Vraag

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Momenteel speel ik mijn video's af met een HTPC waarop OpenELEC (XBMC, Kodi) staat geïnstalleerd op een SSD. Het ding ondersteunt 1080p en DTS, maar ik moet hem telkens heen en weer slepen tussen mijn twee televisies. Daarnaast speelt hij H.265-materiaal niet af.

Ik ben dus op zoek naar minstens één apparaat erbij, en als het bevalt, koop ik een tweede die hetzelfde kan. Het ding moet dedicated video afspelen, dus er hoeft niet op gesurft te worden, en behalve OpenELEC / Kodi gaat er niets op geïnstalleerd worden. Eisen:

• Ondersteunt Kodi.
• Ondersteunt Kodi-updates om beide mediaspelers in sync te houden.
• Kodi is te configureren om naar een centrale MySQL-library te kijken.
• Snel. OpenELEC start vanaf SSD in luttele seconden op.
• Kan verbinden met SMB/Samba-shares via gigabit.
• Speelt 1080p-materiaal en H.265-materiaal vloeiend af.
• DTS over HDMI, liefst passthrough.
• Ondersteunt downsampling naar 2.1 over HDMI, ook van DTS.
• Strakke behuizing. Geen losse stekkers en blote printplaten.
• Draadloze bediening: afstandsbediening en/of mogelijkheid tot aansluiten van draadloos toetsenbord (hetzij via USB-ontvanger, hetzij via Bluetooth).
• Kost maximaal ~ 150 euro

Nu kom ik zelf op twee keuzes uit:

Raspberri Pi
De Raspberri Pi. Het bord zelf heb je voor 3, 4 tientjes in huis, maar dan moet je nog een behuizing, adapter, SD-kaart, kaartlezer, USB-stick, DTS-codec en afstandsbediening kopen. Soms zijn deze zaken als kit te verkrijgen, maar totaal kijk je toch al snel tegen een euro of 80 aan.

Daarnaast lees ik nog steeds over problemen met het afspelen van 1080p-materiaal (met name bij hogere bitrates), en het afspelen van H.265. Spelen deze problemen nog steeds?

Mediaspeler
Tientallen opties. Degene die het meest in het oog springt: pricewatch: Eminent TV Streamer powered by OpenELEC Kodi. Voor €89 helemaal klaar.

Of ik neem een Intel NUC en schroef daar een SSD in, maar dat voelt als overkill en gaat eigenlijk ruimschoots over mijn budget.

Zie ik nog wat over het hoofd, of is die Eminent EM7580 de beste keus voor mijn wensen?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Beste antwoord (via CodeCaster op 11-08-2016 22:38)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Er zijn goedkope NUCs. Ik gebruik zelf een Gigabyte Brix.

Wat je wil kan eigenlijk met elk systeem met voldoende geheugen e.d. Ondersteuning betekent eigenlijk dat je bij x86 moet blijven, als je een recente Kodi-versie wil blijven draaien.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Alle reacties

• ginkgo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-12 16:59
Ik heb zelf RPi's met Kodi in gebruik.
-Kaartlezer is maar een keer nodig om image te installeren.
-USB stick is niet nodig. Men gebruikt dit soms vanwege om dataverlies van de sd kaart te voorkomen, maar daar heb ik nog nooit last van gehad
-DTS codec heb ik niet. AC3 passtrough werk prima en anders lossless downmix
-Afstandsbediening heb ik een Flirc voor in de huiskamer. De andere RPi bedien ik met de ab van de TV via HDMI-CEC, dus geen extra inverstering.
-Hedendaagse RPi's zijn niet krachtig genoeg voor weergave van H.265 @1080p. H.264 is gene probleem.

Uiteindelijk gaat het om de software en die is hetzelfde. Voordeel van de RPi is dat er een grote community is en je veel kunt aanpassen, zo zijn er verschillen versie van Kodi beschikbaar zoals, OpenElec en OSMC.

De Eminent werkt makkelijke out of the box, maar is voor de beschikbaarheid van toekomstig versies van Kodi ben je waarschijnlijk afhankelijk van de fabrikant.

