[Aankoopadvies] Mijn eerste NAS

Pagina: 1
Acties:

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Hallo (mede) Tweakers,

Ik zoek een?
Mijn eerste NAS, vandaar dit topic omdat ik nog wat vragen heb :)

Wat is je budget?
Ik denk dat ik met 500 euro zonder schijven een heel eind moet komen :) Minder is beter maar als er een goede reden is om voor een iets duurder model te gaan, neem ik dat in overweging.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ja, in principe wel. Tot nu toe eigenlijk alleen maar gekeken naar Synology, puur vanwege het gebruiksgemak (wat ik op prijs stel) en de kwaliteit/prijs verhouding.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik zelf ben de hoofdgebruiker van de NAS, deze zal dan ook via een switch o.i.d. met mijn pc verbonden zijn. Verder zullen er nog 3 andere gebruikers zijn, al dan niet tegelijk of dagelijks (eerder wekelijks of zelfs maandelijks). De NAS zal op mijn (slaap) kamer komen te staan, dus eentje die niet teveel lawaai maakt of waar de ventilator(en) van te vervangen zijn voor stillere zou fijn zijn :)

Ik ben nog bezig een nieuw netwerk aan te leggen, dus waar de NAS precies aan komt te liggen is nog niet zeker.

Uiteraard heb ik wel een aantal eisen waar de NAS aan moet voldoen:
- Bereikbaar vanaf Windows computers/laptops
- Bereikbaar met mobiel apparatuur in de vorm van 3 ipads, 1 samsung tablet, 3 android telefoons en nog een iphone.
- Geschikt voor de toekomst, dus niet eentje die nu net voldoet aan mijn eisen, maar als ik meer wil (streamen bijv.) dat ik dan een nieuwe moet kopen.
- 4 bays. Ik zal beginnen met 2x 4TB in Raid 1 (later daarover meer).
- Uiteraard zo stil en zuinig mogelijk (heb ik wel wat voor over, maar niet dat het veel meer gaat kosten :P )

Wat ga ik doen (althans; van plan) met de NAS:
- Back-ups maken van alle pc's en laptops (4 a 5 stuks)
- Centrale opslag van foto's, muziek, documenten en video's (Misschien komt hier nog ooit een dslr)
- Een cloud voor al het mobiele apparatuur.
- Streamen van foto's etc. naar minimaal 2 tv's (1 smart tv, op mijn kamer en een normale tv in de woonkamer indien mogelijk)
- Downloaden?? Hier heb ik geen ervaring mee, maar als het gratis is of het niet teveel kost ben ik bereid diverse films te downloaden.

De opslag:
Ik denk voor alles voorlopig genoeg te hebben aan 4TB in Raid 1, daarom dus 2 schijven (WD Red). Echter heb ik hier nog een paar vragen over:
- Kan ik later nog 2 schijven toevoegen en die ook in Raid 1 zetten, voor een netto opslag van 8TB?? Of moet ik alle 4 de schijven samen in Raid 1 zetten?
- Welke Raid raden jullie aan :P Zelf denk ik aan Raid 1, mocht er een schijf defect raken, kan ik er zo een nieuwe erin zetten.

Uiteraard heb ik vooronderzoek gedaan en ben ik op een aantal modellen uit gekomen:

Synology DS416Play
pricewatch: Synology DiskStation DS416play
Lijkt mij een goede basis om mee te beginnen, redelijk snel met een intel celeron cpu met 2gb ram.

Een iets luxer model met 5 bays:
Synology DS1515
pricewatch: Synology DiskStation DS1515
Kan meer tegelijk aan dankzij de quad core (neem ik aan) en ook 2gb ram. Een bay extra is altijd fijn natuurlijk :) . Echter, er wordt niet gepromoot dat dit model met de mobiele apps kan werken, klopt dit of werkt ie wel degelijk met die apps?? Kan het niet gevonden krijgen op de Synology site.

