• DrDentz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-09 21:01
Het probleem
De PC start, maar de POST mislukt waarschijnlijk. Waarschijnlijk zeg ik, omdat mijn PC blijkbaar geen beeper heeft, dus daaraan kan ik het niet weten. De harde schijven starten wel eerst op en het toetsenbord laat eerst nog de lampjes branden (en zijn zelfs even responsive voor input), maar daarna lijkt alles vast te zitten. Het valt me wel op dat het scherm een zwart beeld vertoont, dus niet gewoon 'geen signaal'. En uiteindelijk begint de GPU-fan ook nogal luid te draaien, maar dat is volgens mij normaal zolang hij niet in Windows zit. Resultaat: de CPU, GPU en HDD's lijken te draaien, maar er gebeurt niet veel.

Wat voorafging
Gisterenavond start ik de Shazam UWP app op en precies op dat moment wordt het scherm helemaal wit. Toeval of misschien omdat die app waarschijnlijk GPU-acceleratie gebruikt, geen idee. De muziek die speelde ging nog even verder, dus het was nog niet helemaal om zeep. Maar toen ik de PC resette, begon het probleem dat ik hierboven beschreven heb.

Wat heb ik al geprobeerd?
- Alle RAM eruit gehaald en opnieuw de bevestiging krijgen dat ik geen beeper heb.
- Alle HDD's / optische drives en alle randapparatuur ontkoppeld, zodat er enkel nog het moederbord, 1 RAM-latje, de CPU en de GPU overbleef.
- Idem als hierboven, maar dan ook nog zonder de grafische kaart. Daarbij merkte ik ook dat deze blijkbaar wel kan beepen (en luid!) toen ik de stroom vergat aan te sluiten.
- Het moederbord gecheckt op beschadigde capacitors, maar op het eerste zicht viel er mij niets op.
- De grafische kaart in een ander PCI-E slot gestoken, en eveneens eens afgewisseld tussen HDMI en DVI.

Aangezien het waarschijnlijk de voeding, grafische kaart of moederbord gaat zijn, zou ik die eigenlijk ook moeten kunnen verwisselen, maar laat ik die dingen nu net niet in reserve hebben.

Extra informatie
Bijkomend probleem is dat deze PC een Medion build is, waardoor de BIOS enorm minimalistisch is (zou ik die mogen overflashen met de originele BIOS?) en het moederbord verschillende aansluitingen ontbreekt, zoals de debug LED die misschien wel handig zou zijn op dit moment.

Daarnaast heb ik ook al een jaar of 2 (ik denk sinds W10, maar ik ben niet zeker) regelmatige BSOD's, altijd binnen de eerste 10 min. van het booten, ingelogd of niet. Dat is dan meestal SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION of IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, maar dat staat niet vast. Met windbg en driver verifier (die gaf telkens een nieuwe driver nadat ik de 'foute' verwijderde) heb ik de oorzaak ook nooit kunnen vaststellen, dus misschien heeft het wel een verband met mijn probleem vandaag. Memtest heb ik ook wel al eens gedraaid (toegegeven, 1 pass maar), maar dat lijkt me toch ook maar raar voor enkel in de eerste 10 minuten? En Windows 10 heb ik waarschijnlijk al 10x geherinstalleerd ondertussen, dus daaraan zal het toch ook wel niet liggen?

Specs
MSI X58 Platinum
Fortron FSP600-80GHN 80+ SATA EU X58FIX (600W)
Intel Core i7-930
ATI Radeon HD 5870
4x2GB RAM
Windows 10
Ongeveer 6 jaar oud

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik zou mij bij deze FSP Epsilon voeding zorgen maken over de secondaire elco's.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• DrDentz
En is er enige manier om dat zeker te zijn? Zou ik de voeding in een andere pc mogen testen of kan dat schade veroorzaken?

• -The_Mask-
  • Niet online
Je zou de voeding los kunnen halen van de PC en het elektriciteitsnet en dan openen door de vier boutjes los te draaien. Dan kun je de condensators controleren eventueel foto's ervan maken en hier plaatsen.

AMD Nieuwsdiscussie

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 11:32
Heb je er alleen een HDD in en geen SSD? Probleem deed zich ook voor bij een maatje van mij die ook een Medion van een jaar of 6 oud had.

Heb zijn PC helemaal uit elkaar gehad, schoongemaakt en gecontroleerd. Bleek dat zijn HDD reallocated sectorcounts en current pending sector counts had (te veel van het goede)

Zijn HDD vervangen door een SSD en een schone Windows install gedaan. Sindsdien loopt ie als een zonnetje..

Wellicht is het bij jou wat anders, maar misschien heb je hier ook iets aan..succes!

