• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:10
Gister via V&A een CPU ontvangen, omdat vermoedelijk de oude CPU kapot was.

Ook heb ik het mobo vervangen. Echter als ik de CPU die ik gekocht heb er in doe gebeurd er helemaal niets en doe ik mijn oude CPU erin dan gaan de fans nog wel draaien.

Is er een mogelijkheid dat het ergens anders aan ligt of is de CPU die ik ontvangen heb kapot?

Ik wil niemand vals beschuldigen dus vandaar even mijn vraag.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

Wellicht ligt het aan de voeding. Zou je de voltages eens door kunnen meten? Als het een moderne CPU is, dan wordt de stroomvoorziening voornamelijk van de 12V lijn gehaald.

-_-

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:08
Welke cpu ?
Welk moederbord ?
Welke voeding ?

Maak eerst even een lijstje graag van wat je hebt.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik kijk even in mijn glazen bol....

maar wellicht heb je het verkeerde vervangen bij een kapotte machine

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:24

mrc4nl

Procrastinatie expert

Het wil soms wel eens zijn dat je een bios update nodig hebt om nieuwere cpu's te laten werken op een ouder moederbord.

ora et labora

• Gait
@M2M
De voeding heb ik al doorgemeten en werkt naar behoren.

@dylan111111
Het gaat om een ASUS X301A-RX079V daarin zit een Intel Core i3-2350M.

@mrc4nl
De CPU is vervangen voor hetzelfde model.

[ Voor 32% gewijzigd door Gait op 11-08-2016 12:18 ]

Verwijderd

Is de 'nieuwe' cpu van hetzelfde type?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Als hij met dezelfde processor niet opstart dan is één van de chips kapot ja. Dat is wel een veilige aanname.

Doet de rest van de laptop het nu wel? (met de werkende cpu)

Ik hoop niet dat je een paar honderd euro in een mobo hebt gestoken ;)

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 11-08-2016 14:11 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De kans dat bijvoorbeeld het moederbord niet goed werkt is vele malen groter dan dat je 2x een defecte CPU hebt. Sowieso gaan CPU's maar zeer zelden kapot.

• Gait
De laptop had waterschade toen heb ik een nieuwe mobo voor 5 tientjes besteld bij aliexpres. Met de oude CPU kwam ik nu al iets verder doordat de fan ging draaien, maar verder niets. Dus ik heb voor 15 euro een zelfde CPU gekocht met als resultaat dat die helemaal niets doet.

Het financiële is niet waar het mij om gaat. De laptop is al lang vervangen, ik doe het meer omdat ik het leuk vind en er van wil leren.

[ Voor 20% gewijzigd door Gait op 11-08-2016 14:40 ]

• dokteronline
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-01 18:36
Gait schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:39:
De laptop had waterschade toen heb ik een nieuwe mobo voor 5 tientjes besteld bij aliexpres. Met de oude CPU kwam ik nu al iets verder doordat de fan ging draaien, maar verder niets. Dus ik heb voor 15 euro een zelfde CPU gekocht met als resultaat dat die helemaal niets doet.

Het financiële is niet waar het mij om gaat. De laptop is al lang vervangen, ik doe het meer omdat ik het leuk vind en er van wil leren.
Even het beeld:
Laptop heeft waterschade doet niks meer.
Koopt een nieuw mobo + oude cpu. Fans gaan alleen draaien.
Koopt een nieuwe cpu + nieuwe mobo. Niks doet het.
Nu de vraag of je ''nieuwe'' cpu stuk is?

• Gait
Dat klopt inderdaad. En eventueel wat het nog meer zou kunnen zijn.

• Gait
Iemand die hier nog wat over zou kunnen zeggen?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:46
Toch zou ik de voeding blijven verdenken. Is toch de enige relevante component die niet vervangen is.

Daarbij gok ik dat je enkel wat spanningen van de voeding hebt getest zonder belasting - ofwel, wellicht is de voeding kapot en kan niet meer het vermogen leveren dat voor opstarten nodig is.

