Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Photoshop werkbeest (en meer) +/- 2500 euro

Pagina: 1
Acties:

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-11 17:25

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Hallo allemaal. Ik ben al een poosje bezig om mijn overstap van Apple naar PC te maken. Ik heb de stap eerder willen nemen en dat is door omstandigheden helaas niet door gegaan. Nu gaat het dan echt gebeuren. :Y Spannend!

Ik sleutel dus al ruim een jaar aan het volgende plan:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Grote Photoshop bewerkingen en grote digitale tekeningen. Files kunnen soms boven de 10GB groeien. Adobe Illustrator met soms veel vector objecten in 1 file. Kleine projecten in Cinema4D (dit moet meer worden). Af en toe bewerk ik een video en speel ik met After Effects. In een verloren uurtje game ik graag. Denk aan BF1 straks. Het mag verder geen naam hebben.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik probeer het te houden onder de 2500 euro. Ik hoef niet op een tientje te kijken. Het is een zakelijke aankoop.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Speakers en een Wacom Cintiq QHD 27" Touch (scherm), Dell 2712. Met de toekomst wordt die vervangen. Ik heb een Qnap TS-210 met 3TB opslag.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
6 core cpu met snelle cores (geen Xeon nodig), een bak met geheugen, snelle opslag om de grote Photoshop documenten snel te kunnen openen en of te slaan. Een toffe GTX Nidia kaart voor de Cuda en OpenCL spierballen. Geen interesse in een Quadro kaart om diverse redenen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet in het bijzonder. Geen interesse in een meerprijs voor merk X. Het zou leuk zijn als componenten bij elkaar een beetje staan. Maar dat is dan puur optisch.

Ga je overklokken?
Een kleine poging om de CPU iets omhoog te tikken. Maar ik ga niet het onderste uit de kan proberen te halen. Een kleine boost is al mooi meegenomen.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb veel tijd gestoken in onderzoek naar 'de perfecte' Photoshop computer. Photoshop is dol op snelle cores en kan met 6 cores goed overweg. Ook is hij dol op geheugen. Photoshop schrijft ook graag naar scratch net als Adobe Premiere en After Effects. Met 32 GB geheugen is er al een boel ruimte voor Photoshop om in te werken. Maar misschien is een dedicated scratch disk een must. Daar is helaas weinig echte data over te vinden of dit een enorme boost is, of niet.

Het gaat een Nvidia gerichte computer worden. De videokaart is een beetje overkill maar komt tot zijn recht in Adobe Premiere en Cinema 4D, of als ik een potje game met een beetje vrije tijd. Bovendien lijkt ook Photoshop voorzichtig steeds meer te leunen op de GPU.

Ik loop nog met een storage idee waar ik graag jullie visie op zie.

Plan A: starten met 1 M2 SSD en een PCI SSD bij ruimte gebrek
Plan B: starten met 1 M2 SSD en een M2 SSD bij ruimte gebrek (ander moederbord nodig)
Plan C: direct starten met plan A of plan B. (dan gaan we echt gek doen d:)b )

edit, om gebruik te kunnen maken van 2 M2 SSDs op volle snelheid (niet in raid) heb ik en 40 lane CPU nodig en dat is de 6800k niet.

Betreft het moederbord kan ik geen echte heldere keuze in maken. Qua prestaties zit het allemaal erg dicht bij elkaar en kies je misschien voor het merk of een extra optie die de een wel heeft en de ander niet. Ik zou misschien moeten kijken naar een model met een extra M2 slot. Graag jullie visie.

De koeler heb ik gekozen aan de hand van mooie reviews door onze eigen bekende reviewer Foritain

Een tip voor een leuk toetsenbord die mijn Apple keybord kan vervangen zou mooi zijn. Ik kan niet zo goed kiezen tussen de vele bordjes. Een Led verlichte versie is misschien ook wel eens leuk voor de verandering.

Over de kast twijfel ik nog over een dichte of een window versie. De kast komt onder mn bureau te staan. De praktijk zal zijn dat ik er niet veel naar kijk. Denk ik. Maar als het straks weer wat donkerder wordt is het misschien toch ook wel weer tof. Wat is jullie ervaring met een PC die op de grond staat? In mn studio heb ik ook verschillende Bloom lampen van Philips. Is het een paar tientjes waard met een window kast?

Als er ergens iets goedkoper kan is de leuk meegenomen. Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.

Met jullie hulp is dit systeem besteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6800K Boxed€ 448,80€ 448,80
1Asus X99-A II€ 269,50€ 269,50
1Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB€ 468,95€ 468,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 103,95€ 103,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 31,25€ 31,25
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 43,50€ 43,50
1Corsair Gaming K65 RGB (US versie)€ 134,90€ 134,90
1Crucial Ballistix Sport LT BLS4C8G4D240FSB€ 114,95€ 114,95
1Corsair RM550x€ 94,50€ 94,50
1Samsung 850 EVO 1TB€ 296,45€ 296,45
1Samsung 950 Pro 512GB€ 322,27€ 322,27
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.329,02

[ Voor 164% gewijzigd door RoyK op 17-08-2016 09:55 ]

Mijn portfolio op Instagram

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-11 21:04
Uit eigen ervaring... een dedicated scratch disk voor photoshop alleen doet niet zo veel qua snelheid (op een machine met 64GB intern). Zolang de grootte van het te bewerken/open bestanden in memory past laat photoshop dat ook staan.
In after effects daarentegen.. is het verhaal compleet omgekeerd. Gebruik er zelf een dedicated ssd voor en dat scheelt de bekende fles op een borrel. Wat vooral opvalt zijn al die kleine stukjes renderen e.d. Dit gaat pas echt opvallen als je scratchdisk vol is en after effects ineens een gewone harddisk gaat gebruiken. Dan wordt alles ineens echt traag. Heb ook weleens met een machine (laptop) met een m2 en een ssd gewerkt. Tussen die 2 merk je eigenlijk geen verschil. Heb het niet echt bewust getimed o.i.d. maar is meer gebruikerservaring.

• Boerhof
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-11 10:03
Je moederbord, videokaart en processorkoeler passen qua kleurstelling totaal niet bij elkaar. Blauw met oranje en 'vleeskleur'.
Je hebt bovendien een oudere versie van de voeding gekozen, beter kun je een RM550x nemen.
Verder mooie machine en mooi verhaal! Succes met het samenstellen.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Boerhof schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 23:07:
Je moederbord, videokaart en processorkoeler passen qua kleurstelling totaal niet bij elkaar. Blauw met oranje en 'vleeskleur'.
Je hebt bovendien een oudere versie van de voeding gekozen, beter kun je een RM550x nemen.
Verder mooie machine en mooi verhaal! Succes met het samenstellen.
Dank je. Ja, dat is misschien inderdaad niet de mooiste mix heh. De koeler heeft sowieso maar een hele vreemde kleurstelling. Een kleine waterkoeler zou met een raam natuurlijk een stuk mooier ogen. De GPU heb ik gekozen voor de prijs. De 1070 doen onder melkaar niet zo veel verschillen. Maar de MSI is een stuk populairder en dik 100 euro duurder. Qua looks verdiend de versie die ik heb gekozen geen schoonheidsprijs. Dus, eigenlijk is daar mijn gesloten case al een feit :D

