Sata600 controller kaartje als C;schijf op een Sata300 mobo?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GameNympho
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 01:01
Mijn vraag

Ik wil graag met een sata600 controller kaartje en een Sata600 als C;schijf gebruiken op een Sata300 moederbord
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Sata600 controller pci-e x1 (2 poorten intern) + 1 WD black 1tb Sata600 schijf + 1 mobo MSI P45 Platinum (Sata300, ICH10 chipset) Alles originele software

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
.Normaal zit er 3 x 1 tb wd black hdd`s in, waarvan 1 dus als C; schijf, nu wou ik kijken of ik snelheidswinst boek met dat controller kaartje, dus WD black erbij gehaald Sata600 schijf, geformatteerd en als enigste aangesloten in mijn systeem, rest los gekoppeld, USB stick met windows in de poort en opstarten maar om te installeren, maar nada, hdd wordt niet eens gezien, los van t kaartje gekoppeld en in een Sata300 hdd poort op t mobo en daar wil hij wel windows op installeren., dus weer geprobeerd andersom, maar weer wordt de schijf niet gezien, wat mis ik of doe ik fout, ik wil toch graag dat kaartje met de hdd als C op laten starten. Me normale schijven aangekoppeld en de sata600 schijf gewooon aan t kaartje en wordt wel gezien in me windows op de Sata300 schijf 8)7
..sorry als ik dit in een verkeerde topic start _/-\o_

Beste antwoord (via GameNympho op 11-08-2016 05:44)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
We zullen het even op een andere manier benaderen en je uit het jaar 1980 naar 2017 halen. Het is namelijk duidelijk dat je nog nooit met een systeem met ssd hebt gewerkt. Kom ik zo op.

Allereerst 1) je bord ondersteunt alleen PCI-E 1.0 op de PCI-E 1x-sloten, met een maximale doorvoer van 250 MB/s. Alleen je 16x/8x-sloten doen PCI-E 2.0. Om dus echt Sata 600 snelheden te krijgen moet je een PCI-E 4x kaartje hebben en die in je 16x/8x-slot hebben zitten.
PCI-E 2.0 1x kaartje zit aan max 500 MB/s.

Dan 2) (naar het heden) Het heeft echt werkelijk geen enkele zin om dit kaartje te gebruiken. Doorgaans zijn alle losse controllers slechter dan de onboard Intel controllers. Waar je het idee vandaan haalt dat een hdd die sowieso waarschijnlijk al Sata 300 niet vol krijgt enige meerwaarde zou opleveren op Sata 600 weet ik ook niet. De snelste WD Black 1 TB doet namelijk max 150 MB/s continu (volgens WD). Alleen als er iets in de cache staat gaat dat op Sata 300 of 600-snelheid, maar de cache is maar 64 MB, dus dat is ook maar 1/10 seconde. Is meer theorie dan praktijk.

Een nieuw kaartje voor je hdd is alsof je je Lada uitrust met sportbandjes zodat hij sneller gaat, want "de bandjes hebben een hogere snelheidsrating"..

Terwijl je voor hetzelfde geld (80 euro) een Ferrari (ssd) kan krijgen, maar zegt "daar krijg ik niet alles uit, want ik heb geen formule 1 banden".

Alleen als een harddisk sequentieel leest kan hij überhaupt boven Sata 150 uitkomen en dat is vrijwel nooit (behalve in benchmarks).

Als je ergens een grote snelheidsboost vandaan krijgt, is het een ssd. Of die op Sata 150/300/600 draait maakt relatief weinig uit, omdat een ssd 10.000-den transacties per seconden kan doen ten opzichte van enkele 100-den van welke hdd dan ook. Zelfs de goedkoopste ssd op Sata 150 blaast die dure WD Black volledig weg. De ssd doet namelijk altijd 10.000-den transacties per seconde en haalt altijd ~130 MB/s (limiet Sata 150) in welk scenario dan ook, terwijl de hdd er max 130 doet en worst case nog geen 1 MB/s.

Hetzelfde geld voor Sata 300. Ssd zit altij op ~ 260/280 en harddisk (als hij dat al haalt max 260/280 en worst case nog geen 1.

Zie voor cijfers hdd: http://www.storagereview.com/wd_black_6tb_hdd_review
When switching to smaller 4K random transfers, the WD Black 6TB recorded top performance once again, with reads and writes of 0.325MB/s and 0.811MB/s, respectively. Again, this placed it at the top of the pack, though the 4TB model was close behind with 0.307MB/s read and 0.703MB/s write."
Goed voor een hdd dus, maar lachwekkend ten opzichte van welke ssd dan ook.

