Monitor 4K / GTX 970 / GAMING & WERK

Pagina: 1
Acties:

• GoldenTriceps
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-02 13:44
Beste mensen,

Ik ben opzoek naar een nieuwe 4K monitor.

De redenen hiervoor zijn:

Ik heb steeds meer thuiswerk dagen en aangezien ik momenteel een

#ProductPrijsSubtotaal
1BenQ XL2411Z Zwart€ 278,90€ 278,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 278,90

Bezit en ik merk dat een 24inch te klein begin te worden, ben ik opzoek naar wat groters.

Het liefst stap ik niet over op 2 monitoren.

De 2e reden hiervoor is, is dat ik een fanatiek gamer ben en in de toekomst op 4k zou willen gamen.

Nu is mijn vraag aan jullie welke monitors jullie mij zouden aanraden..

Dit is momenteel mijn setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 249,50€ 249,50
1MSI Z170A GAMING PRO€ 155,-€ 155,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 299,20€ 299,20
1Phanteks Enthoo Evolv ATX Grijs€ 161,99€ 161,99
1Corsair Hydro H100i v2€ 123,-€ 123,-
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/16€ 78,50€ 78,50
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/16€ 78,50€ 78,50
1Corsair RM550x€ 95,95€ 95,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 149,89€ 149,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.313,03

Mijn budget is maximaal €800,- ~ €900,- en heb het liefst maximaal een 34inch.

Zelf ben ik de Dell Ultrasharp U3415W , ASUS MG279Q en Acer Predator XR341CK tegen gekomen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een "curved", aangezien ik dit er gewoon onwijs gaaf uit vindt zien!

Nu is nog de vraag of ik deze kan trekken met bovenstaande setup?

Ik sta open voor al jullie adviezen en tips!

Groeten.

Robert

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat zijn 3 heel verschillende monitoren, en geen eentje is 4K.

Ik bedoel, als je naar 4K gaming wil, waarom dan nu tot 1000 euro uitgeven aan een monitor die niet eens ultra HD is?

• GoldenTriceps
Reepje schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 20:14:
Dat zijn 3 heel verschillende monitoren, en geen eentje is 4K.

Ik bedoel, als je naar 4K gaming wil, waarom dan nu tot 1000 euro uitgeven aan een monitor die niet eens ultra HD is?
Hmm.. daar gaat al iets mis..

Welke monitor zou jij me aanraden?

• Herzeleid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-02 15:56
Heb zelf
deze.
1ms response time en freesync (wel maar tot 60hz), kleuren zijn voor TN goed te noemen.

• GoldenTriceps
Herzeleid schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:07:
Heb zelf
deze.
1ms response time en freesync (wel maar tot 60hz), kleuren zijn voor TN goed te noemen.
Oké oke.

Ja om anno 2016 nog een TN te kopen..

Mijn voorkeur gaat uit naar een IPS.

• gamerboy
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-02 14:59
deze zou dan ook nog een optie zijn: pricewatch: AOC U2879VF Zwart
is misschien ook interessant omdat deze 28' is en 1ms reactietijd heeft daarbij heeft deze ook freesync en 60hz en is iets goedkoper dan de samsung die Herzeleid noemde.

ik heb deze monitor zelf getest en zeker met 4k gaming is dit echt een goed scherm. zeker als je kijkt naar de prijs/kwaliteit verhouding

"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier

• Herzeleid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-02 15:56
GoldenTriceps schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:12:
[...]

Oké oke.

Ja om anno 2016 nog een TN te kopen..

Mijn voorkeur gaat uit naar een IPS.
Anno 2016 heeft dit TN paneel wel een goede kleurweergave en kijkhoeken.
En zwart is zwart, had zelf geen zin in IPS glow. ;)
Andere opties zijn er ook maar ook een hele andere prijsklasse.

• GoldenTriceps
Is er wellicht nog iemand anders aanwezig die mij kan helpen aan een monitor.

Het is bedoeling dat ik hem volgende week ga kopen.

Hij moet curved zijn en maximaal 32inch.

Het is vooral belangrijk dat hij de kleuren goed weergeeft aangezien er op ga werken, films ga kijken en uiteraard een spelletje erop speel (Niet professioneel, dus hoef niet de best of the best).

