• niekniek123
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-01 21:46
Hallo

Ik zoek een?
-NAS systeem wat de komende 5 jaar goed mee kan draaien

Wat is je budget?
€300,- tot €400,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Tot nu toe heb ik mijn zinnen gezet op een synology(D216Play) omdat veel mensen als ervaring geven dat ze hele gebruksvriendelijke software hebben.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De NAS zal veel foto's en videomateriaal bevatten (~500GB) waarbij elke maand ongeveer 15GB komt. Ik denk dat ik voor de komende jaren aan 3TB wel genoeg heb.
Ik wil alleen wel dat het materiaal behouden blijft als een harde schijf faalt of iets dergelijks. Daarom zat ik te denken aan een RAID 1 stand, en dus ook 2 harde schijven van 3TB.

Op lange termijn zal de NAS ook gebruikt worden om filmps en foto's af te spelen op de TV.

Ik heb de volgende wenslijst:
#ProductPrijsSubtotaal
2Seagate NAS HDD, 3TB€ 108,95€ 217,90
1Synology DiskStation DS216play€ 226,60€ 226,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 444,50

Nu wil ik graag weten of dit een beetje future-proof is. kan ik hier de komende 5 jaar mee vooruit? zolang ik geen of niet veel 4k materiaal ga gebruiken. of is een NAS al vrij snel aan vervanging toe?

en wat voor lees en schrijfsnelheden zijn een beetje gangbaar als hij aan een PC gekoppeld is via een modem. Ik weet dat het een 1Gbps kabel is, maar dat ligt in werkelijkheid een stuk lager toch?

graag jullie mening hierover

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Synology kan rond de 400mbit vol trekken maar je limit is meer de hdds en alle andere zooi. Maar je heb max 10mb nodig voor video of iets. Wil je plex gebruiken of het interne software van synology als je plex wilt dan heeft de play geen zin kan je beter een snellere nas kopen omdat de plex geen gebruik kan maken van de hardware transencoding. Zet je drive altijd op SHR als je ooit upgrade naar een nieuwe nas met meer bays kan je simpel extra schijven bij pluggen en dan werkt het weer. Als je Raid 1 kiest dan moet je migreren is ook niet erg maar minder makkelijk.
En koop niet de Desktop Seagete 3tb (je heb de goede uitgekozen maar to be sure)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekniek123
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-01 21:46
Bedankt!

Ik denk dat ik voor de Asustor AS3102T ga. Gezien deze betere specs heeft. De software is dan wel iets minder maar dat is niet zo erg.
En bedankt voor de tips! ;)