Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel] Regels samenvoegen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:15
Ik ben meestal wel redelijk goed met excel en het uitvinden van de mogelijkheden.
Ik ben op dit moment veel aan het werk met Power Query omdat ik dan de bronbestanden niet hoef aan te raken en data makkelijk kan manipuleren.

Ik wil graag het volgende bereiken, het liefst met PowerQuery, omdat ik dan van de bronbestanden kan afblijven.

Ik heb een groot bestand, met de volgende lijnen:

ID | Origin | Serial
1 | East | abcd
1 | West | efgh
2 | East | ijkl
2 | South | mnop

Zou dit graag willen samenvoegen naar

ID | East | West | South
1 | abcd | efgh | N/A
2 | ijkl | N/A | mnop

Hoe kan ik dat het beste bereiken? Voorkeur voor Powerquery, indien Excel dit op een andere manier kan is dat ook prima. Met Pivot kom ik een eindje, maar dan kan ik de Serial waardes niet weergeven...

Alle reacties

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

geen idee wat powerquerty is, maar volgens mij moet je 'verticaal zoeken' gebruiken

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:59

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Edit: Never mind. Vraagstelling verkeerd begrepen

[ Voor 83% gewijzigd door Belindo op 11-08-2016 16:53 ]

Coding in the cold; <brrrrr />

• I-King
Met VLOOKUP (of VERT.ZOEKEN), kom ik inderdaad een stapje verder, omdat ik dan gebaseerd op de columnnaam kan zoeken en dan de waarde kan opvragen uit de andere kolom.

Transpose draait alleen de tabel om en dat is niet wat ik wil bereiken.

Ik heb 1 kolom een ID. Ik wil alle regels met hetzelfde ID samenvoegen en waar ze een bepaalde waarde in 'Origin' hebben, wil ik de 'Serial' waarde weergeven in een kolom met de waarde in 'Origin' als naam..

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ook Transpose ken ik niet, maar ej kunt dat via draaitabel(pivot) anders eigen verdeling maken. is standaard excel :X

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Als het gaat om data samen te voegen en te presenteren, probeer dan eens Microsoft power BI ? (Gratis variant)

Hier kan je makkelijk overzichten, rapporten en allerlei grafieken van maken zonder de brondata aan te raken (je importeert de data lokaal)

https://powerbi.microsoft.com/en-us/

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• I-King
himlims_ schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 17:28:
ook Transpose ken ik niet, maar ej kunt dat via draaitabel(pivot) anders eigen verdeling maken. is standaard excel :X
Maar ik wil de waardes weergeven. Pivot is goed voor counts, sums, pivots, maar zal geen tekst weergeven. Of zit ik er helemaal naast?
Breezers schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 18:11:
Als het gaat om data samen te voegen en te presenteren, probeer dan eens Microsoft power BI ? (Gratis variant)

Hier kan je makkelijk overzichten, rapporten en allerlei grafieken van maken zonder de brondata aan te raken (je importeert de data lokaal)

https://powerbi.microsoft.com/en-us/
Volgens mij is de achterliggende analyse techniek vrij gerelateerd aan Power Query. Zal het morgen een bekijken.
Pagina: 1