veiligheid chrome backspace extention

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie de Drenth
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 20:24
Hallo allemaal,

Sinds een tijdje (paar maanden?) is het in Chrome niet meer mogelijk om via de backspace terug te navigeren naar je laatst bezochte pagina. Het alternatief ervoor is geword Alt+ pijltje naar links. Voor mij persoonlijk is het lastig om eraan te wennen om deze nieuwe 'short'cut te gebruiken, maar absoluut niet onoverkomelijk.
Mijn zus daarentegen heeft vorige week die update pas binnen gekregen en wat ik me niet realiseerde was dat het voor haar fysiek onmogelijk is om die shortcut te doen op haar laptop. Door een doordat ze haar linkerkant slecht kan gebruiken (kort gezegd ze is gehandicapt) moet ze het met 1 hand doen. Maar de rechter Alt is de Alt gr. Zoals jullie vast wel weten zorgt die in combinatie met de pijltjestoetsen ervoor dat je scherm kantelt...
Na wat rondneuzen zag ik meerdere verwijzingen naar Chrome extensions. Mooi dacht ik: downloaden en klaar. Tot ik de rechten zag die ik moest accepteren. "Al je gegevens lezen en wijzigen op websites die je bezoekt"
Wat ik concludeer daaruit is dat ze ook bijvoorbeeld alles kunnen zien op bijvoorbeeld de bankwebsite, wat me niet ideaal lijkt. Ben ik hiermee te kort door de bocht of klopt dit :?
Als het een officiële Google extensie zou zijn had ik wel op accepteren geklikt maar ik weet niet hoe veilig die thirdparty extensies zijn en wat ze nou precies kunnen zien.

Mijn vraag is dus: is het veilig om die extensie te downloaden voor haar (en mezelf) of kan ik er beter van afzien en haar gewoon met het trackpad/ de muis laten voortploeteren ;)

alvast bedankt en met vriendelijke groet,

Albert

Beste antwoord (via Appie de Drenth op 14-08-2016 00:29)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

aryan schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 20:33:
Je kan deze gebruiken https://chrome.google.com...enbdccndfgbkdplhidhchagfk, heeft volgens mij geen extra permissies en is 30 kb groot.
Dat is helaas niet waar. Aangezien dergelijke scripts een hook moeten toevoegen aan de site die je bezoekt zullen ze altijd javascript toegang tot alle websites nodig hebben.

Zo ook bij de door jou gelinkte extensie: "Read and change all your data on the websites you visit"

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:59
Er zijn veel mensen die klagen dat Google deze functie heeft verwijderd. De beste is oplossing lijkt mij gewoon dat je chrome gaat verwijderen en gebruik gaat maken van een andere browser.

https://productforums.goo...!topic/chrome/D4VMOXTxPwg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aryan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:30
Je kan deze gebruiken https://chrome.google.com...enbdccndfgbkdplhidhchagfk, heeft volgens mij geen extra permissies en is 30 kb groot.

Die wordt ook hier aanbevolen: https://bugs.chromium.org/p/chromium/issues/detail?id=608016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie de Drenth
dank jullie wel voor de reactie, ik heb hem wel gedownload. Mijn zus gebruikt inmiddels firefox. Het is nu afwachten of en wanneer de andere browsers de backspace ook gaan verwijderen als terug. Ik heb vanuit meerdere bronnen gehoord/gelezen dat die ook van plan zijn dat te doen. Hopelijk duurt dat nog even of hebben ze en betere oplossing. Een enkele toets of optioneel behouden van de functie bijvoorbeeld...

gr. Albert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Er zijn zat extensions voor Chrome waarmee je bepaalde acties kunt hangen aan keys, dus bijvoorbeeld backspace aan page back. Dus het is sowieso vrij makkelijk op te lossen.

Desalniettemin vind ik het weghalen van de functie een flink irritante 'update' van Google :X

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 21:30
Yup. Ik was ook een van de users die altijd de backspace gebruikte om terug te gaan.
Veel handiger dan helemaal naar de linkerhoek te gaan met je muis.

Backspaceback kan helaas inderdaad alle gegevens van de webpagina lezen en doorsturen, dus dat is geen veilige extensie.

Makkelijkste alternatief is terug naar Firefox (trouwens ook de enige browser die met Horizon TV werkt). Chrome is voor mij Toedeledokie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je kunt eventueel ook de knop remappen m.b.v. Autohotkey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een muis met twee extra knoppen bij je duim kopen? Dan kan je terug met de knoppen onder je duim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 23:16:
Een muis met twee extra knoppen bij je duim kopen? Dan kan je terug met de knoppen onder je duim.
Nieuwe hardware kopen omdat een functie veranderd is, lijkt me een beetje overdreven ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

aryan schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 20:33:
Dat is helaas niet waar. Aangezien dergelijke scripts een hook moeten toevoegen aan de site die je bezoekt zullen ze altijd javascript toegang tot alle websites nodig hebben.