• gamerboy
deze zou ik aanraden: Samsung C32F391FWU Wit
heeft voor de prijs een mooi schermpie. samsung heeft altijd wel goeie kleur verhouding en werkt heel fijn. is niet het beste voor game maar dan kom je in een hele andere prijsklasse

je kan uiteraard voor minder geld een kleiner scherm nemen dan 31,5 inch maar dan zou ik naar deze serie kijken

[ Voor 30% gewijzigd door gamerboy op 12-08-2016 18:44 ]

"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier

• GoldenTriceps
gamerboy schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 18:42:
deze zou ik aanraden: Samsung C32F391FWU Wit
heeft voor de prijs een mooi schermpie. samsung heeft altijd wel goeie kleur verhouding en werkt heel fijn. is niet het beste voor game maar dan kom je in een hele andere prijsklasse

je kan uiteraard voor minder geld een kleiner scherm nemen dan 31,5 inch maar dan zou ik naar deze serie kijken
Top dank voor je reactie. Ziet er iig goed uit.. alleen is het geen 4k?

Weet je toevallig nog een goede monitor ongeveer dezelfde specificaties, maar 4k voor maximaal 700,-

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-02 21:41

deepvreezo

Redacteur
In de Pricewatch staat momenteel geen gebogen 4K-monitor, ook niet kleiner of groter dan 32". Teruggaan naar 1080p zou ik niet aanraden op 32", dan wordt de pixeldichtheid wel erg laag voor een pc-monitor. (1440p 32"-schermen bestaan overigens ook nog, maar die zijn weer niet gekromd).

Meest voor de hand liggend alternatief als niet één van beide wensen (curved, 4K) kan komen te vervallen (of je een poosje kan wachten, want ze komen er ongetwijfeld wel aan) is een zo klein mogelijke curved 4K-tv nemen, bijvoorbeeld de Samsung UE43KU6500 of een kleiner model van vorig jaar, de Samsung UE40JU6740S. Beide tv's hebben weinig inputlag, wat ze geschikt maakt voor gebruik als pc-monitor, al missen ze natuurlijk wel de op (duurdere) monitoren geziene ergonomische opties als een verstelbare voet en een niet-knipperende backlight. In tegenstelling tot 4K-schermen, vaak voorzien van een IPS-paneel, zit er een VA-paneel in. Dat levert een stuk contrastrijker plaatje op (voor het kijken van films zeker een pre) maar wel wat slechtere kijkhoeken.

• GoldenTriceps
deepvreezo schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 03:34:
In de Pricewatch staat momenteel geen gebogen 4K-monitor, ook niet kleiner of groter dan 32". Teruggaan naar 1080p zou ik niet aanraden op 32", dan wordt de pixeldichtheid wel erg laag voor een pc-monitor. (1440p 32"-schermen bestaan overigens ook nog, maar die zijn weer niet gekromd).

Meest voor de hand liggend alternatief als niet één van beide wensen (curved, 4K) kan komen te vervallen (of je een poosje kan wachten, want ze komen er ongetwijfeld wel aan) is een zo klein mogelijke curved 4K-tv nemen, bijvoorbeeld de Samsung UE43KU6500 of een kleiner model van vorig jaar, de Samsung UE40JU6740S. Beide tv's hebben weinig inputlag, wat ze geschikt maakt voor gebruik als pc-monitor, al missen ze natuurlijk wel de op (duurdere) monitoren geziene ergonomische opties als een verstelbare voet en een niet-knipperende backlight. In tegenstelling tot 4K-schermen, vaak voorzien van een IPS-paneel, zit er een VA-paneel in. Dat levert een stuk contrastrijker plaatje op (voor het kijken van films zeker een pre) maar wel wat slechtere kijkhoeken.
Hmm ja ik ben niet van plan ook echt een tv te kopen. Ik snap het als alternatief maar geen verstelbare voet maakt het al onaangenaam.

Uiteraard stel ik je advies op prijs aangezien ik er zelf totaal niet in thuis ben.

Stel je voor dat ik ga voor een 34inch, aangezien ik wel een aantal met 4k + curve ben tegengekomen. Welke zou je mij dan aanraden?

Mijn voorkeur ging in de eerste uit naar pricewatch: Asus ROG Swift PG27AQ Zwart , maar aangezien het geen curve is wil ik de stap niet zetten.

Ik kwam zelf nog de volgende schermen tegen.

pricewatch: LG 34UC88-B Zwart

pricewatch: Dell Ultrasharp U3415W Zwart

pricewatch: Samsung S34E790C Zilver, Zwart

Aangezien ik trouwens in het bezit ben van een Nvidia GTX 970 moet ik dan rekening houden met een scherm met g-sync?

