Aankoop NAS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• landy1
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 22:38
Hallo,

Ik wil een NAS gaan aanschaffen voor centrale opslag van mijn foto's en backup van PC, laptop, ipad's en telefoons.
Foto's betreffen 24Mp RAW en Jpegs, zijn er enkele duizenden. Ik wil die graag toegankelijk hebben vanaf pc, ipad's en telefoons.
Wil natuurlijk ook foto's van de ipads en telefoons erop kunnen zetten.
Volgens mij heb ik aan 2 maal 3Tb in raid 1 voldoende.

Mijn vraag is of ik aan 512Mb intern geheugen genoeg zou hebben, of beter kan kijken voor 1GB.
Is USB3 echt noodzakelijk, of merk je dat verschil niet met de Gigabit aansluiting?

Doen WD (My cloudmirror of de EX2 ultra), Synology, Qnap en Zyxel veel voor elkaar onder wat betreft gebruiksvriendelijkheid? Zyxel NAS520 biedt erg veel voor het geld, maar iemand er ook ervaringen mee?

Ik heb al veel reviews gelezen, maar kom er wat betreft mijn toekomstig gebruik niet echt uit.

Alvast bedankt,

Peter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Ik ben benieuwd wat je besloten hebt, ik twijfel zelf tussen de 216J (software) en de Zyxels NAS520 (goede prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• landy1
Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Qnap TS-231, goede software en uitstekende hardware. Heeft duidelijk meer te bieden dan de Synologie. Zyxel durfde ik niet aan, erg weinig reviews te vinden, en wat er te vinden is is niet allemaal even enthousiast.

Tot op heden bevalt de TS-231 zeer goed, je moet er even je weg in vinden, maar de app's werken goed.

Gekocht bij Coolblue (NAS-store), ben ik ook zeer goed geholpen met al mijn vragen en twijfels.

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En hoe heb je je backup geregeld? Want met al die duizenden foto's, wil je natuurlijk niet dat op je NAS iets fout gaat.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• landy1
Ik heb er op dit moment een externe hdd aanhangen, in de toekomst moet ik iets gaan doen op een andere locatie. NAS staat ook op raid1 ongesteld, zodat als een van de schijven crasht, de andere de data nog heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:49

PD2JK

ouwe meuk is leuk

RAID is geen back-up. :o

Stel dat de voeding een vreemde piek geeft door een defect, of blikseminslag, ik noem maar wat, zijn beide schijven in één keer gefried.
Maar je zou iets met rsync kunnen gaan doen naar een NAS ergens extern ja! :)

[ Voor 19% gewijzigd door PD2JK op 12-11-2016 20:55 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

landy1 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 20:44:
Ik heb er op dit moment een externe hdd aanhangen, in de toekomst moet ik iets gaan doen op een andere locatie. NAS staat ook op raid1 ongesteld, zodat als een van de schijven crasht, de andere de data nog heeft.
Net zoals dat als data op disk0 corrupt is, het ook meteen op disk1 corrupt is? Zoals gezegd; RAID is in geen enkele vorm een backup.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• landy1
Ik weet het, vandaar ook een externe hdd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Ik neem aan dat je de externe disk niet 24/7 er aan vast hebt hangen? want anders schiet het nog niet echt op...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Pagina: 1