Ik zal de voeding updaten in mijn lijstje!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
BMW_Gizzmo schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 21:26:
Uit eigen ervaring... een dedicated scratch disk voor photoshop alleen doet niet zo veel qua snelheid (op een machine met 64GB intern). Zolang de grootte van het te bewerken/open bestanden in memory past laat photoshop dat ook staan.
In after effects daarentegen.. is het verhaal compleet omgekeerd. Gebruik er zelf een dedicated ssd voor en dat scheelt de bekende fles op een borrel. Wat vooral opvalt zijn al die kleine stukjes renderen e.d. Dit gaat pas echt opvallen als je scratchdisk vol is en after effects ineens een gewone harddisk gaat gebruiken. Dan wordt alles ineens echt traag. Heb ook weleens met een machine (laptop) met een m2 en een ssd gewerkt. Tussen die 2 merk je eigenlijk geen verschil. Heb het niet echt bewust getimed o.i.d. maar is meer gebruikerservaring.
Gevoelsmatig zal het verschil misschien niet zo groot zijn. Maar dit systeem is voor de komende 3 jaar hoop ik. Dus zet ik hem maar gelijk zo snel mogelijk neer.

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11 16:02

we_are_borg

You will Comply

RoyK heb je al gekeken naar een RAID 0 voor in het systeem misschien dat daar nog wat snelheid te halen valt.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
we_are_borg schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 23:24:
RoyK heb je al gekeken naar een RAID 0 voor in het systeem misschien dat daar nog wat snelheid te halen valt.
Zeker. Maar de M2 SSD schijf die ik gekozen heb doet 2500/1500mbs lezen schrijven. Als ik naar een Raid opstelling gaat is het niet veel sneller of langzamer, maar wat ik allemaal heb gelezen. Prijs technisch verschild het ook allemaal niet veel onder elkaar. Een M2 SSD lijkt mij op dit moment de betere en veiligere keuze.

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11 01:00
Einde van de maand komen de intel optane ssd's uit, ze staan al online is sommige shops, die zouden sneller moeten zijn dan de Samsung's voor een zeer vergelijkbare prijs. http://geizhals.eu/intel-...e&hloc=pl&hloc=uk&hloc=eu

De koeler kan een stuk goedkoper
pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power
deze koelt erg efficient en kost een duit minder, zie hier en hier

Ram kan ook een stuk goedkoper, ik weet niet hoe Photoshop schaalt met ram snelheid maar de meeste programma's gaan er niet heel goed mee omhoog. pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS4C8G4D240FSB

Wil je trouwens hackingtosh gaan draaien?

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Interessant Flaat! Bedankt voor je inbreng!

• zjweele13
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-11 12:05
RoyK schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 23:34:
[...]

Zeker. Maar de M2 SSD schijf die ik gekozen heb doet 2500/1500mbs lezen schrijven. Als ik naar een Raid opstelling gaat is het niet veel sneller of langzamer, maar wat ik allemaal heb gelezen. Prijs technisch verschild het ook allemaal niet veel onder elkaar. Een M2 SSD lijkt mij op dit moment de betere en veiligere keuze.
Volgens de specs vormt je moederbord een bottleneck voor je M2 SSD. Je moederbord heeft wel de M2-aansluiting, maar heeft maar een S600 doorvoersnelheid. Je gaat dus nooit de schrijf en leessnelheid halen die de SSD heeft. Als ik in de pricewatch zoek naar een 2011 socket en ECC memory met de juiste interface voor deze SSD vind ik maar 4 moederborden die geschikt zijn. Deze 4 zijn allemaal een stuk duurder dan wat je nu hebt en ze passen geen van allen in je case

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:56
zjweele13 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 07:41:
[...]

Volgens de specs vormt je moederbord een bottleneck voor je M2 SSD. Je moederbord heeft wel de M2-aansluiting, maar heeft maar een S600 doorvoersnelheid. Je gaat dus nooit de schrijf en leessnelheid halen die de SSD heeft. Als ik in de pricewatch zoek naar een 2011 socket en ECC memory met de juiste interface voor deze SSD vind ik maar 4 moederborden die geschikt zijn. Deze 4 zijn allemaal een stuk duurder dan wat je nu hebt en ze passen geen van allen in je case
Nee hoor, gekozen pricewatch: ASRock X99 Extreme4/3.1 support gewoon M2 Pci-E 3.0 x4

Je zou kwa ram nog kunnen overwegen om voor een setje van 4 of 8 sticks te gaan, een compleet setje zou zorgen voor betere compatibiliteit. Zelf nooit meegemaakt dat 2x2 sticks niet werken (lees nooit geprobeerd), maar wel op bijvoorbeeld anandtech over gelezen.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
analogworm schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 08:01:
[...]

Nee hoor, gekozen pricewatch: ASRock X99 Extreme4/3.1 support gewoon M2 Pci-E 3.0 x4

Je zou kwa ram nog kunnen overwegen om voor een setje van 4 of 8 sticks te gaan, een compleet setje zou zorgen voor betere compatibiliteit. Zelf nooit meegemaakt dat 2x2 sticks niet werken (lees nooit geprobeerd), maar wel op bijvoorbeeld anandtech over gelezen.
Thanks! Ik heb een update gedaan op mijn eigen build. Daar heb ik het geheugen aangepast naar een set van 4 voor 32GB.
zjweele13 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 07:41:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb geen ECC memory nodig. Misschien dat je daarom maar een select groepje bordjes krijg. ik kan namelijk uit een hele berg borden kiezen met gewoon DDR4 geheugen. Een bottleneck zou (zo lijkt) wel een 2e M2 zijn als ik een ander bordje pak door mijn CPU die 28 lanes is. Geldt dit dan ook voor een PCI SSD. Draait die dan ook niet op volle kracht als ik die erbij prik? In dat geval moet ik mijn plan met 2 supersnelle SSD laten varen

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:56
RoyK schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 09:30:
Een bottleneck zou (zo lijkt) wel een 2e M2 zijn als ik een ander bordje pak door mijn CPU die 28 lanes is. Geldt dit dan ook voor een PCI SSD. Draait die dan ook niet op volle kracht als ik die erbij prik? In dat geval moet ik mijn plan met 2 supersnelle SSD laten varen
Hoe het precies zit op 2011 weet ik niet. Wel weet ik dat op mijn z170 bord de pci-e lanes voor het M.2 slot gedeeld worden met de sata poorten. Zet je m2 aan, gaan er enkele sata(-express) poorten uit. Of dit ook zo gaat op 2011 zul je even moeten checken in de manual.
Even de vergelijking met videokaarten een z170 bord heeft voldoende ruimte in de lanes om 2 gpu's te draaien in x8x8. Het lijkt mij dan ook onwaarschijnlijk dat als je een PCI-e - M2 adapter op x4 er bij prikt je tekort komt met je lanes.

Dus tenzij je 4gpus wilt draaien, of alle pci slots vol wilt proppen met weet ik het wat lijkt me 200,- extra uitgeven aan 40lanes support overbodig.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
analogworm schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 09:51:
[...]