[ Voor 7% gewijzigd door GoldenTriceps op 13-08-2016 13:50 ]

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:37
Freesync werkt alleen met amd kaarten, gsync alleen met nVidia kaarten. Overigenskun je prima een nVidia kaart aansluiten op een monitor met freesync. Uiteraard zal dan de freesync functionaliteit niet werken.

En je zou eens moeten kijken naar benchmarks van de gtx970 op 4k. je zult je instellingen tijdens gamen flink omlaag moeten brengen om nog goede framerates te halen. Meer dan 'medium' zit er eigenlijk niet in.

En toch maar de vraag: waarom perse 4k en waarom geen 1440p. Met een 1440p monitor zal je 970 nog redelijk goed mee kunnen komen in gaming.

[ Voor 4% gewijzigd door Philpend op 13-08-2016 15:07 ]

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-02 21:41

deepvreezo

Redacteur
GoldenTriceps schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 13:36:
[...]

Stel je voor dat ik ga voor een 34inch, aangezien ik wel een aantal met 4k + curve ben tegengekomen. Welke zou je mij dan aanraden?
Dan zou ik eens gaan kijken naar deze vergelijkingstest van 15 34"-monitoren, die enkele dagen geleden uitkwam. Veel daarvan zijn plat, maar van de curved schermen krijgen de LG 34UC87M-B (voorganger van de UC88-B) en Samsung S34E790C een award. Die 34"-monitoren hebben overigens geen 4K-resolutie, maar 3440x1440 beeldpunten. Ze hebben ook een andere beeldverhouding dan de meeste schermen, 21:9 ipv de gebruikelijke 16:9 (een 34" 21:9-scherm is even hoog als een 27" 16:9-scherm, maar uiteraard een stuk breder).

• GoldenTriceps
Philpend schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 15:05:
Freesync werkt alleen met amd kaarten, gsync alleen met nVidia kaarten. Overigenskun je prima een nVidia kaart aansluiten op een monitor met freesync. Uiteraard zal dan de freesync functionaliteit niet werken.

En je zou eens moeten kijken naar benchmarks van de gtx970 op 4k. je zult je instellingen tijdens gamen flink omlaag moeten brengen om nog goede framerates te halen. Meer dan 'medium' zit er eigenlijk niet in.

En toch maar de vraag: waarom perse 4k en waarom geen 1440p. Met een 1440p monitor zal je 970 nog redelijk goed mee kunnen komen in gaming.
Hmm.. wellicht is een 1440p beter als kijk naar de prestaties van een gtx 970 op 4k.

Weet je toevallig een goede 1440p met curve voor max 700,-?

Ik zie door de bomen het bos niet meer.

• GoldenTriceps
Wat zouden jullie trouwens aanraden? 16:9 of 21:9.

Ik zie namelijk een aantal klachten voorbij komen mbt de black bars bij games met een 21:9.

Ik speel csgo en aa3.. zal dit een sta in de weg zijn?

• GoldenTriceps
Ik heb nog steeds geen keuze kunnen maken.

Max 32inch , 2k of 4k ultra wide curved monitor voor max 800 - 900 lijken er gewoon niet te zijn. 😣

• Reepje
  • Niet online
Wat me opvalt, je wil 4k, dan ook nog eens wide: dat levert nog eens extra veel meer pixels op.

En dat terwijl je grafische kaart al moeite zal hebben met 1440p en dat nog eens niet wide.

Wil je een monitor die de huidige maximale specificaties dus benadert, zo niet overtreft, zal je beter eerst eens naar een grafische kaart moeten kijken die dat alles trekken kan.
Gelukkig is daar nu een "goedkope" kaart van op de markt gekomen, de GTX1080. Maar zelfs die zal zijn beperkingen hebben op een ultra wide 4k scherm. Dit alles geldt uiteraard alleen voor gaming.

• GoldenTriceps
Reepje schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 15:53:
Wat me opvalt, je wil 4k, dan ook nog eens wide: dat levert nog eens extra veel meer pixels op.

En dat terwijl je grafische kaart al moeite zal hebben met 1440p en dat nog eens niet wide.

