Ik zit met het volgende: ik ben deelnemer aan een verplicht beroepspensioenfonds. Dit houdt in dat ik als privépersoon deelnemer ben aan een pensioenfonds en niet mijn werkgever.
Nu heeft mijn pensioenfonds een wettelijke rente berekend op basis van handelstransacties, omdat ik een maandje te laat was met betalen. Uiteraard geen wereldschokkend bedrag, maar ik stond er wel van te kijken dat er gerekend werd met 8% ipv 2%.
Op mijn vraag waarom kreeg ik 2 antwoorden:
- Zo staat het in ons reglement
- Dat is gewoon zo.
Uiteraard zijn deze antwoorden niet heel bevredigend.
Naar mijn idee ben ik namelijk consument. Ik ben immers in loondienst voor de functie waarvoor ik pensioen opbouw en het doel van de transactie lijkt me ook duidelijk; inkomen opbouwen voor na mijn pensioengerechtigde leeftijd.
Voor zover ik het heb kunnen achterhalen, zijn deze twee zaken voldoende om mij als consument aan te merken.
Volgens wettelijkerente.net:
Vraag is dus of mijn redenering klopt dat ik (en daarmee al mijn collega's bij dit pensioenfonds) consument ben er dat er dus wettelijk teveel rente berekend wordt.
Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen. Rechtsbijstand komt voor die 24 euro zijn bed niet uit. Maar ja, principes hè...
Nu heeft mijn pensioenfonds een wettelijke rente berekend op basis van handelstransacties, omdat ik een maandje te laat was met betalen. Uiteraard geen wereldschokkend bedrag, maar ik stond er wel van te kijken dat er gerekend werd met 8% ipv 2%.
Op mijn vraag waarom kreeg ik 2 antwoorden:
- Zo staat het in ons reglement
- Dat is gewoon zo.
Uiteraard zijn deze antwoorden niet heel bevredigend.
Naar mijn idee ben ik namelijk consument. Ik ben immers in loondienst voor de functie waarvoor ik pensioen opbouw en het doel van de transactie lijkt me ook duidelijk; inkomen opbouwen voor na mijn pensioengerechtigde leeftijd.
Voor zover ik het heb kunnen achterhalen, zijn deze twee zaken voldoende om mij als consument aan te merken.
Volgens wettelijkerente.net:
Jurisprudentie geeft aan dat een natuurlijk persoon in beginsel consument is, tenzij hij handeld in functie van een bedrijf of de transactie het bedrijf betreft. Zie http://www.hoogenhaak.nl/...jf%2520(TvC%25202010).pdfWanneer een van de partijen een particulier (consument) is of wanneer de transactie vóór 8 augustus 2002 tot stand is gekomen dient u te kiezen voor wettelijke rente voor consumententransacties.
Vraag is dus of mijn redenering klopt dat ik (en daarmee al mijn collega's bij dit pensioenfonds) consument ben er dat er dus wettelijk teveel rente berekend wordt.
Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen. Rechtsbijstand komt voor die 24 euro zijn bed niet uit. Maar ja, principes hè...