Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Powerline-netwerk uitbreiden met ander merk

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ben van plan om gebruik te gaan maken van powerline-adapters om op plekken waar het wifi-bereik wat minder is een betere verbinding te krijgen. Aangezien ik een ouder huis heb met veel niet-geaarde stopcontacten kan ik (als ik her en der ervaringen lees) het beste bij de goedkopere 500Mbps-setjes blijven.

Stel ik koop zo'n TP-Link 500 setje van 2 en dat bevalt goed, kan ik dit netwerk later uitbreiden met een willekeurige andere powerline-adapter (die je dus per stuk koopt ipv. per set)? Of moet ik rekening houden met een bepaald protocol of andere compatibiliteit?

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
het beste blijf je bij het zelfde merk en serie als je gaat uitbereiden. Sommige sets zijn wel compatible met elkaar, maar hoe goed het gaat is maar de vraag, terwijl andere sets zelfs helemaal niet compatible zijn.

Dus pas hier wel even goed mee op.(zelfde merk en serie gaat echter prima werken dus advies om dat te doen).

Daarnaast een algemene opmerking, hoe goed en stabiel power line werkt is sterk afhankelijk van je electrische installatie en apperatuur in huis. Zeker het gebrek aan rand aarde (waardoor je dus niet optimaal van de nieuwere sets gebruik kan maken) is helpt daar niet bij mee.

Als het kan zou ik adviseren om netwerk kabels te leggen en accespoints te plaatsen. Dan krijg je zowieso de volle snelheid op je AP. Die 500 mbps powerline setjes hebben vaak maar 100 mbps lan poorten dus sneller dan dat gaat het zowieso niet worden, maar als je 50 mbps gaat halen doe je het al heel erg goed (vaak is het minder). Soms is het ook niet 100% stabiel. Niet heel erg als je het alleen gebruikt voor browsen, maar online games en VPN verbindingen (Telewerken) houden hier beslist niet van en zullen er dan ook vaak uit liggen.

Als netwerk kabels geen optie zijn, kan powerline helpen, maar er zijn dus wel wat zaken waar je even rekening mee moet houden.

• Palomar
  • Niet online
Ok thanks. Ja, ik weet idd dat powerline niet vergelijkbaar is met ethernet, maar ik heb het al bij een paar mensen geinstalleerd en waar wifi 1 streepje had met 0,5Mbps ging het met powerline naar >40Mbps waarmee je prima tv/netflix/youtube kunt kijken.

Dat wordt ook een beetje mijn doel en dan met name voor de 2de verdieping, waar het wifi-signaal minder is. Kabels trekken is nog even geen optie. Een setje van een zender en ontvanger voldoet in eerste instantie dus, maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om er nog 1 bij te pluggen. Ik zal dan even opletten om iets van een gangbaar merk te kopen :) (TP-link waarschijnlijk).

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 11-08-2016 10:53 ]

• VVV-007
In dat geval klinkt het prima, heb zelf een TP link setje (TP-Link AV500) met name voor wifi in de tuin en een 1 adapter met wifi en 2 bedrade adapters (1 voor de 'uplink' en 1 voor waneer ik ergens even tijdelijk een aansluiting wil) Bevalt prima voor het doel (voor de rest heb ik gewoon gigabit lan Liggen door het huis).

• Palomar
  • Niet online
Heb inmiddels zo'n TP-Link AV500 setje gehaald en ben er tot nu toe erg content mee. In elke kamer waar ik hem inplug haal ik met speedtest iig de snelheid van mijn internet abo (+- 40Mbps). Ook via een stekkerdoos waar ik hem nu tijdelijk even in heb geplugd.

Het bereik van de ingebouwde wifi in de homeplug-ontvanger is trouwens redelijk sterk, dus ik vermoed als ik hem op een goede plek in het huis inplug dat een extra ontvanger niet nodig is.

• Palomar
  • Niet online
Toch nog even terugkomend op dit topic. Inmiddels gebruik ik naar tevredenheid de genoemde powerline-set. Alleen op zolder, waar mijn vriendin haar werkkamer komt (thuiswerken via vpn), is het bereik van wifi niet goed (2 streepjes, 2-3Mbit/s).

Als ik daar een extra powerline-adapter ga inpluggen, kan dit ook negatieve invloed hebben op de rest van het powerline-netwerk in huis? Ik las in een ander topic dat powerline een 'shared medium' is. Betekent dit dat bij elke extra powerline-ontvanger je snelheid op alle pc's halveert? Of hoe moet ik dat zien? Heeft iemand ervaring met het inpluggen van extra adapters?

• VVV-007
Het is inderdaad shared, maar het is niet zo dat de snelheid gelijk halveert.

Ik heb hier 3 adapters ingeplugt waarbij de snelheid nauwelijks veranderd in vergelijking met wanneer ik er maar 2 gebruik.

Gezien je beschrijving van je situatie inclusief dat het nu ook prima blijft werken zelfs als je er een contact doos tussen hebt zitten, zullen jullie er in de praktijk weinig van merken. Snelheden blijven ook gewoon gelijk.

Wat shared is, is de snelheid die gehaald wordt over het stroom net. De AV500 adapters kunnen maximaal 500 mbps halen (in theorie, in de praktijk zal dit ca 50-100 zijn, Sterk afhankelijk van de electra kabels en apparatuur enz.) Dat is wat de adapters met elkaar delen. In jullie geval is het echter zo dat jullie beide naar dezelfde adapter toe communiceren. (van boven of zolder, naar de adapter die je bij de router hebt ingeplugd) In dit geval is dat dus de beperkende factor voor je powerline netwerk (aangezien die adapter een 100 mbps poort heeft) Echter is je internet maar 40 mbps dus daar heb je geen last van.

Je zal alleen wel merken dat het internet misschien trager is als je vriendin ook op internet zit, maar dat heeft niets met de powerline adapters te maken ;) (dat is puur je internet snelheid die je dus deeld, maar dat heb je ook wanneer je netwerk kabels zou gebruiken)

Stukje extra info over wanneer je hier wel mee temaken zou krijgen:
Wanneer zou je dan wel tegen de limitatie van de powerline snelheid aan kunnen lopen? dat is vooral wanneer je 4 of meer aansluitingen (sommige adapters hebben meer dan 1 poort) hebt. de verbinding tussen bijvoorbeeld poort1 en 2, deeld dan de maximaal beschikbare snelheid met een verbinding tussen poort 3 en 4. Dit zou bijvoorbeeld voor kunnen komen als er een nas in het thuisnetwerk staat welke ook op powerline is aangesloten welke door iemand wordt benaderd over powerline, terwijl tegelijk iemand anders over powerline wil internetten.

Kortom, koop er mooi 1 voor haar bij (evt met WiFi zender er in) en klaar.

Let alleen wel op dat je de nieuwe adapter eerst moet pairen met 1 van je huidige adapters zodat het gaat werken. Let hierbij even op de volgorde van het pairen zodat je de nieuwe adapter aansluit bij de 2 bestaande (en niet andersom)
Mocht dat gebeuren.... geen man overboord, maar dan moet je de 2e (bestaande) adapter even op exact dezelfde manier pairen met 1 van de andere zodat ze allemaal weer bijelkaar horen.

• Palomar
  • Niet online
Thanks d:)b Heb een extra TP-link ontvangertje (ook AV500 standaard) besteld.

Pairen is me idd bekend :)
Pagina: 1