Transactional Email soms als SPAM gemarkeerd.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• The Milkman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 21:41

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Topicstarter
Hoi,

Inleiding
Voor een project gebruiken we Mandrill als Transactional Mailprovider.
Nu hebben we hier al wel een aantal jaar prima ervaringen mee, waardoor de keuze om het opnieuw in te zetten voor een project, vanzelfsprekend was. Toch lopen we nu tegen een aantal dingen aan.

Wat we willen
We gebruiken Mandrill voor al het mailverkeer van de betreffende website. En dan met name de event-generated mails, als registratie confirmations en andere meldingen. Ook was er vanuit onze klant de wens om een simpele extra beveiligingslaag aan te brengen bij het inloggen, in vorm van een token-systeem die wanneer er getracht wordt om in te loggen, een mail met een token stuurt naar het mailadres van de gebruiker.

Wat er mis gaat
Dit mailtje komt bij 8 van de 10 mailadressen aan. Echter gebruikt de persoon waarmee we het testen een mailadres van zijn bedrijf, die blijkbaar erg picky is op waar de mail vandaan komt. De tokenmails (en ook de andere) komen dus niet door. Ze worden blijkbaar als spam gemarkeerd, en pas een dag later kan deze persoon opvragen en 'releasen'. Nu zou dit straks bij livegang natuurlijk niet mogen gebeuren.
Nu komen de mails bij hotmail / gmail account wel direct aan. (Lees: letterlijk binnen 2 seconden)

Wat ik heb gecheckt
Het sending-domain wat we gebruiken staat in Mandrill geregistreerd als 'verified' en heb tevens de SPF en DKIM records toegevoegd aan de DNS instellingen van het domein.

Ook heb ik de HTML mail goed bekeken, en hierin lijken verder geen fouten te zitten.

Ik heb de mail laten scannen door die spam/spamassassin checker websites. En hieruit blijkt dat de mail een score heeft die ver onder de spamscore zit.

==========================================================
Summary of Results
==========================================================

SPF Check : pass
Sender-ID Check : pass
DomainKeys Check : neutral
DKIM Check : pass
SpamAssassin Check : ham (non-spam)

---

X-Spam-Score: 1.1

Mijn 'ten-einde-raad-slot-einde'
Dus... ik weet het nu niet meer. Ligt dit nu aan het bedrijf van die persoon specifiek? Of kan ik nog andere truucs uithalen?
Oja tot slot: het domein waarmee we de mails versturen is relatief vers, alsin: er is nog weinig mail mee verstuurd. Maar verder ook geen spam-history ofzo.

Bedankt voor het meedenken vast.

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

Beste antwoord (via The Milkman op 22-08-2016 13:18)

• DaMayan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:04
Waarschijnlijk staat de spam protection van dat bedrijf gewoon te strak. In mijn ervaring is hotmail de moeilijkste om niet als spam gezien te worden. Als dat wel goed gaat ben je al een heel eind. Wel moet je dat eigenlijk testen met >200 per dag om te kijken of je niet tegen een threshold aankomt.

Paar dingen die je kunt checken:
- Zorg dat de SPF met -all afsluit. Soms wordt ~all als kleine +spamscore gezien.
- Check het aantal redirects/imports in de SPF. Soms wordt dat teveel.
- Stuur ook een plain-text part mee van de HTML die zoveel mogelijk hetzelfde is.
- Zorg dat alle links en plaatjes in de mail naar hetzelfde domein gaan als de afzender.
- Zorg dat de Return-Path: hetzelfde domein is als de From: (kan zijn dat de returnpath naar mandrill gaat)
- Dubbelcheck het domein bij http://mxtoolbox.com/
- Dubbelcheck de email bij https://www.mail-tester.com/

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• DaMayan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:04
Waarschijnlijk staat de spam protection van dat bedrijf gewoon te strak. In mijn ervaring is hotmail de moeilijkste om niet als spam gezien te worden. Als dat wel goed gaat ben je al een heel eind. Wel moet je dat eigenlijk testen met >200 per dag om te kijken of je niet tegen een threshold aankomt.

Paar dingen die je kunt checken:
- Zorg dat de SPF met -all afsluit. Soms wordt ~all als kleine +spamscore gezien.
- Check het aantal redirects/imports in de SPF. Soms wordt dat teveel.
- Stuur ook een plain-text part mee van de HTML die zoveel mogelijk hetzelfde is.
- Zorg dat alle links en plaatjes in de mail naar hetzelfde domein gaan als de afzender.
- Zorg dat de Return-Path: hetzelfde domein is als de From: (kan zijn dat de returnpath naar mandrill gaat)
- Dubbelcheck het domein bij http://mxtoolbox.com/
- Dubbelcheck de email bij https://www.mail-tester.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seapip
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 15:23
Het kan vaak voorkomen dat het ip bij dergelijke diensten als Mandrill, Mailgun etc waarmee de e-mail is verstuurd op een blacklist staat bij hotmail, gmail, isp's etc.

IP checken: https://www.spamhaus.org/lookup/

De oplossing daarvoor is betalen voor een dedicated ip of een support ticket aanmaken en vragen om naar ene ander ip verhuist te worden, een non-dedicated ip is altijd een kwestie van geluk :/

Daarnaast moet je nooit e-mails versturen met een "from" adres dat niet gelijk is aan het domein van je website. Als je wilt dat mensen naar een ander e-mail adres ene reactie sturen voeg dan "reply-to" met het ander e-mail adres toe aan de e-mail.

[ Voor 7% gewijzigd door seapip op 12-08-2016 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 02:12
seapip schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 21:16:
Daarnaast moet je nooit e-mails versturen met een "from" adres dat niet gelijk is aan het domein van je website. Als je wilt dat mensen naar een ander e-mail adres ene reactie sturen voeg dan "reply-to" met het ander e-mail adres toe aan de e-mail.
Mandrill accepteert dit al een tijdje niet meer dat je namens een "unverified" domain mails stuurt.

Dus daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen.