Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aankoopadvies nodig van een router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• michael1105
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Dag Tweakers,

Ik ben opzoek naar een router voor de bovenverdieping van mijn huis.Een UTP kabel ligt al klaar voor gebruik. Enkel nog de Router.

Signaal op de bovenverdieping is naar mijn zin te zwak. Toch een 3 streepjes, maar wil overal in huis 5 streepjes

Op die router zou ook een Game Pc en een PS4 via UTP kabel aangesloten moeten worden. Overige apparatuur zoals smartphone en Laptop moet via wifi aangesloten worden.

Aangezien ik een abenoment heb van 100mbps bij mijn provider lijkt het me niet nodig om een zware router te kopen. Mijn budget is 30 euro. Momenteel heb ik dit: pricewatch: TP-Link TL-WR841ND op het oog.

Hieronder heb ik wat mijn "netwerk" getekend via paint.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2cqfuc3.png

Heb dus een Router nodig voor "kamer 1"

Beste antwoord (via michael1105 op 05-06-2017 00:15)

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:36
Mocht je een switch/accesspoint nodig hebben dan kijk eens naar de KPN Wifi versterker: 2.4GHz + 5GHz accesspoint en 5 poorts gigabit switch ineen. Onovertroffen voor zijn geld: €49,- Ik heb vandaag mijn tweede ontvangen, de eerste is al enkele maanden in gebruik naar grote tevredenheid. Ook als niet KPN klant kan je ze zo aanschaffen.
KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

https://apparatuurvoorthu...wifi-versterker-dualband/

edit:
michael1105 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 22:26:
[...]

Merk type provider modem is van Telenet, de laatste nieuwe (Belgische provider)

Het is zowel een modem/router/ en er zit wifi op
Ik neem aan dat er ook een switch in zit? Je kunt er meerdere PCs op aansluiten?

Dan heb je dus zoals ik reeds vermoedde een switch/accesspoint nodig. Je kunt een router/switch/accesspoint kopen en daar de routerfunctionaliteit van uitschakelen, of zoals eerder geadviseerd een switch/accesspoint kopen.

De KPN wifi versterker wordt alleen naar Nederland verzonden zo te zien, weet niet of je in de buurt van de grens woont, maar je kunt bij gebrek aan een Nederlands postadres ook laten bezorgen bij een PostNL afhaalpunt ;) Of iets proberen te regelen met een Nederlandse Tweaker.

[ Voor 47% gewijzigd door Thedr op 11-08-2016 22:34 ]

Alle reacties

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-11 13:48
Voor 30 euro kun je over het algemeen niet zo heel veel features verwachten, maar ik zou wel zoeken naar een apparaat met 5GHz ondersteuning en ondersteuning voor 802.11ac. Het apparaat wat je zelf hebt uitgezocht heeft dat niet.

De volgende, ook van TP-link heeft die opties wel: pricewatch: TP-Link Archer C20i. Dat is overigens ook de enige onder de 30 euro die die features heeft volgens de pricewatch. Als je je budget iets uitbreid naar 40 of 50 euro heb je wel al wat meer keuze.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• Thedr
Je haalt een aantal dingen door elkaar vrees ik...
Je zult eerst enkele dingen duidelijk moeten hebben:
- Wat is het merk/type modem van de provider, en is dit zuiver een modem of ook een router/switch/accesspoint?
Ik neem aan dat de router op de slaapkamer van je ouders geen echte router is... meerdere routers achter elkaar hangen is geen slim idee, tenzij je echt heel goed weet wat je aan het doen bent.

Daarnaast heb je denk ik geen router nodig maar een switch en/of accespoint. Simpel gezegd: met een router verbind je twee netwerken, zoals WAN (netwerk van je ISP) en LAN (je thuisnetwerk). Een switch is een apparaat wat meerdere apparaten binnen een netwerk koppelt (zie dat als een verdeelstuk). Een accesspoint is simpel gezegd een wifi zender/ontvanger die zorgt dat apparaten met wifi op het netwerk kunnen.
Even voor de compleetheid: wat in de volksmond onder een router wordt verstaan is meestal een combinatie van router, switch en accesspoint (voor wifi) in één apparaat.