Hoe het precies zit op 2011 weet ik niet. Wel weet ik dat op mijn z170 bord de pci-e lanes voor het M.2 slot gedeeld worden met de sata poorten. Zet je m2 aan, gaan er enkele sata(-express) poorten uit. Of dit ook zo gaat op 2011 zul je even moeten checken in de manual.
Even de vergelijking met videokaarten een z170 bord heeft voldoende ruimte in de lanes om 2 gpu's te draaien in x8x8. Het lijkt mij dan ook onwaarschijnlijk dat als je een PCI-e - M2 adapter op x4 er bij prikt je tekort komt met je lanes.

Dus tenzij je 4gpus wilt draaien, of alle pci slots vol wilt proppen met weet ik het wat lijkt me 200,- extra uitgeven aan 40lanes support overbodig.
Ik ga geen SLI draaien met dit systeem. Voor mij totaal overbodig en 1 van mijn vele redenen om niet voor een (oude) Mac Pro te kiezen, die standaard een Dual GPU draait.

Ik moet inderdaad nog eens heel goed buigen over mijn gekozen moederbord. De M2 wordt aangegeven als een "M.2 S600 (Pcie3.0x4)". Ik moet vermoed ik gaan kijken naar een "M.2 (PCI-e 3.0 x4)". Ik duik er straks even in!

Een upgrade in CPU om 40 lanes vrij te krijgen is inderdaad prijzig en wellicht ook helemaal niet merkbaar in de prestaties. Enkel in de portemonnee. 8)

Yep, meer info hier. Ik moet mn moederbord gaan veranderen!

[ Voor 6% gewijzigd door RoyK op 12-08-2016 10:07 ]

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Ik heb mn systeem geupdate met een ander moederbord. De Asus X99-Pro/USB 3.1 lijkt mij een okey keuze. Het heeft USB 3.1, bluetooth, support M.2 PCI en is zover ik kan zien voorzien van alle benodigde toeters en bellen.

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-10 08:50
Logitech MX Master is bij mij een muis met veel connectie problemen omdat-ie op dezelfde frequentie zit als Bluetooth en WIFI. Als mijn laptop backups draait over 2.4GHz WIFI begint de muis hopeloos te haperen met zowel zijn ingebouwde ontvanger als via bluetooth.

Ik heb tevens meer klachten met de muis, waaronder knoppen die op ongemakkelijke locaties zitten, zoals velen ook schrijven in de reviews: pricewatch: Logitech MX Master Wireless Mouse

Als-ie wel werkt, is het een fijne muis overigens. Het scrollwiel is goddelijk, maar die vind je ook op logitech muizen met een draadje, waaronder deze: pricewatch: Logitech Corded Mouse M500

[ Voor 51% gewijzigd door Gamebuster op 12-08-2016 13:27 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Gamebuster schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 13:21:
Logitech MX Master is bij mij een muis met veel connectie problemen omdat-ie op dezelfde frequentie zit als Bluetooth en WIFI. Als mijn laptop backups draait over 2.4GHz WIFI begint de muis hopeloos te haperen met zowel zijn ingebouwde ontvanger als via bluetooth.

Ik heb tevens meer klachten met de muis, waaronder knoppen die op ongemakkelijke locaties zitten, zoals velen ook schrijven in de reviews: pricewatch: Logitech MX Master Wireless Mouse

Als-ie wel werkt, is het een fijne muis overigens. Het scrollwiel is goddelijk, maar die vind je ook op logitech muizen met een draadje, waaronder deze: pricewatch: Logitech Corded Mouse M500
Bedankt voor de feedback. Ik heb nog niet ontzettend veel gelezen over de opvolger. Mn huidige muis is na 3 jaar (de vorige MX Performance) is middels wel aan een vervanger toe. ik weet niet of ik een muis met draad wil. Lastig.

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Dat bord support toch geen 2 M.2. SSD?. Zijn er wel 2011 sockets met twee M.2 poorten?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

• Gamebuster
RoyK schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 13:44:
[...]

Bedankt voor de feedback. Ik heb nog niet ontzettend veel gelezen over de opvolger. Mn huidige muis is na 3 jaar (de vorige MX Performance) is middels wel aan een vervanger toe. ik weet niet of ik een muis met draad wil. Lastig.
De MX Performance vond ik persoonlijk beter. Je kan ook diezelfde opnieuw halen :) Je kan ook gewoon de MX Master bestellen uiteraard, even proberen en kijken of je dezelfde problemen ervaart.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
kevinl schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 14:00:
Dat bord support toch geen 2 M.2. SSD?. Zijn er wel 2011 sockets met twee M.2 poorten?
Goed gezien. Jazeker. Deze support er twee. Maar ik moet even uitzoeken (of misschien weet iemand dat zo) of ik wel 2 M2 SSD schijven kan draaien met 1 videokaart en een CPU die 28 lanes kan aanspreken ipv 40.

pricewatch: Asus X99-Pro/USB 3.1
pricewatch: Asus X99-PRO

[ Voor 8% gewijzigd door RoyK op 12-08-2016 14:32 ]

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

RoyK schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 14:30:
[...]

Goed gezien. Jazeker. Deze support er twee. Maar ik moet even uitzoeken (of misschien weet iemand dat zo) of ik wel 2 M2 SSD schijven kan draaien met 1 videokaart en een CPU die 28 lanes kan aanspreken ipv 40.

pricewatch: Asus X99-Pro/USB 3.1
pricewatch: Asus X99-PRO
Oh bedankt voor de info. Maar als je twee m.2 wilt en een videokaart bij een 40 lane CPU weet ik niet of het zaakje op volle snelheid te branden is. Ik ben wel benieuwd hier naar.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
kevinl schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 14:37:
[...]

Oh bedankt voor de info. Maar als je twee m.2 wilt en een videokaart bij een 40 lane CPU weet ik niet of het zaakje op volle snelheid te branden is. Ik ben wel benieuwd hier naar.
Mij gekozen CPU is 28 PCI lanes. Dus daar moet ik zeker even over buigen.

• Gamebuster
Voor de X99-PRO/USB3.1 is het als volgt:

28-Lane CPU-
3 x PCIe 3.0/2.0 x16 ( x16, x16/x8, x16/x8/x4) *2
1 x PCIe 2.0 x16 (x4 mode) *3
2 x PCIe 2.0 x1 (x1 mode) *3

2* The PCIe x16_4 shares bandwidth with M.2 x4. When M.2 socket is occupied, the PCIe x16_4 slot will be disabled.
The PCIe x16_3 slot support x8 devices only.
3* The PCIe x16_2, PCIe x1_1 and USB3_E56 connectors share the same bandwidth, and the PCIe x1_2 and Wi-Fi module share the same bandwidth.By default, the PCIe x16_2 slot and PCIe x1_1 slot will automatically run at x1 mode with USB3_E56 and Wi-Fi module enabled for best resource optimization.

