• MisterChaoSs
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-09 15:57

MisterChaoSs

I Love Creating Chaos (ILCC)

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik irriteer mij nu al enkele dagen aan het probleem dat mijn tweede monitor, aangesloten middels een displayport, het niet doet. Soms doet hij het, na reboots, in en uitpluggen van de kabel, aan en uit zetten en allerlei andere meuk te proberen.

Gigabyte antwoord doodleuk dat het aan mijn kabel ligt, maar ik heb dus wel gewoon beeld na wat gekloot. Gisteren en eergisteren kreeg ik m'n monitor werkende toen ik hem aanzette (dus de knop, niet de kabel in en uitpluggen) bij het startscherm van Windows. Vandaag werkte dat dus helaas WEER niet.

Mijn geduld begint een beetje op te raken, voor een kaart van €500,- had ik wel iets fijner gebruik de eerste week verwachte.

Enfin, wat ik allemaal al gedaan heb:
- Verschillende drivers geprobeerd
- Complete clean Windows install (alles geformatteerd en fresh begonnen)
- Bios drivers geupdate (MoBo EN GPU)
- Displayport DeepSleep staat uit
- Displayport in andere aansluitingen van de videokaart geprobeerd
- In Bios adapter geswitched van PCIe, naar GPU en terug
- In Bios UEFI naar default gezet

Ik heb m'n god geen idee wat ik nu moet doen. Vraag staat nog verder bij Gigabyte uit, maar hoop dat zij nu wel met een nuttiger antwoord komen. Er zijn een hoop mensen met hetzelfde probleem. Alle fora doorgespit, maar krijg het niet voor elkaar.
Wat ik merk is dat hij ook de refreshrate van mijn hoofdscherm terug gooit naar 60Hz, in plaats van 144Hz te behouden. Mijn tweede monitor kan tot 60Hz en mijn hoofdscherm dus 144Hz

Daarnaast geeft Nvidia configuratiescherm aan dat mijn tweede monitor niet via displayport, maar HDMI staat aangesloten... Dit terwijl het Displayport > DVI is...

Ik zou het intens waarderen als er iemand een eventuele oplossing heeft voor dit irritante probleem. Bij voorbaat dank voor de eventuele reactie's!

Specs:
i7-4790K (stock klok)
Gigabyte GTX1070 Gaming G1
AsRock Z97M-Anniversary
600Watt voeding
16GB DDR3 Ram

Meer vragen over logs, specs etc. stel ze, graag zelfs!

Groet,

Een geïrriteerde Tweaker 8)7 |:(

[ Voor 5% gewijzigd door MisterChaoSs op 11-08-2016 19:11 ]

If I can't see the enemy, the enemy can't se *DEAD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterChaoSs

MisterChaoSs

Topicstarter
Update: Gigabyte neemt aan dat ik, ondanks het duidelijk toelichten van wat meer gevorderde stappen, de gemiddelde gebruiker ben die 'even verschillende displayports moet gebruiken'....

Wat ik ook heb gemerkt is dat Nvidia configuratiescherm het Displayport aangeeft als HDMI>HDTV aansluiting. Is dit normaal?

Momenteel nog steeds dezelfde problemen en Gigabyte is ook niet echt behulpzaam.

Hopelijk is er toch nog iemand onder jullie die mij met dit bloedirritante probleem kan geburiken, aangezien fatsoenlijk opstarten met twee werkende monitors soms 15 restarts betekend....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:09
MisterChaoSs schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 18:22:
...
Wat ik merk is dat hij ook de refreshrate van mijn hoofdscherm terug gooit naar 60Hz, in plaats van 144Hz te behouden. Mijn tweede monitor kan tot 60Hz en mijn hoofdscherm dus 144Hz
...
Dit klopt, je kunt 'eigenlijk' niet tegelijk een 144&60Hz monitor gebruiken. Ten eerste, stel handmatig je framerate in ipv het automatisch te laten doen, dit kan in het Nvidia configuratiescherm. Daarna zijn er zijn 2 mogelijke work arounds:
1. Schakel alle windows Aero functies uit, dit werkt bij veel voorkomende gevallen als een oplossing maar niet altijd.
2. Zet je hoofdmonitor niet op 144 maar op 120Hz. Dit is een meervoud van 60 (duh) en daardoor kan de grafische kaart hier mee omgaan.

Daarnaast, om de stomme vraag te stellen: heb je al geprobeerd (als je daar de aansluitingen voor hebt natuurlijk) om de kabels om te wisselen tussen de twee schermen. Puur als tijdelijke test natuurlijk, maar als dat werkt kun je 100% zeker vermelden dat het niet aan de kabels ligt.

