus met alleen de adapter kan het evt opgelost zijn).
http://www.club-3d.com/in...t-to-hdmi-4k-adapter.html

Andere ideeen, suggesties, tips zijn nog steeds welkom.

Edit: AMD Catalyst AutoDetect herkend de gpu verkeerd en zelfs het OS.

Edit: Ik heb de AMD Radeon Official Driver Utility van http://www.sapphiretech.c...BE6&tag=download&lang=eng gedownload
Sapphire HD5770 driver
Geen idee wat er is gebeurt, want ik heb geen 6770 en ik heb ook niks te maken met acer (maar het voorlopig lijkt alles naar behoren te werken)

Ik vraag me nu alleen af welke versie dit nu is?
edit: AMD-Catalyst-15.7.1-Without-DOTNet45-Win8.1-64bit

[ Voor 41% gewijzigd door zekerpixels op 15-08-2016 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiniKoelkast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05 12:20
Dit probleem heb ik dus ook met dit beeldscherm(heb wel de 27 inch versie). Zelf heb ik ook 2 dezelfde schermen en die hebben ook allebei het probleem met de displayportkabel.

Heb je al een oplossing voor dit probleem kunnen vinden laat het dan alsjeblieft weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
MiniKoelkast schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:46:
Dit probleem heb ik dus ook met dit beeldscherm(heb wel de 27 inch versie). Zelf heb ik ook 2 dezelfde schermen en die hebben ook allebei het probleem met de displayportkabel.

Heb je al een oplossing voor dit probleem kunnen vinden laat het dan alsjeblieft weten.
Inmiddels heb ik een nieuwe pc met een RX470, daar heb ik het niet meer gezien totdat er een bepaalde (driver)update was (in februari geloof ik). Hierna heb ik de bijgeleverde weer geïnstalleerd en was het probleem opgelost, inmiddels weer op de nieuwste versie zonder problemen.
Op mijn oude pc heb ik na een fresh instal van windows, dit niet meer gezien (ook niet veel meer gebruikt icm DP).

Ik weet niet welke gpu je hebt, maar het zou met een andere driver wel eens opgelost kunnen zijn.
Overigens heb je al uitgesloten dat het schrem of de kabel evt de oorzaak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiniKoelkast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05 12:20
Inmiddels heb ik een nieuwe pc met een RX470, daar heb ik het niet meer gezien totdat er een bepaalde (driver)update was (in februari geloof ik). Hierna heb ik de bijgeleverde weer geïnstalleerd en was het probleem opgelost, inmiddels weer op de nieuwste versie zonder problemen.
Op mijn oude pc heb ik na een fresh instal van windows, dit niet meer gezien (ook niet veel meer gebruikt icm DP).

Ik weet niet welke gpu je hebt, maar het zou met een andere driver wel eens opgelost kunnen zijn.
Overigens heb je al uitgesloten dat het schrem of de kabel evt de oorzaak zijn.
Ik ben er al achter gekomen dat het de kabel moet zijn. Ik denk dat ik gewoon een nieuwe kabel moet halen. Zelf heb ik een GTX 960 uit december 2015 dus daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen. Ik heb op mijn GPU ook al verschillende Displaypoorten gebruikt.
Pagina: 1