Je hebt 1 PCI-E x16 insteekkaart waar je een M.2 PCI-E x4 kan inprikken. Die gebruik je op de PCI-E x16 (x8) slot en die draait dan ook in x8 modus (dus voldoende voor je x4 PCI-E SSD). De SSD PCI-E insteekkaart zal tegen je primaire GPU slot aanzitten, wat je koelmogelijkheden beperkt. Het lijkt erop dat je de PCI-E insteekkaart niet in andere slots kan gebruiken onder normale omstandigheden, omdat alle andere poorten gedeeld worden met de bandbreedte van USB, WIFI of het andere M.2 slot. Misschien dat je wil kijken naar een watergekoelde variant van de kaart.

De andere steek je in het M.2 PCI-E x4 slot, die ook op die snelheit draait. Het 3e PCI-E slot, die normaal op x4 draait, zal dan uitgeschakeld worden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BiLRTaN.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8zNWARFl.jpg

Bron: http://www.asus.com/nl/Motherboards/X99PROUSB_31/

Schijnt dat die SSDs nogal warm kunnen worden onder load. De te behalen snelheden zijn theoretisch en kunnen verlagen door thermal throttling. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar wellicht dat je hier wat onderzoek wil naar doen voordat je 2 zeer dure SSDs binnenhaalt. Misschien wil je wel wat koelblokjes op de SSDs zetten + een fan erop gericht. Ik zou in ieder geval voor ruim voldoende airflow zorgen, want een videokaart die zijn warme lucht de kast terug in blaast (dat doet die koeler van de GPU die je hebt gekozen) + high-performance 2 SSDs op een plek zonder airflow lijkt me een bron van problemen. Ik zou dus zeker wel een koeler aan de zijkant monteren bij die kast om frisse lucht op je GPU en SSDs te blazen. Gebruik hiervoor een goede stille fan van bijv. Noctua.

[ Voor 170% gewijzigd door Gamebuster op 12-08-2016 16:01 ]

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Jammer.. ik lees nu inderdaad best veel over de warmte issues met die M2 reepjes. Die krengen zijn zo snel dat ik het graag wil toepassen in mn systeem. Ik had niet verwacht dat ik op deze problemen zou stuiten. Ik denk dat ik een PCI SSD laat varen. 1 hele snelle M2 reep en een paar gewone SSD's is denk ik goed zat. Het is al enorme vooruitgang ten opzichte van mijn huidige SSD in mijn iMac. Niet echt de snelste namelijk.

Betreft de videokaart, deze blaast dus zijn warme lucht de kast in. Andere modellen zuigen de lucht op.. ze zullen allebei hun voor en nadelen hebben.. of wordt de lucht die op wordt gezogen direct naar buiten afgevoerd?

• Gamebuster
De in-de-kast blazers zijn meestal wel stiller, dus die zou ik gewoon nemen. Het zijn meestal alleen de stock koelers die ontworpen zijn om hun warmte de kast uit de blazen, maar dit gaat vaak gepaard met veel luchtweerstand en relatief kleine fans, met geluidsoverlast tot gevolg.

Een in-de-kast-blazer moet je gewoon combineren met goede, stille case-fans zodat de case-fans de warme lucht de kast uit blazen. Het zijpaneel kan je denk wel dichtlaten omdat je maar 1 GTX1070 hebt.

[ Voor 98% gewijzigd door Gamebuster op 12-08-2016 16:44 ]

Verwijderd

RoyK schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 16:14:
Jammer.. ik lees nu inderdaad best veel over de warmte issues met die M2 reepjes. Die krengen zijn zo snel dat ik het graag wil toepassen in mn systeem. Ik had niet verwacht dat ik op deze problemen zou stuiten. Ik denk dat ik een PCI SSD laat varen. 1 hele snelle M2 reep en een paar gewone SSD's is denk ik goed zat. Het is al enorme vooruitgang ten opzichte van mijn huidige SSD in mijn iMac. Niet echt de snelste namelijk.

Betreft de videokaart, deze blaast dus zijn warme lucht de kast in. Andere modellen zuigen de lucht op.. ze zullen allebei hun voor en nadelen hebben.. of wordt de lucht die op wordt gezogen direct naar buiten afgevoerd?
Ik neem aan dat die dingen op de controller warm worden? Plak je er toch gewoon zo iets op: http://www.banggood.com/3...aspberry-Pi-p-925055.html

Als er ruimte voor is dan.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Gamebuster schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 16:39:
De in-de-kast blazers zijn meestal wel stiller, dus die zou ik gewoon nemen. Het zijn meestal alleen de stock koelers die ontworpen zijn om hun warmte de kast uit de blazen, maar dit gaat vaak gepaard met veel luchtweerstand en relatief kleine fans, met geluidsoverlast tot gevolg.

Een in-de-kast-blazer moet je gewoon combineren met goede, stille case-fans zodat de case-fans de warme lucht de kast uit blazen. Het zijpaneel kan je denk wel dichtlaten omdat je maar 1 GTX1070 hebt.
Helder. Dus het is wellicht verstandig om meteen een paar extra fans bij te kopen voor in mn Define R5 case?

• Gamebuster
RoyK schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 17:16:
[...]

Helder. Dus het is wellicht verstandig om meteen een paar extra fans bij te kopen voor in mn Define R5 case?
Ik zou het gewoon met 2 case-fans proberen: 1 achter en 1 voor (onderin, zo laag mogelijk, zodat-ie op je GPU blaast). Volgens mij komen er standaard 2 bij de Define R5, maar dat weet ik niet zeker. De bijgeleverde fans zijn ook niet slecht. Als je GPU dan (te) warm wordt of je kast teveel geluid maakt, kan je overwegen meer/stillere fans te plaatsen.

Je kan overwegen de Define S te nemen ipv de Define R5. De Define S heeft minder rommel in de kast zitten voor een marginaal betere airflow. Is nog goedkoper ook.

Als fans kan ik de Noctua case-fans aanraden, mits je net wat stiller wil (eerst standaard fans proberen denk ik) Die zijn net wat stiller doordat ze o.a. komen met rubberen schroeven ipv normale. De rubberen schroeven voorkomen dat de kast gaat "trillen" door de fans die erop gemonteerd worden. Noctua heeft bovendien gespecialiseerde fans per use-case: http://noctua.at/en/which_fan_is_right_for_me

Ik zou me niet druk maken om de kleuren: Die zie je toch niet in een dichte kast :D

Ik ben wel benieuwd naar je moederbord + CPU combinatie. Ik wil binnenkort ook upgraden en had mn oog op precies die combinatie. Heb een 980TI ernaast, wat neerkomt op jouw 1070. Ga je Linux proberen erop?

[ Voor 21% gewijzigd door Gamebuster op 12-08-2016 18:04 ]

• ennekke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-11 22:48
Zelf heb ik ook voor jouw dilemma gestaan, als hobby fotograaf doe ik vnl Lightroom / Photoshop en ben zinnens om iets te doen met Premiere.

Photoshop / Lightroom en Premiere twee uiterste qua eisen processor.
Photoshop en Lightroom hebben meer baat met single core snelheid, Premiere met 6+ core snelheid.
Wil je dus 6+ cores dan denk ik dat je moet overclocken tot op het niveau van een 6700K.

Maar al deze programma's kunnen een sloot geheugen gebruiken.

Voor mezelf heb ik de knoop doorgehakt en ben ik voor een 6700K gegaan.
Nergens vond ik zelf een éénduidig antwoord of een NMVE nu al dan niet nuttig was.
Het meeste advies was: "een 850 zou moeten volstaan als boot en een HDD om je resultaat in te bewaren".

