Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben van plan mijn PC te upgraden en ik zou graag willen weten of mijn moederbord compatible is met deze geheugenkaarten, en of het uberhaupt de moeite waard is (wat ik denk van wel). Ik heb 'm 4 jaar geleden gebouwd als een low-budget gaming pc met een AMD Athlon II X4 750K processor en een Radeon HD 7850 2GB videokaart. Nu heb ik zitten kijken en moet ik een aardig bedrag investeren om de videokaart te upgraden, terwijl dit maar 4 tientjes is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een ASRock FM2A75 Pro4-M moederbord (Micro ATX - Socket FM2, AMDA75 - USB 3.0 - Gigabit LAN - interne afbeeldingen (CPU vereist).

Op het moment draai ik 64x Windows 10 en heb ik 4 GB aan Crucial geheugen (DIMM 240-[ins - DDR3 - 1600 MHZ / PC3-12800 - CL11 - 1.5V - niet-gebufferd - niet-ECC. Nu is dat niet erg veel geheugen, dus zou ik het merken als ik het upgrade naar 8 of evt 12 als ik de originele 4gb kan laten zitten (er vanuit gaand dat er drie slots in zitten; wat ik nog niet weet en wat ik zo ga uitvinden als ik de kast open heb geschroefd).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik neem aan dat dit geen probleem zou moeten zijn maar het zou toch jammer zijn als het wel een probleem zou zijn. Maar, ik zou toch graag even willen weten of het de moeite waard is gezien voor mijn gaming experience.

Thanks!

Alle reacties

Verwijderd

Je zou eens kunnen kijken wat het maximale geheugengebruik is tijdens een game. Als dat ruim onder de 4gb is dan heeft upgraden geen zin.

Is het een enkele reep van 4gb of een kit van 2x2gb?

In principe zal elk geheugen met dezelfde specs werken. Dus ddr3, 4gb, 1600 MHz, CL11 en 1,5v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor het advies. Op normaal gebruik zit ik al op 2.5gb van de 4gb. Bij het laden en spelen blijft er bijzonder weinig over, gebruik zit dicht tegen de 4gb aan.

Het is een enkele reep van 4gb. Nu heb ik het even een babbeltje gemaakt met een vriend die zei dat het weinig zin heeft om twee nieuwe te kopen ( van 4gb) en er dan vanuit te gaan dat ik in totaal 12gb aan geheugen zou hebben, omdat ze in paren werken (en daarom ook vaak per twee repen verkocht worden) en drie repen een rare combinatie is, zeker als de specs niet helemaal gelijk zijn.

Nu is een enkele reep van 4gb om mijn bestaande aan te vullen ong. 20,00 euro (pricewatch: Crucial Crucial CT51264BA160BJ, maar als ik er drie kan combineren waarvan 2 andere specs hebben (pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU dan zit ik op 12gb voor ongeveer 35,00-40,00 euro. Als ik exact dezelfde specs opzoek als mijn huidige reep dan kan ik voor een redelijke prijs alleen 8gb in een reep kopen i.p.v. 4gb 2x. De combinatie van 1x 8gb en 1x 4gb lijkt me in dit geval ook niet handig (tenzij ik er naast zit natuurlijk).

Ik weet niet of er nominaal nog veel verschil tussen 8gb en 12gb zit als je naar de rest van mijn systeem kijkt. Het is en blijft een budget gaming pc van ongeveer 400,00 euro dus de videokaart en cpu zijn best aardig maar niet van denderende kwaliteit. 12gb geheugen kan dat niet compenseren denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2016 17:42 ]