win 10 start niet na verwijderen 2de schijf

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• smartroadster
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 01-05-2021
Mijn vraag

Ik heb een laptop van Dell inspiron 7710 en wil graag een SSD installeren. Vermits er 2 harde schijven inzitten leek mij dat geen probleem. Ik haal er dus de 2de schijf uit (schijf met windows erop blijft dus zitten), plaats de SSD erin en dacht, dat is het.
Bij het opstarten kreeg ik echter dat er geen windows aanwezig is, ik heb de schijven verwisseld, geen effect, heb dan windows gekloond op een externe schijf met het gedacht de laptop zo op te starten en windows terug te klonen op de SSD, maar krijg altijd de boodschap dat er geen windows aanwezig is. Als ik de laptop wil opstarten, moeten de 2 originele schijven in de laptop zitten, anders start ie niet op. Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10 (nieuwe installatie)
Dell Inspiron 7710 8Gb, 2 x harde schijven van 750Gb, 1 x SSD 32Gb(intern)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:57

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Windows maakt sinds Vista twee partities aan, waarvan één 100MB bootpartitie, de tweede partitie bestaande veelal uit de rest van de harde schijf bevat de Windows installatie zelf. Wanneer er twee harde schijven aanwezig zijn komt het voor dat deze twee partities niet op dezelfde harde schijf terecht komen. Mijn vermoeden is dat dit bij jou het geval is.

Wat je kunt proberen is alleen de harde schijf plaatsen waarop Windows daadwerkelijk is geïnstalleerd en vervolgens op te starten van de installatie media om van daar uit een boot repair te starten. Met een beetje geluk worden er dan nieuwe bootgegevens geplaatst op de harde schijf waar ook Windows op geïnstalleerd is.

Google vindsels : https://www.google.nl/#q=windows+10+boort+repair

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 12-08-2016 08:20 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• smartroadster
dat is net het probleem, als ik de 2de harde schijf verwijder start de laptop niet meer op en kan ik verder niks doen, een repair kan ik niet uitvoeren.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:50
Is het geen optie om een nieuwe Windows 10 installatie op je SSD te doen? Zeker aangezien je al aangeeft dat op je harddisks ook een nieuwe installatie zat.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het is geheel niet mogelijk om de laptop van een USB-stick of cd te starten na het verwijderen van de schijf?

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:07
Je boot loader staat op die disk. Google daar maar op.

Edit:
Zie http://www.hanselman.com/...ootRatherThanBCDEdit.aspx.

[ Voor 51% gewijzigd door technorabilia op 11-08-2016 17:40 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

• smartroadster
dank u voor de info, ik ben niet zo een techneut, maar ga me proberen erdoor te worstelen :-), ik heb win 10 bovenop win 7 geinstalleerd, en volgens dat ik al gelezen heb zou de boot loader idd het probleem kunnen zijn. De programmeurs van win 7 hebben niet zo hun best gedaan blijkbaar om dit probleem aan te pakken.
Nogmaals bedankt, als het mij lukt om alles in orde te krjigen, zal ik dit berichten.

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:07
Je kunt even via disk management kijken waar system en boot staan. Zie de plaatjes in de link hierboven. Als dat overeen komt kun je het commando uitvoeren dat wordt genoemd.

👉🏻 Blog 👈🏻

Pagina: 1