Wil je een monitor die de huidige maximale specificaties dus benadert, zo niet overtreft, zal je beter eerst eens naar een grafische kaart moeten kijken die dat alles trekken kan.
Gelukkig is daar nu een "goedkope" kaart van op de markt gekomen, de GTX1080. Maar zelfs die zal zijn beperkingen hebben op een ultra wide 4k scherm. Dit alles geldt uiteraard alleen voor gaming.
Zoals ik al had aangegeven, hij hoeft niet perse 4k te zijn met 2k neem ik ook genoegen.

Ik moet er gewoon redelijk mee kunnen gamen , alles op ultra settings is voor mij niet nodig..

Ik zal er vooral films op kijken / administratie werk op verichten / photoshop cs6 & Sony vegas gebruiken en af en toe op gamen. (CSGO/AA3/ Battlefield 1 op het moment dat hij uitkomt)

Ik wil wel graag een ultra wide curved monitor omdat dit ontzettend zal helpen met mijn werk aangezien ik meerdere schermen open zal moeten hebben.

Aangezien ik totaal geen verstand heb van monitors behalve de hertz term..
Richt ik mij op de tweakers aangezien jullie vast en zeker verstand hier van zullen hebben.

Mijn budget is max 900,- en probeer hier gewoon het beste monitor uit te halen (voor de prijsklasse)

Ik hoop dat er nog een aantal mij te hulp kunnen schieten.

Mvg

Robert

• Reepje
  • Niet online
Nou ja, als het dan geen 4k hoeft te zijn,
kijk in onze prijswatch naar de gebogen schermen. Ze staan gesorteerd op populariteit, zodat het zo maar zou kunnen zijn dat de bovensten wel goed zijn. Kijk daar naar de reviews, heel veel mensen met een dergelijke monitor hebben daarover een review geschreven.

https://tweakers.net/cate...1MQXRZYo6SlZKFiYWhUm1tLQA

Wat wil je nog meer. Moet nu 1 van die lui die een review geschreven hebben hier persoonlijk in dit topic langskomen om jouw te vertellen dat de monitor die hij gekocht heeft goed bevalt/ niet goed bevalt?

• GoldenTriceps
Reepje schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 19:36:
Nou ja, als het dan geen 4k hoeft te zijn,
kijk in onze prijswatch naar de gebogen schermen. Ze staan gesorteerd op populariteit, zodat het zo maar zou kunnen zijn dat de bovensten wel goed zijn. Kijk daar naar de reviews, heel veel mensen met een dergelijke monitor hebben daarover een review geschreven.

https://tweakers.net/cate...1MQXRZYo6SlZKFiYWhUm1tLQA

Wat wil je nog meer. Moet nu 1 van die lui die een review geschreven hebben hier persoonlijk in dit topic langskomen om jouw te vertellen dat de monitor die hij gekocht heeft goed bevalt/ niet goed bevalt?
Als dat laatste ff zou kunnen 😆.

Maar bedankt voor je tijd en advies!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:15
Een 21:9 1440p (3440x1440) scherm zit qua belasting voor je videokaart nog een stukje boven een 2560x1440 scherm, dus komende van de wens om 4K te hebben is dat niet echt een grote concessie, het is eigenlijk al wat te zwaar voor je GTX 970. Maar ik begrijp je wens wel om een groot, scherp scherm te kopen, aangezien je veel langer doet met een monitor dan met een videokaart. Het is ook dat je de monitor niet alleen voor gaming gebruikt maar ook voor werk, dus dan kun je die extra ruimte wel benutten.

Als je voor je werk veel vensters naast elkaar wilt, is 21:9 wel aan te raden, ook omdat je met die resolutie geen scaling zal moeten doen in Windows. Voor 4K zijn zelfs +-30" monitors al wat te klein en moet je scalen, met de bijhorende nare gevolgen voor veel oudere software (of soms zelfs recente). Rond de 30" is een 1440p scherm ongeveer even scherp als een 22-24" 1080p scherm, dus alles is ongeveer even scherp, je kunt alleen veel meer kwijt.

Voor fims en series kan 21:9 vervelend zijn als die niet in ultrawide formaat zijn. Vooral bij series is dat, die zijn eigenlijk altijd 16:9, als je films bekijkt moet je er op letten dat je geen gecropte 16:9 variant binnen haalt (tenzij die niet anders bestaat).

Wat betreft Gsync, het zou je keuze beperken als je dat er ook bij wilt, en bedenk dan ook dat je volgende videokaart weer een Nvidia moet zijn om er profijt van te hebben. Gsync kost ook wat meer dan Freesync, omdat het een extra chip vereist, als je het toevoegt aan de filters die Reepje ingesteld had, zie je dat je €1000 of meer zult moeten spenderen. Maar gezien je videokaart niet snel genoeg is om 60fps te halen op die resolutie, zouden Gsync of Freesync de ervaring wel vloeiender maken.

