Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrapzz
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-10 15:10
Je zal wellicht lachen maar zoek een receiver voor mijn oma die praktisch blind is en slecht horend,
mijn oma heeft nu een "Bose 3-2-1 media center" deze is alleen overleden dus zijn we opzoek naar een nieuwe.
Omdat mijn oma zo goed als blind is, is de grootste eis voelbare knoppen en kom je al snel uit bij een receiver, deze hebben vaal grote knoppen in tegen stelling van surround sets die vaak mooie touchscreens hebben.

Omdat ik weinig verstand van receivers heb is mijn vraag aan jullie kan ik een 7.1 receiver ook gewoon als 2.1 aansluiten en wat voor receiver of surround set (met CD speler) raden jullie mij aan?

De eisen voor een receiver of surround set zijn:
  1. Grote knoppen en een afstand bediening.
  2. Een FM tuner (Liefst met voorkeuze).
  3. mogelijkheid om aan te sluiten op de TV (De TV gaat eigenlijk standaard over de boxen en er werd daarom als eis gesteld goed helder geluid).
  4. CD speler (al kan deze ook gewoon apart erbij).
  5. Simpel te bedienen (zodat ik niet elke dag gebeld wordt :D).
De TV die mij oma heeft is er een die als eerste op de markt kwam als smart TV,
dus een RCA verbinding is noodzakelijk kan geen HDMI out vinden op de TV (alleen in).
Wil alleen wel een goede receiver die met zijn tijd mee kan mocht mij oma een nieuwe TV kopen die geen RCA verbinding meer heeft.

Receivers die ik op het moment op het oog had zijn:Bijden hebben geen CD speler of boxen dus dacht aan deze boxen om het nog enig sinds betaalbaar te houden:Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen zodat ik mijn oma geen onzin verkoop, al vast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Ik zou die subwoofer (meer een bonkdoosje) achterwege laten. Dreunt erg door en de vraag wat oma er van mee krijgt. Ik zou gaan voor 2 deftige speakers die mooi helder klinken.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:20
Je kunt het oma ook makkelijk maken en hetzelfde apparaat (de bose) weer kopen. Of misschien gewoon een radio ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrapzz
blissard schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 21:50:
Je kunt het oma ook makkelijk maken en hetzelfde apparaat (de bose) weer kopen. Of misschien gewoon een radio ?
Heb Bose gebeld en het systeem is te oud om te repareren volgens men oma is hij c.a. 10 jaar oud
tweedehands wilt mij oma niet ze vind het niet erg om wat nieuws aan te leren (wat me even vreemd in de oren klonk :D), een radio werkt niet want daar kan de TV weer niet aan want ze vind het geluid van de TV niet zo goed, ze is ook slecht horend dus de TV moet hard aan en helder klinken.

Ben al de hele middag bezig geweest en dacht naar oma te gaan om even een schakelaar om te halen.
NoepZor schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 21:47:
Ik zou die subwoofer (meer een bonkdoosje) achterwege laten. Dreunt erg door en de vraag wat oma er van mee krijgt. Ik zou gaan voor 2 deftige speakers die mooi helder klinken.
Dacht ik ook aan maar omdat ze nu ook een 2.1 set heeft wil ik toch een bas box om eventuele teleurstelling te voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door scrapzz op 10-08-2016 22:02 ]

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Wat is er eigenlijk aan de hand met dat Bose systeem? Een lokale elektronicareparateur kan hem wellicht repareren.

Om de complexiteit laag te houden zou ik eerder een stereoversterker nemen: minder knoppen, geen menusysteem, weinig geluidsopties, basic rca aansluitingen. Daar kun je een actieve sub met ingebouwde crossover op aansluiten (op een pre-out aansluiting of middels high-level inputs).

Een soundbar is ook nog te overwegen, voor tv-geluid is dat meer dan voldoende.

/dev/null

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies dus een verhuizing naar CEA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
Ik ben het eens met blissard en donny007, als ik zie hoeveel moeite mijn ouders hebben om iets nieuws te leren en die zijn niet eens bijna blind.

Kijk of het te repareren valt, zoniet kijk dan of je ergens eenzelfde apparaat kunt vinden, als dat ook niet gaat, vraag dan bose welke recente apparaten mogelijk werken met de oude afstandsbediening.

Als ook dat geen optie is, kijk dan naar een soundbar, misschien kan het wel zo ingesteld worden dat het automatisch aan en uit gaat. Bij sommigen is de afstandsbediening iig zeer duidelijk:

Samsung hw j650
https://www.avforums.com/...de134d6441c53eba_9622.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door LA-384 op 11-08-2016 07:50 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:18

DjVe

Hatsaflats!

Doe jezelf inderdaad een plezier en haal een soundbar. Gewoon via SPDIF/analoog aansluiten op de tv en gaan. Weinig/geen gedoe met afstandsbedieningen/knopjes.

• scrapzz
LA-384 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 07:38:
Ik ben het eens met blissard en donny007, als ik zie hoeveel moeite mijn ouders hebben om iets nieuws te leren en die zijn niet eens bijna blind.

Kijk of het te repareren valt, zoniet kijk dan of je ergens eenzelfde apparaat kunt vinden, als dat ook niet gaat, vraag dan bose welke recente apparaten mogelijk werken met de oude afstandsbediening.

