NUC als werk-pc?

Pagina: 1
Acties:

• qwyrp2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik heb nu een PC (groot bakbeest van ca 4 jr oud) maar wil een andere pc gaan aanschaffen:
Wensen/eisen:
[list]
• Geluidsarm
• Zuinig
• Liefst zo klein mogelijk
• Windows 10
[list]

Ik gebruik het hoofdzakelijk voor simpele taken (Office, surfen, mail) maar soms ook ff PhotoShop / Illustrator en dat moet die wel lekker kunnen trekken. WIN10 komt op een SSD en verder komen er geen andere harde schijven in want alle data etc staat op de NAS.

Nu zit ik aan NUC-achtige zaken te denken maar vraag me af:
  • Kan je daar wel een beetje op Photoshoppen ?
  • Zijn deze wel geluidsstil want wil deze dan achter monitor monteren
Budget is max. 800 euri en graag hoor ik of mijn wensen kunnen icm budget / eisen en zo ja welk type (I3 / i5 of I7) en wat jullie ervaringen zijn

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je gewoon een model uit kiest met een snelle CPU en er genoeg geheugen in plaatst zal je er prima op kunnen werken. Het is net als elke andere computer, het hangt allemaal af van welke onderdelen je kiest. Een NUC5i7RYH komt met een i7-5557U, die zal aardig vlot zijn. Volgens reviews blijft hij ook keurig stil. Of je geeft wat meer geld uit en kiest voor een nieuwere NUC6i7KYK, daar zit een i7-6770HQ in. Deze is wel wat luidruchtiger omdat hier ook een veel snellere processor in zit die meer energie gebruikt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Dan zou ik eerder denken aan een bareboneachtig iets waar een desktop cpu in kan. Een voorbeeld met i7 welke je probleemloos kunt wisselen voor een i5 of i3.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 319,90€ 319,90
1ASRock H110M-ITX/ac€ 76,95€ 76,95
1In Win Chopin Zwart€ 93,-€ 93,-
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 66,25€ 66,25
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 134,95€ 134,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 691,05

• qwyrp2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-12-2025
Oke maar deze PC's maken vaak veel lawaai of irritante piepgeluidjes

[ Voor 4% gewijzigd door qwyrp2 op 11-08-2016 15:42 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:43
qwyrp2 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 15:41:
Oke maar deze PC's maken vaak veel lawaai of irritante piepgeluidjes
Dat ligt er maar net aan hoe je hem afstelt en welke onderdelen je gebruikt. Ik heb er toch echt 1 die vrijwel geen geluid maakt zelf tijdens gamen. stille fans en geluidswerende kast en heb er nog niemand over horen klagen.

Geluid
Als je de NUC voor de eerste keer aanzet en bijv. naar Fedora boot m.b.v. een USB stick, dan is ie vrijwel onhoorbaar. De temperatuur van de processor bevindt zich dan wel op een vrij hoge temperatuur van 73 C. De bovenkant van de NUC is dan behoorlijk warm en de zijkanten zijn tegen heet aan. In de BIOS kun je echter instellen hoe heet de processor minimaal mag zijn als deze idle is. Stel je de temperatuur bijv. in op 55 C, dan zal de BIOS de ventilator zodanig hard laten draaien dat de temperatuur zich ongeveer rond de 55 C bevindt. Verder kun je de minimum snelheid (duty cycle) instellen van de ventilator en de snelheid waarmee de ventilator reageert. Deze staat standaard op 8 %/C, maar dan reageert de ventilator te snel: druk je muis heen en weer bewegen zorgt er al voor dat de ventilator sneller gaat draaien. Stel je de response lager in, bijv. op 2 %/C, dan gedraagt de ventilator zich beter en reageert ie nog prima als je bijv. een programma gaat compileren. Ik heb in de BIOS de ventilator als volgt ingesteld: 58 C, 30 %, 2 %/C. De snelheid van de ventilator bevindt zich dan tussen ongeveer 2200 RPM (idle) en 3500 RPM (load). Het grootste bereik waar de NUC toe in staat is is iets van 1500 RPM tot pakweg 6000 RPM.

Nuc is ook niet een stil monster hoor. Als je echt alleen CPU kracht nodig heb kan je beter weer een passief gekoelde pc kijken met BV een pico PSU of een stiller overkill RM550X PSU

[ Voor 63% gewijzigd door loki504 op 11-08-2016 15:47 ]

Verwijderd

Die In Win Chopin is denk ik niet bijzonder stil, maar er zijn wel degelijk hele stille opties.
pricewatch: ASRock DeskMini 110 bijvoorbeeld.
Pagina: 1