Na zeer lang twijfelen en blijven lezen, en omdat ik het budget had, ben ik voor een SSD 850PRO 1TB gegaan als boot en een NVME M2 Samsung 950 PRO 512GB om mijn cataloog en foto's op te plaatsen (SCRATCH). En dit omdat ik een scheiding wou hebben tussen OS en data.
Daarnaast heb ik een 4TB WD Black om de oudere foto's te bewaren en een NAS als backup.

Ik maak daarnaast ook gebruik van VM's en deze maal wou voldoende geheugen hebben, daarom heb ik het maximum gekocht, nl 64GB.

Als kast heb ik uit praktische overweging moeten kiezen voor een Silent Base pro 600, daarin heb ik twee front fans (in de hoop dat ik hiermee de M2 kan koelen) en één uit fan.

Hoe het zaakje loopt kan ik je nog niet vertellen, het wordt volgende week geleverd. Waarna ik kan uitproberen.

Als muis heb ik nu zowel de MX Master als de Performance MX (beiden hebben een USB draad, dat weet je hè?).
De Master is meer ergonomisch dan de Performance, maar wel staat de back / forward knop ongelukkig.
Zodanig dat ik het zijwiel voor het back/ forward gebruik.

Als grafische kaart heb ik een Asus 1070, omdat ik sporadisch game en omdat er CUDA op zit.

• Vale vista
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-11 17:28
Je zou eventueel kunnen kijken naar een dual Xeon e52670 setup? De CPU's kun je via ebay voor 80-90 kopen. Heb je 16 cores/32 threads. Daarnaast kan op zulke moederborden vaak veel meer geheugen. Uiteraard zit je dan wel een iets verouderde architectuur.

• Gamebuster
ennekke schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 18:26:
Als muis heb ik nu zowel de MX Master als de Performance MX (beiden hebben een USB draad, dat weet je hè?).
Bij mij werkt het opladen wel, maar het signaal gaat niet bij mij over het draadje... Als ik m aansluit zonder de ontvanger te hebben aangesloten, gebeurt er mooi niets, behalve laden. Volgens mij doe ik iets verkeerd of heb ik een maandagochtend model

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:08
De kabel die ik bij de performance mx heb gekregen missen de data paartjes. Zover ik weet werkt die alleen met de ontvanger. De usb kabel is alleen voor opladen.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Vale vista schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 19:14:
Je zou eventueel kunnen kijken naar een dual Xeon e52670 setup? De CPU's kun je via ebay voor 80-90 kopen. Heb je 16 cores/32 threads. Daarnaast kan op zulke moederborden vaak veel meer geheugen. Uiteraard zit je dan wel een iets verouderde architectuur.
Zoals aangegeven geen interesse in een Xeon cpu. Mijn software heeft er geen baat bij. Bovendien is een verouderde architectuur niet mijn visie op het aanschaffen van een nieuwe computer. Dan kan ik net zo goed voor de Mac Pro gaan. :)
ennekke schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 18:26:
Zelf heb ik ook voor jouw dilemma gestaan, als hobby fotograaf doe ik vnl Lightroom / Photoshop en ben zinnens om iets te doen met Premiere.

Photoshop / Lightroom en Premiere twee uiterste qua eisen processor.
Photoshop en Lightroom hebben meer baat met single core snelheid, Premiere met 6+ core snelheid.
Wil je dus 6+ cores dan denk ik dat je moet overclocken tot op het niveau van een 6700K.

Maar al deze programma's kunnen een sloot geheugen gebruiken.

Voor mezelf heb ik de knoop doorgehakt en ben ik voor een 6700K gegaan.
Nergens vond ik zelf een éénduidig antwoord of een NMVE nu al dan niet nuttig was.
Het meeste advies was: "een 850 zou moeten volstaan als boot en een HDD om je resultaat in te bewaren".

Na zeer lang twijfelen en blijven lezen, en omdat ik het budget had, ben ik voor een SSD 850PRO 1TB gegaan als boot en een NVME M2 Samsung 950 PRO 512GB om mijn cataloog en foto's op te plaatsen (SCRATCH). En dit omdat ik een scheiding wou hebben tussen OS en data.
Daarnaast heb ik een 4TB WD Black om de oudere foto's te bewaren en een NAS als backup.

Ik maak daarnaast ook gebruik van VM's en deze maal wou voldoende geheugen hebben, daarom heb ik het maximum gekocht, nl 64GB.

Als kast heb ik uit praktische overweging moeten kiezen voor een Silent Base pro 600, daarin heb ik twee front fans (in de hoop dat ik hiermee de M2 kan koelen) en één uit fan.

Hoe het zaakje loopt kan ik je nog niet vertellen, het wordt volgende week geleverd. Waarna ik kan uitproberen.

De Master is meer ergonomisch dan de Performance, maar wel staat de back / forward knop ongelukkig.
Zodanig dat ik het zijwiel voor het back/ forward gebruik.

Als grafische kaart heb ik een Asus 1070, omdat ik sporadisch game en omdat er CUDA op zit.
Interessant! ik ben benieuwd naar je bevindingen. Heb je een draadje waar je dat toevallig bij gaat houden? Photoshop doet het overigens uitstekend op een 6 core. Het programma doet sommige dingen op een enkele core en diverse andere toepassingen worden netjes over 6 cores verdeeld.
Gamebuster schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 17:57:
[...]

Ik zou het gewoon met 2 case-fans proberen: 1 achter en 1 voor (onderin, zo laag mogelijk, zodat-ie op je GPU blaast). Volgens mij komen er standaard 2 bij de Define R5, maar dat weet ik niet zeker. De bijgeleverde fans zijn ook niet slecht. Als je GPU dan (te) warm wordt of je kast teveel geluid maakt, kan je overwegen meer/stillere fans te plaatsen.

Je kan overwegen de Define S te nemen ipv de Define R5. De Define S heeft minder rommel in de kast zitten voor een marginaal betere airflow. Is nog goedkoper ook.

Als fans kan ik de Noctua case-fans aanraden, mits je net wat stiller wil (eerst standaard fans proberen denk ik) Die zijn net wat stiller doordat ze o.a. komen met rubberen schroeven ipv normale. De rubberen schroeven voorkomen dat de kast gaat "trillen" door de fans die erop gemonteerd worden. Noctua heeft bovendien gespecialiseerde fans per use-case: http://noctua.at/en/which_fan_is_right_for_me

Ik zou me niet druk maken om de kleuren: Die zie je toch niet in een dichte kast :D

Ik ben wel benieuwd naar je moederbord + CPU combinatie. Ik wil binnenkort ook upgraden en had mn oog op precies die combinatie. Heb een 980TI ernaast, wat neerkomt op jouw 1070. Ga je Linux proberen erop?
Bedankt voor je reactie. De Define S heb ik ook naar gekeken. Ik begreep dat die iets meer gericht was op een uitgebreide waterkoeling. Aangezien ik geen harde schijven ga kopen en alles minimaal een SSD is is dat een hele Rack die ik niet gebruik. Ik zal de twee nog eens vergelijken!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11 01:00
Vale vista schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 19:14:
Hoewel die deal echt geniaal blijft schaalt photoshop dus blijkbaar niet liniear met cores en heeft het meer aan kloksnelheid. Daarom is dit een betere keuze. Heb je trouwens wel eens een dual socket 2011-0 geboot? Dat duurt zo lang dat wil je niet als desktop 😁

Je kan trouwens ook heel mooie Xeon e5 v3 engineering samples krijgen op ebay voor zeer schappelijke prijzen. Dat het van een oudere generatie is maakt niet uit, de performance is wat telt.

