Momenteel speel ik mijn video's af met een HTPC waarop OpenELEC (XBMC, Kodi) staat geïnstalleerd op een SSD. Het ding ondersteunt 1080p en DTS, maar ik moet hem telkens heen en weer slepen tussen mijn twee televisies. Daarnaast speelt hij H.265-materiaal niet af.
Ik ben dus op zoek naar minstens één apparaat erbij, en als het bevalt, koop ik een tweede die hetzelfde kan. Het ding moet dedicated video afspelen, dus er hoeft niet op gesurft te worden, en behalve OpenELEC / Kodi gaat er niets op geïnstalleerd worden. Eisen:
• Ondersteunt Kodi.
• Ondersteunt Kodi-updates om beide mediaspelers in sync te houden.
• Kodi is te configureren om naar een centrale MySQL-library te kijken.
• Snel. OpenELEC start vanaf SSD in luttele seconden op.
• Kan verbinden met SMB/Samba-shares via gigabit.
• Speelt 1080p-materiaal en H.265-materiaal vloeiend af.
• DTS over HDMI, liefst passthrough.
• Ondersteunt downsampling naar 2.1 over HDMI, ook van DTS.
• Strakke behuizing. Geen losse stekkers en blote printplaten.
• Draadloze bediening: afstandsbediening en/of mogelijkheid tot aansluiten van draadloos toetsenbord (hetzij via USB-ontvanger, hetzij via Bluetooth).
• Kost maximaal ~ 150 euro
Nu kom ik zelf op twee keuzes uit:
Raspberri Pi
De Raspberri Pi. Het bord zelf heb je voor 3, 4 tientjes in huis, maar dan moet je nog een behuizing, adapter, SD-kaart, kaartlezer, USB-stick, DTS-codec en afstandsbediening kopen. Soms zijn deze zaken als kit te verkrijgen, maar totaal kijk je toch al snel tegen een euro of 80 aan.
Daarnaast lees ik nog steeds over problemen met het afspelen van 1080p-materiaal (met name bij hogere bitrates), en het afspelen van H.265. Spelen deze problemen nog steeds?
Mediaspeler
Tientallen opties. Degene die het meest in het oog springt: pricewatch: Eminent TV Streamer powered by OpenELEC Kodi. Voor €89 helemaal klaar.
Of ik neem een Intel NUC en schroef daar een SSD in, maar dat voelt als overkill en gaat eigenlijk ruimschoots over mijn budget.
Zie ik nog wat over het hoofd, of is die Eminent EM7580 de beste keus voor mijn wensen?
Ik ben dus op zoek naar minstens één apparaat erbij, en als het bevalt, koop ik een tweede die hetzelfde kan. Het ding moet dedicated video afspelen, dus er hoeft niet op gesurft te worden, en behalve OpenELEC / Kodi gaat er niets op geïnstalleerd worden. Eisen:
• Ondersteunt Kodi.
• Ondersteunt Kodi-updates om beide mediaspelers in sync te houden.
• Kodi is te configureren om naar een centrale MySQL-library te kijken.
• Snel. OpenELEC start vanaf SSD in luttele seconden op.
• Kan verbinden met SMB/Samba-shares via gigabit.
• Speelt 1080p-materiaal en H.265-materiaal vloeiend af.
• DTS over HDMI, liefst passthrough.
• Ondersteunt downsampling naar 2.1 over HDMI, ook van DTS.
• Strakke behuizing. Geen losse stekkers en blote printplaten.
• Draadloze bediening: afstandsbediening en/of mogelijkheid tot aansluiten van draadloos toetsenbord (hetzij via USB-ontvanger, hetzij via Bluetooth).
• Kost maximaal ~ 150 euro
Nu kom ik zelf op twee keuzes uit:
Raspberri Pi
De Raspberri Pi. Het bord zelf heb je voor 3, 4 tientjes in huis, maar dan moet je nog een behuizing, adapter, SD-kaart, kaartlezer, USB-stick, DTS-codec en afstandsbediening kopen. Soms zijn deze zaken als kit te verkrijgen, maar totaal kijk je toch al snel tegen een euro of 80 aan.
Daarnaast lees ik nog steeds over problemen met het afspelen van 1080p-materiaal (met name bij hogere bitrates), en het afspelen van H.265. Spelen deze problemen nog steeds?
Mediaspeler
Tientallen opties. Degene die het meest in het oog springt: pricewatch: Eminent TV Streamer powered by OpenELEC Kodi. Voor €89 helemaal klaar.
Of ik neem een Intel NUC en schroef daar een SSD in, maar dat voelt als overkill en gaat eigenlijk ruimschoots over mijn budget.
Zie ik nog wat over het hoofd, of is die Eminent EM7580 de beste keus voor mijn wensen?
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...