Kan je verder ook geen ander advies geven dan het lijstje dat Reepje gepost heeft, ik gebruik een vlak 16:9 32" 1440p scherm (pricewatch: BenQ BL3200PT Zwart wat mij wel bevalt maar het heeft natuurlijk niet de wow-factor van een curved ultrawide. Voordeel van mijn scherm voor mij is dat het een A-MVA paneel heeft, wat ik verkies boven IPS, en dat de voet goed instelbaar is.

[ Voor 3% gewijzigd door MacPoedel op 16-08-2016 19:16 ]

• GoldenTriceps
MacPoedel schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 19:14:
Een 21:9 1440p (3440x1440) scherm zit qua belasting voor je videokaart nog een stukje boven een 2560x1440 scherm, dus komende van de wens om 4K te hebben is dat niet echt een grote concessie, het is eigenlijk al wat te zwaar voor je GTX 970. Maar ik begrijp je wens wel om een groot, scherp scherm te kopen, aangezien je veel langer doet met een monitor dan met een videokaart. Het is ook dat je de monitor niet alleen voor gaming gebruikt maar ook voor werk, dus dan kun je die extra ruimte wel benutten.

Als je voor je werk veel vensters naast elkaar wilt, is 21:9 wel aan te raden, ook omdat je met die resolutie geen scaling zal moeten doen in Windows. Voor 4K zijn zelfs +-30" monitors al wat te klein en moet je scalen, met de bijhorende nare gevolgen voor veel oudere software (of soms zelfs recente). Rond de 30" is een 1440p scherm ongeveer even scherp als een 22-24" 1080p scherm, dus alles is ongeveer even scherp, je kunt alleen veel meer kwijt.

Voor fims en series kan 21:9 vervelend zijn als die niet in ultrawide formaat zijn. Vooral bij series is dat, die zijn eigenlijk altijd 16:9, als je films bekijkt moet je er op letten dat je geen gecropte 16:9 variant binnen haalt (tenzij die niet anders bestaat).

Wat betreft Gsync, het zou je keuze beperken als je dat er ook bij wilt, en bedenk dan ook dat je volgende videokaart weer een Nvidia moet zijn om er profijt van te hebben. Gsync kost ook wat meer dan Freesync, omdat het een extra chip vereist, als je het toevoegt aan de filters die Reepje ingesteld had, zie je dat je €1000 of meer zult moeten spenderen. Maar gezien je videokaart niet snel genoeg is om 60fps te halen op die resolutie, zouden Gsync of Freesync de ervaring wel vloeiender maken.

Kan je verder ook geen ander advies geven dan het lijstje dat Reepje gepost heeft, ik gebruik een vlak 16:9 32" 1440p scherm (pricewatch: BenQ BL3200PT Zwart wat mij wel bevalt maar het heeft natuurlijk niet de wow-factor van een curved ultrawide. Voordeel van mijn scherm voor mij is dat het een A-MVA paneel heeft, wat ik verkies boven IPS, en dat de voet goed instelbaar is.
Dank voor je input, ik neem bovenstaande zeker mee.

Nu ik over ga stappen op een 2k scherm is mijn vraag of een upgrade van GTX 970 naar een GTX 1060 een goede move is.. is het de moeite waard of is het geld over de balk gooien?

De GTX 1060 is over het algemeen een betere kaart dan de GTX 970.. maar ga ik hier echt zoveel meer van merken?

• gamerboy
in principe wel de 1060 is natuurlijk een nieuwe kaart met nieuwe technologie erin. als je het prijsverschil niet te erg vind zou ik zeker de 1060 aanraden

• Waltro
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:03
Ik heb hetzelfde probleem. De 970 kan op 1440P BF4 runnen op 35/40fps, op ultra. 4k gaat zeker zwaar worden. (25/30fps). Ik zit dus te twijfelen tussen 1440p 75hz of 1080p 144hz. Iemand...?

• GoldenTriceps
Ik heb gister alles besteld en krijg het vandaag binnen.

Het is het volgende geworden.

pricewatch: MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G

pricewatch: LG 34UC97C

Dank voor al jullie adviezen.

Voor mij persoonlijk mag hier een slotje op!

Groet

Robert
Pagina: 1