[ Voor 7% gewijzigd door Flaat op 12-08-2016 22:48 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je veel met Photoshop doet, is het interessanter om een i5 6600 te nemen of eventueel een i7 6700 ivm Cinema4D en de videobewerking. Photoshop is meer gebaad bij core-performance dan core-aantal. Als bijkomend voordeel, is een dergelijke setup nog goedkoper ook! Een budget van €2500,- is erg ruim, anno 2016 heb je dat niet nodig, zeker niet voor een Photoshop machine. Ook dacht ik dat Cinema4D meer gebaad is bij core-performance, maar dit weet ik even niet 100% zeker, maar dacht het wel. Eventueel kan je dan ook overwegen om hardware encoding te gaan doen, met bijvoorbeeld Quick Sync (Intel), NVENC (nVidia) of VCE (AMD).

Blindstaren op PCIe lanes is leuk, maar in de praktijk heb je daar weinig aan. Hoe groot is de kans denk je, dat alle PCIe lanes daadwerkelijk gebruikt gaan worden? :) En dan nog biedt het weinig extra performance, zelfs voor GPU's. In een PCIe 8x slot zal het verschil minimaal zijn tov dezelfde GPU in een PCIe 16x slot. Daarnaast verwacht ik niet dat je alle lanes in gebruik krijgt, als je geen SLI / CF gaat draaien.

[ Voor 37% gewijzigd door CH4OS op 12-08-2016 23:03 ]

• Gamebuster
Als je 2 PCI-E 3.0 4x SSDs erin prikt ga je het wel merken als die opeens op x2 of x1 draaien

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
CH40S schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 22:52:
Als je veel met Photoshop doet, is het interessanter om een i5 6600 te nemen of eventueel een i7 6700 ivm Cinema4D en de videobewerking. Photoshop is meer gebaad bij core-performance dan core-aantal. Als bijkomend voordeel, is een dergelijke setup nog goedkoper ook! Een budget van €2500,- is erg ruim, anno 2016 heb je dat niet nodig, zeker niet voor een Photoshop machine. Ook dacht ik dat Cinema4D meer gebaad is bij core-performance, maar dit weet ik even niet 100% zeker, maar dacht het wel. Eventueel kan je dan ook overwegen om hardware encoding te gaan doen, met bijvoorbeeld Quick Sync (Intel), NVENC (nVidia) of VCE (AMD).

Blindstaren op PCIe lanes is leuk, maar in de praktijk heb je daar weinig aan. Hoe groot is de kans denk je, dat alle PCIe lanes daadwerkelijk gebruikt gaan worden? :) En dan nog biedt het weinig extra performance, zelfs voor GPU's. In een PCIe 8x slot zal het verschil minimaal zijn tov dezelfde GPU in een PCIe 16x slot. Daarnaast verwacht ik niet dat je alle lanes in gebruik krijgt, als je geen SLI / CF gaat draaien.
Bedankt voor je reactie. Ik heb in mijn starttopic uitgelegd dat ik met zeer zware Photoshop files werk. Ik doe soms hele grote digitale tekeningen / beeld bewerkingen op flinke afmetingen. Niet zo heel lang geleden zat ik in een PSB file van 14GB te werken. Dat was zeker aan het einde met veel layers zo goed als onhandelbaar geworden op mijn huidige systeem. Daar heb je een andere config voor nodig dan een doorsnee Photoshop system. Daar komt bovenop dat ik dan ook nog real time al mijn werk live opneem.

De zweetspot voor Photoshop is een 6-core systeem. Met een 4 core is prima te werken in Photoshop. Lang niet alles werkt multicore. De 6800K laat zich makkelijk naar 4gz klokken. Samen met een sloot DDR4 geheugen en snelle SSD's kan ik mijn werk goed doen.

Ik het vaak ook een heleboel tegelijk openstaan. Die 6 core is ook voor de algemene performance. Die 2500 euro lijkt misschien veel geld, het verdiend zich terug. Het is een zakelijke aankoop.

Cinema4D heeft veel plezier van de 6 core met 12 treads. Zijn dus 12 blokjes die berekend ipv 8. Zeker met een iets flinkere berekening scheelt dat zomaar 10 minuten tot een half uur. Dit soort tools zijn core hongerig. Als ik fulltime in Cinema4D zou zitten had ik een hele andere setup opgezet met veel meer cores.

Kortom om, Ik heb geen interesse in een quad core setup. 8) De 5820K stond voor mij al een jaar vast en is de 6800K geworden.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Gamebuster schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 23:35:
Als je 2 PCI-E 3.0 4x SSDs erin prikt ga je het wel merken als die opeens op x2 of x1 draaien
Ik ben het helemaal kwijt middels met al die lanes en ik moet het allemaal opnieuw op een rijtje gaan zetten. Het is verwarrend hoe al die benamingen door elkaar gaan. :?

• Gamebuster
RoyK schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 23:46:
[...]

Ik ben het helemaal kwijt middels met al die lanes en ik moet het allemaal opnieuw op een rijtje gaan zetten. Het is verwarrend hoe al die benamingen door elkaar gaan. :?
Nergens druk om maken, je SSD loopt gewoon op volle snelheid. Ik refereerde naar een andere post die een opmerking gaf over je "zorgen" rondom de PCI-E lanes van je CPU, waarbij hij aangaf dat het mogelijk niet veel uitmaakt. Ik reageerde dat het wel zou uitmaken als je SSD minder lanes toegewezen zou krijgen, maar dat is niet het geval.

[ Voor 28% gewijzigd door Gamebuster op 12-08-2016 23:50 ]

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 20:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

28 lanes is voldoende, 16+4+4=24. Je hoeft alleen maar op te letten dat je een bord neemt met juiste spreiding en verdeling van de lanes. Los daarvan is een videokaart op 8 lanes niet iets wat je snel merkt.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-11 21:17

Patrick89

PSN : Gamesource

Afbeeldingslocatie: http://media.gamersnexus.net/images/media/2015/intel/intel-z170-diagram.jpg

Volgens mij staat de GPU los van het aantal lanes wat gebruikt wordt voor bijvoorbeeld een SSD en andere randzaken.
Volgens deze afbeelding zou je 20 lanes kunnen gebruiken hiervoor.

Hier inmiddels een 6700k met NVME SSD. Geen enkel probleem hier.
2gb/s lezen 1gb/s lezen (Samsung 951) en 16 lanes voor GPU in gebruik.

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Patrick89 schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 13:41:
[afbeelding]

Volgens mij staat de GPU los van het aantal lanes wat gebruikt wordt voor bijvoorbeeld een SSD en andere randzaken.
Volgens deze afbeelding zou je 20 lanes kunnen gebruiken hiervoor.

