Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-09 21:57
Morgen gaan zowel mijn zoon als dochter voor hun verjaardagen trakteren op het kinderdagverblijf waar we zelf niet bij zijn. Eenmaal zijn wel zelf wel bij een traktatie van onze oudste aanwezig geweest en dat was niet goed bevallen aangezien ze dat uur blijkbaar heel anders was dan anders. Er is volgens mij geen leidster bij met fotografie als (kleine) hobby.

Foto's willen we graag wel van de traktaties en daarom wil ik wel mijn camera meegeven zodat de leidsters foto's kunnen maken. Het is een A58 met een 35mm 1.8 prime van Sony. Helaas is mijn SAL16105 stuk en heb ik deze weggebracht ter reparatie. :'(

De ruimtes waarin de foto's gemaakt zullen worden zijn te vergelijken met klaslokaal met weinig (grote) ramen. Eventueel kan ik op de camera mijn i40 flitser van Nissin op plaatsen.

Welke opstelling kan ik het beste nemen? Flitsen in de automaat of juist een ISO van 1600 instellen in bijvoorbeeld de P-stand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Je maakt leidsters echt niet blij met een camera waarbij ze vanalles moeten instellen of aanpassen, dat gaat geheid fout, zeker als je er een flitser bij gaat geven.

Bij de geboorte van onze eerste had ik een verpleegster mijn D7000 met 35mm 1.8 gegeven en die op auto gezet, maar dat was behoorlijk waardeloos. Laat ze lekker met een simpele compactcamera schieten of desnoods met hun telefoon. Grote kans dat ze er minder moeite mee hebben en dat de resultaten nog enigszins bruikbaar zijn.

Ik weet niet hoe het bij jullie opvang gaat, maar bij ons hebben ze zelf een Point&shoot die ze voor dat soort dingen gebruiken. Ze hebben niet echt tijd op zo'n dag om lekker uitgebreid foto's te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Dat hebben ze bij ons inderdaad ook. Uiteraard ook even teruggekeken naar het eerste jaar en daar vielen de foto's zeker niet tegen. Volgens mij had ik toen ook de 35mm en de camera gewoon in de automatische stand. Er kwamen in ieder geval ISO waardes van bij tot en met 2000. Die zou ik zelf niet bij mijn camera instellen.

Wat ik wel mis bij een point&shoot en een telefoon is RAW......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:44
Als ik 'm mee geef dan is prio 1: scherpte. Dus, S-stand sluitertijd >= 1/250, auto-ISO en autofocus op de dummy-stand.
Alternatief is inderdaad P, maar dan kan het zijn dat je met 1/50 foto's komt te zitten die net niet of heel erg niet scherp zijn. De auto-modus, als die erop zit, zal ook gaan flitsen, maar daar zou ik niet aan beginnen.
ISO en F-waarde vind ik niet zo belangrijk als dat de foto's scherp zijn.

Verder niet te veel van verwachten en eisen, er zullen meer dingen in het leven zijn waar je geen foto van hebt. Je zoon en dochter kunnen het je vast vertellen hoe leuk ze het vonden O+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:32
EcoR schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 21:51:
Je maakt leidsters echt niet blij met een camera waarbij ze vanalles moeten instellen of aanpassen, dat gaat geheid fout, zeker als je er een flitser bij gaat geven.

Bij de geboorte van onze eerste had ik een verpleegster mijn D7000 met 35mm 1.8 gegeven en die op auto gezet, maar dat was behoorlijk waardeloos. Laat ze lekker met een simpele compactcamera schieten of desnoods met hun telefoon. Grote kans dat ze er minder moeite mee hebben en dat de resultaten nog enigszins bruikbaar zijn.

Ik weet niet hoe het bij jullie opvang gaat, maar bij ons hebben ze zelf een Point&shoot die ze voor dat soort dingen gebruiken. Ze hebben niet echt tijd op zo'n dag om lekker uitgebreid foto's te maken
Hier gelukkig juist heel andere ervaring.
Bij de 1e de 1100D (18-55 kitlens) van schoonmoeder uitgeleend aan gyneacoloog,
en bij de 2e mijn eigen D5100 (tamron 18-200)

Beide bevallingen waren wel keizersnede waardoor het licht totaal geen probleem was in de OK.
Van beide hebben we een schitterende foto reeks van de gehele "bevalling".

Ik zou dus gewoon de camera zonder flitser meegeven op standje auto,
Zal gek moeten gaan wil het echt mislukken.
Het zullen idd geen prijswinnende fotos worden, maar allicht beter als een smartphone foto, of zelfs helemaal niks ;)
M.a.w. ik denk dat je niet te "veeleisend" moet zijn met de fotos , maar genieten van wat je wél te zien krijgt

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
NiGeLaToR schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 22:17:
Als ik 'm mee geef dan is prio 1: scherpte. Dus, S-stand sluitertijd >= 1/250, auto-ISO en autofocus op de dummy-stand.
Alternatief is inderdaad P, maar dan kan het zijn dat je met 1/50 foto's komt te zitten die net niet of heel erg niet scherp zijn. De auto-modus, als die erop zit, zal ook gaan flitsen, maar daar zou ik niet aan beginnen.
ISO en F-waarde vind ik niet zo belangrijk als dat de foto's scherp zijn.

Verder niet te veel van verwachten en eisen, er zullen meer dingen in het leven zijn waar je geen foto van hebt. Je zoon en dochter kunnen het je vast vertellen hoe leuk ze het vonden O+
De instellingen van NiGeLaTor zijn het geworden en de resultaten vallen niet tegen. Voordeel is natuurlijk wel dat de dames vaak foto's maken van verjaardagen etc. Wat portretten, overzichtsfoto's en zelfs nog wat van de traktatie, maar die had ik uiteraard zelf ook al erop gezet.

Met een fotoboek als doel is dat helemaal goed :)
Pagina: 1