Plus, zoals eerder gezegd: CPU's gaan zelden kapot.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:44

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Waterschade geeft corrosie en zorgt ervoor dat layered pcb's gaan golven, waardoor ze los van elkaar raken en voor losse componenten zorgt, ik zou wat anders zoeken om te oefenen..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:48
Hij heeft echter al een nieuw moederbord, dus dat probleem zou moeten zijn opgelost.

Ik neem aan dat je test met de accu uit de laptop (of indien het een niet verwijderbare is: intern losgekoppeld)? Maar het kan inderdaad van alles zijn. De voeding blijft bij mij ook verdacht en dan met name wellicht het interne circuit op het moederbord ipv de adapter zelf. Maar het zou ook zomaar je power button kunnen zijn...

Overigens, gaat het voedinglampje op de laptop wel branden als je de adapter aansluit?

Hoe dan ook, een laptop is zeer lastig te testen. Ik zou overigens wel je oude CPU terugplaatsen. Zoals Pilatus al aangeeft: Je moet echt je best doen om een processor te slopen. Dat is echt een component wat ik altijd als allerlaatste zou verdenken.

• Gait
GENETX schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:48:
Hij heeft echter al een nieuw moederbord, dus dat probleem zou moeten zijn opgelost.

Ik neem aan dat je test met de accu uit de laptop (of indien het een niet verwijderbare is: intern losgekoppeld)? Maar het kan inderdaad van alles zijn. De voeding blijft bij mij ook verdacht en dan met name wellicht het interne circuit op het moederbord ipv de adapter zelf. Maar het zou ook zomaar je power button kunnen zijn...

Overigens, gaat het voedinglampje op de laptop wel branden als je de adapter aansluit?

Hoe dan ook, een laptop is zeer lastig te testen. Ik zou overigens wel je oude CPU terugplaatsen. Zoals Pilatus al aangeeft: Je moet echt je best doen om een processor te slopen. Dat is echt een component wat ik altijd als allerlaatste zou verdenken.
De accu heb ik inderdaad uit de laptop.
Je zegt het interne circuit op het moederbord, maar deze is toch vervangen. Er is nog wel een kleine PCB met de connector waar de voeding op aangesloten wordt. Echter geeft deze wel gewoon het juist voltage door.

En de power button zit ook op het moederbord.

Het voedingslampje gaat wel branden ja.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:48
Waar gaat die losse printplaat van de voeding naartoe? Is het een laadcircuit voor de accu misschien? Of de aansturing van het backlight? Als die niet terug gaat naar het moederbord, dan zou je hem eens los kunnen halen.

Gaat het "aan" lampje ook (even) branden als je de laptop aan zet? Verder neem ik aan dat je zo kaal mogelijk start: Geen hardeschijf/SSD, 1 DIMM geheugen, het scherm ook losgekoppeld. Anders zou je dat nog kunnen proberen.

Maar als ik het zo lees is het een behoorlijk kansloze operatie aan het worden. Als bovenstaande dingen geen zoden aan de dijk zetten dan zou ik het nieuwe moederbord verdenken, en dat is een zoektocht naar een speld in een hooiberg. Dan zul je alles zelf moeten doormeten om de fout te vinden...

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:05
Gait schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:55:
[...]

De accu heb ik inderdaad uit de laptop.
Je zegt het interne circuit op het moederbord, maar deze is toch vervangen. Er is nog wel een kleine PCB met de connector waar de voeding op aangesloten wordt. Echter geeft deze wel gewoon het juist voltage door.

En de power button zit ook op het moederbord.

Het voedingslampje gaat wel branden ja.
Voltage zegt niet zoveel, zet de laptop aan (dat de fans gaan draaien) en meet de load van je voeding (ampere). Kan goed zijn dat die finaal inkakt op het moment dat ie power moet geven.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Pagina: 1