Hier inmiddels een 6700k met NVME SSD. Geen enkel probleem hier.
2gb/s lezen 1gb/s lezen (Samsung 951) en 16 lanes voor GPU in gebruik.
DMI is maar PCIe x4 (Bij Skylake is het 3.0 dus 3940MB/s). Die deel je dus met die 20 lanes, USB, LAN en SATA. Op zich kan dat met de 16 en 4 lanes uit de CPU voldoende zijn, maar met bijvoorbeeld een SM961 (3200MB/s read) ga je wel wat terug. Het is belangrijker wat de PCH 'in' gaat dan wat er 'uit' komt.
Verder is het handig om te weten dat de 3940MB/s een theoretische waarde (-15% is wat ik bij PCIe 2.0 gezien heb) is en de 3200MB/s daadwerkelijk in een benchmark te halen is en je daarnaast nog verlies hebt door de extra hop en het delen.

[ Voor 25% gewijzigd door |sWORDs| op 13-08-2016 14:17 ]

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Ik ben zeer aan het twijfelen geslagen over de Samsung 950 pro. Het is een beest. Daar hoeven we niet over te discussiëren. Alleen, ga ik het verschil merken tussen een 950 pro en de 850 pro als ik in mijn flinke files zit te werken. De warmte problemen zijn een dingetje, volgens de vele reviews. Maar dan stressen ze de M2 SSD wel volop. De 850 is goedkoper, wat leuk genomen is. Qua beleving, zou die 850 net zo scherp aan kunnen voelen als de 950pro en is het verschil zichtbaar als je een groot bestand verplaats.

Er komen naar wat ik begrijp ook nog nieuwe type SSD schijven die de 550mbs barrière voorbij gaan.. Sata express? Vermoeiend, al die luxe dilemma's. :D

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
En een moederbord met een U.2 poort en een 2.5 inch ssd die je ergens kan plaatsen waar een ventilator overheen blaast?

Volgens mij heeft intel dergelijke ssd's, 2.5 inch variant op hun pci express ssd kaart.

Geen idee wat het moederbord kost, vast veel O-)

https://www.asus.com/nl/Motherboards/Z170-PREMIUM/

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Amrit schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 22:40:
En een moederbord met een U.2 poort en een 2.5 inch ssd die je ergens kan plaatsen waar een ventilator overheen blaast?

Volgens mij heeft intel dergelijke ssd's, 2.5 inch variant op hun pci express ssd kaart.

Geen idee wat het moederbord kost, vast veel O-)

https://www.asus.com/nl/Motherboards/Z170-PREMIUM/
Ik heb gisteren geleerd dat als je een M.2 SSD gebruikt, je geen U.2 SSD kunt gebruiken en andersom. De techniek is daar nog niet. Wellicht in de toekomst. Ik ben nog druk doende met moederborden reviews en het lijkt erop dat ik ga switchen naar de Asus X99-A-II

De verschillen zijn klein tussen de borden en deze voldoet aan alles wat ik nodig heb. Hij is leuk mee genomen nog ietsje goedkoper als mn huidige Asus die ik erin heb staan.

Morgen gaat de klap op de order gegeven worden. Spannend!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Op de X99 Pro van Asrock kan je overigens wel 2x een M.2 PCI 4x SSD kwijt. Eén is alleen Gen 2.0 terwijl de andere op 3.0 werkt.

pricewatch: ASRock Fatal1ty X99 Professional

Let wel, het moet hetzelfde type zijn. Dus 2x NVMe of 2x AHCI compatible. Geloof dat dit ook gewoon met een 6800K gaat werken, de Sata / audio controllers zitten op een eigen setje lanes, alleen verlies je wel USB3.1? Iets om verder te bekijken.

Let wel, RAID gaat dus niet werken voor deze M.2's. Gek genoeg heeft Intel besloten dat 2-way M.2 Raid aleen voor Z170 of de zakelijke lijn is. Er zijn ook Z170 bordjes met 12 extra lanes, waarmee je er dus meer hebt dan met een X99 - 6800K setup, waardoor je 3x M.2 Gen 3.0, USB 3.1, SLI / CF én 8x Sata 600 kan benutten, bijna gelijkend aan 40 lane X99 setups.

Dan zou ik overigens niet het bordje pakken wat Amrit post, daar zit dus namelijk vervolgens maar 1 M.2 busje op die inderdaad niet samen met de U.2 gebruikt kan worden. En belangrijker, het is dus LGA 1150 en niet LGA2011-3!!

[ Voor 11% gewijzigd door djunicron op 17-08-2016 06:04 ]

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
RoyK schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 23:09:
[...]

Ik heb gisteren geleerd dat als je een M.2 SSD gebruikt, je geen U.2 SSD kunt gebruiken en andersom. De techniek is daar nog niet. Wellicht in de toekomst. Ik ben nog druk doende met moederborden reviews en het lijkt erop dat ik ga switchen naar de Asus X99-A-II

De verschillen zijn klein tussen de borden en deze voldoet aan alles wat ik nodig heb. Hij is leuk mee genomen nog ietsje goedkoper als mn huidige Asus die ik erin heb staan.

Morgen gaat de klap op de order gegeven worden. Spannend!
Ok, twee pcie ssd's tegelijk.

Mocht koeling een issue zijn, kun je ook iets als dit gebruiken: http://m.ebay.com/itm/251710287692?_mwBanner=1

Ik heb iets dergelijks, maar kleiner en voor een 8cm fan. Ongetwijfeld in allerlei soorten verkrijgbaar.

Ben wel benieuwd naar het resultaat, je ziet niet zo vaak een dergelijke set-up voorbij komen, het gaat bijna altijd over game pc's 😴

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Bedankt voor al jullie reacties, meedenken en hulp. Ik ben uiteindelijk gegaan voor een enkele M.2 setup. Dat is al zo snel en kan ik al veel op doen dat het genoeg is. Mogelijk komt er een verbetering op de huidige SSD's aan op de Sata 600 en daar is het moederbord als het goed is op voorbereid. In mijn systeem zitten geen draaiende schijven meer. Met jullie hulp is dit uiteindelijk het beste resultaat geworden. De Windows 10 licentie koop ik niet voor 4 tientjes. Ik ga de gok niet wagen.

Voor 35 euro kan ik de boel ook nog assembleren. Ik denk dat ik het maar doe. Ook al is het zelf in elkaar zetten van de kast een leuk vooruit zicht, is het ook wel wel ontspannen als hij al gebouwd is. Wat zouden jullie doen?

Het lijkt me leuk om deze machine eens flink aan de tand te gaan voelen met benchmarks. Is er interesse om daar een topic voor te openen zodat mensen benchmark requests aan kunnen vragen?

Het systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6800K Boxed€ 448,80€ 448,80
1Asus X99-A II€ 269,50€ 269,50
1Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB€ 468,95€ 468,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 103,95€ 103,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 31,25€ 31,25
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 43,50€ 43,50
1Corsair Gaming K65 RGB (US versie)€ 134,90€ 134,90
1Crucial Ballistix Sport LT BLS4C8G4D240FSB€ 114,95€ 114,95
1Corsair RM550x€ 94,50€ 94,50
1Samsung 850 EVO 1TB€ 296,45€ 296,45
1Samsung 950 Pro 512GB€ 322,27€ 322,27
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.329,02

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Waarom niet pricewatch: Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 1,2TB in plaats van de twee Samsungs?