Als ook dat geen optie is, kijk dan naar een soundbar, misschien kan het wel zo ingesteld worden dat het automatisch aan en uit gaat. Bij sommigen is de afstandsbediening iig zeer duidelijk:

Samsung hw j650
https://www.avforums.com/...de134d6441c53eba_9622.jpg
Een soundbar is mooi alleen dan heb ik nog een DVD en radio systeem nodig, had hier ook al aan gedacht alleen twijfel dan ook of het wel echt helder geluid is voor mijn oma, ze gebruikt ook gesproken ondertiteling dit werkt natuurlijk het mooist met een center box.
donny007 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 01:53:
Wat is er eigenlijk aan de hand met dat Bose systeem? Een lokale elektronicareparateur kan hem wellicht repareren.

Om de complexiteit laag te houden zou ik eerder een stereoversterker nemen: minder knoppen, geen menusysteem, weinig geluidsopties, basic rca aansluitingen. Daar kun je een actieve sub met ingebouwde crossover op aansluiten (op een pre-out aansluiting of middels high-level inputs).

Een soundbar is ook nog te overwegen, voor tv-geluid is dat meer dan voldoende.
De Bose was vast geslagen, me oom schijnt afgelopen weekend Olympische spelen hebben gekeken over de boxen
wat mijn oma weer te luid vond klinken, er werd gevraagd om hem zachter te zetten de volgende dag kreeg mijn oma hem niet meer aan de praat en gisteren toen mijn vader me oma aan de telefoon had werd dit ons vertelt en reed ik er gelijk heen
en zag dat de Bose op AM stond en kreeg hem er niet vanaf.
Dus de stekker voor 30 Sec er uit getrokken en er weer in om vervolgens een groen leeg scherm te krijgen die na 5 sec weer uit ging, boekje er bij en hier stond in dat je alle bron kanalen in moest drukken stekker voor 60 sec er uit moest trekken en dat hij zo resette alleen elke keer kreeg ik groen scherm die aan bleef voor 5 sec.
Bose gebeld of die mij konden helpen die vertelde precies wat ik al had gedaan meneer keek even of het te repareren was maar het systeem was meer dan 10 jaar oud en de onderdelen waren niet meer te krijgen voor gelijkwaardige systemen werd ik door gestuurd naar hun website waar ik alleen touchscreens surround systemen kan vinden.

Nou heb ik dit gevonden:
pricewatch: Pioneer X-HM72 Zilver
Vraag me alleen af of het goed geluid heeft en de boxen zijn eigelijk te groot wat mijn oma niet wilt

[ Voor 4% gewijzigd door scrapzz op 11-08-2016 12:38 ]

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Lijkt op een firmware glitch, of wellicht haperende hardware. Waarschijnlijk niet de moeite waard om te laten repareren. Tip: Defect Bose spul doet het altijd wel goed op Marktplaats.

Een stereoreceiver is dan een goede optie. Dan heb je FM-radio en RCA-inputs zonder de complexiteit van een AV-receiver. Voeg er een DVD-speler aan toe en je bent compleet.

Op Marktplaats staan tientallen prima stereoreceivers (en stereosets met boxen) voor weinig. In de afgelopen 20 jaar is er zo weinig veranderd in die markt dat het eigenlijk geen zin heeft om nieuw te kopen.

Als laatste optie kun je ook kijken naar de betere microsetjes, die zijn er ook met ingebouwde DVD-speler. Dat scheelt je weer het aanschaffen van een losse speler en nieuwe speakers.

Edit: Die Pioneer die je hebt gevonden is een beetje overkill, maar zoiets zal ongetwijfeld goed klinken.

[ Voor 6% gewijzigd door donny007 op 11-08-2016 13:08 ]

/dev/null

• scrapzz
donny007 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 13:05:
Lijkt op een firmware glitch, of wellicht haperende hardware. Waarschijnlijk niet de moeite waard om te laten repareren. Tip: Defect Bose spul doet het altijd wel goed op Marktplaats.

Een stereoreceiver is dan een goede optie. Dan heb je FM-radio en RCA-inputs zonder de complexiteit van een AV-receiver. Voeg er een DVD-speler aan toe en je bent compleet.

Op Marktplaats staan tientallen prima stereoreceivers (en stereosets met boxen) voor weinig. In de afgelopen 20 jaar is er zo weinig veranderd in die markt dat het eigenlijk geen zin heeft om nieuw te kopen.

Als laatste optie kun je ook kijken naar de betere microsetjes, die zijn er ook met ingebouwde DVD-speler. Dat scheelt je weer het aanschaffen van een losse speler en nieuwe speakers.

Edit: Die Pioneer die je hebt gevonden is een beetje overkill, maar zoiets zal ongetwijfeld goed klinken.
Men oma zit in een goede positie in de financiën dat ze niet op geld hoeft te kijken, beteken niet dat ik het duurste uit ga zoeken maar beetje overkill is beter dan over een jaar te horen krijgen dat de set niet helemaal goed meer is.

Ik ga zo even naar een audio zaak hier in de stad en daarna door naar me oma om mij lijst door te geven
kijken wat oma het beste vind.

de keuze door jouw advies is dan gevallen op:Ik zal tegen men oma zeggen dat die Bose systeem op marktplaat defect nog goed zal doen,
bedankt voor je advies en veder adviezen zijn nog steeds welkom mocht er iemand zijn met wat beters ;).
Pagina: 1