Advies vragen DIY NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nickhubers1988
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-10-2025
Mijn vragen:
1. Ik gebruik een Asrock Beebox momenteel als HTPC, maar als ik een nas ga samenstellen, met de onderstaande setup, heb ik mijn beebox nog wel nodig als de htpc en de nas bijna al ineen zijn(de nas komt max 1m van de beebox te staan)? En is de cpu krachtig genoeg om een nas en htpc in één te draaien dmv virtualisatie?
2. Wat betreft transcoding zou mijn cpu in theorie max 2 streams moeten ondersteunen volgens de plex theorie, maar is dit ook nodig voor extern buitenshuis streamen wanneer de gebruikte apparaten geen budget apparaten zijn? De gebruikersapparaten zijn namelijk tablet galaxy tabs s2 (gebruik intern niet zo snel, extern eerder wel), een mid to high range laptop inclusief een m950 gtx, MSI windbox mini pc bij mijn ouders. Ik verwacht voor de tablet wel, maar de laptop en mini pc is voor mij een vraag die ik niet beantwoord krijg in mijn vooronderzoek.
3. Tevens vraag ik mij af of, mits de upload en download snel genoeg zijn, je qua beeldkwaliteit dezelfde kwaliteit of dat je geheid kwaliteitsverlies krijgt als je van buitenaf streamt op 1080p? Uitgaande van 1 stream, maar ik vraag mij dit ook af bij 2 stream?
4. In mijn onderstaande setup ben ik nog niet uit welke moederbord ik wil nemen, dit is even afhankelijk van de kennis die ik niet helemaal helder hebt.
Als ik alleen FreeNAS wil draaien dan kan dit prima met een USB 3.0 OS aangestuurde stick ben ik te weten gekomen en heb ik geen M.2 nodig als extra OS schijf als ik de optie wil behouden om te breiden naar 4 hdd, dan heb ik genoeg aan het moederbord van Asrock. Wil ik een combinatie van htpc en nas dan heb ik vermoedelijk een OS schijf nodig, aangezien ik met 2 X 3TB wil beginnen maar wel de optie wil blijven behouden om niet 1 maar ook 2 3TB schijven erbij te drukken dan kies ik voor het Asus moederbord omdat ik bij die wel de M.2 als OS kan gebruiken. En ik de voorkeur geniet aan M.2 dan msata vanwege de prijs/kwaliteit verhouding kijkend naar de schrijf en lees snelheden. Klopt dit wel wat ik zeg, of zie ik iets over het hoofd?
5. Ik zag in een andere topic dat ging over een zuinige htpc en/of nas server dat het mogelijk is om ram geheugen te gebruiken als cache geheugen, waarbij gebruikelijk is en uitgaand van het maximale dat de films die ik binnen hengel niet groter zijn dan 12gb, heb ik genoeg aan 16 ram geheugen waarvan 12gb als cache geheugen dient en 4gb ram geheugen als ik een nas alleen bouw of zelfs een nas htpc in een samenstel?
6. Ik heb het ram geheugen overgenomen van de BBG thuisserver juli, kan ik hier nog een financiële winst maken als ik voor een andere geheugen ga?

Doelen en wensen van de NAS(/htpc):
Ik denk dat er al een groot deel van mijn wensen te lezen zijn hierboven, maar hieronder alles nog op een rij:
- cloud storage
- uitbreiding tot max 4 schijven
- media storage (foto's en video's)
- gezamenlijk kalender
- stream server van buitenaf tot maximaal 3 streams waarvan max 2 tegelijkertijd kunnen draaien
- snelste performance
- optie tot een webserver
- budget tussen de 550 - blok 660 euro inclusief harde schijven

Relevante software en hardware die ik gebruik
Freenas (wil ik mij graag meer in verdiepen aangezien dit een passende os is voor mijn gebruik van de nas(/htpc)
USB stick van 8gb.
Eventueel een 120 gb ssd en 1,5TB hdd die ik kan gebruiken

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Geprobeerd nog niets, alleen gevonden en dit heb ik toegelicht bij de vragen.

Setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4520 Boxed€ 89,-€ 89,-
1ASRock H170M-ITX/DL€ 97,50€ 97,50
1Asus H170I-PLUS D3€ 108,-€ 108,-
2WD Red WD30EFRX, 3TB€ 109,51€ 219,02
1Cooler Master Elite 130€ 44,95€ 44,95
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 77,50€ 77,50
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 65,95€ 65,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 45,99€ 45,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 747,91

Keuze case is afhankelijk van de kosten.

iRacing Profiel

Alle reacties

• Nickhubers1988
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-10-2025
Misschien zijn de kenners terug van vakantie, daarom wil ik deze topic nog even aanslingeren. Input wordt zeer gewaardeerd.

iRacing Profiel

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:56

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Nick, waarschijnlijk heb je nog nooit een reactie gehad omdat je post wat mij betreft echt onleesbaar is, een totale warboel. Ik heb een poging gedaan om hem te begrijpen maar ik kan er geen kaas van maken. Dit is misschien niet wat je wilt horen, maar ik denk wel dat dit de reden is.

Maar misschien dat iemand anders er wel doorheen komt.

Ik zou je aanraden om even beter op te schrijven, op een manier dat andere mensen je kunnen volgen, wat je nu precies wilt.

[ Voor 17% gewijzigd door Q op 19-08-2016 20:41 ]