Welke testontwerptechniek past het best bij regressietesten?

Pagina: 1
Acties:

• ontjie
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-03-2024
TMap benoemt een drietal testontwerptechnieken bij het toepassen van regressietesten.
Dit zijn de “datacombinatietest”, “gegevenscyclustest” en “procescyclustest”.

Ik merk dat ik moeite heb om uit deze drie technieken een keuze te maken.
Ik heb zelf gekozen voor de procescyclustest maar het ontbreekt mij nog aan goede beargumentering.

De testingtool die ik toepas is Selenium waarmee testscenario's geautomatiseerd worden.
Ik zet eerst een uitgangssituatie vast door een database procedure uit te voeren en vervolgens worden de testen uitgevoerd.
De testen heb ik vormgegeven door gebruik te maken van een processchema en de paden voor het afdekken van de verschillende afslagen die een test kan maken. Een processchema is waar de procescyclustest gebruik van maakt.

De testen hebben eigenlijk een multifunctionele taak. Het controleert niet alleen of alle paden daadwerkelijk te bewandelen zijn, het controleert ook of bepaalde gegevens na een bepaalde handeling juist zijn (zoals een berekening). Dit wijkt volgens mij af van de procescyclustest omdat de procescyclustest zich niet bezighoudt met expliciete voorspellingen en controles

Waarom eigenlijk simpel naar op zoek ben is naar de volgende vraag:

Waarom zou ik kiezen voor de procescyclustest?

[ Voor 5% gewijzigd door ontjie op 11-08-2016 16:23 ]

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:19
ontjie schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 16:18:
Waarom zou ik kiezen voor de procescyclustest?
De vraag voor jou is: Wat wil je testen? Welk risico wil je afdekken. Het is natuurlijk niet de bedoeling om een argument te vinden voor een keuze van een testontwerptechniek. Je moet je keuze beargumenteren.

[ Voor 31% gewijzigd door Lumics op 11-08-2016 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
ontjie schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 16:18:
TMap benoemt een drietal testontwerptechnieken bij het toepassen van regressietesten.
Dit zijn de “datacombinatietest”, “gegevenscyclustest” en “procescyclustest”.
Heb je misschien ook de industry-standard termen hiervoor? Want het is me volledig onduidelijk wat hier precies mee bedoeld wordt.

Elke goeie test is een regressietest. Als er een fout geintroduceerd wordt in een bestaande module zou elke test die die module af moet dekken op rood moeten gaan.

Als jij back-end logica af wil dekken doe je dat meestal in een unit test. Als je UI interactie wil afdekken doe je dat d.m.v. bijvoorbeeld Selenium. In de praktijk geven mensen bijzonder weinig om TMap's Master Test Plan: dit is vooral iets wat bedrijven als Capgemini hun "test managers" laten opstellen om uren te verbranden.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:53

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Hydra schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:22:
Heb je misschien ook de industry-standard termen hiervoor? Want het is me volledig onduidelijk wat hier precies mee bedoeld wordt.
Dit is standaard TMap terminologie. Ik zou echter zo niet de engelse equivalenten weten. Heb ooit wel bij Sogeti gewerkt, maar niet als tester :).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'