Je kunt trouwens prima U.2 en M2 te gelijk gebruiken. Ik heb hier een systeem met 2x U.2 (Intel 750 400GB 2.5"), 1x M.2 (Samsung 950 512GB M.2) en 2x PCIe (Intel 750 400GB & 1.2TB HHHL). Je kunt zelf een U.2 aan een M.2 slot hangen en zelfs die eventueel aan een PCIe slot.

[ Voor 57% gewijzigd door |sWORDs| op 17-08-2016 10:07 ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Of je moet ervaren zijn met het in elkaar zetten van computer hardware en het leuk vinden, anders zou ik het laten doen. Die 35 euro op de totale prijs is natuurlijk niks, maar bij eventuele problemen kan je terug vallen op het feit dat hij compleet afgeleverd is, anders wordt er al snel afgeschoven op het feit dat je de hardware zelf in elkaar gezet hebt.

Ben wel benieuwd naar wat je doet met photoshop en 14 Gb files 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Viper® op 17-08-2016 10:07 ]

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
|sWORDs| schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 09:59:
Waarom niet pricewatch: Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 1,2TB in plaats van de twee Samsungs?

Je kunt trouwens prima U.2 en M2 te gelijk gebruiken. Ik heb hier een systeem met 2x U.2 (Intel 750 400GB 2.5"), 1x M.2 (Samsung 950 512GB M.2) en 2x PCIe (Intel 750 400GB & 1.2TB HHHL). Je kunt zelf een U.2 aan een M.2 slot hangen en zelfs die eventueel aan een PCIe slot.
Bedankt! ik heb die kaart zeker overwogen. Uiteindelijk toch voor de huidige setup gekozen. De 950 pro is waanzinnig snel en redelijk te betalen. De evo SSD's zijn ook zeer rap en heb al veel gelezen dat mensen qua beleving niet een enorm verschil ervaren tussen een M2 SSD en een snelle normale SSD. Het is dus een iets goedkopere keuze die nog steeds ontzettend snel is en ook iets meet capaciteit heeft. (1,5 gb)
Viper® schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:06:
Of je moet ervaren zijn met het in elkaar zetten van computer hardware en het leuk vinden, anders zou ik het laten doen. Die 35 euro op de totale prijs is natuurlijk niks, maar bij eventuele problemen kan je terug vallen op het feit dat hij compleet afgeleverd is, anders wordt er al snel afgeschoven op het feit dat je de hardware zelf in elkaar gezet hebt.

Ben wel benieuwd naar wat je doet met photoshop en 14 Gb files 8)
goed punt :) Ik denk dat ik het maar gewoon doe! En die recente 14Gb file was voor dit project. Momenteel heb ik er ook alweer in van 7Gb and rising!

[ Voor 24% gewijzigd door RoyK op 17-08-2016 10:12 ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heel vet :7

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

De Intel heeft een heatsink en is enorm goed in super veel dingen te gelijk doen. Ook is de performance van de Intel veel consistenter (en erg veel sneller) na langdurig veel schrijven of het schrijven van veel kleine writes.

Afbeeldingslocatie: https://s4.postimg.org/bqpdhz4y5/chart_8.png

Echter voor desktopgebruik zal je daar niet snel tegen aan lopen.

[ Voor 35% gewijzigd door |sWORDs| op 17-08-2016 10:22 ]

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Ik kan me voorstellen dat dit heel interessant is als je steeds grote videos aan het bakken ben. Ik heb veel te maken met korte momenten zoals het openen en opslaan van van grote psd / psb files. Ook in Illustrator kost dat veel tijd omdat je dan moet wachten op een laadbalk. In Photoshop kan je gewoon verder werken terwijl de opslag opdracht op de achtergrond wordt verwerkt. Ik overweeg om een paar kleine heat sinks te bestellen voor op de 950 pro. Kost een paar euro.

[ Voor 5% gewijzigd door RoyK op 17-08-2016 10:31 ]

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Dan zou een SM961 1TB nog een goed alternatief kunnen zijn.

Eigenlijk zou ik dat niet doen en wachten op de 960 Pro.

[ Voor 36% gewijzigd door |sWORDs| op 17-08-2016 10:37 ]

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
|sWORDs| schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:32:
Dan zou een SM961 1TB nog een goed alternatief kunnen zijn.

Eigenlijk zou ik dat niet doen en wachten op de 960 Pro.
Helaas zijn die SM961 versies slecht te verkrijgen.

Het rotte is dat ik toch een keuze moet maken.. en er zijn steeds nieuwere types voor elk type hardware op komst. Maar wanneer is niet zeker en dan betaal je ook nog eerst de hoofdprijs. Ik kan met de tijd altijd nog uitbreiden met een PC.. wat een prachtige verbetering is ten opzichte van mijn huidige Apple systeem :) Bedankt voor het meedneken in ieder geval :Y

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

RoyK schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:46:
[...]

Helaas zijn die SM961 versies slecht te verkrijgen.

Het rotte is dat ik toch een keuze moet maken.. en er zijn steeds nieuwere types voor elk type hardware op komst. Maar wanneer is niet zeker en dan betaal je ook nog eerst de hoofdprijs. Ik kan met de tijd altijd nog uitbreiden met een PC.. wat een prachtige verbetering is ten opzichte van mijn huidige Apple systeem :) Bedankt voor het meedneken in ieder geval :Y
Je hebt ook echt wel een goede keuze. Ik zie alleen ruim 600 euro aan SSD(s), waarvan dan één SATA is, dan heb ik het gevoel dat daar nog iets beters voor te bedenken is.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Daarnaast ook niet vergeten dat Adobe CC 2015.5 een stukje beter werkt op Windows dan op OSX momenteel.

M'n i7 4000 series MBP met 16GB en M2 951 is echt vors trager dan m'n desktop met 4690 @ 4.2 of 4.4Ghz en 16 of 24GB op dezelfde M2 SSD.

M'n stock (duh, non-K) snelheid 4770 is dat ook overduidelijk, maar die is toch langzamer in PS / Lightroom exports dan de OC i5's. (ook niet eerlijk, die heeft nog een setje 840 pro's)

Aan de andere kant, voor video encoding is X99 echt heel erg veel sneller. Het scheelt in h264 exports echt al snel 40%.

==

Bottom line, je hebt gelijk, wachten gaat duurder uitpakken en kan nog wel even duren, niet alles zal meteen leverbaar zijn. Het systeem zoals het nu staat zal uitstekend presteren. Storage upgraden kan altijd nog en kwa CPU / platform is het nog lang wachten op significant sneller...

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Ik begon me een beetje zorgen te maken haha. Opslag kost nu eenmaal geld en ik wil niet meer aan de draaiende schijven. Ik heb een NAS die daar al druk mee bezig is. Ik zal een topic starten met om te benchmarken! Ook nieuw voor me dus leuk!

Pagina: 1