Wellicht heb ik iets gemist maar dat hoor ik dan graag, tevens weet ik niet of dit topic hier goed staat ik heb de verschillende AA's doorgelezen maar kon het niet vinden :o

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik zal de NAs over een week of anderhalf 2 aanschaffen gezien vakantie 8)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Beide Synology's zijn benaderbaar middels de mobile app's van Synology, daarin verschillen zij niet van elkaar. Voor die € 40,00 verschil zou ik persoonlijk voor de 5-bays NAS gaan, helemaal omdat je 'toekomst proof' wilt zijn. Die zwaardere processor komt altijd van pas als je straks zwaardere handelingen gaat doen met jouw NAS.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-02 11:58

Eentje

houd van de vijver

ik heb zelf een ds1512+ hierop werken de apps ook prima

hier heb je alvast een snel lijstje met apps.
https://www.synology.com/nl-nl/dsm/6.0/mobile

[ Voor 60% gewijzigd door Eentje op 12-08-2016 00:36 . Reden: verkeerde link ]

There eent no place like home

• pwillemske
  • Niet online
Dan denk ik dat ik voor de DS1515 ga, ondanks dat ie een jaartje ouder is. Als ik behoefte heb aan meer dan 5 disks kan ik zo'n extra unit kopen waar er ook weer 5 in kunnen.

Ik blijf echter in twijfel met de opslag, met name welke raid ik het beste kan gebruiken. De eerste 2 disks wil ik sowieso in raid 1 hebben, maar als ik later 2 disks toe voeg, kan ik die dan ook in raid 1 zetten en dan alle 4 de schijven samen in raid 5/6 o.i.d.??

[ Voor 37% gewijzigd door pwillemske op 12-08-2016 09:03 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-02 21:01
Naast de reguliere RAID-versies heeft Synology ook SHR (zie https://www.synology.com/..._Synology_Hybrid_RAID_SHR).
Dit is zeker een interessante optie, omdat het bij 2 (identieke) schijven functioneert als RAID 1, maar vanaf drie schijven als RAID 5.
SHR gaat er van uit dat 1 schijf defect mag gaan (die kun je dan on-the-fly vervangen). Je netto opslag is dan gelijk aan alle geplaatste harde schijven, minus de grootste.
Je kunt ook SHR2 configureren, dan mogen er maximaal 2 schijven kapot gaan. Je netto opslag is dan gelijk aan alle geplaatste harde schijven, minus de 2 grootste.
Zie ook https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-02 11:20
Zou zelf gaan voor de 5 bay heb nu zelf de 1515+ en bevalt prima. Wat ik gemerkt heb is niet te bezuinigen op de NAS zelf omdat je over de tijd steeds meer dingen gaat doen met dat ding en dan je tegen de limiten aan loopt. en als je hem stil wit hebben even andere fans er in zetten die van synology zijn niet de stilste. Max 10 minuten werk.

Verschil tussen de 1515 en play is dat de play een transencoding chip heeft voor mobile devices. de 1515 kan zelf ook vrij aardig software transencoding doen alleen verwacht geen 2 streams en in de huidige tijd is het ook steeds minder nodig omdat je mobiel zo snel is dat je geen lagere bitrate nodig heb. (en Plex kan geen gebruik maken van de hardware encoder)

Als Raid zou ik gewoon gaan voor SHR als je 2 schijven heb dan heb je effectief raid 1 en als je er een bij prikt dan heb je gelijk extra ruimte en je kan super simpel uitbreiden.

• pwillemske
  • Niet online
Hmm, dat SHR ziet er zeker interessant uit, dus als er een disk faalt dan kan ik die zonder problemen meteen vervangen??

Overigens had ik bij andere topics nog wat gelezen over back-ups van de nas zelf. Is dit echt nodig als de meeste foto's e.d. ook nog op al het andere apparatuur staat?? En wat heb ik daarvoor nodig, een 4TB usb3 schijf??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

حبيبي

Het is wel zo dat de 416play ook een eigen videotranscoder heeft.
Daarmee is het mogelijk een film vanaf de NAS te streamen naar bv een Google Chromecast.

Mogelijk is dat een wens voor de toekomst? Ik geloof niet dat de 1515 daar in voorziet.

