• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:49
Ik zit met het volgende: ik ben deelnemer aan een verplicht beroepspensioenfonds. Dit houdt in dat ik als privépersoon deelnemer ben aan een pensioenfonds en niet mijn werkgever.

Nu heeft mijn pensioenfonds een wettelijke rente berekend op basis van handelstransacties, omdat ik een maandje te laat was met betalen. Uiteraard geen wereldschokkend bedrag, maar ik stond er wel van te kijken dat er gerekend werd met 8% ipv 2%.

Op mijn vraag waarom kreeg ik 2 antwoorden:
- Zo staat het in ons reglement
- Dat is gewoon zo.

Uiteraard zijn deze antwoorden niet heel bevredigend.

Naar mijn idee ben ik namelijk consument. Ik ben immers in loondienst voor de functie waarvoor ik pensioen opbouw en het doel van de transactie lijkt me ook duidelijk; inkomen opbouwen voor na mijn pensioengerechtigde leeftijd.

Voor zover ik het heb kunnen achterhalen, zijn deze twee zaken voldoende om mij als consument aan te merken.

Volgens wettelijkerente.net:
Wanneer een van de partijen een particulier (consument) is of wanneer de transactie vóór 8 augustus 2002 tot stand is gekomen dient u te kiezen voor wettelijke rente voor consumententransacties.
Jurisprudentie geeft aan dat een natuurlijk persoon in beginsel consument is, tenzij hij handeld in functie van een bedrijf of de transactie het bedrijf betreft. Zie http://www.hoogenhaak.nl/...jf%2520(TvC%25202010).pdf

Vraag is dus of mijn redenering klopt dat ik (en daarmee al mijn collega's bij dit pensioenfonds) consument ben er dat er dus wettelijk teveel rente berekend wordt.

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen. Rechtsbijstand komt voor die 24 euro zijn bed niet uit. Maar ja, principes hè...

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:00
Volgens Wikipedia hangt het er ook vanaf wat er in de overeenkomst is afgesproken. Heb je bekeken of er een overeenkomst is en wat daar in staat? Staat daar niet in dat ze altijd 8% mogen rekenen?
Partijen kunnen echter ook in hun overeenkomst vastleggen dat bij te late betaling een vooraf vastgelegd rentepercentage verschuldigd wordt. Als zij dat hebben gedaan dan is die contractuele rente verschuldigd, en niet de wettelijke rente. In de praktijk zal de contractuele rente hoger zijn dan de wettelijke rente. In de meeste algemene voorwaarden wordt een relatie tussen de contractuele en de wettelijke rente gelegd, bijvoorbeeld: "de wettelijke rente plus 1 procentpunt" of "1% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is
Wikipedia: Wettelijke rente

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-12 17:20
Zoals hierboven ook staat,ja dat mag.
Moest wel even lachen om je principes he? Dat is precies waarom ze je ook die boeterente laten betalen .. Principes en afspraken. ;)

Enige escape is als dit niet zo is vastgelegd in he contract. Dan zijn het behoorlijke boefjes.

Vraag mij ook af: maandje te laat? Dat is wel een pittige overschrijding geweest van de betaal termijn. Dit soort dingen agendeer je toch zo dat het automatisch betaald wordt?

Check je contract, staat dit percentage erin heb je behoorlijk pech.

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:49
In het pensioen reglement staat dat ze gebruik maken van de wettelijke rente, maar dat de wettelijke rente voor handelstransacties minimaal 5% bedraagt.
Wordt de verschuldigde premie later voldaan dan de termijnen genoemd in lid 1 van dit
artikel dan is de deelnemer door het enkele verloop van de termijn in verzuim. Vanaf de
dag volgend op de in lid 1 bedoelde termijnen is rente verschuldigd. De rente wordt
berekend over de verschuldigde bedragen over de periode van de dag volgend op de
termijn tot voldoening op basis van de op de bedoelde termijn geldende wettelijke rente.
Voor de wettelijke rente wordt aangesloten bij de wettelijke rente die van toepassing is op
handelstransacties en bedraagt minimaal 5%.
Indien de verschuldigde premie niet alsnog wordt voldaan binnen 14 dagen, nadat X
de deelnemer heeft aangemaand tot betaling binnen 14 dagen (aanvangende de dag na
aanmaning), zal X additionele incassokosten in rekening brengen.
Typisch in ieder geval dat er eenzijdig afgeweken mag worden van een wettelijke rente. Wettelijk klinkt toch redelijk als min of meer vast.

Blijkbaar kan het e.e.a getoetst worden aan redelijkheid en billijkheid, en de vraag is hoe redelijk 4x zoveel is...

Maar ja, wie gaat dit aankaarten voor de rechter...

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-12 17:20
Je kan hier opzoeken welk percentage bij je contract hoort.

http://www.dnb.nl/binarie...m46-330875.xls?2016081003