Acties:
  • Beste antwoord

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wat je wil kan eigenlijk met elk systeem met voldoende geheugen e.d. Ondersteuning betekent eigenlijk dat je bij x86 moet blijven, als je een recente Kodi-versie wil blijven draaien.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb zelf de neiging te gaan voor een losse mediaspeler met Android/Kodi. Redenen:

- Remote: Raspberry komt niet met remote (of je moet gaan hobbyen met een touchscreen app op je mobiel). HDMI CEC werkt (bij mij iig) vaker niet dan wel lekker. Of je moet gaan rommelen met een IR ontvanger en een losse remote.

- Uiterlijk: Kabels komen uit alle kanten van het apparaat, en veel behuizingen zijn naar mijn mening niet echt geschikt als mediaplayer. Ziet er ook niet leuk uit op het TV meubel.

Het kan allemaal wel, maar het is wel veel extra werk en qua prijs minstens net zo duur (RPi + IR ontvanger + Remote + Case + 2,5A adapter + SD kaart) als je het een beetje knap wil doen met een RPi.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• spiritguard
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-12 11:22
Ik heb hier thuis verschillende raspberry's draaien met kodi. De besturing doe ik gewoon met de telefoon via de app Yatze (android).
Dus een ir-ontvanger is naar mijn mening niet nodig

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:17
Ik heb een tijdje een RPI gebruikt, werkt prima maar tegenwoordig heb je veel content met h265 hevc en dat trekken die apparaatjes niet.

Beter kan je zoals eerder vermeld voor een NUC gaan, deze hebben een stuk meer power om de 265 af te spelen en ook nog toekomstige.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Borromini schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 15:18:

Sjoak schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 16:07:
Ik heb een tijdje een RPI gebruikt, werkt prima maar tegenwoordig heb je veel content met h265 hevc en dat trekken die apparaatjes niet.

Beter kan je zoals eerder vermeld voor een NUC gaan, deze hebben een stuk meer power om de 265 af te spelen en ook nog toekomstige.
De door mij gelinkte mediaplayer bevat de Amlogic S805-chipset, waarmee je inderdaad wel weer afhankelijk bent van ARM-builds van OpenELEC. Wel ondersteunt deze chipset H.265 (tot 8-bit) op 1080p.

Sterker nog, Eminent heeft hun eigen, geforkte GitHub-repo van OpenELEC, dus je zal qua updates altijd achterlopen.

Zie ook:
NOTICE: Every Kodi "client" must run the same version of Kodi.
Maar een NUC kost al snel 100 euro, en dan moet er nog opslag en RAM in. Daarmee zit je toch tegen de 200 euro voor je een béétje basissysteem hebt, en dan wil ik nog een toetsenbord...

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:17
CodeCaster schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 17:24:
[...]

[...]

De door mij gelinkte mediaplayer bevat de Amlogic S805-chipset, waarmee je inderdaad wel weer afhankelijk bent van ARM-builds van OpenELEC. Wel ondersteunt deze chipset H.265 (tot 8-bit) op 1080p.

Sterker nog, Eminent heeft hun eigen, geforkte GitHub-repo van OpenELEC, dus je zal qua updates altijd achterlopen.

Zie ook:

[...]

Maar een NUC kost al snel 100 euro, en dan moet er nog opslag en RAM in. Daarmee zit je toch tegen de 200 euro voor je een béétje basissysteem hebt, en dan wil ik nog een toetsenbord...
Straks komt er H266 bij wijze van en dan loopt je weer te kloten, naar mijn mening ben je beter uit als je nu wat meer investeert.

blijft natuurlijk altijd een vergelijking tussen wat je te besteden hebt en wat je daar voor krijgt.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

CodeCaster schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 17:24:
Inderdaad - maar dat kan ook een tijdje mee natuurlijk... Hoe lang Amlogic ondersteuning biedt voor zijn hardware daar heb je het raden naar. Voor zover ik begrepen heb zijn er nog altijd heel wat gesloten drivers in het spel.