Mijn idee: stuur WD Black en kaartje terug als het nog kan of gebruik in ieder geval het kaartje niet om van op te starten. Koop een ssd, zie bijvoorbeeld https://nl.hardware.info/...modellen-in-de-sweet-spot

Zie hier een review van een Samsung 750 EVO, daar wordt mooi beschreven wat het kan doen, zelfs op oude hardware (Sata 300)
productreview: Samsung 750 EVO (retail) 250GB review door gdamen

Een Sata 600 ssd kan gewoon op Sata 300 lopen, grootste voordeel van een ssd is dat hij 10.000-den acties tegelijk kan en dat kan hij op Sata 150/300 nog steeds.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
Ik denk zelf dat je PCI-e S-ATA kaart een extra driver nodig heeft die niet standaard in Windows zit? :D

In Windows XP kan je tijdens het starten v/d installatiemedia met F6 extra drivers inladen vanaf een diskette.

Voor Windows Vista/7 zit er een extra knopje "Load driver" in het schijfselectie-scherm waarmee je de driver voor de kaart kan laden via een USB-drive.

Na het laden v/d benodigde driver wordt je schijf wèl zichtbaar :)

Verder weet ik niet of je PCI-e kaart een option ROM heb en of dit tegenwoordig standaard is/nog nodig is. In de tijd van de PCI opslagkaarten waren alleen de kaarten met option ROM bootable. De kaarten zonder die ROM, daarvan kon je niet booten.

Maar los hiervan: is er praktisch überhaupt wel verschil in prestaties merkbaar tussen SATA-300 en SATA-600 bij het gebruik van een reguliere HDD? :? Ik denk persoonlijk dat het best tegenvalt...

[ Voor 17% gewijzigd door Josefien op 11-08-2016 03:53 ]

• GameNympho
Thnx Josefien,

Kaartje wordt gezien ;) al in de bios. Ik denk dat ik in de bios een optie moet vinden die denk ik dit kaartje toelaat als C schijf te gaan werken, want alleen als de schijf (600) in t kaartje zit bij opstarten, werkt t niet, plaats ik diezelfde schijf in een poort op t mobo, ziet hij m wel en wordt herkend, plaats ik daarna een schijf( 600/300) in de controller wordt die gewoon gezien, maar dan werkt wel me windows weer op de Sata300 schijf, koppel ik weer alles los en plaats weer die lege 600 schijf, dan wordt die niet gezien ook in de bios, dus ik denk dat ik daar iets moet zoeken

• GameNympho
Voor dit moederbord wil ik t laatste eruit persen qua snelheid, dus elk klein beetje helpt en ja ik weet SSD, maar dan zit ik of aan een zeer oude Sata300 SSD of een nieuwere en dan komt t weer, Sata600 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Zoals gezegt werkt Windows niet met alle controllers ter wereld out of the box ;) Grote (~99%) kans dat jouw kaart er ook niet tussen zit, jouw moederbord heeft een standaard controller welke een stuk vaker voorkomt en dus logischer is om out of the box te ondersteunen, vandaar dat die wel gewoon werkt.
Welk OS probeer je te installeren? Zoek daar de juiste driver voor die controller en laadt die tijdens de setup, dan zal je de disk gewoon zien.

Fixing things to the breaking point...

• GameNympho
Windows 7 Ultimate 64

Drivers zijn geïnstalleerd, t kaartje wordt ook gewoon gezien en werkt normaal, maar ik wil m als opstart gebruiken en dat lukt me dus niet, ook in de help files staat hier verder niks over en googlen wordt t alleen maar erger, want als je een woordje verkeerd zet, kom je totaal ergens anders uit en gewoon de standaard vraag ; een controller kaart gebruiken als opstart/C schijf, Hoe? nou succes :D Daarom dus maar een vraag hier gesteld, omdat ik t zelf even niet weet

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
Dus je wilt niet vers installeren? :/

Als je een bestaande installatie naar een andere controller verplaatst boot het over het algemeen niet doordat de informatie in de bootconfiguratie niet meer klopt.

Wat je kan proberen is nadat je de schijf hebt verplaatst, opstarten van het installatie-medium, de drivers via de eerder genoemde methode inladen en dan opstartherstel kiezen.