Zo ook bij de door jou gelinkte extensie: "Read and change all your data on the websites you visit"

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie de Drenth
Wolfboy schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 23:24:
[...]

Idd staat dat er. Bank, mail en overheidszaken gaan nu maar via firefox. Zaken als youtube en andere dagelijkse dingen gaan nog wel via chrome omdat ik daar niet zit met vergeten wachtwoorden... :F
Overal andere wachtwoorden is wel slim maar moet je ze wel onthouden 8)7

Het liefst deed ik mijn geld in een sok en had niks met overheden te maken maar dat gaat nu eenmaal niet. Ik doe maar wat ik er aan kan doen dat er niet met mijn gegevens word gestrooid, voor zover de overheid dat niet al voor mij doet.

Inderdaad mincedmeat, dat kan en heb ik ook. Alleen als ik de muis niet gebruik kan ik moeilijk die knop gebruiken en dat komt nogal vaak voor(bank/auto/stoel/in bed zoals nu :z :z )
dank voor alle input, mijn vraag is beantwoord: Nee het is absoluut niet veilig.

[ Voor 8% gewijzigd door Appie de Drenth op 14-08-2016 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat is de beweegreden van Google om een dergelijke keyboard shortcut te verwijderen? :?
Ik kan me serieus niet bedenken waarom iemand dat überhaupt zou doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
CH40S schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 00:37:
Wat is de beweegreden van Google om een dergelijke keyboard shortcut te verwijderen? :?
Ik kan me serieus niet bedenken waarom iemand dat überhaupt zou doen.
Er is geen officiële statement of iets dergelijks over, maar de enige reden die ik enigszins redelijk vond (naast dat maar weinig mensen het schijnen te gebruiken) is dat het vaak ervoor zorgt dat mensen de voortgang in een formulier verliezen, omdat ze denken in een veld te staan en dan op backspace drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie de Drenth
Omdat maar een klein gedeelte van de pageviews in chrome van pagina veranderden via backspace en er een nog kleiner gedeelte dataloss door ondervond. Schijnbaar is het teveel werk om dit via een officiele extensie als optie te geven en flags doen ze niet langdurig aan.
De verandering opzich heb ik niets tegen maar de uitvoering wel, van een enkele toets naar een 2 handige 2 toesten 'short'cut is erg slecht overdacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:24
Hahn schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 23:24:
[...]

Nieuwe hardware kopen omdat een functie veranderd is, lijkt me een beetje overdreven ;)
Maar het is wel een simpele oplossing en het houdt de economie draaiende. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Awsom schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 00:43:
[...]

Maar het is wel een simpele oplossing en het houdt de economie draaiende. :P
Een extensie gebruiken vind ik heel wat simpeler dan heel het proces van muis zoeken, bestellen, installeren, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hahn schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 00:41:
Er is geen officiële statement of iets dergelijks over, maar de enige reden die ik enigszins redelijk vond (naast dat maar weinig mensen het schijnen te gebruiken) is dat het vaak ervoor zorgt dat mensen de voortgang in een formulier verliezen, omdat ze denken in een veld te staan en dan op backspace drukken.
Ja, dat is ook de enige reden die ik me kon voorstellen, maar om daarvoor de keyboard shortcut te verwijderen... Gelukkig zijn er ook genoeg klagers nu dus die de shortcut missen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie de Drenth
Hahn schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 00:44:
[...]

Een extensie gebruiken vind ik heel wat simpeler dan heel het proces van muis zoeken, bestellen, installeren, etc.
Wat ik wel zou kopen is een losse, ultra platte toets die je zelf een macro aan je toetsenbord laat toevoegen. Lijkt me ideaal hiervoor, maar ook in veel ander situaties/programma's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:06
https://chrome.google.com...pagacbcdloonjhbiecobagjci

Google heeft ook een eigen extensie gemaakt. Die doet precies hetzelfde. Recensies zijn slechts 3* van de 5* maar dat heeft vooral met de haat te maken die Google hier over krijgt.

Zoals: https://productforums.goo...!topic/chrome/D4VMOXTxPwg
En als je zoekt op Google Backspace dan kun je nog legio voorbeelden vinden. Anyway, Google has decided. Je kunt de extentie gebruiken of overstappen naar FireFox/Internet Explorer of wat dan ook. Het is alleen jammer dat de "pro" gebruikers hierin benadeeld worden t.o.v. de mensen die niet weten hoe ze met een toetsenbord en muis moeten omgaan...

PS. Ik dacht dat je vroeger vaak ook popups had dat als je iets had getypt in een formulier en je drukte op backspace terwijl de focus was verdwenen, dat je een waarschuwing kreeg. Was dit browser of website afhankelijk?
Pagina: 1