Kodi heeft ook zijn enige Android-ontwikkelaar buitengezet. Da's ook geen goed teken, mocht je op Android willen blijven draaien bv.

[ Voor 11% gewijzigd door Borromini op 11-08-2016 22:28 ]

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Ik hoor het al, wil ik dat m'n volgende mediaspeler meer dan een jaar of twee meegaat, net als de vorige, dan moet ik gewoon m'n budget opschroeven.

Ik laat nog weten welke hardware het gaat worden, bedankt voor de input in ieder geval. :)

• rsint
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-08 10:23
Ik zou eens serieus kijken naar een (tweedehands) Nvidia Shield tv met SBMC kijken. Heb je een plex media server die kan transcoderen naar een chromecast dongle erbij.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
rsint schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 12:12:
Ik zou eens serieus kijken naar een (tweedehands) Nvidia Shield tv met SBMC kijken. Heb je een plex media server die kan transcoderen naar een chromecast dongle erbij.
Kun je uitleggen hoe dat in mijn scenario past, en welke voordelen dat biedt?

Ik heb nu al een server die 24/7 aan staat, met daarop onder andere al mijn media en een MySQL-server die de XBMC-library bevat. Hiermee kan ik op m'n HTPC een aflevering pauzeren, en deze op mijn Android-telefoon verder kijken vanaf hetzelfde moment.

Als ik een Shield erbij koop (€200), heb ik nóg een apparaat wat 24/7 aan staat, terwijl het met Plex dan enkel de centrale library-functionaliteit van XBMC vervangt.

• rsint
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-08 10:23
CodeCaster schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 12:25:
[...]

Kun je uitleggen hoe dat in mijn scenario past, en welke voordelen dat biedt?

Ik heb nu al een server die 24/7 aan staat, met daarop onder andere al mijn media en een MySQL-server die de XBMC-library bevat. Hiermee kan ik op m'n HTPC een aflevering pauzeren, en deze op mijn Android-telefoon verder kijken vanaf hetzelfde moment.

Als ik een Shield erbij koop (€200), heb ik nóg een apparaat wat 24/7 aan staat, terwijl het met Plex dan enkel de centrale library-functionaliteit van XBMC vervangt.
hij voldoet aan het eisen lijstje dat je stelt in OP. Daarnaast hoef je geen gebruik te maken van de PlexMS, dat is gewoon een extra optie.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
rsint schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 13:32:
[...]

hij voldoet aan het eisen lijstje dat je stelt in OP. Daarnaast hoef je geen gebruik te maken van de PlexMS, dat is gewoon een extra optie.
Ah, zo. :) Bedankt voor de suggestie dan.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Het wordt waarschijnlijk de Intel NUC NUC5CPYH met Celeron N3050, 4 GB Kingston DDR3 1333 MHz en een USB-stick voor de installatie van OpenELEC:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC5CPYH€ 128,95€ 128,95
1Kingston KVR13S9S8/4€ 19,95€ 19,95
1Kingston DataTraveler 100 G3 16GB Zwart€ 4,95€ 4,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 153,85

Volgens deze review kan deze CPU nét geen 4K, 60 FPS, HEVC afspelen, maar zelfs de met € 280 ruim dubbel zo dure i3-6100 kan dat niet. Alles wat voor prijzen daartussen verkrijgbaar is heeft vergelijkbare prestaties als de N3050 (847, N3700) of i3-6100 (5010U).

Iemand nog aanvullingen? :)

• davegriffejoen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:55
Het geheugen wat je in je collectie hebt staan heeft een spanning van 1.5 volt nodig. Voor zover ik weet moeten er 1.35 volt modules in de NUC.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
davegriffejoen schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 11:16:
Het geheugen wat je in je collectie hebt staan heeft een spanning van 1.5 volt nodig. Voor zover ik weet moeten er 1.35 volt modules in de NUC.
Dat klopt, en dat heb ik inmiddels dan ook al geruild voor de DDR3L-variant. :+

Het ding werkt verder prima! :)

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 23-09-2016 13:58 ]

Pagina: 1