Voor de rest hoef je niet te schrikken van HDMI/HDTV vermeldingen bij conversie van Displaypoort naar DVI. Dit gaat puur om het soort signaal dat over de kabel wordt gestuurd, en dat is in alle drie gevallen hetzelfde vanuit het oogpunt van de grafische kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterChaoSs

MisterChaoSs

Topicstarter
Martin.Air schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 11:53:
[...]

Dit klopt, je kunt 'eigenlijk' niet tegelijk een 144&60Hz monitor gebruiken. Ten eerste, stel handmatig je framerate in ipv het automatisch te laten doen, dit kan in het Nvidia configuratiescherm. Daarna zijn er zijn 2 mogelijke work arounds:
1. Schakel alle windows Aero functies uit, dit werkt bij veel voorkomende gevallen als een oplossing maar niet altijd.
2. Zet je hoofdmonitor niet op 144 maar op 120Hz. Dit is een meervoud van 60 (duh) en daardoor kan de grafische kaart hier mee omgaan.

Daarnaast, om de stomme vraag te stellen: heb je al geprobeerd (als je daar de aansluitingen voor hebt natuurlijk) om de kabels om te wisselen tussen de twee schermen. Puur als tijdelijke test natuurlijk, maar als dat werkt kun je 100% zeker vermelden dat het niet aan de kabels ligt.

Voor de rest hoef je niet te schrikken van HDMI/HDTV vermeldingen bij conversie van Displaypoort naar DVI. Dit gaat puur om het soort signaal dat over de kabel wordt gestuurd, en dat is in alle drie gevallen hetzelfde vanuit het oogpunt van de grafische kaart.
Bedankt voor je reactie! Ik zal vanavond proberen m'n hoofdmonitor naar 120Hz te zetten bij het opstarten en 144Hz als ik dan een shooter ga spelen (anders is het nogal zonde van mn monitor haha) Windows Aero zal ik ook uitzetten.

Ik heb inderdaad getest om mn tweede monitor op DVI te zetten en hoofdmonitor op de displayport en wisselen, maar dat haalt helaas niets uit.

Mijn FPS zal ik dan ook handmatig instellen. Wat ik overigens ook merkte, is dat de schaling van mn hoofdmonitor via de GPU ging, maar van mijn tweede monitor via het scherm zelf, maakt dat ook nog wat uit?

iig bedankt voor de tips, ik laat het vanavond weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterChaoSs

MisterChaoSs

Topicstarter
Update:

Vandaag startte hij normaal en gisteren was het weer, ondanks de tips drama. Gisteren wel een driver update gehad en hopen dat het geholpen heeft. Dat laat ik nog wel weten komende dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:58
Wen er maar aan.

Dat Nvidia DisplayPort onder HDTV schaart is heel normaal, ook als je écht DP gebruikt zonder adapter naar DVI of HDMI. Waarom weet (en snap) ik niet, aangezien DP helaas toch echt niet te vinden is op TV's :P

Met meerdere monitors werken is al sinds het begin een drama en de problemen verschillen per driver versie. Zo was het met 368.81 dat ik voordat ik een game opstartte m'n 2e monitor (HDMI) moest uitschakelen in NVCP. Deed ik dat niet, startte de game niet. Als de game eenmaal was gestart kon ik alt-tabben en hem weer aan zetten, geen probleem. De huidige driver draait op de een of andere manier de volgorde om tijdens een reboot. Koude boot is m'n DP monitor primair en zie ik daar de POST op, met reboot is dat op m'n HDMI monitor :P

Wat ook regelmatig terug komt in de drivers is microstuttering. En wat ze de afgelopen 12-18 maanden eigenlijk constant hebben gehad zijn crashes. Ik heb eigenlijk elke avond dat ik ga gamen wel een TDR. En voordat er iemand slim probeert te zijn, dat lig zeer zeker weten niet aan mij of m'n onderdelen aangezien ik inmiddels 3 keer m'n geheugen heb verwisseld en het zelfs zo irritant vond dat ik m'n CPU en GPU op snelheden uit 2008 had draaien en alsnog een TDR kreeg. 2e monitor uitschakelen en een week lang nergens last van ;)

Overigens kun je wel degelijk 144 Hz naast 60 Hz draaien. Dat is geen probleem en mag het ook niet zijn als je geen gebruik maakt van display spanning (Surround/Eyefinity) of cloning. Pas als je dat doet zullen ze gelijk moeten draaien.

Edit: zou je graag een oplossing willen bieden, maar ik heb zelf dus ook al jaren allerlei kleine irritante problemen.