• DrDentz
-The_Mask- schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 16:32:
Je zou de voeding los kunnen halen van de PC en het elektriciteitsnet en dan openen door de vier boutjes los te draaien. Dan kun je de condensators controleren eventueel foto's ervan maken en hier plaatsen.
Dat zal ik eens proberen dan.

@Birdy D: Was het maar zo iets. Aangezien ik de HDD's al allemaal heb ontkoppeld en er helemaal geen beeld komt, lijkt het me niet dat. En het is inderdaad enkel HDD's, geen SSD's. Maar toch bedankt voor de hulp.

Edit: Of had je het over het BSOD-probleem? Dat kan misschien wel zijn, maar het zou me verwonderen want de SMART data was nog allemaal goed. Maar inderdaad, toen ik een half jaar geleden een HDD had met teveel reallocated sectors, waren de BSOD's veel frequenter.

[ Voor 19% gewijzigd door DrDentz op 11-08-2016 16:54 ]

• DrDentz
Wat een gedoe om die voeding eruit te krijgen, meest onhandige case ooit. En dan was een van de vijzen de 'inkerving' in zijn kop ook nog eens kwijt. Maar ter zake.

Ik zag niets wat mij opviel eerlijk gezegd, behalve veel stof. Wel een paar condensators die schuin stonden (voor de draden ertussen denk ik), maar nergens zag ik er een die uitgelopen of gebold is. En de foto's zijn ook al niet van de beste kwaliteit.

https://www.dropbox.com/s...2016-08-11%2018.33.34.jpg
https://www.dropbox.com/s...2016-08-11%2018.34.19.jpg

• -The_Mask-
  • Niet online
Zo te zien zien ze er idd nog wel goed uit. Degenen die vaak stuk gaan zijn de 5Vsb condensator dat is degene bovenaan op de eerste foto met het krimpkous er omheen en de secondaire condensators die bij en onder de draden verstopt zitten.

Je kunt iig de stof er goed uitblazen nu.

AMD Nieuwsdiscussie

• DrDentz
Is het eigenlijk all-or-nothing bij die condensators, of zou de voeding nog steeds werken met een (of meerdere) beschadigde die ik bijvoorbeeld niet kan zien door de draden erboven?

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Een speaker aansluiten als dat kan.
Zodat je wel je beep codes kunt horen.

★ What does that mean? ★

• DrDentz
Daar heb ik al zitten naar kijken, maar ik zag nergens een aansluiting op het moederbord of in de manual. Of bedoel je via de gewone audio-uitgang?

[ Voor 5% gewijzigd door DrDentz op 11-08-2016 20:09 ]

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

DrDentz schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 20:08:
Daar heb ik al zitten naar kijken, maar ik zag nergens een aansluiting op het moederbord of in de manual. Of bedoel je via de gewone audio-uitgang?
http://www.manualslib.com...eries.html?page=31#manual

★ What does that mean? ★

• DrDentz
Daar moet ik overgekeken hebben, je hebt gelijk. En gelukkig zitten daar wel nog pinnen op (veel dingen zijn toegesoldeerd).

• SuaveKadaver
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-01 09:32
Uit eigen ervaring met veel geklapte voedingen/mobo's/andere apparatuur door slechte condensatoren zie je het meestal, maar lang niet altijd. Het makkelijkste is gewoon even ergens een voeding vandaan trekken. Heb je ook geprobeerd om het geheugen er even uit en in te doen? Eventueel een beetje schoonschuren met een a4tje. Bij mijn x58 setup heeft dat ook nog wel eens geholpen.

• DrDentz
Geheugen heb ik al een paar keer afgewisseld, maar een andere voeding moet ik nog proberen.

• -The_Mask-
  • Niet online
DrDentz schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 20:07:
Is het eigenlijk all-or-nothing bij die condensators, of zou de voeding nog steeds werken met een (of meerdere) beschadigde die ik bijvoorbeeld niet kan zien door de draden erboven?
Een voeding en daarmee PC kan werken met defecte condensators. Alleen de secondaire condensators zitten daar om ripple weg te filteren, als ze defect zijn zijn ze daar niet meer goed tot in staat. Wat je dan ziet is dat de voeding een gevaarlijk hoge ripple doorgeeft aan PC. Dat is over lange of korte termijn erg schadelijk voor de andere onderdelen, afhankelijk van de hoogte van de ripple.

Vaak genoeg merk je niet direct dat een voeding defect is omdat de ripple niet zo extreem hoog is dat het direct voor instabiliteit zorgt. Condensators worden langzaam steeds slechter en daarmee wordt de ripple als maar hoger. Nadeel van die hoge ripple is extreme slijtage aan de andere onderdelen en daardoor een kortere levensduur.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDentz
Interessant, bedankt voor de info.

