• MISTERAMD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-12-2025
Vroeger zaten we met Single cores, dan Dual cores, dan Quad cores, recent met Hexa cores en Eight cores. Intel doet al een gooi naar 10 cores, doch gaat het aantal Ghz dat van de fabriek uit komt, niet hoger dan 4.0Ghz (mss net rond de 4.5Ghz).

Wanneer zitten we aan de 5.0Ghz (komt rechtstreeks van de fabriek)? :)
(Geen Intel I7 4790K Quad-core 4.4Ghz overklokbaar tot 5.0Ghz)
(Geen AMD FX 9590 4.7Ghz overklokbaar tot 5.0Ghz)

Persoonlijk denk ik nog een jaar of 5, daar ze altijd meer investeren in meer Cores dan te zoeken naar betere koelmethoden.
  • zonder stikstof, daar niemand stikstof in huis wil halen
  • zonder waterkoeling, daar, als het spel begint te lekken, je met aardig wat problemen komt te zitten

[ Voor 7% gewijzigd door MISTERAMD op 11-08-2016 12:06 ]

AMD Phenom II X6 1090T @ 3,75Ghz 12GB DDR3 RAM Sapphire Dual-X R9 270X 2GB DDR5 1TB HDD

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Geen idee, maar zal me ook geen bal kunnen schelen. Performance per clocktick gaat het om, helaas verbetert dat de laatste tijd ook niet erg hard. Van mij mogen ze bij wijze van een quad core uitbrengen met 4x1GHz die sneller is dan de huidige skylake generatie op 3-4Ghz.

[ Voor 30% gewijzigd door ToFast op 11-08-2016 12:07 ]

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:08
Ghz is alleen binnen de serie nog relevant, daarbuiten heeft het totaal geen zin omdat elke cpu anders word gemaakt.

AMD heeft 1 cpu die 5.0Ghz boost heeft, de FX9590 met alle stroomverbruik vandien :+

[ Voor 27% gewijzigd door dylan111111 op 11-08-2016 12:08 ]

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Waarom zou luchtkoeling niet kunnen? Tegenwoordig worden die op telefoons toch ook al mooi gekoeld?
De materialen die verbeteren ook van de CPU's, en dan is het koelblok nog niet mee gerekend.

Denk dat we meer moeten afvragen waarom het bouwen van multi-threat apps nog altijd zo moeilijk/ingewikkeld is, i.p.v. de cores-snelheden omhoog te gooien.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk niet dat we snel de 5GHz gaan halen. In theorie is het mogelijk, in de praktijk zelfs ook wel met flink OCen (de 9GHz is al wel gehaald). Maar het is op het moment interessanter om de snelheid per clocktick omhoog te krijgen, anders dan simpelweg meer MHzjes uit een CPU te stampen.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:34

nelizmastr

Goed wies kapot

De 5GHz is niet gehaald omdat de Pentium 4 ons geleerd heeft dat kloksnelheid alleen niet zaligmakend is. Het draait om IPC, oftewel hoeveel een processor kan met elke kloktik. Een moderne 1Ghz dual core veegt al de vloer aan met een 3.8Ghz Pentium 4 met HT, terwijl er meer dan 100W minder voor nodig is.

Met overklokken heb ik een i5-2500K op lucht al wel de 5GHz aangetikt, maar goed, het is vrij zinloos als een 4GHz i7 van een paar jaar nieuwer er al overheen walst.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Discussietopics zijn interssant als de opzet goed is. Helaas is dat hier niet het geval.

Wikipedia: Megahertz myth

^^

Lees dit artikel eens.

Zoals meerdere mensen hierboven aangeven, kloksnelheid alleen zegt weinig, is niet zaligmakend en is wel direct gekoppeld aan (onwenselijke) warmteproductie.

Zonder zinnige reden om $snelheid te willen halen gaat het puur om "wie heeft er de grootste". Dat is niet echt waar dit forum voor dient.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.