[ Voor 18% gewijzigd door Werelds op 19-08-2016 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterChaoSs

MisterChaoSs

Topicstarter
Thanks voor je post, ik gebruik je frustratie ZEER GOED.

De laatste driver patch van Nvidia heeft voorlopig het probleem opgelost. Zelfs met koude boot, monitors aangelaten, gaan beide monitors prima aan. Main op144hz en 2e monitor op 60hz. Waar ik wel af en toe last van heb zijn soort zwarte balkjes die HEEL snel even in een kwart seconde over het scherm schieten. Dit gebeurd eigenlijk nooit ingame, maar vaak met bureaublad of in Chrome.

Nu ben ik content met de werking van het hele gebeurden, maar hoop echt dat de volgende patch mij niet weer terug naar af gooit... XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:58
Onthoudt dat gewoon voor de volgende driver update; krijg je dit gedoe weer, gewoon terug gaan naar de vorige. Nvidia's WHQL drivers zijn net zo "beta" als AMD's drivers. Het WHQL label is een wassen neus. Veel reden om te updaten is er vaak niet, ook de "Game Ready" drivers heb je in de meeste gevallen niet écht nodig om nieuwe games fatsoenlijk te kunnen draaien. Komt eigenlijk maar zelden voor dat een game de driver echt nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterChaoSs

MisterChaoSs

Topicstarter
Om even terug te komen op dit probleem, het komt nog steeds voor, minder, maar voldoende om irritant te zijn.

Iemand suggereerde om een bepaalde instelling in de Bios aan te passen, genaamd CMS (The Compatibility Support Module) Deze staat bij mij aan en de tip was om hem uit te zetten.

Toen ik hem uitzette deed ineens juist ALLEEN het scherm met de displayport en die met de DVI ineens niet meer. Helaas bootte hij daarna alleen nog maar de Bios in i.p.v. naar windows, tot ik de instelling weer terug naar 'enabled' zette.

Nu heb ik een vermoeden dat de oplossing hier in kan liggen, maar ik ben een held op sokken betreffende Bios instellingen. Heeft hier iemand verstand van en kan mij zeggen of ik er van af moet blijven of enkele andere dingen hiermee kan proberen?

Thanks!

EDIT: ik kwam dit net tegen op een forum en zal het vanavond thuis testen:
Make sure you PCIE slots are set to "Gen 3" in the Bios and also make sure you have up to date cables!

[ Voor 11% gewijzigd door MisterChaoSs op 20-09-2016 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Waarschijnlijk is je OS door de CSM in BIOS modus geinstalleerd i.p.v. native UEFI modus.
Je kunt Windows herinstalleren of converteren zodat je huidige installatie via UEFI kan starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterChaoSs

MisterChaoSs

Topicstarter
Kaalus schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 16:24:
Waarschijnlijk is je OS door de CSM in BIOS modus geinstalleerd i.p.v. native UEFI modus.
Je kunt Windows herinstalleren of converteren zodat je huidige installatie via UEFI kan starten.
Ik heb heel mijn Windows opnieuw geïnstalleerd, inclusief formatteren van alles, nadat ik dit probleem ondervond. Moet ik dus nog een keer Windows opnieuw installeren en hoe stel ik in dat het via native UEFI gaat, ben nogal een noob betreffende BIOS e.d. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Als je de CSM helemaal uit zet dan zit je in native UEFI modus, je kan dan ook eventueel secure boot inschakelen. Als je dan Windows geinstalleerd krijgt dan zou het goed moeten gaan. Je kunt je huidige installatie controleren door msinfo32 te starten en het veld "BIOS Mode" te controleren. Deze moet op UEFI staan als alles goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterChaoSs

MisterChaoSs

Topicstarter
Thanks, ik zal thuis even aan de slag gaan. Ik gok dat ik morgen kan laten weten hoe het gegaan is, je hoort het van mij!

• MisterChaoSs

MisterChaoSs

Topicstarter
Nu twee dagen paar keer getest. Ik heb een BIOSupdate/reinstall gedaan van de videokaart en er was toevallig ook een Nvidia update. Tot nu toe start hij (op een keer na) gewoon elke keer mijn PC op met beide monitors aan en zonder problemen.

Ik kijk het voorlopig dus even aan, want je weet maar nooit, maar heel erg bedankt voor alle tips. Als hij weer irritant gaat doen, zal ik de nog niet toegepaste tips gebruiken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterChaoSs

MisterChaoSs

Topicstarter
Nou, hij doet het weer dramatisch a.k.a. niet.

Ik zie zojuist dat mijn BIOS 'verouderd is' in msinfo32.

Is het aan te raden om volledige clean install te doen om ervoor te zorgen dat hij op UEFI staat?

Pagina: 1