Voor je verder gaat zou ik me eerst even wat verdiepen om een kleine basis te krijgen in het netwerkgebeuren, met name ook om te voorkomen dat je onnodig geld uit geeft aan dingen die je niet nodig hebt :)

[ Voor 14% gewijzigd door Thedr op 11-08-2016 22:19 ]

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 17:27
MagicTempest schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 21:57:
Voor 30 euro kun je over het algemeen niet zo heel veel features verwachten, maar ik zou wel zoeken naar een apparaat met 5GHz ondersteuning en ondersteuning voor 802.11ac. Het apparaat wat je zelf hebt uitgezocht heeft dat niet.

De volgende, ook van TP-link heeft die opties wel: pricewatch: TP-Link Archer C20i. Dat is overigens ook de enige onder de 30 euro die die features heeft volgens de pricewatch. Als je je budget iets uitbreid naar 40 of 50 euro heb je wel al wat meer keuze.
Zou inderdaad ook wat meer spenderen, gezien de Archer C20i maar 100Mbit poorten heeft.
Goedkoop is hier echt duurkoop. Gezien de apparatuur snel kan falen, of dat je alweer aan vervanging toe bent i.v.m. slecht bereik of dat het te langzaam wordt voor je eisen.

Beter wat meer besteden aan een fatsoenlijk apparaat.

normaal zou ik Ubiquiti aanraden maar dat is dan al ver boven je budget.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-11 13:48
Thedr schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 22:14:
- Wat is het merk/type modem van de provider, en is dit zuiver een modem of ook een router/switch/accesspoint?
Ik neem aan dat de router op de slaapkamer van je ouders geen echte router is... meerdere routers achter elkaar hangen is geen slim idee, tenzij je echt heel goed weet wat je aan het doen bent.

Daarnaast heb je denk ik geen router nodig maar een switch en/of accespoint. Simpel gezegd: met een router verbind je twee netwerken, zoals WAN (netwerk van je ISP) en LAN (je thuisnetwerk). Een switch is een apparaat wat meerdere apparaten binnen een netwerk koppelt (zie dat als een verdeelstuk). Een accesspoint is simpel gezegd een wifi zender/ontvanger die zorgt dat apparaten met wifi op het netwerk kunnen.
Even voor de compleetheid: wat in de volksmond onder een router wordt verstaan is meestal een combinatie van router, switch en accesspoint (voor wifi) in één apparaat.

Voor je verder gaat zou ik me eerst even wat verdiepen om een kleine basis te krijgen in het netwerkgebeuren, met name ook om te voorkomen dat je onnodig geld uit geeft aan dingen die je niet nodig hebt :)
Goed punt Thedr, ik was inderdaad nog vergeten te melden dat je wel apparatuur moet kopen die je in AP mode kan zetten (router functionaliteit uitzetten). Je kan ook gewoon AP's kopen met ingebouwde switches, maar in het goedkopere segment zit er om een of andere reden vrijwel altijd ook een router bij in.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• michael1105
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Thedr schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 22:14:

Acties:
  • Beste antwoord

• Thedr
Mocht je een switch/accesspoint nodig hebben dan kijk eens naar de KPN Wifi versterker: 2.4GHz + 5GHz accesspoint en 5 poorts gigabit switch ineen. Onovertroffen voor zijn geld: €49,- Ik heb vandaag mijn tweede ontvangen, de eerste is al enkele maanden in gebruik naar grote tevredenheid. Ook als niet KPN klant kan je ze zo aanschaffen.
KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

https://apparatuurvoorthu...wifi-versterker-dualband/

edit:
michael1105 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 22:26:
[...]

Ik neem aan dat er ook een switch in zit? Je kunt er meerdere PCs op aansluiten?

Dan heb je dus zoals ik reeds vermoedde een switch/accesspoint nodig. Je kunt een router/switch/accesspoint kopen en daar de routerfunctionaliteit van uitschakelen, of zoals eerder geadviseerd een switch/accesspoint kopen.

De KPN wifi versterker wordt alleen naar Nederland verzonden zo te zien, weet niet of je in de buurt van de grens woont, maar je kunt bij gebrek aan een Nederlands postadres ook laten bezorgen bij een PostNL afhaalpunt ;) Of iets proberen te regelen met een Nederlandse Tweaker.

[ Voor 47% gewijzigd door Thedr op 11-08-2016 22:34 ]

Pagina: 1