Ik heb dit in de praktijk nooit geprobeerd, maar in theorie moet het werken :D

Succes i.i.g. :D Ik ga maar eens slapen, hoog tijd ervoor :)

[ Voor 10% gewijzigd door Josefien op 11-08-2016 04:27 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
We zullen het even op een andere manier benaderen en je uit het jaar 1980 naar 2017 halen. Het is namelijk duidelijk dat je nog nooit met een systeem met ssd hebt gewerkt. Kom ik zo op.

Allereerst 1) je bord ondersteunt alleen PCI-E 1.0 op de PCI-E 1x-sloten, met een maximale doorvoer van 250 MB/s. Alleen je 16x/8x-sloten doen PCI-E 2.0. Om dus echt Sata 600 snelheden te krijgen moet je een PCI-E 4x kaartje hebben en die in je 16x/8x-slot hebben zitten.
PCI-E 2.0 1x kaartje zit aan max 500 MB/s.

Dan 2) (naar het heden) Het heeft echt werkelijk geen enkele zin om dit kaartje te gebruiken. Doorgaans zijn alle losse controllers slechter dan de onboard Intel controllers. Waar je het idee vandaan haalt dat een hdd die sowieso waarschijnlijk al Sata 300 niet vol krijgt enige meerwaarde zou opleveren op Sata 600 weet ik ook niet. De snelste WD Black 1 TB doet namelijk max 150 MB/s continu (volgens WD). Alleen als er iets in de cache staat gaat dat op Sata 300 of 600-snelheid, maar de cache is maar 64 MB, dus dat is ook maar 1/10 seconde. Is meer theorie dan praktijk.

Een nieuw kaartje voor je hdd is alsof je je Lada uitrust met sportbandjes zodat hij sneller gaat, want "de bandjes hebben een hogere snelheidsrating"..

Terwijl je voor hetzelfde geld (80 euro) een Ferrari (ssd) kan krijgen, maar zegt "daar krijg ik niet alles uit, want ik heb geen formule 1 banden".

Alleen als een harddisk sequentieel leest kan hij überhaupt boven Sata 150 uitkomen en dat is vrijwel nooit (behalve in benchmarks).

Als je ergens een grote snelheidsboost vandaan krijgt, is het een ssd. Of die op Sata 150/300/600 draait maakt relatief weinig uit, omdat een ssd 10.000-den transacties per seconden kan doen ten opzichte van enkele 100-den van welke hdd dan ook. Zelfs de goedkoopste ssd op Sata 150 blaast die dure WD Black volledig weg. De ssd doet namelijk altijd 10.000-den transacties per seconde en haalt altijd ~130 MB/s (limiet Sata 150) in welk scenario dan ook, terwijl de hdd er max 130 doet en worst case nog geen 1 MB/s.

Hetzelfde geld voor Sata 300. Ssd zit altij op ~ 260/280 en harddisk (als hij dat al haalt max 260/280 en worst case nog geen 1.

Zie voor cijfers hdd: http://www.storagereview.com/wd_black_6tb_hdd_review
When switching to smaller 4K random transfers, the WD Black 6TB recorded top performance once again, with reads and writes of 0.325MB/s and 0.811MB/s, respectively. Again, this placed it at the top of the pack, though the 4TB model was close behind with 0.307MB/s read and 0.703MB/s write."
Goed voor een hdd dus, maar lachwekkend ten opzichte van welke ssd dan ook.

Mijn idee: stuur WD Black en kaartje terug als het nog kan of gebruik in ieder geval het kaartje niet om van op te starten. Koop een ssd, zie bijvoorbeeld https://nl.hardware.info/...modellen-in-de-sweet-spot

Zie hier een review van een Samsung 750 EVO, daar wordt mooi beschreven wat het kan doen, zelfs op oude hardware (Sata 300)
productreview: Samsung 750 EVO (retail) 250GB review door gdamen

Een Sata 600 ssd kan gewoon op Sata 300 lopen, grootste voordeel van een ssd is dat hij 10.000-den acties tegelijk kan en dat kan hij op Sata 150/300 nog steeds.

• GameNympho
Josefien,

Kaartje wordt herkend, lege hdd, pc opstarten, hdd wordt niet gezien, dus geen verse install .
Dat probeerde ik juist.

White Feather,

Das dus duidelijke taal, dus eigenlijk voor dat betreffende moederbord is t beter om toch gewoon de controller onboard te gebruiken ipv een extra controller kaartje, ik maak er geen winst mee.
Mij gaat t meer erom dat t een ouder mobo is met wat ik er uit kan persen ivm de oudere games en t blijft nostalgie.
Thnx , dan kan van mij de discussie gesloten worden, voor mij een duidelijke uitleg d:)b
Pagina: 1