• digilb
Ook als je een NAS hebt, zijn back-ups onmisbaar. Denk aan diefstal / brand, dus die backups moeten dan off-site zijn. Tip: STACK van trans.ip geeft je 1TB gratis opslag in de wolken. Je kunt meerdere STACK's aanvragen / gebruiken. Alternatief is om een 2e NAS te kopen en die bij vrienden / familie neer te zetten. Maar dat wordt wel een erg kostbare oplossing.

• pwillemske
  • Niet online
Ja dat dacht ik al, dan ook eens kijken voor een gratis cloud oid. Betaald liever niet en een nas bij iemand anders plaatsen ga ik al helemaal niet aan beginnen :P

Ik zag trouwens ook de 916+ voorbij komen, dat lijkt mij ook wel wat. Een quad core pentium, 2gb ram (8gb versie lijkt me wat overdreven?), mooi uiterlijk (komt in het zicht te staan). Enige wat me tegenhoud is de prijs, een 50 euro duurder dan de 1515. Al met al lijkt me dat een inverstering voor de toekomst :) Hoe denken jullie er over tov de 416Play en de 1515??

[ Voor 53% gewijzigd door pwillemske op 12-08-2016 11:29 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• digilb
Zonder het in detail uitgezocht te hebben: als de 416Play --> 1515 --> 916+ steeds 50 euro duurder zijn, dan is de prijs/kwaliteit verhouding gelijkwaardig (de meerprijs is het geld waard).
Klein voordeel van de 416Play en 916+ is dat ze een jaar nieuwer zijn dan de 1515 en (waarschijnlijk) dus ook een jaar langer support zullen krijgen van Synology.
Bedenk trouwens ook dat de schijven zelf het nodige geluid maken. Dus hoe meer schijven, hoe meer geluid. Er is iets voor te zeggen om een 2-bay te kiezen met daarin 2 x 6 TB ofzo. Je kunt dan denken aan de DS216play of de DS216+ II.
Denk je echt dat je voor je eerste NAS zoveel schijfruimte nodig gaat hebben?

• pwillemske
  • Niet online
digilb schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 17:04:
Zonder het in detail uitgezocht te hebben: als de 416Play --> 1515 --> 916+ steeds 50 euro duurder zijn, dan is de prijs/kwaliteit verhouding gelijkwaardig (de meerprijs is het geld waard).
Klein voordeel van de 416Play en 916+ is dat ze een jaar nieuwer zijn dan de 1515 en (waarschijnlijk) dus ook een jaar langer support zullen krijgen van Synology.
Bedenk trouwens ook dat de schijven zelf het nodige geluid maken. Dus hoe meer schijven, hoe meer geluid. Er is iets voor te zeggen om een 2-bay te kiezen met daarin 2 x 6 TB ofzo. Je kunt dan denken aan de DS216play of de DS216+ II.
Denk je echt dat je voor je eerste NAS zoveel schijfruimte nodig gaat hebben?
Ik had elders gelezen dat de schijven meer geluid zullen maken dan de NAS zelf, dus daar was ik me van bewust :) Omdat het mijn eerste NAS is, weet ik niet wat ik er allemaal mee kan en hoe mijn (en de overige 3 gebruikers) gebruik zal zijn. Wellicht komt er nog een dslr en een gopro in huis (nog niet echt geplanned, maar wel iets om rekening mee te houden). Op dit moment heb ik op mijn pc zo'n 1,2TB met documenten, foto's, video's en muziek. De andere gebruikers hebben allemaal zo'n 200-500GB aan foto's e.d.

Aangezien je met een NAS ook kunt downloaden, ga ik dit zeker proberen (films met name), maar dat is het probleem op dit moment, ik weer simpelweg niet wat je allemaal met een NAS kunt en of dit simpel gaat of met een flinke omweg, al dan niet betaald.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-02 11:58

Eentje

houd van de vijver

je kan rustig spotweb de web versie van net draaien en er op downloaden.

There eent no place like home

Pagina: 1