Voor een hobbyprojectje m.b.t. mijn modelbouw, wil ik een ontlader voor LiPo accu's maken. Er zijn wel wat ontladers op de markt maar er zijn er weinig tot geen die 6S of meer (serie geschakelde cellen) aankunnen bij enorm hoge stromen, waarbij het gedissipeerde vermogen 2000W of misschien meer moet zijn. Met microcontrollers etc. knutselen is geen enkel probleem, ik zoek echter een schakeling om via (meerdere parallelschakelingen) wat dikke FETs dit vermogen kwijt te raken. De accu's zelf en de maximale stroom worden gecontroleerd d.m.v. resp. een battery monitor chip (Texas Instruments BQ76920) en stroomsensor van 100A (Allegro ACS756). Het gedeelte van de microcontroller, monitor en sensor werkt prima maar momenteel gebruik ik passieve weerstanden wat het vermogen (300W max.) behoorlijk beperkt. Zoveel vermogen kwijtrijken is een zeer kostbare hobby dan.
Wanneer een stukje circuit bijvoorbeeld 200W kan dissiperen, kan ik meerdere schakelingen parallel schakelen om makkelijker de warmte kwijt te raken op een enorm koellichaam met geforceerde koeling. Bijkomend voordeel is gelijk dat kleinere accu's niet overbelast raken maar gewoon door het gebruik van minder actieve circuits een lager vermogen dissiperen.
Ik zoek dus een schakeling om door middel van een constante stroom (ca. 8A tot 15A) veel warmte te produceren. Dit aangestuurd via een microcontroller, gewoon aan/uit (eventueel via PWM). Suggesties, ontwerpen of linkjes zijn zeer welkom.
Wanneer een stukje circuit bijvoorbeeld 200W kan dissiperen, kan ik meerdere schakelingen parallel schakelen om makkelijker de warmte kwijt te raken op een enorm koellichaam met geforceerde koeling. Bijkomend voordeel is gelijk dat kleinere accu's niet overbelast raken maar gewoon door het gebruik van minder actieve circuits een lager vermogen dissiperen.
Ik zoek dus een schakeling om door middel van een constante stroom (ca. 8A tot 15A) veel warmte te produceren. Dit aangestuurd via een microcontroller, gewoon aan/uit (eventueel via PWM). Suggesties, ontwerpen of linkjes zijn zeer welkom.