Ondertussen heb ik eens geprobeerd om de enige andere PSU in huis aan te sluiten, maar dat gaat niet lukken. Die andere PSU is namelijk al meer dan 10 jaar oud, waardoor er een 4-pin ipv 8-pin connector opzit voor de CPU. Op internet las ik dat het soms kan gaan met die in 1-2-5-6 te steken, maar dat zorgde er enkel voor dat mijn CPU-fan als een gek begon te draaien. De 20-pin connector voor het moederbord is trouwens wel hetzelfde. Die oude PSU heeft ook geen stroomconnectors voor mijn videokaart (nog voor een oude AGP-kaart in de oude PC), dus dan heb ik maar eens geprobeerd met 2 PSU's (kan dat zelfs werken?), maar zoals ik zei deed de CPU raar.

Dus aangezien ik geen reserveonderdelen heb om te testen, heb ik nu maar zo'n speakertje gekocht op Ebay. Hopelijk gaat die me zekerheid kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDentz
Ik had het over de pinnetjes in die connector, die worden altijd genummerd. Zoals hier:
http://i.stack.imgur.com/kAhsw.jpg

Maar er lijkt nogal wat onenigheid te zijn of dat kan lukken met enkel 4 pinnen of niet. Aangezien het dan 2x 12V mist, verwondert het mij eigenlijk niet dat het niet werkte.

Of zou mijn moederbord op een of andere manier geweten hebben dat de videokaart met een andere PSU verbonden was? Of zoek ik het te ver?

[ Voor 18% gewijzigd door DrDentz op 12-08-2016 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Juist, je bedoelt het aansluiten van een 4 pins ATX12V in een 8 pins EPS aansluiting. ;) Dat moet gewoon kunnen net als een 20 pins ATX connector in een 24 pins ATX aansluiting. Alleen de stroom die je maximaal door deze aansluitingen kan trekken is een stuk lager, ongeveer de helft wat betreft de 12V voor beide aansluitingen.

Alleen ik zou mij wel erg zorgen maken over de voeding van meer dan 10 jaar oud dat kan gewoon gevaarlijk zijn voor de andere onderdelen. Kans dat die al goed stuk is, is vrij groot.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDentz
Wat offtopic, maar die oude pc blijft me toch verwonderen. Al meer dan 12 jaar staat die zeker 8u per dag aan, en nog nooit 1 hardwareprobleem gehad. Zelfs nog dezelfde HDD (van 100GB!).

Maar ja, dat zal dan wachten worden op de buzzer / speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Oude HDD's hebben vaak minder problemen door de veel lagere data dichtheid.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 11:32
DrDentz schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 16:51:
[...]

Dat zal ik eens proberen dan.

@Birdy D: Was het maar zo iets. Aangezien ik de HDD's al allemaal heb ontkoppeld en er helemaal geen beeld komt, lijkt het me niet dat. En het is inderdaad enkel HDD's, geen SSD's. Maar toch bedankt voor de hulp.

Edit: Of had je het over het BSOD-probleem? Dat kan misschien wel zijn, maar het zou me verwonderen want de SMART data was nog allemaal goed. Maar inderdaad, toen ik een half jaar geleden een HDD had met teveel reallocated sectors, waren de BSOD's veel frequenter.
Ja, dat bedoelde ik..en dat het wellicht een gevolg daarvan zou kunnen zijn. Smartdata kan dan wel goed zijn maar het besturingssysteem kan daar wel degelijk hinder van ondervinden met als gevolg BSOD's. Maar zou idd ook een andere voeding testen.

[ Voor 7% gewijzigd door Birdy D op 12-08-2016 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDentz
Een week later en nog altijd even ver van huis. Trouwens nog bedankt voor de 2 antwoorden hierboven; dat ik er niet op reageerde was enkel omdat ik toch niet veel meer te zeggen had en de andere threads ook eens wat tijd wou geven bovenaan :)

De speaker heb ik ondertussen ontvangen, maar op geen enkele manier krijg ik hem aan de praat. Dan zou je al beginnen denken aan moederbordproblemen, maar blijkt nu dat de oude PC hier ook een speakertje heeft, en die heb ik ook nog nooit gehoord. Ik heb ze nu al verschillende keren verwisseld van PC, polariteit verwisseld (ook al is rood volgens mij nog altijd +), alle RAM eruit gehaald, maar niets wil baten. Heb ik hier nu 2 uitzonderlijke moederborden in huis (Abit UL8 en MSI X58) of is er nog een andere reden dat de speakers niet werken? Allebei kapot kan natuurlijk ook, maar zou wel toevallig zijn.

Misschien ook nog van belang: zonder RAM krijg ik geen beeldsignaal, maar met RAM wel (zwart). Morgen ga ik waarschijnlijk wat onderdelen kunnen switchen om te testen, maar het was toch handiger geweest met een speaker.
Pagina: 1